Weer Jura (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® LauraT
, Datum:
30.09.2019 20:11
Hi,
Ik ben, net zoals zovelen, op zoek naar de perfecte camping (mobilhome). Nu heb ik mijn oog laten vallen op La Fayolan in de Jura. Het enige wat mij tegenhoudt: het weer. Niet is zo veranderlijk, dat weet ik en er is op voorhand niks over te zeggen maar....is het nou echt zo slecht? Afgelopen 2 jaar in de Ardeche en Languedoc geweest en dat was heeeeeerlijk!
Bedankt!
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
30.09.2019 20:32
Als het weer je nu al afschrikt is de Jura niet het juiste gebied om lang van te voren te boeken. Het weer kan daar prima zijn, maar er is ook echt wel meer kans op regen dan zuidelijker.
Geplaatst door: frank
, Datum:
30.09.2019 21:08
Misschien moet je je meer zorgen om de warme maken. Wij zijn net een week terug hebben 2 weken alleen maar zon gehad en temperaturen van 21-29 grC. De eigenaresse van de gite vertelde dat ze min of meer 3 maanden een hittegolf hebben gehad van mei t/m juli in het gebied!! Rivieren stonden ook laag en watervallen waren wat verschrompelt.
Dit keer 4e keer Jura voor ons in 14 jaar tijd nog nooit echt heel slecht mee gemaakt, wel een keer 3 dagen aaneengesloten regen maar daarna ook weer 5 dagen prachtig weer. een vakantie van 11 dagen met alleen maar 30+ en een vakantie van een week met in ieder geval geen regen en lekker weer voor de wandelaar, aan het water liggen was toen wat fris.
Geplaatst door: Viola
, Datum:
30.09.2019 22:17
Ik denk dat je het meest hebt aan getallen. Dat kun je makkelijker vergelijken dan alle verhalen van mensen die juist wel of juist niet geluk hadden met het weer. In Ruoms valt in juli gemiddeld 19 mm (waarschijnlijk in 1 of 2 onweersbuien). In de Jura in dezelfde maand 81 mm. Hier in Nederland 55 mm. Natuurlijk kun je overal geluk of pech hebben en zijn het gemiddelden. Die 81 mm in de Jura lijkt heel veel, maar als je dat cijfer dan vergelijkt met Bergen in Noorwegen.... Daar valt in juli gemiddeld 147 mm. In augustus zelfs nog 30 mm meer.
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
01.10.2019 20:46
4 keer in de Jura geweest (steeds maximaal 1 week). 1 keer echt mooi warm weer. 3 keer toch echt fris en wisselvallig weer gehad met veel regen. Wel veel gewandeld in die weken. Steeds in juli geweest. Zou ik er daarom nooit meer heen gaan? Nee hoor. Wel vanwege het relatieve gebrek aan gezellige stadjes en dorpjes. Afgelopen jaar in de Dordogne geweest: schitterend gebied met overal mooie kastelen, leuke dorpjes en mooie stadjes. Fijn als het weer iets tegen zit, maar daar hadden we geen last van (2 weken > 30 o C). Dat vonden wij nu echt een streek die voor herhaling vatbaar was, zeker het deel waar wij zaten (omg Lalinde).
Geplaatst door: Claudia23
, Datum:
01.10.2019 21:28
3x geweest in juni/juli. Vaak mooi weer gehad maar snachts ook flink koud gehad! 2e jaar zijn we met -4 in de ochtend weer naar thuis gereden. Maar ook een jaar gehad met bloedheet weer...Dus tja...
Geplaatst door: Teunis
, Datum:
02.10.2019 07:46
Geplaatst door: Viola
, Datum:
02.10.2019 10:28
@Teunis: Een actieve vakantie wordt door slecht weer vaak toch minder actief. Dat is in ieder geval mijn ervaring. Als je echt heel veel regen hebt, ga je vaak toch minder doen. Natuurlijk is er goede regenkleding, maar hoeveel mensen gaan een tocht van vele kilometers maken met zulk soort weer? Of kanoën in de stromende regen? Bijna iedereen kiest dan een mooie zonnige dag. Het gevolg is dat bij de eerste de beste mooie dag, na een aantal slechte dagen, het heel erg druk is. Zeker bij de 'topattracties' van de Jura, zoals de Cascades du Hérisson.
