zaken die opvielen (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: koen
, Datum:
14.08.2019 13:12
Weer een weekje terug van vakantie. Dit jaar 2 Franse campings en een camping in Spanje (Tineke, de waarderingen volgen nog). Zaken die ons dit jaar opvielen: campings die lang niet vol waren. Zo was camping Les Prades aan de Tarn op 1 augustus zeker voor eenderde leeg. En dat is toch een camping die op alle waarderingssites heel hoog scoort. Van andere kampeerders begreep ik dat een jaar eerder de camping veel voller was. Ik las het net ook over camping Latapie. Dat is toch ook een hele populaire camping. Wordt het kamperen minder populair of neemt de animo voor Frankrijk af?
Misschien wel het laatste. Veel mensen in mijn eigen omgeving hoor ik altijd zeggen: een prachtig land, maar die Fransen zouden er niet moeten wonen. Voor veel mensen een reden om niet naar Frankrijk te gaan. Ik heb dit altijd weersproken. Maar dit jaar is het me ook opgevallen. De Fransen weigeren Engels te spreken, zelfs in het toerisme. De eerste woorden zijn bijna standaard: "No Anglais". En zeker ook bij de jongere generatie. Bij de botenverhuur wordt mij gezegd: bel straks maar even terug, dan is mijn moeder aanwezig, die spreekt wel Engels. Vervolgens met de kano's op pad. De chauffeur moet nog een groep ophalen van ongeveer 15 mensen. Kano's, peddels, helmen, vesten, het slingert allemaal aan de rand van de rivier. Die Fransen stappen meteen in de bus, geen man die een hand uitsteekt. Vervolgens de bus maar volgeladen met de chauffeur. Ik kan er kort over zijn, de Fransen zijn over het algemeen niet al te vriendelijk, en al zeker niet dienstverlenend. Wat dat betreft kunnen ze een heel groot voorbeeld nemen aan de Spanjaarden. Ik snap dat ik nu eenvoudigweg alle Fransen over dezelfde boeg gooi, er zijn natuurlijk meer dan voldoende positieve uitzonderingen.
Als iets heel erg mooi is dan verkoopt het zichzelf. En dat geldt ongetwijfeld voor Frankrijk. Qua schoonheid en campings gaat er geen land boven Frankrijk. Volgend jaar gaan we misschien wel weer gewoon terug. Ik zou de Fransen toch willen adviseren om wat commercieler te worden naar de toeristen. Anders wordt het steeds rustiger op de campings.
Geplaatst door: Ien
, Datum:
14.08.2019 13:21
Misschien eens een beginners cursus Frans gaan volgen, je zult zien dat er dan een wereld voor je open gaat.
Geplaatst door: ® jan52
, Datum:
14.08.2019 13:24
Ik ben toch nog steeds heel blij met mijn MULO frans.
, Datum:
14.08.2019 13:45
ik kan me redelijk verstaanbaar maken in het Frans. Maar Engels gaat een stuk eenvoudiger. Dus een toerist moet zich maar aanpassen. In Italie spreken we Italiaans en in Spanje Spaans. Spreken jullie al die talen? In Amsterdam word je gewoon in het Engels aangesproken. Als wij Nederlands spreken tegen de toeristen dan komt er geen hond meer naar Nederland. Ik heb altijd geleerd de klant is koning, dat adagium gaat in Frankrijk in ieder geval niet op.
Geplaatst door: Cornelis
, Datum:
14.08.2019 13:46
Ik herken het totaal niet. Vind juist dat de Fransen de laatste tijd meer de Engelse taal zijn gaan spreken. Zeker in de horecabranche. Als je bij een camping aankomt en je begroet de Fransen met een vriendelijk Bonjour....Monsieur, madame, en je kunt daarna ook nog in het Frans vragen naar een campingplaats dan zullen ze je heel vriendelijk verder helpen en je een compliment geven voor jouw pogingen om je te bedienen van het Frans. (Is mijn ervaring) De Fransen zijn trots op hun taal en op hun land, en dat zijn wij niet gewend.
Geplaatst door: ® Ineke
, Datum:
14.08.2019 14:36
Ik lees dit verhaal met enige verbazing, er is volgens mij een hele andere reden dat de campings in het zuiden minder bezet zijn en dat is het weer in Nederland, blijkbaar kiest men er voor om minder ver te reizen als het weer in het noorden goed is, tenminste dat was onze ervaring door de jaren heen. Na een paar slechte zomers trekt iedereen weer naar het zuiden.
Ik stoor me overigens niet aan de Fransen, ik ben bij hen op bezoek en ik neem ze zoals ze zijn, Frans, Engels, met handen en voeten we komen er wel uit en onvriendelijke mensen kom je overal tegen. Als iemand zegt : no Anglais dan kan dat ook betekenen dat men geen Engels spreekt, het hoeft natuurlijk geen weigering te zijn.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
14.08.2019 15:41
Ook ik herken dit totaal niet. Ik vind de Fransen ontzettend vriendelijk en ja sommige kunnen minder Engels spreken, maar het is maar net hoe je er zelf mee omgaat. Ik vind dat namelijk totaal niet erg, je red je altijd wel. Daarnaast merk ik juist dat er steeds meer Engels wordt gesproken en vaak proberen ze zelf Nederlands.
