zaken die opvielen (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
29.09.2019 14:08
Natuurlijk wordt het allemaal makkelijker en haal je nog meer plezier uit je vakantie als je de taal een beetje spreekt (dat geldt in elk land). Tip voor volgend jaar: kijk of je nog aan kunt haken bij een cursus van de plaatselijke afdeling van de Alliance Française: https://afpb.nl/ Samen is v eel leuker en je kunt bovendien ervaringen en tips uitwisselen.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
29.09.2019 15:17
Ik kan geen woord Frans en zelfs mijn Engels is niet heel goed, maar wij redden ons elk jaar weer uitstekend in Frankrijk. Op de campings waar wij komen in Frankrijk spreken ze vaak heel goed Engels of zelfs Nederlands. Verder weleens meegemaakt dat de animatie wel in het Frans is, maar de kinderen vinden dat echt totaal niet erg, als er maar Nederlandse vriendjes zijn waar zij mee op kunnen trekken. Verder vind ik het juist heerlijk als er nog Frans wordt gesproken in een klein Frans dorpje of tijdens een avondshow op de camping, geeft mij een bepaald vakantiegevoel. Gewoon lekker van genieten. Bah altijd die negativiteit.
Geplaatst door: ® Susanna
, Datum:
29.09.2019 17:34
Van alle reacties haal je de zonnige types er zó uit. Het hangt ervan af hoe je zelf in het leven staat. Dat is soms nóg belangrijker dan de taal van het land te kunnen spreken. Vriendelijkheid wordt overal herkend.
Geplaatst door: Toon
, Datum:
30.09.2019 11:11
Eind augustus één nacht op de stadscamping van Dijon overnacht, en de middag van aankomst doorgebracht in het (prachtige) centrum van Dijon. Gratis plattegrond meegekregen bij het Office du Tourisme, waar een aantal wandelroutes op staan. Terwijl we op straat die kaart aan het bestuderen zijn, worden we door een Franse mevrouw aangesproken, of we hulp nodig hadden.
Kwartiertje later staan we voor een prachtig, groot, oud gebouw, waar ik een foto van probeerde te maken. Word ik ongevraagd aangesproken door wederom een Franse mevrouw. Kennelijk zag ze aan mijn achteruit lopen dat ik het gebouw er niet op kreeg. Ze wees me op een zijstraatje, van waaruit het gebouw er wel op kon. Advies opgevolgd, en bleek inderdaad een goede keuze te zijn. Ik weet niet op inwoners van Dijon een ander hart hebben dan de andere Fransen, maar kreeg er wel een goed gevoel van.
Geplaatst door: Ien
, Datum:
30.09.2019 12:43
Dit is gelukkig niet typerend voor Lyon, het gebeurt overal, mij zelfs in Parijs. Ook in Parijs een auto die spontaan stopte toen ik, ook met mijn auto, totaal de weg kwijt was. Ik denk dat het inderdaad is wat je uitstraalt.
Geplaatst door: Ien
, Datum:
30.09.2019 12:45
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
30.09.2019 13:18
Dijon, Lyon, allebei mooie, gezellige steden.
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
30.09.2019 20:35
Dijon vinden wij 1 van de leukere steden in Frankrijk. Heel fijne sfeer en prachtig.