zaken die opvielen (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Ton
, Datum:
14.08.2019 19:30
Afgelopen mei kwam mijn vrouw bij het meer van Annecy ongelukkig ten val met haar fiets.
Was op een stil stuk. Vanaf een tennisveld schoten enkele Fransen te hulp. Zij spraken enkel Frans en ik slechts wat vakantie Frans. Zij zijn aan het bellen gegaan en binnen enkele minuten waren de pompiers aanwezig. Vlak daarna ook een ambulance. Een ambulance medewerker sprak slechts een beetje Engels. Met een beetje Frans en een beetje Engels kwamen we een heel eind. Mijn vrouw moest met de ambulance naar het ziekenhuis. Onze fietsen moesten achterblijven. Een aanwezige Fransman heeft onze fietsen meegenomen en veilig in een ruimte bij het tennisveld gezet. In het ziekenhuis sprak de verpleging maar een beetje Engels maar ook daar deed iedereen zijn / haar best om goed te communiceren. Gelukkig vielen de verwondingen mee en mocht mijn vrouw na behandeling het ziekenhuis laat in de avond verlaten. Buiten probeerden wij een taxi te bellen. Dit lukte niet gelijk. Een Franse dame kwam ongevraagd naar ons toe en vroeg in het Engels of ze ons kon helpen. Zij is gaan bellen en is bij ons gebleven tot de taxi aanwezig was. De volgende ochtend heeft de receptie van onze camping de Fransman gebeld om te vragen of en waar wij onze fietsen konden ophalen. Nog geen uur later kwam hij de fietsen op de camping afleveren. Hoezo Fransen niet vriendelijk / hulpvaardig!
Geplaatst door: Marion E.
, Datum:
14.08.2019 20:56
Kom al meer dan 30 jaar in Frankrijk en heb zo vaak vriendelijke en behulpzame Fransen ontmoet. Hulp gekregen als het nodig was en vaak spontaan aangesproken als men dacht dat we hulp nodig hadden. Van mij zul je nooit een kwaad woord over de Fransen in het algemeen horen. En natuurlijk is niet iedereen altijd even vriendelijk, maar dat is in ons eigen land ook niet. En wat de taal betreft: Frans, Spaans, Engels zijn wereldtalen. Nederlands niet, daarom zullen wij een mondje over de grens moeten spreken, willen we ons verstaanbaar maken. Voor de sprekers van de genoemde talen is dat niet direct noodzakelijk, hoewel al jaren steeds meer Fransen Engels spreken. Het kan lastig zijn als dat niet zo is, bijvoorbeeld bij een huisarts of in het ziekenhuis. Maar om dat nu "weigeren Engels te spreken" te noemen, gaat wel erg ver.
En offtopic: Wat ik heel erg vind is dat je in Amsterdam op een terras in het Engels wordt aangesproken en als je aangeeft Nederlander te zijn, dan blijkt de horecamedewerker niet eens Nederlands te kunnen spreken! In zo'n geval versta ik ineens ook geen Engels meer en blijf stug Nederlands spreken. En in winkels schijnt dat ook steeds meer voor te komen.
Geplaatst door: MAB
, Datum:
14.08.2019 21:04
Ik herken wél de lege camping. Was bij ons véél minder druk dan anders.
Maar ik heb maar één onvriendelijke Franse dame meegemaakt die bij de McDonalds de plaatsen inpikte die onze kinderen wilden gaan bezetten.
Verder waren alle Fransen vriendelijk. Ook doen ze vaak hun best om wat Engels te spreken. Zeker de wat jongere Fransen kunnen dat gewoon goed.
Geplaatst door: Jan
, Datum:
14.08.2019 21:56
Wat mij betreft ook overwegend positieve ervaringen met fransen. Maar kennelijk vinden we dag men zich in het buitenland aan ons bezoeker moet aanpassen. En soms zit je je kapot te schamen als je landgenoten aan het werk ziet. Gaan slepen met tafels en stoelen op een terras, (van een best wel behoorlijk restaurant) en na 5 minuten vertrekken als er geen tosti’s op het menu staan Dat doet onze reputatie geen goed in een land waar het gebruikelijk is dat je om een plekje vraagt....