Sterker nog, in Italie en Spanje geweest en ook in die landen spreken ze vaak geen Engels maar daar wordt het geaccepteerd.
Ik herken wel het verhaal dat in mijn omgeving mensen zeggen dat Fransen onvriendelijk zijn, maar ik erger mij daar soms zelfs aan omdat ze er zelf nog nooit of misschien 1 keer zijn geweest en het puur een vooroordeel is. Wij ervaren de laatste jaren juist dat ze erg vriendelijk zijn! En omdat vele er al met een vooroordeel heen gaan ervaar je het al sneller als onvriendelijk en dat is vaak onterecht.
Geplaatst door: Lia
, Datum:
14.08.2019 16:53
Ik vind de franse ook erg veranderd de laaste jaren.
Erg behulpzaam zijn ze niet.
Spreek je geen frans,of een beetje,dan doen ze geen moeite voor je.
Terwijl elk kind daar ook engels op school krijgt.
Het is jammer,het kan zo anders gaan.
Maar als ze hier de weg vragen naar de bollenvelden,kunnen ze heel goed engels..vreemd.
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
14.08.2019 17:14
Wij spreken redelijk Frans en komen regelmatig in Frankrijk (en al vele jaren). Het aantal Fransen dat Engels spreekt is de afgelopen jaren flink toegenomen, maar het zou nog beter kunnen. Niet behulpzaam? De Fransen zijn heel erg op zichzelf. Veel Nederlanders houden ervan direct net iedereen een praatje te maken. De Fransen zijn hierin veel terughoudender. Ook hechten de Fransen (vooral de ouderen) enorm aan de juiste omgangsnormen. Ook inclusief de juiste aanspreektitels etc. Als je die niet gebruikt vinden ze dat vreemd en zijn terughoudend.
Als je een heel klein beetje moeite doet lukt het allemaal prima in Frankrijk. Overal heb je botterikken en ook in Nederland is het niet overal perfect.
Wel is het ons regelmatig opgevallen dat Fransen weinig commercieel zijn. Dat heeft nadelen, maar ook z'n charme. Hoe vaak we niet een huis hebben gehuurd en we over de betaling bij aankomst hoorden 'zie maar' is niet op 2 handen te tellen. Toen we een keer een huis bij een Nederlander huurden werd ons wel te kennen gegeven direct bij aankomst alles betaald te moeten hebben (geen probleem, maar anders dan we meestal bij de Franse verhuurders waren gewend). Dat niet zo commercieel zijn zie je op meer fronten terug inderdaad, ook bij het leren van buitenlandse talen.
Geplaatst door: Mamamia
, Datum:
14.08.2019 17:24
Het hangt denk ik ook een beetje van de streek af waar je bent. Vorig jaar zaten wij in de Alpen (aan het meer van Genève). Daar vonden wij de Fransen erg vriendelijk en behulpzaam en spraken de meesten ook Engels.
Dit jaar in de Dordogne was dat een stuk minder. De meeste mensen waren wel vriendelijk maar Engels was wel lastig.
Mijn broer was in Normandië en ook hem was het opgevallen dat de Fransen zo slecht Engels spraken.
Bij ons was de camping ook nog voor een derde leeg maar dat komt volgens mij niet door de Franse mentaliteit. Wel valt me op dat men “moeite” heeft met tieners in het algemeen of ze nu Nederlands zijn of Frans overal in de supermarkt, in restaurants, bij attracties op de camping ze worden argwanend bekeken. Onze meiden vonden dat wel vervelend.
Geplaatst door: Jurgen
, Datum:
14.08.2019 17:38
Voor diegenen die het nog niet moesten weten: in Duitsland spreekt men Duits, in Spanje Spaans, in Italië Italiaans en in Frankrijk Frans. 12 maanden op een jaar, en dit al enkele honderden jaren. Maar omdat sommige mensen 14 dagen per jaar naar Frankrijk gaan, verwachten ze dat de Fransen gedurende die 2 weken hun moedertaal niet meer spreken, maar zich plots in het Engels moeten gaan uitdrukken. Heel kortzichtige gedachtengang!
Geplaatst door: ® Daido
, Datum:
14.08.2019 17:43
Waar maak je je druk om? Dat doen Fransen ook niet.
, Datum:
14.08.2019 17:51
en als diezelfde Fransman in Nederland komt, spreken wij hem dan in het Nederlands aan?
Geplaatst door: Karin
, Datum:
14.08.2019 17:51
Ik herken er niets van. Spreek zelf geen word frans maar kan me in een supermarkt met handen en voeten best goed redden.
Vorig jaar in Frejus zelfs precies het tegenovergestelde meegemaakt.
