Zwarte zaterdag (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Lia
, Datum:
28.08.2019 20:56
Jullie zullen het waarschijnlijk wel weten.
Maar wij zijn er sinds vandaag pas achter waarom zwarte zaterdag zo heet.
We reden op de A6 bij beaune,en stopte bij een parkeerplaats.
Daar was een prachtig monument,en ik ging kijken waarvoor het was.
Dat is ter nagedachtenis aan de slachtoffers van een verschrikkelijk auto ongeluk.
Op 31 july 1982.
Waarbij 53 doden zijn gevalen.
Waaronder 44 kinderen.
Heb het even gegoogled,echt zo vreselijk.
En vandaar die naam" zwarte zaterdag"
Tot op heden mogen er geen bussen met kinderen rijden op zwarte zaterdagen.
Wilde het even delen,voor degene die het ook niet wisten.
Geplaatst door: ® Nick
, Datum:
28.08.2019 21:49
Geplaatst door: ® Carolien@1
, Datum:
28.08.2019 22:04
@Lia, ik wist het niet. En ik denk met mij velen ook niet. Dank voor het delen.
Geplaatst door: ® Annies
, Datum:
28.08.2019 23:04
Ik kan mij dit vreselijke ongeluk nog heel goed herinneren. Volgens mij ook 4 of 5 kinderen uit 1 gezin. Wij zijn altijd een beetje stil als we er voorbij rijden.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
28.08.2019 23:37
Ik kende het verhaal wel, maar stuitte bij toeval op het monument. Nog altijd komen er op 31 juli mensen naar toe. Voor wie het wil zien: het is op de Aire de Curney, tussen Beaune en Chalon-sur-Saône. In zuidelijke richting dus, als ik me niet heel sterk vergis.
Geplaatst door: Hans070
, Datum:
29.08.2019 01:17
Triest, ik kende het verhaal. Zelf op zaterdag 3 augustus van Valance naar Montpellier gereden samen met mw Google, stuk D-weg tot aan Bollene en daarna de péage. Tussen Bollene en Orange wat druk, niet stil gestaan en daarna gewoon doorgereden. Terug op vrijdag 9, zaterdag 10 augustus vanaf Langres was het gewoon stil op de weg, ook richting het zuiden tot aan Langres geen enkel probleem. Om en in Lyon zal het wel druk zijn, maar ik ben zelden filevrij door Lyon gegaan. Als je niet al te vroeg uit NL vertrekt valt de zwarte zaterdag best mee.