zaken die opvielen (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Hetty
, Datum:
19.08.2019 19:05
De vraag is: wat viel op. En gelijk heeft het gros het over die vervelende Fransen. Stop daar eens mee! Als het je niet bevalt n Frankrijk, staat het je vrij om een ander vakantieland te kiezen. Suggestie: Blijf anders eens in eigen land en probeer de vriendelijkheid uit van de obers in Amsterdam of Scheveningen.
Wat mij opviel in Frankrijk is dat het fijn is om met tolbadge door de 30 km poortjes te rijden. Dat het heerlijk weer was. Dat het strand elke ochtend werd schoongemaakt door de gemeente. Dat er ontzettend veel keus (te veel??) is in de supermarkten, ook als je een bepaalt dieet moet volgen. Fijn dat er steeds meer fietspaden komen. Fijn dat de Fransen ruim om de fietsers heenrijden als je toch een stuk op de rijbaan moet rijden.
Geplaatst door: Bibi
, Datum:
19.08.2019 22:35
Op onze camping in Normandie was het toch wel vol, niet propvol maar lege plekken werden vaak dezelfde dag weer opgevuld.
En in al die jaren dat wij naar Frankrijk gaan is het net als overal anders, Nederlanders kunnen ook behoorlijk onbeleefd en stug zijn .....
Geplaatst door: Lia
, Datum:
21.08.2019 19:04
Laten we eerlijk zijn...Fransen zijn nou eenmaal chauvinistisch.
En mogen ze soms best wat toeschietelijker zijn tegenover toeristen
Bijv.als je de weg vraagt,kleine moeite om gewoon aardig te zijn.
Geplaatst door: marian
, Datum:
21.08.2019 19:42
@lia,
chauvinistisch , maar super vriendelijk. Ook de weg gevraagd, maar ze zijn altijd behulpzaam en aardig. In tegenstelling tot nederlandse buren op de camping.
Werkelijk geen idee waarom je dat ervaart. Komen dik 20 jaar daar en altijd gezellig, behulpzaam, aardig en met veel humor. geweldige mentaliteit, maken zich niet zo druk en fantastisch dat ze hun taal bewaken. Nederlands doorspoelt met engels, respect voor vasthouden aan hun land en hun taal
Geplaatst door: Lia
, Datum:
21.08.2019 20:34
Waarom kunnen ze wel engels als ze hier de weg vragen?
Wij hadden op de tolweg pech,ongeluk gehad.
112 gebeld,politie spreekt geen engels en hangt gewoon op.
Sta je midden in de nacht,takelwagen komt.
Geen woord wordt er gezegd,dan wordt je op een donker industrieterrein gedropt en zoek het maar uit.
Om 8.00 uur gaat de receptie open.
Geplaatst door: Nelis
, Datum:
21.08.2019 21:11
Wat mij de laatste jaren al opviel en vooral dit jaar op doorreis, is dat het in Frankrijk behoorlijk aan het verpauperen is.. er wordt maar weinig onderhoud meer uitgevoerd. Dorpen lopen leeg, kleinere steden hebben achterstandswijken (waar de Franse taal nu niet bepaald wordt bewaakt😁) waar je niet prettig rondloopt. Ook de kleine tentenkampjes onder de viaducten van Rondweg Parijs zijn niet echt een teken van weelde.
In het centrum van Millau was het zeer rustig. Veel winkels en restaurants gesloten. De Pizzeria waar wij zaten, op een normale tijd, kon geen pizza serveren want er was geen deeg(?). Uiteindelijk maar naast de kanoverhuur buiten het centrum gegeten.
Uiteraard ook weer een paar keer belazerd bij de tolpoorten (1x te hoog tarief en 1x complete traject tot CF berekend terwijl we er vlak voor CF bij Moulins op gingen).
Maar ja, alle kritiek op Frankrijk wordt hier door de harde kern snel gecorrigeerd...
