zaken die opvielen (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Jane
, Datum:
15.08.2019 23:08
Wat mij opviel, dat de Fransen best behulpzaam waren. We hadden een lekke band met een lange schroef erin. Zo lang dat er 2 gaten in zaten. De garage man heeft terplekke geprobeerd de band te maken. Wat niet ging. Dus nieuwe banden moesten er komen. Reserve band er onder gezet. En de volgende dag terug. Hij sprak geen Engels en mijn man oud havo Frans. Dus met handen en voeten. De factuur gaf gedoe want hij kon ons adres niet invoeren. Dat is wat anders dan een Frans adres maar daar verzon ie wel wat op. Zodra we kwamen liet hij zijn spullen wat hij aan het doen was vallen en ging met ons verder. Onze dochter werd ziek op de camping. De eigenaresse regelde een afspraak met een huisarts dezelfde ochtend nog. Ook met handen voeten havo Frans en Engels konden we communiceren. Geen cash mee om te betalen maar met de app kon het ook. Ze was verbaasd want dat kende ze dus niet. Met recept naar de apotheek en ook daar netjes geholpen, alle formulieren voor de verzekering mee gekregen. En weer in half bakken Frans Engels. Tja je hebt geen lul praatje tussen door.. Maar ook goed geholpen. Op de terug reis een klapband met de vouwwagen. De takel meneer was erg aardig sprak weinig Engels maar we kwamen er wel weer uit. Hij heeft onze band nog vervangen (reserve) en we konden weer verder. Vertraging 1,5 uur. We mochten ook nog even naar de wc daar. hahaha.. Maar goed geholpen dus door al deze mensen.
Wat ik wel weer vind. Ik woon in een toeristen stad en geen enkele toerist spreekt Nederlands. Dus dan denk ik weer waarom zou ik dan ook Frans leren.. (maar het is erg handig). Over het camping gebeuren. Onze camping was een week vol daarna liep het weer leeg om de volgende serie gasten te ontvangen.
Geplaatst door: ® Fammeij
, Datum:
15.08.2019 23:26
He Jane, ik dacht dit verhaal komt me bekend voor! Groetjes Gootje J&J
Geplaatst door: ® inekefr
, Datum:
16.08.2019 11:25
Als Nederlandse eigenaar van een kleine camping in Frankrijk is er niks mis met mijn Engels. Ik ben ook erg behulpzaam. Dat een heleboel Fransen zeggen dat ze geen Engels te spreken heeft te maken met angst. Het Franse schoolsysteem is erop gericht dat je overal een 20 voor moet hebben (ze gaan hier niet tot 10 maar tot 20) Elk klein foutje wordt afgestraft.
Verder hebben met name de ouderen (en dan bedoel ik alles boven de 25 jaar) veelal Engels geleerd zonder een woord te spreken. Ik heb een tijdje engelse conversatie gegeven. Iedereen kon de rijtjes onregelmatige werkwoorden opdreunen, maar gebruiken in een zin en uitspreken? Ho maar.
Jongeren willen best graag Engels spreken, maar zelfs hun docenten spreken het niet of abominabel slecht.
In Nederland hoor je het Engels dagelijks onze oren zijn gewend aan Engelstalige tv - en radioprogramma's. In La douce France wordt alles nagesynchroniseerd. En zolang Brat Piet en Michel Zjakzon nog als zodanig in radio- en tv-programma's worden genoemd schiet het ook niet echt op. Na 20 jaar hier wonen is ook mijn niveau van het Engels naar beneden gekelderd. Je gebruikt het domweg nooit meer.
MBT de camping: Ook wij hebben 30 % minder klanten gehad tov vorig seizoen. Het goede weer van vorig jaar heeft daar aan bijgedragen denk ik. Vorig jaar kwamen de bonnefooi kampeerders al niet. Die bleven lekker in NL en de mensen die gereserveerd hadden (en dus wel kwamen) zeiden "als we van te voren hadden geweten dat het zulk mooi weer zou zijn in NL, dan hadden we die 1200 km niet gereden". Dus ook minder reserveringen dit jaar. Verder lijken steeds meer voormalige Frankrijkgangers Kroatiê en Slovenië eens uit te proberen.
Wel meer Fransen dit jaar, dan voorgaande jaren. Lang leve Google Maps!
