Vanuit Apeldoorn; Antwerpen/Gent of Maastricht/Luik (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Aafke
, Datum:
18.07.2019 09:08
We gaan aanstaande zaterdag (20-7) naar Blois (nabij Orleans) vanuit Apeldoorn.
We hebben 2 opties qua route in hoofd, gebaseerd op Google Maps.
Snelste (7u34m): Eindoven, Antwerpen, Gent, Parijs
Om drukte Antwerpen te vermijden;
Maastricht, Luik, Charleroi, Parijs (8u2m)
Deze 2 kunnen ook nog. Maar tot 1u15 langer tov snelste route. .
- Luik, Reims, Parijs (8u24)
- Luik, Reims, Troyes (8u48)
Wat zouden jullie adviseren?
Kijken 's ochtend ook op filenieuws uiteraard.
Geplaatst door: Teunis
, Datum:
18.07.2019 09:44
Er zijn hele discussies op ons forum over routes.
Wel/geen tolweg is de meest uitgebreide.
Van belang is of je met of zonder (grote) caravan reist, en of je kiest voor tolwegen of juist niet.
Op zaterdag reizen via Antwerpen en Parijs is in het hoogseizoen sowieso lastig ivm de drukte.
Zelf (zonder caravan) zou ik kiezen voor Luik, Reims en Troyes, omdat deze weg in mijn beleving rustiger is en ik zou tolvrij reizen.
Als je files hebt bij Antwerpen, Lille en Parijs heb je de langere reistijd zo weer terug.
Heb je een grote caravan en daar de noodzakelijke grote dieseltrekker voor, dan is de tolweg comfortabeler.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
18.07.2019 11:08
Ik zou in dit geval gewoon voor de snelste route gaan. Via Maastricht-Luik is wel rustiger en fijner rijden, maar ook wat om richting Blois.
Geplaatst door: Cornelis
, Datum:
18.07.2019 13:52
Mijn advies is om Antwerpen te mijden, het is daar vreselijk druk en met een beetje pech sta je daar twee uur in de file. Maastricht Luik rijdt prettig en wij hebben daar nog nooit in de file gestaan. Maar wij rijden nooit op zaterdag...…...
, Datum:
18.07.2019 20:35
We rijden zonder caravan.
Ik laat het maar wat los. We zien wel waar in terecht komen qua drukte.
Normaal rijden we ook nooit op zaterdag, we gaan het zien
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
19.07.2019 11:41
Via Troyes en dan A19 via Sens richting Orleans. Dan mis je heel Parijs! Niet te veel kijken naar die theoretische rijtijden, Je rijdt op een zaterdag in juli en dan moet je een zo slim mogelijke route nemen en deze route is veel rustiger en je mist dus Parijs en een aantal andere knelpunten zoals Lille.
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
19.07.2019 12:10
Aanvulling: omdat je zonder caravan rijdt is er nog meer reden om de route via Troyes/Sens te nemen, want die wegen zijn "leeg" vergeleken met de wegen tussen Lille en Parijs en natuurlijk rond Parijs. Dus je kunt waarschijnlijk veel meer en langer 130 km/u rijden. Ook zijn er op de wegen langs Lille en helemaal rond Parijs natuurlijk best lange stukken waar een snelheidsbeperking is (als er al geen opstoppingen zijn). De 1u15 ga je sowieso terug winnen hiermee en het is ook nog 'ns veel prettiger omdat je na Luik nergens meer een grote agglomeratie door hoeft zoals Antwerpen, Lille of Parijs. Het hele verhaal kan natuurlijk altijd om zeep worden geholpen in geval van een groot incident dat net voor je gebeurt, maar dat kan overal gebeuren. De kans op een hele lange file daarna is op die rustigere wegen natuurlijk ook meteen een stuk kleiner.
Geplaatst door: thadude
, Datum:
19.07.2019 15:44
Wij gaan met auto+caravan naar dezelfde omgeving. Ik was van plan om via lille en parijs te rijden maar begin nu toch te twijfelen.. we vertrekken volgende week dinsdag. Is de route via Reims en Troyes goed te doen met caravan?? Is weliswaar voor ons iets langer rijden maar als het vlotter doorrijd..