Geplaatst door: Mascha
, Datum:
14.08.2019 22:02
In één ding moet ik topic starter Koen gelijk geven, het was echt een stuk rustiger in Frankrijk. Wij waren er eind juni en de eerste twee weken van juli maar veel minder mensen op de campings gezien dan normaal in die periode. Ik denk eerder dat het door de extreme hitte kwam omdat de media in Nederland ook een waarschuwing hebben gegeven omtrendt de hitte in het zuiden. Zeker weet ik dat ook niet of het daar aan lag. Verder vind ik sommige Fransen niet minder aardig dan sommige mensen in ons eigen land of andere landen. In ieder geval boeit mij dat niet zo. En wat betreft de taal, ook ik vind het soms lastig maar met hulp van een boekje, gebaren etc. kom je altijd heel erg ver en het heeft zijn charme. Uiteraard in Amsterdam spreekt iedereen engels. Ik werk daar aan een internationaal bedrijf en heb er heel lang gewoond en ja de voertaal in Amsterdam is nagenoeg engels. Anyway dat komt ook omdat de stad in de loop van de jaren enorm veranderd is en er heel veel expats wonen. Toch is mijn ervaring dat in de grote steden en aan de kust in Frankrijk ook behoorlijk goed engels wordt gepraat. Natuurlij zit er altijd wel iemand die er moeite mee heeft maar ik kan niet zeggen dat ze het nooit proberen. En ja Frankrijk is mooi maar er zijn nog meer mooie landen waar supergoed engels gepraat wordt. Ooit weleens in Noorwegen geweest? Het is daar waanzinnig mooi en ze praten allemaal engels! En ze zijn niet eens commercieel!
Geplaatst door: ® Annies
, Datum:
14.08.2019 22:53
Wij komen al een aantal jaar in Frankrijk. Zowel in de zomer als in de winter. In de winter zitten we in een complex met alleen maar wat oudere Fransen die echt geen Engels spreken. Niet omdat ze het niet willen maar omdat zij het vroeger nooit hebben geleerd. Gelukkig spreek ik een beetje Frans. We komen er altijd wel uit, handen en voeten en tegenwoordig de mobiele telefoon helpen daarbij zeker. Nog nooit onvriendelijk behandeld of te woord gestaan. Tegenwoordig spreekt men in de toeristische gebieden wel vaker Engels en dat is fijn.
Over het kamperen kan ik wel het volgende aangeven. In september aan de Cote d’ Azur is het altijd nog behoorlijk druk. We zullen het dit jaar ervaren of het minder is geworden.
Oh ja bijna vergeten. Ooit eens op La Garenne in Bedoin gestaan. Echt nog nooit meegemaakt op een camping maar wat is deze eigenaar een hork en echt heel klant onvriendelijk. De camping is prachtig, goed gelegen, fijn gekampeerd. Ondanks alle zeer positieve meningen op deze site over de camping gaan we hier nooit meer naar terug. Een echte Fransman zoals de topic starter beschreef maar wellicht had deze man die dag een off day. 😉
Geplaatst door: josee R.
, Datum:
15.08.2019 03:10
Wij zijn vanaf 21 juni tot en met 20 juli in Frankrijk geweest. De campings in Cheverny en Vézac waren heel slecht bezet. Ook andere campings waren heel slecht bezet. Volgens mijn zoon werd het op "zijn" camping in Touzac pas druk na 1 augustus.
Wij vinden Frankrijk geweldig (zelfs onze honden komen uit Frankrijk). De mensen zijn vriendelijk en wij redden ons altijd wel in het Frans. Veel spreekvaardigheid ben ik kwijt geraakt na een studie Spaans. Mijn man redt zich altijd met zijn handen, voeten en een glimlach.
Dit jaar waren wij voor het eerst in de Dordogne, maar ik vond het eerlijk gezegd te gek voor woorden, dat ik parkeergeld (EUR 3,=) moest betalen om een bakker te kunnen bezoeken. Aangezien het stokbrood van de camping verder rees in onze maag :-( hebben wij na 14 jaar een oventje aangeschaft om zelf ons brood te kunnen afbakken. Op een terras wordt voor 3 stukjes stokbrood en een heel klein zakje mayonaise EUR 8,= berekend, Deze producten waren niet besteld en wij dachten dus dat ze bij de gerechten hoorden. Commercieel gezien dus heel goed bezig, maar je voelt je dan toch enigszins "getild".