Geplaatst door: Teunis
, Datum:
03.10.2019 09:37
@Viola, er is verschil tussen bakken regen en af en toe een buitje, tussen af en toe een buitje en bewolkt weer en tussen bewolkt weer en zonneschijn.
Bovendien kan men zelfs in de Jura of de Elzas/Vogezen kiezen tussen binnen- of buitenactiviteiten.
Afijn, dat hoef ik jou niet uit te leggen, maar het kan een eyeopener zijn voor de TS.
Mijn ervaring is dat met een graad of 22 en afwisselend zon en wolken, ik veel actiever ben dan met volle zon en 30+ graden. Misschien heeft dat iets met de leeftijd te maken, maar ik zie weinig jongere mensen met die temperaturen erg actief zijn, behalve de pelgrims naar Compostella.
Natuurlijk ben ik het met jou eens dat het wandelpad langs de cascades met regen op zijn zachts gezegd "niet aan te raden" is, net zo als de wandelpaden, bijv. van de Ballons, in de Elzas/Vogezen. Avontuurlijk is het volgens mij wel. Overigens vind ik de boulevards in Cannes of Nice met regen ook niet zo geweldig.
Toegegeven, er is iets meer kans op een bui in de Elzas, Vogezen en de Jura dan in het zuiden.
TS maakt zich zorgen om het weer in de Jura. Ik denk dat het met het weer in de zomer wel meevalt. Zongarantie kan ik echter niet geven. Daar staat dan tegenover dat er voldoende te doen is in de hele regio van de Elzas, Vogezen en de Jura, zowel binnenshuis als in de open lucht. Zoals je misschien al begrepen hebt, ik ben een fan van die regio. Hoogstwaarschijnlijk heb ik dan ook een ietwat bevooroordeelde mening. Gelukkig is Frankrijk zo groot dat iedereen zich in zijn "eigen" favoriete stukje God kan wanen.
Geplaatst door: ® tineke (webmaster)
, Datum:
06.10.2019 12:16
Laura,
op welke campings hebben jullie de afgelopen 2 jaar gestaan?
Geplaatst door: ® JanMat
, Datum:
11.10.2019 16:36
Hallo Laura, Heb net als vele anderen (acht reacties in korte tijd) je bericht gelezen met de vraag over het weer in de Jura. Wij zijn er in het verleden enkele keren geweest en we hadden zeker niet te klagen. Goed vakantieweer gehad, laat je dus niet weerhouden en ga er naar toe. Maar er is wel iets wat me opvalt. Je maakt zeer waarschijnlijk met graagte gebruik van deze site om informatie te verkrijgen. Vele anderen doen dat ook. Door "het brengen en halen" worden we allemaal in staat gesteld de juiste keuzes te maken m.b.t. onze vakantiebestemmingen. Waarom reageer je niet op de vraag op welke campings jullie de afgelopen twee jaar gestaan hebben? Hoop niet dat je op deze manier de vraag om enkele meningen te plaatsen uit de weg gaat. Zoals ik al eerder zei, het is "halen en brengen".
Geplaatst door: LauraT.
, Datum:
15.10.2019 13:34
Hi JanMat,
Ehhhh beetje vreemde toon. Niet iedereen zit nu eenmaal dagelijks op dit forum.
Maar, voorheen naar de Ardeche, les ranchisses en Languedoc, Les Mas Lavandes geweest. Daarom nu op zoek naar nieuw gebied, hoewel de puber graag terug wil naar de Ardeche. Voorlopig nog niks besloten dus.
Geplaatst door: ® tineke (webmaster)
, Datum:
15.10.2019 15:43
Geplaatst door: LauraT.
, Datum:
16.10.2019 20:11
Ga ik zeker eerdaags doen Tineke! :-)
, Datum:
19.10.2019 08:23
Hallo Laura,
Even een reactie op: "Ehhhh beetje vreemde toon. Niet iedereen zit nu eenmaal dagelijks op dit forum". Met regelmaat lees ik de reacties op deze site. Omdat we in de gelegenheid zijn (gepensioneerd) om langere tijd met de caravan in Frankrijk te verblijven, maken we dankbaar gebruik van de reacties en meningen die bij de bezochte campings geplaatst zijn. De vraag "zou je een mening willen plaatsen" komt naar mijn mening te vaak voorbij. Dat roept bij mij een gevoel op dat het best omschreven kan worden als geïrriteerd en/of teleurgesteld zijn. Door te reageren op jouw vraag hoopte ik te bereiken dat we als gebruikers van de site camping-frankrijk.nl ongevraagd de moeite nemen om onze ervaringen met de lezers te delen. Laten we met zijn allen blijven "halen" zodat we in staat zijn de gewenste vakanties te plannen. Maar...... als we nalaten te "brengen", houdt het "halen" een keer op. Succes met het vinden van de juiste camping en wens jullie oprecht een prettige vakantie toe.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
19.10.2019 08:53
Door reacties als die van JanMat jaag je juist mensen weg van dit forum, ik vind het erg jammer zulke negatieve reacties. Niet iedereen heeft namelijk tijd om dagelijks of wekelijks te reageren en ook al zou dat wel zo zijn er staat nergens beschreven dat je altijd moet reageren. Laat iedereen dat mooi zelf beslissen.
