Steile hellingen! (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Sabrina0206
, Datum:
31.07.2019 01:56
Nog 3 dagen...dan rij ik voor het eerst naar Frankrijk. De paniek slaat toe...we gaan naar de Vendee...Jard sur mer...nu lees ik ineens van alles over steile wegen..hellingen...maak mezelf helemaal paniekerig...ik rij de route Breda...Antwerpen...Arras...Amiens...Rouen...Le Mans...onderweg overnachten we in Forges Les Eaux....wie kan me meer en duidelijke info geven. Dank dank.
Geplaatst door: ® jan52
, Datum:
31.07.2019 08:52
Er is niets om je druk over te maken.
De meeste echte steile hellingen komen voor op de buitenwegen en niet op de snelwegen.
Er zitten natuurlijk wel wat stijgingen bij maar als je een goede auto hebt mogen die absoluut geen problemen opleveren.
En ga je omhoog bedenk dan dat je met 70 km/u ook daarboven aankomt.
Schakel op tijd terug en laat de motor lekker veel toeren maken, dan trekt’ie ook prima.
Kijk hier eens onder het kopje “rijden met de caravan” want ik neem aan dat je met de caravan op pad gaat.
https://caravantrekker.nl/info/sitemap.php
Succes en een goed reis.
Geplaatst door: Ien
, Datum:
31.07.2019 09:14
Ik zou op die route geen steile helling weten, ik denk dat je je daarvoor onnodig druk maakt.
Geplaatst door: J
, Datum:
31.07.2019 09:34
Wij hebben deze route vaak gereden en het is een heerlijke route om te rijden.
Het drukst is waarschijnlijk de route Breda naar Antwerpen.
Hellingen of stijle wegen kan ik me niet voorstellen op deze route. De Vendee is net zo vlak als Nederland. De route die je hebt gekozen is over het algemeen heel rustig.
Zet je zorgen opzij en ga lekker genieten. Ik denk dat je zorgen onnodig zijn.
Geplaatst door: Teunis
, Datum:
31.07.2019 09:42
Paniek is nergens voor nodig.
Uit eerdere topics heb ik begrepen dat je tolwegen rijdt of in ieder geval de autosnelwegen.
Die zijn juist aangelegd voor het comfort dus geen gigantische steile beklimmingen, hooguit glooiende wegen.
In heel Europa is het maximale stijgingspercentage op snelwegen 8%, en die vindt je alleen in de Alpen of de Pyreneeën (en bij Luik)
Op jouw route valt het erg mee. Een heuvel is nog stééds geen berg. Veelal zal heuvelop een beetje gas bijgeven en bij heuvelaf het gas loslaten voldoende zijn.
Mocht je al iets leuks tegen komen: Rechts houden, als gas bijgeven geen tempoversnelling geeft terugschakelen en rustig naar boven klimmen.
Een stukje van een paar honderd meter 60 rijden in de 3e versnelling is geen ramp, toch?
Afdalen eveneens rustig aan, remmen op de motor (van rem, gas en koppeling afblijven, eventueel 1x goed remmen en terugschakelen) , dus niet langdurig een beetje remmen met het pedaal en flink afstand houden van de voorganger.
Heus, moeilijker dan dit wordt het niet.
Vooral, VEEL PLEZIER.
Geplaatst door: ® Susanna
, Datum:
31.07.2019 12:02
Wat een geweldig forum is dit toch! Sabrina ziet er tegenop om de vakantieroute voor de 1e keer te rijden en dan word je zó gerustgesteld. En belangrijk: met uitleg en toelichting dat er niets is om je druk over te maken. Zo kun je ontspannen op pad. Geniet ervan en fijne vakantie!
Geplaatst door: Teunis
, Datum:
31.07.2019 12:35
Voor het eerst naar Frankrijk met man en kids, door omstandigheden als enige achter het stuur.... respect, hoor!
Ik kan mij de zorgen heel goed voorstellen en als wij, ervaren frankrijkgangers, iets van de zorgen kunnen wegnemen, waarom niet?