Geplaatst door: Ien
, Datum:
16.08.2019 12:33
Heel herkenbaar dit, Inekefr, toen ik nog in Frankrijk woonde, wilde ik mijn Engels ook wat bijspijkeren, de leraar sprak op allô allô niveau en de mede cursisten waren grammaticaal geweldig maar spreken konden of durfden ze nauwelijks. Waren leuke en leerzame lessen om mijn Frans te verbeteren. Ha Ha.
Geplaatst door: jaapj
, Datum:
16.08.2019 16:10
@Ineke, vreemd dat men zegt; als we hadden geweten dat t zo mooi weer zou zijn in NL dan hadden we niet gereserveerd/waren we niet gekomen. NL is natuurlijk ook mooi maar in het buitenland heb je toch veel meer vakantiegevoel.... beetje handen en voeten frans en engels je verstaanbaar maken, de grote supermarkten, niet te vergeten de heerlijke croissants en baquettes. Tel daar de omgeving bij op, dan heb je toch een hele andere vakantie dan in NL? Wij willen altijd juist bewust een andere omgeving, bij voorkeur natuurlijk Frankrijk.
Geplaatst door: ® Daido
, Datum:
16.08.2019 16:48
Er was een paar weken geleden een item over franse campings op het journaal. Steeds meer mensen kiezen voor een luxe camping met zwemparadijs met glijbanen, animatie, restaurant en winkel. Kleinere eenvoudige campings kunnen hier niet tegenop en hebben geen geld voor dure investeringen. Heel wat van deze campings zijn opgeheven afgelopen jaren helaas.
Op het journaal was een luxe camping te zien van een nederlandse eigenaar en die had een nieuw zwembadje laten plaatsen van meer dan 1 miljoen euro.
In het voor en naseizoen trekken die luxe campings veel senioren met behulp van de campingcard. Dat gaat ook weer ten koste van kleinere eenvoudige campings. Voor hun is het tarief om in de campingcardgids te komen veel te hoog.
Mij zul je in ieder geval niet zien op dat soort campings.
Geplaatst door: ® freekvo
, Datum:
17.08.2019 08:34
Geplaatst door: ® inekefr
, Datum:
17.08.2019 14:07
@jaapj. Ik ben het met je eens, maar kennelijk denkt niet iedereen daar zo over. "Vakantie is: ander land, ander brood, ander geld" zeiden we vroeger. Maar een lekker zonnetje erbij is natuurlijk wel tof.
Geplaatst door: ® JurgenB
, Datum:
17.08.2019 15:13
Wij hebben op een camping in de vogezen gestaan waarvan de eigenaar zei dat ze juist veel meer gasten hadden dan voorgaande jaren. Misschien heeft dat toch iets met het weer te maken? Tot augustus is het prachtig geweest daar.
Geplaatst door: Marijn
, Datum:
17.08.2019 22:37
Wat mij opviel is dat het glamping kamperen flink toeneemt en dat het kamperen een beetje aan het veranderen is daardoor....
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
18.08.2019 12:14
Glamping.. Briljante marketingvondst. Voor 1000 euro per week zit je toch nog steeds in een tent...
Ach, 40 jaar geleden waren we altijd op zoek naar campings met een zwembad. Die waren er op zich wel (afhankelijk van welk deel van Frankrijk), maar het was nog wel iets bijzonders. En een zwembad was meestal gewoon een rechthoekige bak. Maar wat een luxe vonden wij destijds bijvoorbeeld Camping La Cle des Champs bij Les Mathes/ La Palmyre, zowel op een paar kilometer van de mooiste zandstranden met flinke golven en bij terugkomst op de camping ook nog een duik in het zwembad kunnen nemen. En dan was er ook nog een pizzeria en een ping pong tafel. De luxe! Tegenwoordig moeten veel mensen (niet alle!) liefst de hele dag vermaakt worden en sommigen komen de camping (meer dorpen) bijna niet meer af. Dit merk je ook aan de zoekvragen. Eerst hebben ze een camping uitgezocht en dan wordt de vraag gesteld of het wel een leuke omgeving is. Nou, wij zoeken eerst uit wat we willen gaan zien in welke omgeving en dan zoeken we accommodatie erbij. Ik moet wel eerlijk zeggen dat onze luxegrens ook verschoven is. Tegenwoordig huren we een huis via gites.nl. Vaak met zwembad (gezamenlijk gebruik) en vele malen goedkoper dan twee weken een stacaravan of "glamping"-tent huren op een camping. En ook nog 'ns veel meer rust en vaak leuk contact met eigenaar en andere gasten.
