Welke tent? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® podiki25
, Datum:
18.07.2019 08:50
Een vraagje voor de ervaren (tent)kampeerders.
We hebben op dit moment een Decathlon tent 6.2 (tunneltent met 2 slaapcompartimenten). Echter zijn er 2 tentstokken stuk gegaan (reeds vervangen) en is de tent al 2x weggeblazen geweest (gelukkig niet ’s nachts en we waren er op tijd bij). Hij zat nochtans goed vast met extra haringen e.d. maar zeer erge rukwinden gehad. Deze tent heeft ook geen ingebouwd grondzeil dus is altijd een beetje jezelf behelpen bij regen.
Verder hebben we ook een beetje genoeg van het opzetten van de tent. We gaan namelijk altijd maar voor 2 tot 4 nachten naar dezelfde camping en trekken dan verder. Maar omwille van kleine kinderen zien we 1 of 2 kleinere tentjes niet zitten. We willen dus echt bij onze 5-6 personen tent blijven. Mijn vraag is of een opblaasbare tent iets is? Iemand ervaring me?
Ik heb de volgende gezien:
Vango Odyssey 600 Air Beam – Amazon 485€
Quechua Air Seconds Family 6.3 XL – Decathlon 599€
Mijn vraag is of iemand me het verschil tussen beiden kan uitleggen? Welke is beter en waarom? Of kent iemand een ander merk van opblaasbare tent (of zo een uitklapbare tent) met ongeveer dezelfde kenmerken (min. 2 slaapcabines) en ongeveer dezelfde prijs? Moet er wel bij zeggen dat we enkel in warme landen kamperen (wonen in Spanje) dus liever een “lichte tent” met ventilatie dan een katoenen tent. Ingeboud grondzeil is een must.
Grote campingwinkels zoals in Nederland hebben we hier niet dus het moet vooral ook op Internet te koop zijn...
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Geplaatst door: Teunis
, Datum:
18.07.2019 09:20
, Datum:
18.07.2019 09:28
Dat zou ik ook zien zitten maar mijn man niet. We wonen in een appartement en hebben geen plaats om de vouwwagen op te bergen. En geen trekhaak achter de auto. Kost ook wel wat.
Ik zie de vouwwagen er binnen een paar jaar komen, als ik genoeg gezeurd heb :-)
Geplaatst door: Teunis
, Datum:
18.07.2019 10:08
, Datum:
18.07.2019 10:22
Bedankt Teunis. Helaas ook geen kelderbox noch garage hier. De tent en dergelijk stockeren we elk jaar bij mijn schoonouders op zolder, zo weinig plaats hebben we. Volgens de website zouden ze even stormbestendig zijn als andere tenten maar je weet toch nooit. Alhoewel ze ook met scheerlijnen moeten vastgezet worden.
Ik ben vooral bang om geen goede kwaliteit te kopen als ik Vango koop omdat ik het niet ken. Decathlon wel. Maar er is toch een prijsverschil in Vango en Decathlon (Decathlon duurder).
En hoe zit het met wisselstukken? Iemand gekend met Vango en hoe dat zit?
Decathlon vindt je namelijk overal...
Geplaatst door: ® Jan56
, Datum:
18.07.2019 10:34
Obelink heeft goede tenten en ook een handige website en snelle levering.
Geplaatst door: ® Nienke1985
, Datum:
18.07.2019 11:39
Wij hebben een outwell alamosa 6atc ooblaastent en ik ben er super blij mee. Maar als je steeds camping hopt minder praktisch. Hij heeft een grote pakmaat want grondzeil zit erin vast. Maar wat betreft het opblazen en leeg laten lopen dat is zo gepiept. Het opzetten gaat erg snel en ook het afbreken van de tent gaat best vlot.
, Datum:
18.07.2019 12:40
Bedankt, ben net even die Outwell tent gaan opzoeken en ziet er super uit. Alleen niet verkrijgbaar via Amazon. Zal later nog eens op andere sites kijken.
Nog iemand die een ander merk kan aanraden?
Geplaatst door: anita
, Datum:
18.07.2019 12:48
Er was pas een vraag over de Decathlon tent. Misschien kan je het nog terugvinden. Het ging over de opblaasbare variant.
Geplaatst door: Nancy
, Datum:
18.07.2019 18:06
Wij hebben jaren met een klapcaravan gekampeerd en nu voor het eerst weer een tent.
Wij hebben de vango airbeam rivendale. Een oppomptent. Hij bevalt heel goed!
Vango is te vergelijken met Kampa alleen zit er bij Vango al een afsluiter voor de luifel bij.
Wij hebben voor polyester gekozen omdat wij rondtrekken en bij voorkeur in warme streken kamperen.
Geplaatst door: Bardani Tunneltent
, Datum:
18.07.2019 21:42
Kijk ook een naar de opblaasbare tenten van Bardani. Voor een redelijk bedrag keigoede tenten.
Als je een katoenen opblaastent neemt, staat dat zeker zo stevig als een vergelijkbare katoenen tent met stevige aluminium stokken.