@Laura, het weer houdt ons ook tegen om naar de Jura te gaan. Ik heb mij weleens laten vertellen dat het weer vergelijkbaar met Nederland is. Het kan erg mooi weer zijn, maar je kan ook pech hebben en minder weer hebben. Misschien gewoon gaan en dan erop instellen dat het soms wat minder weer kan zijn. Le Fayolan lijkt mij in ieder geval wel een mooie geschikte camping!
, Datum:
27.10.2019 15:30
Reageer met dit positieve bericht om te voorkomen dat mensen zich weggejaagd voelen. Op niemand rust de verplichting te reageren. Die beslissing neem je zelf Marike. Ook is het heel normaal dat Tineke met regelmaat moet vragen een mening bij de bezochte camping te plaatsen. Dat die camping bezocht werd omdat anderen wel lieten weten hoe het hen bevallen was doet niet ter zake. Natuurlijk komt Laura de belofte na om eerdaags haar mening te plaatsen. Probeer door deze reactie mijn schuldgevoel jegens de andere lezers van me af te schrijven. Hoop dat het lukt.
Geplaatst door: Rob
, Datum:
29.10.2019 10:50
Er zijn in het verleden al vele topics geweest met de beweegredenen om al of niet een bijdrage te leveren aan meningen over campings. Ook ik begrijp dat nieuwe meningen over campings een site zoals deze interessant houdt.
Ik ga er van uit dat dit forum door een ieder gebruikt kan worden zoals hij of zij wil.
Dat anderen daar andere gedachten over hebben, is dan maar het probleem van die ander.
Er zijn op dit forum genoeg mensen die een min of meer actieve bijdrage leveren, en zodoende dit forum in stand houden.
Ik probeer (!) meestal ook relevante antwoorden te geven, maar dat lukt niet altijd.
Zolang we ons niet ergeren aan elkaar kunnen er zodoende toch leuke en onverwachte wendingen ontstaan, die toch de moeite waard zijn.
Dus laat iedereen lekker zijn vragen stellen, zonder gelijk te meten of de haal- en brengplicht wel in evenwicht zijn.
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
29.10.2019 11:58
En toch... ben ik heel lang weg geweest van deze site, terwijl ik jarenlang heel enthousiast was. Ik heb wel altijd meegelezen.
Wat ik echt vervelend vond en vind is dat er soms rijen namen van diverse campings worden genoemd met het verzoek of meelezers "even" hun eventuele mening willen geven, terwijl het zo gemakkelijk is zelf even te kijken.
Weet echt iedereen wel dat helemaal bovenaan de bladzijde (nog boven forum) het woordje campings staat. Aanklikken en dan volgt de keuze of je de naam van een camping waarover je iets wilt weten of de naam van de plaats waar de camping is kunt vermelden. Klik weer en ofwel de juiste camping ofwel een keuze van campings met dezelfde naam verschijnt. Geldt ook voor plaatsnamen. Even kiezen en klik die eventueel aan en je hebt de pagina met meningen en camping. Zo kun je dus ook info van alle campings vinden en lezen. Mooi klusje voor de komende wintermaanden.
Uiteraard zijn er ook vragen waarop niet zo snel een antwoord te vinden is; dan is het logisch dat die gesteld en beantwoord worden.
, Datum:
27.11.2019 19:11
Natuurlijk ben je niet verplicht tot het plaatsen van een mening LauraT. Denk dat je het vergeten bent en heel blij zult zijn met deze herinnering.
Geplaatst door: LauraT. Datum: 16.10.2019 20:11
Ga ik zeker eerdaags doen Tineke! :-)