Tijden veranderen. Ook is het voor ons als echte Francofielen niet altijd meer vanzelfsprekend elke vakantie naar Frankrijk te gaan. We hebben ontdekt dat er ook nog andere bestemmingen zijn waar je een heerlijke vakantie kunt hebben. Ik denk dat voor meer mensen geldt. En ik vrees voor de liefhebbers van eenvoudig kamperen dat het steeds moeilijker zal worden de komende jaren vanwege sluitende campings en de trend dat alles luxer moet worden. Maar er zijn gelukkig nog zoveel campings in Frankrijk dat je nog jaren vooruit kunt lijkt me.
Geplaatst door: ® JanMat
, Datum:
18.08.2019 12:48
Wij gaan al bijna 40 jaren naar Frankrijk, ons favoriete vakantieland. De voorkeur gaat en ging uit naar kleine, eenvoudige campings. Het liefst met de mogelijkheid tot vissen en zwemmen in de rivier of het meer. Grasland, ruime plekken en schoon sanitair waren eisen. Toen de kinderen nog meegingen waren de eisen wel anders dan nu. De grotere campings -"woonwijken"- hebben we altijd gemeden. Nu, na vele jaren Frankrijk, missen we de verrassingen. We zijn "overal" al geweest en het voelt nu als terugkomen. Frankrijk kennen we ondertussen beter dan Nederland. Zeker nu we per fiets (vanaf de camping) in Nederland rondrijden worden we met regelmaat verrast door de schoonheid van ons eigen land. Komend jaar gaan we de westkust van Frankrijk van noord tot zuid bezoeken. Het gepensioneerd zijn heeft het voordeel dat we er alle, alle tijd voor kunnen nemen. Maar dan? Waar willen we daarna naar toe? Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zal het niet Frankrijk worden. Welk land of landen het gaat worden weten we nog niet maar het verrast worden door het onbekende trekt wel. Een voorwaarde is dat de plek met caravan bereikt kan worden. Ons vakantiegevoel is absoluut gekoppeld aan de caravan. Vrijheid blijheid.
Geplaatst door: ® @ndrea
, Datum:
18.08.2019 14:07
Wij waren dit jaar in Bretagne, Normandië en rondom Le Mans. Hadden niet alles gereserveerd, want we wilden een beetje flexibel zijn. Nou dat hebben we geweten... Veel van de campings waar we heen gebeld hebben of ze voor 4 nachten plek hadden waren complet. Hoe vaak ik deze vakantie niet heb geroepen "Ik ga nooit meer op de bonnefooi!".
Ik kan me voorstellen dat een eventuele verschuiving in drukte naar het noorden inderdaad door het mooie weer van vorig jaar komt: voor ons was dat ook wel een soort van duwtje in de rug om toch een keer Bretagne/Normandië te durven. Ten onrechte trouwens, terwijl het in Nederland 35+ graden was, zaten wij nog net niet te vernikkelen voor de tent.
Geplaatst door: ® JanMat
, Datum:
18.08.2019 14:53
T.a.v. Andrea. In welke periode zijn jullie aan de westkust geweest? Wij gaan in het voor- en naseizoen. Onze ervaringen zijn dat er in deze periodes voldoende vrije plekken op de campings zijn.
Geplaatst door: ® Daido
, Datum:
18.08.2019 15:50
Nou @ndrea, dat kwam dan toch goed uit dat je op de bonnefooi was toen jullie lagen te vernikkelen in je tent? Dan kon je zo naar een warmer gebied gaan.
Geplaatst door: ® @ndrea
, Datum:
18.08.2019 17:35
Ja klopt, dat hoopten we ook in de buurt van Le Mans te vinden. Zijn 1 dag eerder dan gepland uit Bretagne vertrokken om weer wat warmte te voelen. De voorspellingen waren wel wat wisselvallig, maar rond de 26 graden dus iig warmer. Helaas duikelde de temperatuur ook daar na 1 dag richting de 20 graden.