Toen ik 45 jaar geleden voor het eerst op reis ging in een 2cv6 ("lelijk" eendje) had ik ook zo mijn zorgen en was ik blij met alle goede adviezen.
Wat ik mij nog heel goed herinner is het advies dat de bandgeluiden op de betonnen wegplaten in België NIET betekent dat ik een lekke band heb ;-)
@Sabrina0206, vraag maar alles wat je weten wil!
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
31.07.2019 12:54
Eens met Teunis: die kant op kom je geen pittige beklimmingen tegen. En als je al een stevige helling hebt (ergens anders dus) zul je de enige niet zijn die langzaam boven komt.
Mocht je ooit naar de bergen gaan: voornaamste tip op hellingen: zowel bergop als bergaf bijtijds terugschakelen.
Geplaatst door: Sabrina0206
, Datum:
31.07.2019 14:27
Lieve allemaal! Wat fijn om te lezen dat het allemaal wel mee gaat vallen qua steile wegen..pfff..valt echt een last van me af!
Idd door omstandigheden kan mijn man niet rijden ( ziek maar kan wel mee ) was het de keuze of thuisblijven of ik ga rijden. Vooral voor onze 3 kids hebben we gekozen voor het laatste! Maar dat neemt idd niet weg dat ik het echt spannend vind. Rijden op zich maakt me niet uit. Genoeg rijervaring alleen niet in Frankrijk. Ik rij zonder caravan. We hebben een opel corsa. En qua tolwegen e.d. zie ik het wel. Heb al gelezen links aanhouden. Ik probeer vrijdag voor 14.00 voorbij Antwerpen te zijn. Dat lees ik dat het daar weleens druk kan zijn. En druk is ook niet erg zolang het duidelijk allemaal is. Ik heb mijn telefoon mee en een tom tom. Plus een wegenkaart gratis gekregen van de anwb!
Nogmaals Dank!!
Geplaatst door: Manus
, Datum:
31.07.2019 14:40
Links aanhouden ??? Volgens mij is de afspraak in de meeste landen juist rechts rijden!
Geplaatst door: ® jan52
, Datum:
31.07.2019 16:50
Bij Antwerpen kan het idd ‘s middags erg druk zijn.
Je zou het grootste deel daarvan kunnen vermijden door de Liefkenshoek toltunnel te nemen.
Is een beetje om maar scheelt een hoop gedoe.
https://www.liefkenshoektunnel.be/nl
Geplaatst door: MiekeB
, Datum:
01.08.2019 05:17
Links aanhouden? Echt niet doen! Je werkt elke Fransman op zijn zenuwen en ze komen dan wel heel dicht rijden om je duidelijk te maken dat je rechts moet rijden. Tenzij je zelf van plan bent om heel de tijd tegen een hoog tempo iedereen voorbij te vlammen.
Op die route idd geen hellingen. Komt wel goed, neem je tijd.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
01.08.2019 06:45
Spannend hoef je het echt niet te vinden! Als je in NL genoeg ervaring hebt waarom dan opeens spannend in het buitenland. Ik denk dat de tolwegen misschien nog wel beter zijn dan de wegen in NL en daarnaast ook nog eens rustiger. Het enige is dat je op een dag wat meer kilometers maakt en je de grens overgaat, verder ga je bijna het gehele stuk over de snelweg. Waarom spannend vinden als je de grens overgaat? Er veranderd qua verkeersregels ook niet veel en Frankrijk is een veilig land om te rijden vergeleken met bijv Duitsland waar vele je met 200km/u inhalen.
Fijne reis en probeer er vooral van te genieten! Ook de gedachte dat honderdduizenden/ miljoenen Nederlanders reizen naar Frankrijk is misschien geruststellend, je bent dus echt niet de enige richting het zuiden.
Geplaatst door: ® MarkRozema
, Datum:
03.08.2019 18:23
Velen gingen je voor, het komt goed!
Geplaatst door: Anita
, Datum:
09.08.2019 07:20
Frankrijk is zo'n fijn land om auto te rijden, alles wordt goed aangegeven, ik rijd liever daar dan in Nederland.
Geplaatst door: jaapj
, Datum:
09.08.2019 09:27