Tol badge (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Sabrina0206
, Datum:
17.07.2019 21:19
Wow..wat een reactie's!
De vraag was idd of het handig is om een badge aan te schaffen...we gaan voor het eersr naar frankrijk. Mijn man onze 3 kids en ik! Mijn man mag door ziekte niet zelf rijden dus het is aan mij :)
Op zich geen probleem mits ik niet door Parijs moet..dat lijkt me vreselijk...het liefst rij ik snelweg..niet te moeilijke wegen..en aangezien ik alleen de auto bestuur gaan we overnachten. Ik heb zelf al een beetje zitten puzzelen qua route en kom dan op amiens..rouen..dan verder richting vendee...
Tips en adviezen sta ik zeer open voor!
Geplaatst door: ® bobvb
, Datum:
17.07.2019 22:13
Net terug van een heerlijke vakantie in Frankrijk en dit jaar voor het eerst een tolbadge gebruikt.
Nodig: nee
Handig: enorm
Duur: nee, aanschaf €10 en €1,70 per maand voor de maanden dat de badge gebruikt wordt + natuurlijk de tol-kosten.
Ik vond het super handig en kan het een ieder aanraden.
Geplaatst door: MaraM
, Datum:
17.07.2019 22:41
@Teunis: Fijn voor je dat je dat allemaal hebt meegemaakt én precies hebt uitgerekend wat het allemaal aan brandstof heeft gekost. Om eerlijk te zijn, wij weten dat onze auto graag een litertje mag (Audi 3 liter diesel V6 met 313 PK met een 1500 kg zware caravan erachter) maar als dat een probleem zou zijn, hadden we ‘m niet moeten kopen. Ik weet alleen zeker dat in ons geval de tolweg goedkoper is dan via nationale wegen. Auto’s met dergelijke motoren zijn zuiniger bij hogere én constante snelheden. Verder gaf ik aan dat de badge, voor het plezier dat je ervan hebt, niet duur is. De aanschafkosten waren 7 jaar geleden 10,00 (en die kregen we destijds ivm een actie ook nog terug) en verder 2 x 1,70 per jaar. Ik weet niet hoe het met de meeste vakantiebudgetten is gesteld, maar ik denk dat een biertje op een terras meer kost. Nog 9 dagen dan mogen we de lange rijen bij de tolpoorten weer voorbij sjezen, joehoe!
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
17.07.2019 23:03
Bij lange rijen is het natuurlijk pas echt genieten, maar zelfs als het rustig is scheelt het. Kijk maar eens op het filmpje dat ik maakte: https://www.youtube.com/watch?v=Hc0qzaDmfjE
Het blijft natuurlijk wel oppassen voor mensen die de weg kwijt raken bij de tol. Zie hoe rechts van mij een vrachtwagen vol in de remmen moet voor een paar caravaners die het niet snappen.
Geplaatst door: MaraM
, Datum:
17.07.2019 23:20
Leuk Peter, alleen mis ik de lange rijen hier ;-) Je hebt zelf anders ook lekker de gang erin haha. Met sjezen bedoel ik overigens niet dat we hard rijden hoor. Dat wil je wel laten als het druk is. Het is gewoon fijn dat je, al is het 30 km. per uur, lekker door kunt rijden. Pas kilometers later halen de ‘losse’ personenauto’s ons dan weer in.
, Datum:
18.07.2019 00:08
Ik rij overigens niet met een caravan...we hebben een stacaravan gehuurd.
Geplaatst door: Teunis
, Datum:
18.07.2019 00:31
@MaraM
Ik reageerde op jouw opmerking dat het reizen zonder de peage veel meer brandstof zou kosten. In het vergelijk op de routeplanner blijkt dat de benzinekosten voor de tolvrije route maar een paar euro meer is. Wat TS zou besparen aan direce kosten is 65 euro tolgeld + de eventuele aanschaf en gebruik van de tolbadge.