Onze camping in Parijs voor de laatste 4 dagen was al gereserveerd en onze kinderen wilden daar toch wel erg graag naartoe, dus wilden we niet heel veel verder zuidelijk. Vanuit Le Mans zijn we met warm weer naar Parijs gereden, om vervolgens de volgende dag in de stortregens door Disney te lopen. Het was qua weer dit jaar niet echt ons jaar geloof ik : D
Uiteindelijk hebben we alleen de eerste 3 dagen in Normandië temperaturen boven de 25 graden gehad. Volgend jaar weer "gewoon" naar het zuiden!
Reisperiode was overigens hoogseizoen, 22 juli tot 12 augustus.
Geplaatst door: Hansje070
, Datum:
19.08.2019 00:35
Mijn ervaring dat Fransen steeds meer Engels spreken. Zelf spreek ik vakantie Frans, verstaan doe ik het goed, terug praten is wat lastiger. Maar als je je best doet is er best wel te communiceren met Fransen. Ik ben nu 2 jaar op de zelfde camping in de Gard geweest, Nederlanders staan aan de rivier en Fransen op het hoger gelegen gedeelte, wij stonden daar ook tussen de Fransen en hadden leuk onderling contact. Dit jaar kwamen onze Franse overburen van vorig jaar de dag voor dat wij vertrokken, ze herkenden ons direct en we werden enthousiast begroet, met zoenen en al. Ook de Fransen op ons "laantje" bonjourden als ze langs liepen en probeerden een gesprekje aan te knopen. In de eerste weken stonden er veel Belgen op de camping en onze Belgische overbuurman zei tegen ons dat wij als Nederlanders wel meevielen, de gemiddelde Hollander werd als arrogant ervaren en daar moesten ze niets van hebben. Als je gewoon vriendelijk bent, je best doet om te communiceren, ergens in de middag met een wijntje en een hapje zit en niet om half zes de aardappelen en de bloemkool op tafel hebt staan kom je een heel eind. Jammer dat in Frankrijk Fransen wonen, ik kom er 22 jaar en heb geen enkele negatieve ervaring met Fransen, het is net hoe je je zelf opstelt.
Geplaatst door: Teunis
, Datum:
19.08.2019 09:16
https://www.kampeermeneer.nl/trends-kamperen-2019/
Veel van zijn voorspellingen zijn nogal "open deur" maar daarom niet minder waar.
Grofweg gaan we steeds luxer aan de ene kant en steeds meer basic en zelfvoorzienend aan de andere kant, wisselen we dit af en zijn de traditionele vakantielanden minder in trek.
Wat ik zelf nog als een reden zie voor minder campinggebruik is de al jaren in opkomst zijnde camper. Op mijn reizen naar Portugal per Partner/Berlingo kwam ik niet eens op een camping. Douchen kan ook bij de uitgebreide servicestations en zelfs bij benzinestations. Wel moest ik het eenzelvige karakter van camperen voor lief nemen; door het zelfvoorzienend zijn ervaarde ik weinig tot geen contact met andere camperaars. Het campinggevoel is afwezig.
Geplaatst door: Mamamia
, Datum:
19.08.2019 09:54
@Hansje070 Ik ben het wel met je eens als je jezelf een beetje vriendelijk opstelt zul je makkelijker contact maken maar moet je daarom alle gewoontes overnemen? Nou eet ik in de vakantie ook niet om half 6 en aardappelen en bloemkool staan in de vakantie niet op mijn menu maar wat heeft het te maken met contact maken???
Wij hebben zelf een boot waarmee we door Friesland varen. We komen dan veel Duitsers tegen vaak met grote huurboten. Steevast om 19:00 gaat de bbq aan altijd op briketten en daar gaan braadworsten en grote hompen vlees op. Ook als het regent dan zet men dat ding onder een parasol. Nu maak je op het water snel contact het maakt me niet uit of deze mensen Duits spreken dat doe ik dan ook maar. (Dus ik moet me aanpassen) en nog minder wat en hoe laat ze eten. Ik denk echt niet die mensen bbq-en in de regen met braadworsten daar kun je geen contact mee maken.
Geplaatst door: ® tineke (webmaster)
, Datum:
19.08.2019 13:32
Hansje 070,
wil jij zo vriendelijk zijn ook een reactie bij de meningen te plaatsen over de camping in de Gard, waar jullie gekampeerd hebben?
Alvast bedankt!