Geplaatst door: ® tineke (webmaster)
, Datum:
15.08.2019 07:41
Geplaatst door: ® jan52
, Datum:
15.08.2019 09:06
Ondanks mijn MULO school frans maak ik ook fouten in de communicatie, maar ik heb met fransen nog nooit problemen gehad daarover. Integendeel, ze vinden het prachtig dat ik probeer in hun taal te communiceren. En fouten maken mag.
Daarbij, vriendelijkheid kost niets, maar wordt vaak wel met rente terug betaald.
Geplaatst door: ® LisetteK.
, Datum:
15.08.2019 09:47
Nou Mascha, Noorwegen niet commercieel? Dat heb ik niet zo ervaren dit jaar. Wij waren daar op vakantie en het was g e w e l d i g! Echt genoten van de natuur en de vriendelijke mensen maar werkelijk alles kost geld. Waar je in Frankrijk nog gratis of voor een vrijwillige bijdrage een kerk kunt bekijken is er in Noorwegen een toegangsprijs vastgesteld.
Ook de campings zijn commercieel ingesteld, muntjes voor de douches (wat dan wel als positief effect heeft dat douches weer vrijkomen, omdat mensen niet langdurig willen douchen), kleine plaatsjes zonder afbakening van je plekje. Er kan altijd nog wel een camper of caravan bij! Heb de ruimte en privacy van de Franse campings wel gemist.
"De Fransman" zal niet over jouw plaats lopen, ook al heb je een kleine plaats het is wel jouw plaats voor de tijd dat je op de camping staat. Als voor de Noren aan de overkant van het pad de kortste route naar het sanitair onder jouw luifel door is lopen ze onder jouw luifel door, dat moest de eerste dagen wel even wennen. We waren daar met een vouwwagen en dat is wel vreemd, de meeste Noren gaan kamperen met een camper of caravan.
Geplaatst door: Teunis
, Datum:
15.08.2019 10:01
Bestaat er wel zoiets als DE fransman/fransvrouw?
Als zelfs in Nederland er al verschillen bestaan tussen de bevolkingsgroepen in diverse streken, hoe groot zullen dan die verschillen zijn in zo'n groot land als Frankrijk? Bovendien is binnen dezelfde streek de ene mens meer geneigd vreemden hartelijk tegemoet te treden dan de andere. Ook zal ervaring meespelen.
Een Franse boer die aan het eind van een voor de tourist onduidelijk aangegeven doorlopende weg woont, zal in het voorseizoen anders reageren dan in het naseizoen op de (alweer) verkeerd gereden vreemdeling die de juiste weg vraagt; als hij bovendien al jaren daar woont en de overheid niets kan doen aan de onduidelijkheid en eigen borden ook niet helpen, zal zijn reactie nog weer anders zijn. Ook kan de gesteldheid van de persoon dwars liggen. Bijvoorbeeld een kater, of rugklachten, helpen niet mee om vriendelijk te zijn.
De tourist ervaart alleen dat ene moment waarop hij de weg vraagt......
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
15.08.2019 11:04
@Teunis Was één van de eerste lessen Frans op de middelbare school: ,,Le Français moyen n'existe pas.'' De gemiddelde Fransman bestaat niet.
@LisetteK: Klopt dat de entree van kerken in Frankrijk doorgaans gratis is. Dat is daar een principekwestie voor de kerk. Klinkt mooi, maar is eigenlijk best dom. Want het onderhoud van al die prachtige kerken kost klauwen met geld en dat hebben ze dus structureel te weinig om het goed te doen. Gooi dus vooral een vrijwillige bijdrage in de pot.
