Wandelen in de Alpen (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Car2
, Datum:
10.11.2019 11:49
Ben mij aan het oriënteren en kwam o.a. dit topic tegen.
Camping-frankrijk.nlAlpenWij willen eind augustus met ons tweetjes richting de franse alpen.Wandelen, mountainbiken e.d.
Wij zoeken een mooie, sfeervolle,...
Maar de linkjes die er in staan werken niet meer. In de balk geprobeerd een x toe te voegen (aspx), geen resultaat. Gezocht bij campings op het ID-nr. Helaas.
Zo kwam ik meerdere oudere topics tegen met heel veel tips, maar niet goed bruikbaar meer.
We zijn op zoek naar (eenvoudige) campings met huuraccommodatie in de Alpen.
We willen een wandelvakantie doen in het voor- of naseizoen, waarschijnlijk meerdere campings aandoen.
Als ik het goed begrepen heb, zijn honden niet toegestaan in Nationale parken. We hebben een voorkeur voor een wandelgebied zonder loslopende honden.
Misschien hebben jullie tips voor wandelroutes/gebieden.
Weet ook iemand of er grote weersverschillen zijn in het berggebied van de Alpen betreft voorseizoen vs. naseizoen. Meer/minder onweer of zoiets?
Kan mij voorstellen dat de watertemperatuur van het bergmeertje in het naseizoen iets warmer is dan in het voorseizoen ;-)
Geplaatst door: kea
, Datum:
10.11.2019 14:48
In het zuidelijke deel van de Alpen de Queyras is het mooi wandelen en het weer is wat warmer en stabieler
https://www.oppad.nl/wandelen-in-de-queyras
Wij kamperen met caravan en hebben geen ervaring met huuraccommodaties.
Geplaatst door: ® tineke (webmaster)
, Datum:
10.11.2019 15:14
, Datum:
10.11.2019 15:37
@Kea: bedankt. Kijk zelf wel even voor huuracco.
@Tineke: Dat noem ik nog eens een TOP-verrassing, dat je die linkjes allemaal aangepast hebt, heel erg bedankt.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
10.11.2019 18:02
De Queyras is inderdaad een schitterend gebied en ja, hoe zuidelijker hoe warmer. Maar stabiel? Bedenk wel, Queyras, Mercantour, het blijven serieuze bergen. En dat betekent ook dat het weer er heel snel om kan slaan. Check dus altijd het regionale weerbericht!
Geplaatst door: ® tineke (webmaster)
, Datum:
11.11.2019 09:28
Geplaatst door: kea
, Datum:
11.11.2019 17:52
Geplaatst door: mar3tent
, Datum:
16.11.2019 16:31
@Car2 kijk ook eens naar boek van Nous Lautier: "Met uitzicht op de ecrins" misschien te leen via de bieb?
Veel wandeltochten in beschreven. eenvoudig tot meerdaags. ook enkele tips voor overnachten in het gebied.
https://www.noeslautier.nl/bergwandelgidsjes-met-uitzicht-op-de-ecrins.php#tekst
Wanneer je zuidelijker gaat dan vind ik het wel een aanrader wanneer je bv ook wandelt naar en om het lac d'Allos. Geen moeilijke wandeling. Naar het lac liepen we ook met een nukkige 3 jarige (vanaf parkeerterrein). Helaas hadden we toen te weinig tijd voor er om heen. Aan het lac allos in ieder geval een mooi plek waar je lekker koffie kan drinken en stuk taart kan krijgen. Het is een berghut, volgens mij kun je er ook slapen. Google maar eens op refuge lac d'allos tripadvisor geeft dan al mooie foto's weer.
Ik zou zelf het liefst camping ten noorden van Embrun combineren met camping rondom of zuidelijk van Barcelonette!
Nog wel een tip aan de andere kant van van de grens: Italie, Aosta dal. (valle d'aosta). Van daaruit zou je ook eenvoudiger (goedkoper?) het gebied van de mont blanc kunnen bezoeken. We hebben dat destijds niet gedaan maar zaten op toen deze eenvoudige camping https://www.campingvaldirhemes.com/nl/ (is lang geleden, kan inmiddels opgewaardeerd zijn). Je bent dan vlak bij NP Gran paradiso. Je kunt natuurlijk ook altijd weer oversteken naar frankrijk.
Veel voorbereidingsplezier
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
16.11.2019 17:37
Afgezien van verboden is het in de Franse Alpen niet verstandig om je hond los te laten lopen. Je loopt immers de kans dat je hond eerder op een kudde met schapen stuit dan jij in de gaten hebt. Die kuddes worden doorgaans tegen wolven beschermd met patous, Pyreneese berghonden. Die zijn afgericht om hun kudde te beschermen, en zullen alles wat dicht bijkomt aanvallen. Heb je je hond aan de lijn (of heb je geen hond), maak dan pas op de plaats, loop duidelijk met een grote boog om de kudde heen of keer desnoods om.
Geplaatst door: ® petra67
, Datum:
17.11.2019 15:50
Vanuit camping la Chaup in Barcelonnette zijn mooie tochten te maken. ze hebben verhuuraccommodaties. wandeling bij de Col de la Cayolle; circuit des lacs was erg mooi.
Geplaatst door: Mermaid
, Datum:
24.11.2019 09:36
Pic de morgon is wel een mooie maar pittige wandeling. Begin er vroeg aan! Je rijdt met de auto een heel eind omhoog tot een laatste parkeerplaats. Vandaar ga je te voet eerst via grindpaden omhoog, en vanwege erosie is er een alternatieve route door het bos. Gewoon pijltjes volgen. Het is wel een uur of 5 zwoegen, maar de top is top!! Je kunt de oude route op zeker moment wel zien, en wij waren zo eigenwijs die op de terugweg te nemen, maar dat is bewezen geen aanrader. Gewoon dezelfde route terug nemen. Of, via de top het circuit afmaken. Hou het weer in de gaten, het overkwam ons ook dat er op korte tijd fikse onweer ontstond. Gelukkig hebben we t droog gered. Hoe warm het beneden is, zo fris en koud boven, neem echt goede kleding mee. Nja, je zal het vast wel weten allemaal..
Een andere fraaie wandeling is naar de gletsjer Blanc. Het is een ruige plek, maar als je in het voorseizoen gaat, heb je er ws nog alle ruimte, want t is normaal best druk bezocht. En dat neemt wel de charme een beetje weg. Wij zijn er 2 jaar terug geweest. Je kan de gletsjer goed benaderen, maar ik zal je wel voorzichtig willen zeggen dat het best een indruk geeft van de krimpende witte reus.
Ook hier het weer in de gaten houden, we hebben zelfs een beetje sneeuw gehad in juli! Alle routes zijn goed te vinden, dus daar hoef ik hier niet over uit te wijden.
, Datum:
24.11.2019 18:01
Heel erg bedankt voor de bijdragen, we kunnen hier zeker iets mee en gaan er mee aan de slag. Kan zijn dat het een mix wordt van overnachtingen op campings en chambre hotes of zoiets.
Aanvullende tips blijven welkom.
Geplaatst door: Alfred Slomp
, Datum:
08.12.2019 15:39
Wij gaan al jaren naar camping l 'Amandier in Gigors. Tussen Embrun en Barcelonette in. Op de grens van de haute provence en de alpen. Een zwembad, zeer relaxte eigenaar. Mooie watervallen in de buurt, prachtige heuvels, mooie wandelingen, verlaten plekken, supermarkt in de buurt. Onze kinderen willen nooit meer anders! Mail me anders even: hanneke.alfred@gmail.com.