Wij maar doorgereden naar Costa Brava, L’Estartit. Vriendelijke, tevreden mensen, vriendelijke prijzen, altijd (ook tijdens lunch) overal prima eten en drinken. Zeer goed bevallen.
Volgend jaar slaan we Frankrijk nog maar eens over, misschien jaar daarna weer eens kijken hoe het er voor staat.
Geplaatst door: Ivo
, Datum:
21.08.2019 21:37
Hier andersom, zowel Millau als estartit geweest. We zijn frequente Spanje bezoekers, maar of we nog een keer naar Catalunya gaan ik denk het niet. Minder dan 10 jaar geleden waren de producten nog in Spaans en Catalaans geprijsd, nu alleen Catalaans. Spaans spreken ze ineens ook niet meer, en overal gele strikjes en plaatsnaam bordjes met republiek Catalunya. Millau daarentegen gewoon ouderwets Frans. In Nederland sluiten ook veel winkels .
Geplaatst door: Marjel
, Datum:
21.08.2019 21:55
@Annies:
Dit jaar voor de 2e keer naar La Garenne in Bedoin geweest. Niks geks of horkachtig gedrag opgemerkt bij de eigenaar. Heerlijke plek om te kamperen. De Franse eigenaar en zijn vrouw zijn van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat druk met het runnen van de camping. Bij aankomst krijg je een tas, bij vertrek mag je een fles rosé of wijn meenemen. Toch aardig van ze.
Bij de bakker in Bedoin is de vriendelijkheid top. Restaurants idem.
Volgend jaar voor ons weer Frankrijk!!!
Geplaatst door: ® Daido
, Datum:
21.08.2019 23:19
Uit dit topic blijkt alweer: Veel Nederlanders zijn enorme klagers.
Geplaatst door: Deb
, Datum:
22.08.2019 08:53
Klagen is behoorlijk menselijk, maar blijkbaar tegen beter weten in tot op het bot verdedigen ook. “Als je het niet bevalt, ga dan niet!” Werd er zelfs gesteld... en dat alleen maar omdat de TS ooit stelde dat het opviel dat niet iedereen even sympathiek was en dat er veel meer uit te halen viel. (Commercieel). Een lezer noemde het de harde kern..., ik deel de mening dat als er bij sommige reageerders kritiek op hun mooie Frankrijk wordt geuit, dit maar moeilijk te verteren is. Ik had al eerder een topic gezien over Duitsland waarbij de TS stelde eens Duitsland te willen proberen vanwege de prijs ed. De strekking was geloof ik: alle Duitse wegen zijn bouwputten, Franse wegen is nooit wat... Duitsland was geloof ik blijven hangen in het discipline van het nazisme en Frankrijk waren weinig tot geen regels... iedereen hield zich er toch aan... topper was geloof ik het argument dat iemand stelde dat er familie gisteren door Duitsland was gereden en veel file had gekend. Zie je? Als deze categorie mensen zich spiegelt aan door hun bejubelde Fransen dan is het inderdaad niet best gesteld met het chauvinisme van “de Fransen”. Mag wel iets meer van alle kanten komen.
Geplaatst door: ® Elfie
, Datum:
22.08.2019 09:28
Ik lees in sommige reacties hiervoor, dat veel mensen vorig jaar vanwege het weer in Nederland bleven. Dat ze daarvoor niet 1200 km hoeven te rijden, dus waarom zou je helemaal naar Frankrijk gaan?
Nou, wij waren vorig jaar ook in Nederland gebleven, niet vanwege het weer (hoewel dat dus goed uitpakte), maar wegens gezondheidsproblemen van een familielid, we wilden in de buurt blijven. We stonden op de Veluwe. Mooie omgeving hoor. Veel gewandeld en gefietst.
Maar toch niet vergelijkbaar met Frankrijk. Druk. Veel bordjes. Verboden voor honden, honden alleen aan de lijn... hier mag je lopen... daar mag je fietsen...
Hond mag niet mee in een restaurant (klein teckeltje).
Hekjes.
Douchemuntjes.