Geplaatst door: mar3tent
, Datum:
15.08.2019 11:08
Dit jaar 4 franse campings en 1 Spaanse - Hoi koen - ;-)
De eerste was half juli in de buurt van Chambord, en die stond idd lang niet vol. Maar het seizoen moest daar ook nog beginnen want die week gingen pas alle toiletgebouwen open op de camping. Bij de receptie spraken ze redelijk Engels. Naast de camping lag een chocoladefabriek en daar werden ook Engelstalige rondleidingen gegeven! Hartstikke leuk. De tweede camping bij Cahors had nog wel 2 plekjes voor ons, maar in de avond stond deze echt vol en waren er slechts nog paar plekjes op veld zonder electra. Camping zie ik hier nooit genoemd worden dus wat dat betreft geen "populaire". Aan de receptie spraken ze vooral Frans met beetje Engels maar we kwamen er samen goed uit het hoe en wat in de omgeving. Spanje: spraken aan de receptie Engels, alleen oma niet ;-) Prachtig sanitair - nog nooit regendouche op camping gehad - . Dordogne, niet gereserveerd wel 2 plekjes op verder best drukke camping. Aan de receptie spraken ze ook Engels. Supervriendelijk mijn zoon was zo goed om zijn telefoon kwijt te raken die is netjes nagestuurd naar huis. We waren met 10 mensen das best invasie maar in een restaurant werd bijna altijd snel gereageerd om tafels te schuiven. Alleen in Cahors binnenstad was het lastig daar leek alles gereserveerd/vol / of hadden ze geen zin in onze grote groep. 2 dagen vooraf wel camping gereserveerd in de Vendee. Gedaan omdat in de omgeving echt alles vol leek te zitten. Die camping stond ook vol; met vooral NL-ers en Engelsen. Wel voor het eerst echt meegemaakt; Franse campingeigenaren die erg vrolijk waren bij inchecken en veel humor hadden. Dat heb ik serieus niet eerder meegemaakt in al die jaren kamperen, maar he als je vriendelijk bent ga ik niet om humor vragen maar het viel gewoon op. Puy de Fou geweest dan valt het wel op dat alles heel erg Frans is... maar ok via je telefoon kun je in het Nederlands wel vertaling meekrijgen van alle shows.
We zijn 2 jaar terug in Puglia geweest, echt helemaal zuidelijk Italie. Kwamen bij een B&B van heel jong stel. Supervriendelijk maar ze konden echt geen woord Engels. Dat verbaasde me wel dat zij zo jong dat op school nauwelijks hadden meegekregen. Ze waren wel superhandig met google -translate ;-). Eigenlijk heb ik niet vaak heel onaardige Fransen meegemaakt - kan ze niet herinneren - Wel de vriendelijke: in Anduze het hele oude mevrouwtje van een winkeltje die een familielid belde om mijn man en kinderen terug te brengen naar onze camping (buiten anduze) terwijl ik zou wachten tot auto weggesleept was. Ze had eerst ook pogingen met me ondernomen om taxi's te bellen maar die waren er niet te krijgen. Zij sprak ook geen Engels, was allang blij met haar hulp.
@LisetteK: in Noorwegen is de mooie natuur dan weer gratis ;-) Van Noorwegen herinner ik me vooral dat ze nergens een lekkere bak koffie hadden. Fikse wandeling, staat er zo'n hut waar je wat kan eten, stond er weer zon pot filterkoffie die daar al heeeeel lang stond.
In Slovenie kennen ze ook geen genummerde kampeerplaatsen, "zet er maar bij als het past" . Het zou zomaar kunnen dat naast je tent - waar normaal je auto stond - dan kampeerders stonden als je terug kwam op de camping.
Achja... Het was er wel mooi en heel leuk en dat maakt dan weer veel goed.
Geplaatst door: ® Anne
, Datum:
15.08.2019 11:31
Ik kom al zeker 30 jaar in Frankrijk. Het engels is echt wel iets vooruit gegaan. Op een camping in de Cevennen meegemaakt, dat de jeugd werkend in het restaurant echt geen woord Engels spreekt en de iets oudere eigenaren prima Engels sprak. Ook bij een kanobedrijf hetzelfde. Ze passen zich wel aan. De toeristen brengen wel geld mee toch.
Vriendelijk ook, alleen op de weg is dat echt verdwenen. Ze bumperkleven, snijden je af of nemen voorrang als je een buitenlands nummerbord hebt. Toeteren direkt als je niet heel snel optrekt. Wij houden daar rekening mee om ongelukken te voorkomen.
2 Weken geleden zat ik op mijn wielrennersfiets een tocht te maken. Een auto haalt mij in en rijdt over een stok die op de weg lag. Met behoorlijke snelheid. Die stok vliegt in de lucht en beland tussen mijn spaken. Waardoor ik in een diepe greppel belandt met stenen en braamstruiken en knal tegen een muur en boom. Die bestuurder moet dat haast wel gemerkt hebben, want die stok gaf een klap tegen die auto. Maar wel doorrijden en de auto,s die volgden en het gezien hebben reden ook door. Gelukkig niks gebroken, alleen schrammen en blauwe plekken.
Dat zal in Nederland ook vast voorkomen, maar in Frankrijk kunnen ze er wat van. Verder geen slecht woord over de Fransen. Ik vind het een heerlijk land.