Geplaatst door: ® gerd@
, Datum:
19.07.2019 16:29
Ik ben het eens met Hans030, Cornelis en Teunis. Meerdere keren deze route gereden ( ook naar de Loire bij Blois ) met caravan , vanuit de regio Nijmegen en is prima te doen !
Hele goede wegen en inderdaad erg rustig vergeleken met de hectiek rond Antwerpen , Lille en Parijs .
Zou ik zeker voor kiezen als we nog een keer die kant op gaan !
, Datum:
20.07.2019 09:28
nog tips voor overnachtingscampings op deze route? we reizen met kleine kinderen dus een iets met een klein speeltuintje zou prettig zijn.. en schoon sanitair.
, Datum:
20.07.2019 10:05
@Thadude, het ligt er een beetje aan hoeveel km je per dag wilt rijden en dus waar je vandaan komt.
In het algemeen, tussen Luik, Reims en Troyes zijn er relatief weinig campings vlak langs de route maar iets meer de "binnenlanden" in zijn ze er wel. Of je er met jouw combinatie makkelijk kunt komen weet ik uiteraard niet. Bovendien rijd ik niet met een caravan dus 'mijn' campings, die zelfs niet op internet staan, langs de d-wegen zullen voor jou hoogstwaarschijnlijk ongeschikt of niet te bereiken zijn.
Kijk eens op deze site bij campings (klikken bovenaan deze pagina) op bijvoorbeeld kaart of regio.
Voor een paar euro geeft de Archie-app je nog veel meer campings. Ook offline te gebruiken.
, Datum:
20.07.2019 20:26
bedankt, kan nog niet echt geschikte overnachtingscampings vinden op de route reims-troyes..
we hebben overigens een vrij grote caravan, bij nader inzien denk ik dat we toch via parijs (francilienne) rijden.
we komen ook uit de buurt van apeldoorn en willen ong. 450km per dag rijden om het voor onze (kleine) kids nog een beetje gezellig te houden :)
Geplaatst door: Manus
, Datum:
20.07.2019 22:08
Tussen Reims en Troyes zijn maar weinig campings. Daarom zijn wij dit jaar eerder gestopt, in Charlevilles. Een prima camping voor een overnachting.
Geplaatst door: ® gerd@
, Datum:
20.07.2019 22:37
Tussen Reims en Troyes minstens 4 overnachtings campings.
- Camping municipal Val de Vesle in Val de Vesle ( net ten oosten van Reims ) Uit eigen ervaring , al een paar keer gestaan en prima voor 1 nacht .
- Aquadis loisirs camping de Châlons en Champagne in Châlons en Champagne
- Camping l'ile Cherlieu in Arcis sur Aube ( tussen Reims en Troyes )
- Camping de Troyes in Pont sainte Marie ( voorstadje van Troyes ) Jaren geleden ooit eens geweest , vonden wij toen ook goed voor 1 nacht
, Datum:
21.07.2019 06:34
Even een terugkoppeling wat onze uiteindelijke route is geworden (vanaf de Veluwe dus);
Maastricht, Luik, via de A15 (E42) Charleroi naar de A1, Parijs, Orleans.
Dit reed prima door allemaal! Helemaal geen file gehad. Had ik wel verwacht op een 'rode zaterdag'.
Voor Charleroi hebben we beslist wat we gingen doen; snelste route langs Parijs of afzakken via Reims en Troyes (+1u15m reistijd).
Files waren volgens Google Maps niet veel meer dus gegokt op Parijs. Het was druk op de ring maar reed goed door, we waren om 15.00u in Parijs. A86 en A10 Bordeaux gevolgd.
Nu lekker vakantie vieren!
, Datum:
21.07.2019 09:15
Wat fijn voor jullie dat de "gok" om toch Parijs te pakken goed is gegaan.
Zo zie je maar weer, alleen ter plekke kan je bepalen of het druk is.
Ik wens jullie een hele fijne vakantie.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
21.07.2019 21:41
Goede keuze om die route te rijden! Ook vooral het eerste stuk via Maastricht- Luik is rustiger dan via Antwerpen. Fijne vakantie!