En wat is dat met Nederlandse kinderen? Ze renden dwars door onze voortent heen, waar onze hond helemaal niet van gediend was. Gekrijs in het sanitairgebouw dat je oren ervan gingen tuiten, omdat ze niet onder de douche wilden. Snerpend gillen voor de grap. Ouders die er glunderend bij staan te kijken en kennelijk denken dat iedereen dat schattig vindt. Of de hele tijd op hun telefoon kijken...
Ik vind kinderen leuk en die van mij waren ook wel eens luidruchtig. Maar dan zei ik af en toe nog wel eens iets van: "Meiden, denk om de buren." Dat is tegenwoordig voor sommige mensen al teveel moeite, lijkt het wel.
Een loslopende pittbull die je boterham van je bord komt stelen. "Hij doet niets hoor, hij wil alleen maar spelen."
Dit jaar gaan we toch maar weer naar Frankrijk. En niet alleen om het weer... :D
Geplaatst door: ® Elfie
, Datum:
22.08.2019 09:31
O ja, dat vergeet ik nog. In Nederland moest je vooruit betalen. En zeggen hoelang je van plan was om te blijven. Heb ik in Frankrijk zelden meegemaakt.
Geplaatst door: ® jan52
, Datum:
22.08.2019 09:45
“Honden aan de lijn” en dan loopt er een hond los dan is het ook niet goed..🤣
Grapje hoor, ik snap je stellingname in deze..
Maar of het loslopen van honden in Frankrijk nou zo prettig is?
Daar waar het is toegestaan, allez, maar waar dat niet is toegestaan doe het dan ook niet.
Ook al is het een teckel.
Ook al doet’ie zoiets nooit..😂
Klein voorbeeld uit de praktijk, we gaan regelmatig met vrienden oo vakantie.
Ze hebben hun hond mee en deze gaat op de camping nooit aan de lijn.
Dat doen ze met deze maar ook met hun vorige hond.
En dat houdt in dat ze ook wel eens wat rondloopt naar andere mensen.
Omdat we vaak naast elkaar staan worden wij er dan op aangesproken, waarom hoeft deze hond niet aan de lijn terwijl het wel verplicht is?
Ik geef dan aan dat ze daarvoor niet bij mij moeten zijn maar bij de buren.
Passen we op haar omdat onze vrienden weg zijn dan gaat ze onverbiddelijk aan de lijn.
Onze vrienden weten dat en wij weten hoe zij er over denken.
Maar goed, zonder teveel af te dwalen, wij gaan in september naar Collonges la Rouge en ik verwacht geen grote drukte meer.
Dat betekent voor ons relaxen in de hopelijk warme Franse zon met niet al te veel mensen om ons heen.
En die er wel zijn, dat zijn de gelijkgestemden op Domaine du Coq Rouge..
Die komen toch wel.
Geplaatst door: Mamamia
, Datum:
22.08.2019 11:41
Zaken die ons opvielen:
Beveiligers in de supermarkt
Dat de meeste Fransen geen milieusticker op hun auto hebben ook niet in Parijs
Dat Franse kinderen en pubers gelukkig net zo hard kunnen gillen en lawaai maken als Nederlandse.
Geplaatst door: koen
, Datum:
22.08.2019 11:53
wat ik als starter van dit topic heb willen zeggen:
Ik werk zelf als dienstverlener, en ik ben opgegroeid met het adagium "de klant is koning". Nu is het toerisme een belangrijke bron van inkomen. We hebben met zijn allen enkele honderden miljoenen Euro's besteed in Frankrijk dit jaar. Wat ik in alle mails lees is dat wij ons als Nederlanders moeten aanpassen. Wij moeten Frans spreken en ons verdiepen in de cultuur/normen/waarden. In zekere zin is dat de wereld op zijn kop. In dit geval is de Fransman de dienstverlener. Je mag van de Fransman dan toch ook een bepaalde flexibiliteit verwachten, zij willen onze Euro's toch ook graag ontvangen. Nu moet ik wel zeggen dat de reactie van Inekefr erg verhelderend was voor mij.