De voorgestelde route gaat dan ook niet via kleine dorpjes en een eindeloze reeks rotondes, maar over de grotere doorgaande wegen. Uiteraard is het geheel aan TS welke keuze er gemaakt wordt. Ik heb alleen een alternatief voorgesteld.
Ik ben het direct met jou eens, voor een diesel en een grotere caravan zijn de door mij zo geliefde D-wegen natuurlijk onhandig, en zal er inderdaad flink peut geslurpt worden. Zoals ik ook al aangaf, de peage is het snelst, en in voorkomende gevallen het meest handig/comfortabel. Maar dus niet voor iedereen of altijd. Ik constateer namelijk dat vrij veel adviezen over de te nemen route altijd de peage als voorkeur hebben, terwijl er ook een redelijk alternatief is over de grotere doorgaande (snel)wegen zonder tol.
En ja, ik ben mij er wel degelijk van bewust dat er maar een paar mensen net als ik een voorkeur voor de d-wegen hebben met alle kleine dorpjes, niet langs te komen weekmarktjes, afgesloten wegen door festiviteiten en de onvermijdelijke rotondes ;-)
Geplaatst door: ® daido
, Datum:
18.07.2019 07:24
Een tolbadge is handig als hij werkt en in het hoogseizoen. In sommige gevallen hapert die of schrijft de verkeerde bedragen af. Dan kan je na je vakantie er achteraan gaan om je geld terug te krijgen.
Zelf rij ik net als Teunis bijna alleen maar route national. Het is een stuk voordeliger voor ons ( voor 40 € tol kan ik bijna 600 km mee rijden ) en je rijdt mooiere routes. Bovendien kan je voordeliger tanken.
Inmiddels weet ik binnendoor de handigste routes te vinden zonder veel rotondes en ik heb geen haast. Ik ga terplekke op een camping staan als de omgeving mij bevalt.
Met een enorme caravan achter mijn trekhaak zou ik ook geen route nationaal rijden ook al zou dat voordeliger zijn.
Geplaatst door: MAB
, Datum:
18.07.2019 08:45
Die voorkeur heb ik ook hoor Teunis. En vwb brandstofgebruik, van provincie Groningen tot A31 is geen snelweg, en b51 ook niet, maar verder tot aan Nancy wel. Gemiddeld gebruik schommelde (met caravan) tussen 11,0 en 11,2 op 100.
Vanaf Nancy binnendoor tot aan poligny, dan weer tol tot pont d'ain. Dan binnendoor naar bourgoin jaillieu. Dan wel weer even tol. En verder binnendoor naar Sisteron. Gemiddeld verbruik? 11,1!!! Oftewel, exact hetzelfde.
Geplaatst door: ® jan52
, Datum:
18.07.2019 10:40
@Sabrina, je kunt heel goed Parijs ronden via de A104 - N104, de Francilienne.
Trouwens voor ons was de aanschaf van de badge ook een beetje gemak.
We zijn beide niet groot, 1.77 en 1.75.
En het kwam vaak voor dat we net niet voldoende armlengte hadden bij de insteekgleuf waar de creditcard in moest..
Ik heb hier op dit forum gelezen dat sommige mensen zich in allerlei bochten moesten uitrekken om bij het apparaat te kunnen.
En daar hadden we ook geen zin meer in.
, Datum:
18.07.2019 14:33
Bedankt allemaal! Weten jullie wat het is..we gaan dus voor het eerst met de auto naar frankrijk. Rijden op zich is geen probleem. Qua afstand dan. Het liefst rij ik wel op snelwegen...overzichtelijk...niet te moeilijk...ik heb even gekeken naar de route buiten de tolwegen om maar dan kom ik zoveel rotondes tegen...krijg ik het nu al spaans benauwd van haha. Zelfde dat iemand me de tip gaf om via pont de Normandië te rijden...eeuuhh no way!! Ben echt geen angsthaas maar dit ga ik niet doen. Dus het liefst tips voor normale wegen...goed te rijden is...we wonen in almelo en rijden dus naar jard du mer. Bedoeling is eigenlijk om ergens bij Amiens te overnachten..maar mag ook wat verder richting Rouen...zodat we zaterdag niet zoveel km meer hoeven te rijden aangezien ze enorme drukte voorspellen...
