Dammen bouwen (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: martijnseverin
, Datum:
09.08.2019 14:16
Laatste keer dat hierover een bericht was werd er beetje laconiek gedaan. Bij deze bericht van de visserij organisatie : ter info.
Google translate dus :). Origineel heb ik in het Frans voor de geïnteresseerden.
Beste vissers,
Velen van jullie brengen je observaties terug over kleine dammen die handmatig door zwemmers zijn gemaakt om af te koelen. Om deze mensen bewust te maken, raden we u aan deze informatie te delen met uw omgeving.
Vervaardiging van kleine dammen, zelfs met de hand, moet worden onderworpen aan een verklaring in verband met een aantekening over aquatische impact of een aanvraag voor bijbehorende autorisatie onder de Water- en wateromgeving een impactstudie met de bevoegde afdelingen op het gebied van waterpolitie. Deze benadering is evenredig aan de mate van ontwikkeling volgens de nomenclatuur die bij deze wet hoort.
Om te voorkomen dat er nieuwe obstakels voor ecologische continuïteit ontstaan ??(in de zin van het vrije verkeer van aquatische soorten en de vlotte doorstroming van sedimenttransport), heeft de wetgever bepaald dat dit werk moet worden ontworpen en ingezet om te voorkomen dat nieuwe obstakels worden gecreëerd niveauverschil groter dan 20 cm. Het niet naleven van deze regel is daarom bij wet verboden.
Als het in deze zomerperiode goed is om op te frissen, is het belangrijk om te onthouden dat rivieren een leefomgeving zijn en geen zwembaden die iedereen kan ontwikkelen! Als iedereen zijn kleine dam maakt, hoe circuleert de vis dan om zich te voeden, zich te verbergen voor roofdieren en zich voort te planten. Waar zullen ongewervelde dieren (houten deuren, kortstondig ...) ontwikkelen die hun voedselbronnen kunnen vormen.
Bedankt voor het delen van deze informatie.
Halieutiquement.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
09.08.2019 19:36
Ben inderdaad wel benieuwd naar de bron. Kun je die per pb sturen?
Geplaatst door: martijnseverin
, Datum:
09.08.2019 20:22
Doe ik. Geef je ff aan als je 'm ontvangen hebt peter?
Geplaatst door: ® swatzutphen
, Datum:
09.08.2019 20:37
Heb ook wat naar je Facebook gestuurd
, Datum:
09.08.2019 21:03
Heb geen mailadres peter om door te sturen. Bron is
Fédération des Pyrénées-Orientales pour la Pêche et la Protection du Milieu Aquatique
, Datum:
09.08.2019 22:38
Dank voor de brief, komt dus af van een hengelsportbond. Die gaat er zelf in ieder geval niet over, daarom verwijst ze ook naar de police de l'eau. Dat is een soort milieudienst/omgevingsdienst, die zowel vergunningen verleent als de naleving van regels controleert.
Heb de brief eens bekeken en de wet waar naar verwezen wordt er bij gepakt. Daar wordt ik niet veel wijzer van, want die bestaat vooral uit talloze veranderingen van andere wetten, die verder niet meer omschreven worden (zou je stuk voor stuk op moeten zoeken). Duidelijk is wel dat ze een heleboel zaken met het oog op waterbeheer regelt en daar hoort in ieder geval bij dat je de vrije loop van de rivier niet mag belemmeren, onder meer omdat je daarmee de trek van de vissen belemmert.
De vraag is dan natuurlijk wat je verstaat onder de vrije loop van de rivier, dat is een kwestie van ofwel diep zoeken in allerlei afgeleide regels (die wellicht zelfs per departement verschillen). Dat je geen dam over de hele breedte van de rivier mag bouwen, dat lijkt me vrij voor de hand liggend. Maar als je een hoekje van een paar meter van een tientallen meters brede beek afdamt om daar lekker te kunnen plonzen?
De schrijver van de brief suggereert dat je voor elk dammetje van meer dan 20 centimeter een soort milieu-effectrapportage zou moeten laten maken, ook als dat met de hand gebouwde dammetjes van pootjebaders zijn. Zoals gezegd, ik kan dat niet terugvinden en dat kan aan mij liggen. Het kan ook een wat al te enthousiaste interpretatie van de wet door een belangenorganisatie zijn.
Een paar snelle googletjes leveren niet meer info over dit probleem op (wel veel berichten over het gevaar als je je benedenstrooms van stuwdammen in het water te gaat, maar dat is een heel ander verhaal). Ik weet wel dat ik in de dik 40 jaar dat ik in Frankrijk kom nog nooit meegemaakt heb dat er iets van gezegd werd als je dammetjes in de rivier bouwt. En eerlijk is eerlijk, het gros van de dammetjes van campinggasten is nu niet direct reclame voor Nederland als land van waterbouwers (al denken we zelf misschien van wel), dus met het belemmeren van de vrije loop van het water zal het ook wel meevallen.
Maar goed, regels kunnen veranderen en soms wordt aan lang vergeten regels plots zwaarder getild.