Geplaatst door: thadude
, Datum:
15.08.2019 12:17
Wij waren dit jaar in de loirestreek en daar spraken de meeste fransen ook wel een woordje engels. Alleen de oudere generatie vaak niet was onze ervaring maar we hebben ons prima gered ondanks dat we zelf ook vrijwel geen frans spreken. Ik wil overigens nog wel (weer) frans gaan leren. Het meeste is weggezakt na 1 jaar frans op de mavo.
Wat anders.. wij zijn zelf begin 30 (met kleine kinderen) en kamperen al enkele jaren met de caravan (die we samen met mijn ouders hebben aangeschaft) maar we komen weinig leeftijdgenoten tegen die ook met de caravan kamperen.. Ervaren jullie dit ook..?
Geplaatst door: ® Elfie
, Datum:
15.08.2019 12:59
De meeste fransen die ik ben tegengekomen waren beleefd en vriendelijk. Soms zat er een enkele hork of kakmadam tussen, maar dat waren uitzonderingen. Het zijn net mensen hè?
Wel zijn fransen vaak wat afstandelijker dan bijvoorbeeld spanjaarden ja. Maar ik vind dat nou juist prettig, ik hou niet van dat opdringerige. Een praatje tijdens het honden uitlaten, dat vind ik prima en leuk. Maar we hebben wel eens een huisje gehuurd van een Britse mevrouw en die stond iedere ochtend in 'onze' keuken en zich overal mee te bemoeien. Heel vriendelijk bedoeld, maar ik dacht wel vaak: "Mens, hoepel nu eens even op, ik ben met vakantie." :) Er zullen vast mensen zijn die dit wel leuk vinden, maar ik niet. Noem me maar een chagrijn dan. ;)
Ik vind het fijn als ik mijn eigen gangetje kan gaan zonder dat iedereen zich met van alles bemoeit. En die ruimte en rust vind ik in Frankrijk.
In de ruim 25 jaar dat ik in Frankrijk kom, heb ik wel gemerkt dat steeds meer mensen engels kunnen spreken daar. En het vaak leuk vinden om dat te oefenen. Zoals ik het leuk vind om mijn frans te oefenen.
Het ligt ook erg aan de streek. Bretagne is wat dat betreft wel mijn favoriete bestemming.
En er is me nog iets opgevallen in Frankrijk. Als er iets mis is, een ziekte of een ongeval, dan stromen de mensen toe om te helpen. En dan blijkt alles zo prima georganiseerd te zijn, daar kunnen ze hier nog een puntje aan zuigen.
Geplaatst door: jaapj
, Datum:
15.08.2019 14:27
Wat mij opviel was het toegenomen aantal campers. Snap er niks van, als je een week of langer op een camping staat lijkt me totaal niet handig. Zeker de camping waar wij stonden waar erniets op loop/fietsafstand is. Camping stond overigens wel nagenoeg helemaal vol. Soms waren er wel een paar plekjes vrij maar bordje complet bleef hangen en werden mensen geweigerd, ze vonden het wel goed zo. Gaat om de goede sfeer op de camping en het genot van de gasten, niet om alles zo vol mogelijk te proppen. Na een wat frisse nacht bood de eigenaar iedereen koffie aan die brood kwam halen. Sowieso een eigenaar de 200% gastheer is en blij wordt als de gasten het naar hunzin hebben.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
15.08.2019 15:42
Als je langer dan een week op een camping in de middle of nowhere staat is dat inderdaad niet handig, hangt er natuurlijk wel van af hoeveel voorraad je hebt en als je een beetje campingwinkel hebt, kom je ook een heel eind, betaal je alleen wat meer. En wellicht hebben die mensen kinderen, dan is een camping toch leuker.
Wij staan zelf nooit een week op een plek, maar wel eens paar dagen op een camping. Doen we bewust, want de valkuil van camperen is dat je blijft rijden, elke dag weer. En ik vind rijden best leuk, maar ik wil ook wel eens paar daagjes vrij.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
15.08.2019 16:08
@thadude, ik vind juist opvallend veel jonge gezinnen met eigen caravan. Ik had het idee dat dit is toegenomen. Wij hebben in de Ardeche gezeten en zitten nu nog in de Provence.
Geplaatst door: Lia
, Datum:
15.08.2019 17:59
@elfie...wij huren altijd huizen,maar ik vraag wel of de eigenaar niet bij het huis woont.
Dat ze zo in je huis staan,daar ben ik ook niet van.