Geplaatst door: Henk B
, Datum:
18.07.2019 14:55
Wij hebben er al jaren 1 van APRR, en betalen alleen als we hem daadwerkelijk gebruiken, ik heb het nog na gekeken op mijn bank af schriften. Dus na de vakantie in de kast tot volgende vakantie. Vorig jaar en ook dit jaar geen Frankrijk dus betaal ik ook niet.
Geplaatst door: Ien
, Datum:
18.07.2019 15:14
De route die je al aangaf via Rouen is toch prima, op zich een vrij rustige route, dus Amiens, Rouen, le Mans, Angers en zo verder de Vendée in. Helemaal snelweg, alleen even opletten in Rouen maar als je de borden Bordeaux volgt gaat het vanzelf. Rouen is overigens een leuke plaats om te overnachten.
, Datum:
18.07.2019 19:25
Als je het Spaans benauwd krijgt van rotondes, is Frankrijk misschien uberhaupt niet zo'n goed idee, volgens mij zijn die dingen hier uitgevonden:-)
De Pont de Normandie is voor jou ook nog een beetje om, maar ik snap de tip wel: prachtige brug, en als je bij de tol stopt kun je de brug opwandelen en van het geweldige uitzicht over de baai genieten.
Alleen heb ik geen recept tegen hoogtevrees... Laat me dus ook waarschuwen voor de brug van Saint-Nazaire, vlakbij Jard-sur-Mer. Heb ik één keer gedaan, maar die is veel erger dan de Pont de Normandie. Voor die laatste draai ik mijn hand niet om. Mijn vrouw wilde de brug van Saint-Nazaire dolgraag ook terugrijden, is één van de weinige dingen die ik haar ooit geweigerd heb.
, Datum:
18.07.2019 20:07
Ja rotondes op zich prima, als ik maar niet heeel veel rotondes tegenkom als ik de tolvrije route zou rijden..en gezien de routebeschrijving kom ik erg veel rotondes tegen dan..maar we nemen gewoon de tolwegen. Volgens mij is dat voor ons het fijnste qua rijden. Sommige vinden lamge stukken snelweg vreselijk...ik niet haha. Liefst zo simpel mogelijk.
En wat betreft de bruggen...ja das niet mijn hobby...toen ik de foto zag van pont du Normandië..nee..rij liever om...klinkt allemaal heel dramatisch haha..maar ben echt niet erg angstig ofzo hoor. Maar het is meer de onervarenheid van mij
Geplaatst door: MAB
, Datum:
18.07.2019 20:18
Maar meestal als je op een brug rijdt zie je helemaal niet hoe hoog deze is.
Geplaatst door: Mar3tent
, Datum:
19.07.2019 19:31
Idd als je zelf de brug oprijdt merk je er amper wat van. Dan is het gewoon snelweg over een brug. Pont de Normandie was een schoonheid om naar toe te rijden. Eenmaal erop..ach..
Wat betreft snelwegen in Frankrijk: tis 10x rustiger dan de A2 op een donderdag tussen Adam en Utrecht.
, Datum:
19.07.2019 23:59
Klopt voor de Pont de Normandie, maar die van Saint-Nazaire zag ik toch letterlijk als een berg tegenop. Kon alleen niet meer terug...
Wat de vergelijking van filedrukte betreft: inderdaad. Op zwarte zaterdag staat er in Frankrijk nauwelijks meer file dan tijdens een drukke spits in Nederland. Probleem is alleen dat die files zich dan concentreren op de vakantieroutes. En daar is het wel echt serieus aanschuiven.
Geplaatst door: martijnseverin
, Datum:
20.07.2019 00:29
In Nederland ook 700 km file????
, Datum:
20.07.2019 00:36