Op onze laatste dag mag mijn man altijd graag wat lekker wijntjes voor thuis kopen. Wij gingen naar de Carrefour en ik vond bij het afrekenen het bedrag onverwacht hoog. Manlief had een fles wijn in ons karretje gezet die maar liefst € 85,- kostte. Zo dom en suf. Hij was kennelijk door een ander tussen de wijn uit de weekaanbiedingen gezet.
Omdat onze wijn kennis niet van dien aard is dat we dat echt proven wilde ik toch bij de klantenservice kijken of hier iets aan te doen viel dus ik met fles, bon en mobiel met google translate de rij in . Aan de beurt begon de dame al te lachten, ze zag natuurlijk die fles en de bon.
O lala, tourist was wat ze lachend zei en zelfs zonder dat ik de tekst had laten lezen kregen we ons geld terug.
Natuurlijk heb ik wel 10x merci beaucoup gezegd en daar ging ze alleen maar harder van lachen. Echt serieus nog nooit gedoe of onvriendelijkheid gehad.
Nou is Nederland wel een land waar we de lat hoog leggen. Heb je een baan waarin je maar iets te maken zou kunnen krijgen met andere talen dan wordt dat ook van je verwacht dat je die spreekt. Kijk alleen maar bij onze VVV kantoren.
Mijn man heeft vorig jaar voor zijn werk 3 weken op de luchthaven van Brussel gewerkt en daar dus ook in een hotel gezeten en geen woord Nederlands of Engels hoor, alleen Frans terwijl België toch 2 talig is en het om een hotel en luchthaven ging.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
14.08.2019 18:35
Heb de laatste twee vakanties grotendeels in Spanje doorgebracht en misschien is het aan de costas anders, maar daarbuiten spreken ze net zo min Engels of Duits als in Frankrijk. Gelukkig zijn Spanjaarden net Fransen. Als je maar een paar woorden van hun taal spreekt, vinden ze het helemaal geweldig en krijg je alle medewerking.
En wat de reinheid van de toiletgebouwen betreft: dat gaat gelukkig in Frankrijk steeds beter, maar in Spanje is het gewoon altijd schoon.
Geplaatst door: Rob
, Datum:
14.08.2019 18:40
Ik weet niet waarom dit topic geopend is, maar meer mensen met deze mening lijkt me prima.
Heb ik meer keuze, want ik vind Frankrijk en zijn mensen dus wel geweldig.
Om soortgelijke redenen lokt ons Spanje, Duitsland, Belgie en Italië dus niet.
Ieder zijn voorkeur, zou ik haast zeggen.
Geplaatst door: ® S@ndra
, Datum:
14.08.2019 18:41
Totaal geen herkenning, alleen maar vriendelijke mensen ontmoet. Op een populaire camping gestaan waar je echt moet reserveren. En gek genoeg was het op een dag wel heel erg rustig, dag later nog meer vrije plaatsen. Zeker 1/3 was leeg. Twee dagen later was de camping weer vol. Tja, als je niet alleen maar hele weken van zaterdag tot zaterdag verkoopt dan zitten er soms zulke dipjes in de bezetting.
Op een camping gestaan waar het echt vol was en wij kwamen op goed geluk. Mevrouw de beheerder deed er alles aan om ons van een plekje te voorzien.
Ook bij uitstapjes alleen maar vriendelijke mensen getroffen.
Alleen het afhalen van de pizza's ging fout. Dat lag eerder aan de benevelde toestand van de uitbater dan aan zijn nationaliteit. Ik bestel vier pizza's en krijg er drie want twee dezelfde was nogal moeilijk.
Verder geen gezellige praatjes met de eigenaar van de camping maar wel topservice. En toen het heel slecht weer was, kwam de eigenaar steeds langs om te kijken of het bij iedereen nog goed ging.
Maar als het je niet aanstaat, zoek je een andere bestemming. Het is er druk genoeg in de zomer.
Geplaatst door: ® Fammeij
, Datum:
14.08.2019 18:42
Bezetting Latapie zal te maken hebben met de wissel van eigenaren. Een trouwe schare kampeerders is vertrokken, nieuwe klantengroep moet opgebouwd worden.
Verder herken ik er weinig in. Op onze beide bezochtte campings hing regelmatig het bordje complet. Wij proberen ons altijd in het Frans te redden. Op de ene camping bleef met stug Frans terugpraten op de andere schakelde de een over op het Engels en de andere ging verder in het Frans.
Geplaatst door: marian
, Datum:
14.08.2019 18:42
Ik vind de fransen erg aardig en behulpzaam. Ik vind het ook absurd te verwachten/eisen dat zij engels te spreken. Wij zijn toerist en moeten ons voorbereiden. Een app, vertaalgids, even oefenen van te voren voor de basis. Als je moeite doet zijn ze heel vriendelijk. Viel mij niet op dat campings rustiger zijn, misschien zuidelijk, wij hebben ook de plannen ivm de hitte gewijzigd en zijn in de bourgogne neergestreken ipv de ardeche. Wij hebben nog nooit en onvriendelijke fransman/vrouw getroffen. Zelfs als mijn inziens de nederlanders zich vrij asociaal gedroegen.
, Datum:
14.08.2019 19:11