Geplaatst door: ® @ndrea
, Datum:
18.07.2019 22:59
Wij gaan maandag voor 3 weken op vakantie met de 5-persoons Quechua Fresh & Black oppomptent. We komen van een degelijke semi-cotton Obelink Trail 600, als je het interessant vindt laat ik je half augustus onze ervaring weten?
Geplaatst door: Mart
, Datum:
19.07.2019 23:10
Obelink Stockholm 6 Easy Air, te koop bij naam zegt het al, obelink. Opblaasbare tent van flink formaat en goede kwaliteit. Gebruiksgemak is super, geen gepuzzel met stokken behalve de luifel. Zelf geen storm gehad maar bij de flinke wind aan de Franse kust geen problemen ondervonden.
Geplaatst door: Marielle
, Datum:
21.07.2019 17:11
Wij hebben zowel een opblaastent (bardani 380tc) als een 'makkelijke' tent (obelink lodge 180). De eerste is idd met vast grondzeil. Prima ervaring met de opblaasbare tunnels. Maar je bent wel even bezig met opzetten (ik zou het niet 1 x per 4 dagen willen doen ;)). Wel idd een grotere pakmaat. Maar hij heeft een kleiner broertje. Misschien is dat een idee. Hiervoor hadden wij een polyester tent, en dit is een katoen mix. Voor ons een groot verschil met temperatuur, veel aangenamer.
De obelink is echt in 15 min opgezet. Wij kunnen er met 3 personen in, maar misschien zijn jullie creatief :)
, Datum:
22.07.2019 08:20
Bedankt iedereen voor de reacties.
Obelink is hier (woon in Spanje) vrij duur. Dus helaas, dat gaat het niet worden. Geen budget.
@ndrea, ik hoor graag je ervaringen met de Decathlon tent.
Geplaatst door: Theo
, Datum:
22.07.2019 10:24
Wij hadden een Karsten 350 tent met allerlei toeters en bellen maar ook al om het gewicht een aantal jaren(5 ) geleden een Decathlon air familly 4.2 XL gekocht
Met deze tent hebben wij o.a. de de nodige stormen en onweersbuien (2018 Ardeche) erg goed doorstaan
De tent heeft 3 buizen die je met een pomp opblaast en in ca 15 min staat de tent en omdat wij de tent met ons 2en gebruiken hebben de de afscheiding tussen de compartimenten opgerold zodat we een erg ruime binnentent hebben
De binnentent en het grondzeil zit "vast" ingehaakt aan de tent en die vouw je mee naar binnen of rolt mee met de tent mee naar buiten
Voor zijn prijs zijn wij uitermate tevreden.Onze dochter heeft een Outwell tent ....erg mooi maar wat donker en ook een andere prijs
De Vango tenten vind ik ook erg mooi maar geen ervaring ....succes met de keuze
Succes met de keuze voor de tent
Geplaatst door: Lotje1985
, Datum:
28.07.2019 13:15
Wij hebben dit jaar voor eerst met 5 persoons fresh and black gekampeerd. Wel de variant met stokken. Superfijne tent. Echt koeler bij warm weer. Heel tevreden mee. Voor onze dochter (8), hadden we ook een fresh and black gekocht. Zij heeft 3 persoons ook gewoon met stokken. Deze tent kunnen we ook alle drie in slapen bij overnachting.
Geplaatst door: ® @ndrea
, Datum:
20.08.2019 15:56
Ik zou nog even onze ervaring laten weten met de Quechua Fresh & Black 5.2.
Voordelen:
- Supersnel opzetten en afbreken (5 x in 3 weken gedaan, zelfs goed te doen voor 1 nacht!)
- Staat stevig, ook bij forse wind
- Black is fijn, langer uitslapen
- Fresh is ook fijn, maar wel in warme periodes en gebieden. Voor ons af en toe té Fresh in Bretagne bij nachttemperaturen van ongeveer 10 graden.
- Kwaliteit lijkt prima, geen mankementen na 3 weken gebruik en 5x opzetten/afbreken.
Nadelen:
- Grote kier tussen grondzeil en buitentent, daardoor wat tochtig bij wind.
- Slaapcabines hebben per opening twee zippers maar deze komen allebei vanuit de hoeken, ipv dat ze naast elkaar zitten. Zo moet je dus altijd de rits vanuit een hoek halen, wat erg onhandig is als je met z'n vieren in de cabine ligt. Je moet altijd over iemands hoofd ritsen.
- De "voordeur" heeft geen mogelijkheid om hem op een derde of een helft vast te zetten, je kunt hem alleen netjes vastzetten als hij helemaal open is.
- Het raam in de "voordeur" en een van de zijramen is hormateriaal en kun je dus alleen maar openzetten bij droog weer. Als het regent kun je maar via 1 raampje met transparante folie naar buiten kijken, maar daar hangt dan deels ook nog een flap van het luikje voor.
- Bij forse wind was de druk in de buizen gezakt van 7 bar naar 5 bar, toen moesten we wel even bijpompen.
Het is dus in potentie een geweldige tent, maar deze tekortkomingen waren voor ons nu nog wel reden om de tent te retourneren. Ik ga de aanmerkingen ooket Decathlon communiceren, hopelijk voeren ze volgend jaar weer wat verbeteringen door.