, Datum:
09.08.2019 22:42
Kleine correctie/aanvulling: ik bedoelde te schrijven dat de vraag wat precies het belemmeren van de vrije loop van een rivier een kwestie van ofwel diep zoeken in allerlei afgeleide regels ofwel (en dat ontbrak) van interpretatie.
, Datum:
09.08.2019 22:53
Grappig dat je deze organisatie als een soort tweederangs organisatie wegzet zonder kennis..... Deze organisatie regelt en onderhoud voornamelijk ale het water en oever beheer in Frankrijk. Dus wel iets meer als een clubje mensen, boven gaat het hier om natuurbehoud. Mensen gaan in de natuur camperen om van de natuur te genieten. Maar passen zich soms niet aan en denken, ach dat zal wel meevallen. Op een camping kunnen in een seizoen honderden mensen staan dus impact heeft het zeker. Deze organisatie vraagt hun leden om bewustwording te delen. En de wet zal heus niet zo streng nageleefd worden, maar het KAN wel. Kijk maar naar Italië paar honderd euro boete als je op een trap 'n boterham eet. Zij hebben er ook genoeg van van de schadelijke invloeden van toeristen. Ik ben niet roomser als de paus maar probeer bewustwording wel te delen. Want als ik sommige Nederlanders op vakantie zie schaam ik me kapot..... En dan doen alsof ze 't zo goed voorhebben met hun favo camping. Dit is ter info, doe ermee wat je wilt. Respecteer de natuur waar je van geniet.. En nieiedereen heeft het besef van de impact die ze hebben en dat maakt ook niet uit ik leer ook nog elke dag.
, Datum:
09.08.2019 23:22
Je kan ook gewoon accepteren dat dit is zoals het is. En respecteer het land waar je verblijft
, Datum:
10.08.2019 00:41
Je legt me woorden in de mond niet ik niet gebruikt, laat staan bedoeld heb. Belangenorganisaties zijn doorgaans respectabele organisaties met veel kennis van zaken. En die doen heel vaak nuttige dingen, zoals ook in dit geval. Maar het blijven belangenorganisaties, het kan nooit kwaad dat in het achterhoofd te houden.
, Datum:
10.08.2019 10:22
Dan zal ik het verkeerd begrepen hebben. Inderdaad het zijn belangen organisaties, waar het belang van de natuur voorop staat.
, Datum:
10.08.2019 12:25
Voor alle duidelijkheid: het enige dat ik gedaan heb is geprobeerd uit te vissen (sorry voor de woordspeling) hoe het in elkaar zit. En als ik er bijvoorbeeld achter zou komen dat ze in Frankrijk net als in Engeland allemaal links rijden, ben ik de eerste om te roepen da wij daar ook links moeten rijden, ook al zou ik persoonlijk rechts rijden handiger en veiliger te vinden. Maar zo duidelijk ligt het hier dus niet.
Verder heb ik nu juist uitdrukkelijk geprobeerd geen waardeoordeel te geven. Ik constateer alleen dat de hengelsportbond een probleem ziet en dat er een verbod zou zijn dat ik verder niet eenvoudig terug kan vinden (terwijl ik al zeg ik het zelf toch redelijk kan zoeken in Franse bronnen), laat staan dat je van de doorsnee toerist kunt verwachten dat die zich er aan houdt (die vindt bordjes lezen al moeilijk genoeg en bordjes 'verboden dammetjes te bouwen' staan er niet).
Overigens @swatzutphen: begrijp ik goed dat jij en Martijn Severin dezelfde persoon zijn?
Geplaatst door: ® martijnseverin
, Datum:
10.08.2019 12:43
Klopt, maar het is niet dat de hengelsport bond alleen een probleem ziet. Biologen etc zien dat ook. En logisch nadenken helpt ook. Boouw je dammen beïnvloed je de natuur. En wetgeving in Frankrijk is idd beetje verwarrend, en kan me voorstellen dat de plek waar dit staat beschreven lastigvte vinden is ik zal 'n mail sturen naar hen om artikel van de wet te achterhalen maja fransen zijn niet zo rap dus afwachten. En inderdaad Nederlanders lijken op vakantie spontaan dyslexie te ontwikkelen. Maar nogmaals net alsnin Nederland zorgt deze landelijke organisatie voor visstand beheer, water beheer en dat bijvoorbeeld mensen in de drôme lekker in de rivier kunnen zwemmen.
, Datum:
10.08.2019 13:03
Die handicap hebben ze hier ook last van, vraag maar aan de gemiddelde agent die de grootste moeite moet doen om mensen zich aan de regels te laten houden. Maar dyslectisch of niet, alles begint er mee dat het voor de gebruiker duidelijk moet zijn dat iets niet mag. En dat is het dus niet. Frankrijk is wel vergeven van de bordjes dat benedenstrooms van een stuwdam niet mag pootjebaden, dus hoe je bordjes bij een beekje moet zetten weten ze best...
Geplaatst door: ® martijnseverin
, Datum:
10.08.2019 13:22
Het was/is mijn doel om mensen bewust te maken. Thats it.