Wij als Nederlanders passen ons makkelijk aan aan de andere partij, wij zijn sociaal vaardig, open minded, spreken onze talen etc. Als klein land zijn wij niet anders gewend. Maar het zou toch niet normaal zijn als wij onze toeristen op De Dam alleen te woord kunnen staan in het Nederlands. In Frankrijk vinden we dat ineens wel normaal. Mijn ervaring is dat Italianen en Spanjaarden daar wat meer toegankelijk in zijn. Om dan meteen te roepen dat wij zeuren, niet meer naar Frankrijk moeten gaan, dat gaat mij een beetje ver. Frankrijk blijft natuurlijk wel het mooiste land in Europa.
Geplaatst door: Ien
, Datum:
22.08.2019 12:15
En met dit bericht ,Koen@, wordt de discussie weer opnieuw in gang gezet. Niet iedereeen heeft dezelfde mening, laten we dat respecteren en bovendien.....wat verwacht je op een forum over Frankrijk.......
Geplaatst door: Nelis
, Datum:
22.08.2019 12:33
Oh ja, wat me ook nog (positief!!!) opviel is dat de toiletten op aires, ook zonder tankstation, er eigenlijk prima bij stonden.
Meestal best wel schoon en in de meeste gevallen ook gratis.. Soms nog een kiosk met koffie en snacks.. Viel me alles mee als je alleen maar ranzige hurktoiletten verwacht (grapje...).
Geplaatst door: Neel14
, Datum:
22.08.2019 13:02
Zaken die ons opvielen.....
Dat we weer veel vriendelijke Fransen zijn tegengekomen, en Nederlanders die met niemand rekening hielden (bijvoorbeeld iemand die 's avonds om 22.30 uur op de camping aankwam en dan luidruchtig de pootjes met een boormachine ging uitdraaien, 's morgens vroeg herhaalde dat ritueel zich weer). We zijn ook wel eens een wat knorrige Fransman tegengekomen en zeer vriendelijke Nederlanders. Kortom: vriendelijke en minder vriendelijke mensen heb je overal!
Dat de rode paprika's in alle supermarkten die we bezochten weer slecht van kwaliteit waren, hoe mooi en luxe de supermarkt verder ook was. Prachtige groenten en fruit, maar rode paprika's die bij ons de winkel niet in zouden komen; slap en oud. Dat valt me ieder jaar weer op.
Dat ik meerdere malen in het Engels antwoord kreeg toen ik in mijn beste Frans iets vroeg. Van mij mogen ze Frans terugspreken hoor, daar leer ik alleen maar van. Ik kan me voorstellen dat het voor iemand die helemaal geen Frans spreekt wat onhandig is als je met Engels niet terecht kunt, maar ik vind dat ook wel de charme van vakantie in het buitenland. Met handen en voeten kom je ook een heel eind. En met google translate helemaal!
Dat er in veel plaatsen openbare toiletten zijn, zelfs kleine dorpen. Dat is in Frankrijk vaak beter geregeld dan in Nederland.
Dat er weer op alle campings waar we heen gingen plaats was, allemaal op de bonnefooi. Scheelt natuurlijk een stuk dat wij kiezen voor kleine eenvoudige camping zonder zwembad of andere poespas. En die zijn er in Frankrijk gelukkig nog steeds heel veel!
Geplaatst door: MAB
, Datum:
22.08.2019 13:25
Koen, lang niet iedereen die jouw ervaring niet deelt zal zeggen dat jij niet meer naar Frankrijk moet hoor. Ik deelde jouw ervaringen ook niet maar ga gerust volgens jaar weer en misschien heb je dan een heel andere ervaring.
Overigens wel grappig dat op een forum over Frankrijk (kamperen in) de uitdrukking laissez faire nog al eens uit het oog verloren wordt.
Geplaatst door: ® Wil B.
, Datum:
22.08.2019 16:05
Fransen...….'t lijken wel Nederlanders ;)