Tol badge (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Sabrina0206
, Datum:
16.07.2019 15:12
Wij gaan voor het eerst naar frankrijk. We overnachten in amiens. Eindbestemming is jard du mer. We rijden niet via parijs. Via amiens..rouen..kan iemand mij vertellen hoeveel tolwegen we tegenkomen..is het handig om een tol badge aan te schaffen?
Geplaatst door: ® jan52
, Datum:
16.07.2019 15:22
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
16.07.2019 20:27
Of het handig is een tolbadge aan te schaffen? Hangt er van af. Je betaalt (even uit mijn hoofd) tien à vijftien euro aanschaf- en verzendkosten plus zo'n twee euro voor elke maand dat je 'm gebruikt. Daar staat snelheidswinst bij de tolpoorten tegenover, die bij drukte op de weg zeker bij de betaalstations flink op kan lopen. Als jullie maar één keer naar Frankrijk gaan en daar op dezelfde bestemming blijven kun je je afvragen of het je voor die paar keer dat geld waard is. Reis je met losse auto of auto plus vouwcaravan, dan is de credit-card een prima alternatief (met caravan of camper kom je niet door de hoogtebalk). Maar als je op zwarte zaterdag reist kan een credit-card toch veel plezier opleveren...
Geplaatst door: Teunis
, Datum:
16.07.2019 23:45
Volgens de ANWB routeplanner is de reis vanuit Utrecht via Rouen met tol ongeveer 950 km, en kost het aan tol 65 euro. Reisduur 8 uur.
Zonder tol is de reis ongeveer 1025 km met een reistijd van 11 uur. Je reist dan via Arras, Abberville, caen en Rennes. Rouen ligt dan ongeveer op 500 km.
Tussen Abberville en Rouen in zijn er diverse leuke gemeentecampings.
Aangezien je toch een overnachting geplant hebt, maakt de langere reistijd niet zo veel meer uit.
Het aantal km méér zijn er maar 75, en het scheelt zomaar 65 euro tolgeld + tolbadge, minus de brandstof voor 75 km extra (5 á 10 euro?)
Ik zou het wel weten of ik een tolbadge zou aanschaffen, of NIET (dus).
Geplaatst door: MaraM
, Datum:
17.07.2019 06:46
Ik denk niet dat je minder geld aan brandstof kwijt bent maar juist meer. Via de nationale wegen rijd je veel minder zuinig ivm het veel vaker moeten remmen en optrekken. En wat maken die paar tientjes nu uit op net totale vakantiebudget? Het gaat ons met name om het gemak van de fijne tolwegen én het plezier van de badge. Beste verjaardagscadeau ever zegt mijn man elk jaar weer. ;-)
Geplaatst door: martijnseverin
, Datum:
17.07.2019 07:12
Hahaha teunis.... Doorrijden door binnendoorweggetjes met rotondes etc kost altyd meer dan snelweg rijden. En stoppen en optrekken bij poortjes ook. Knappe kerel als je kan beredeneren dat doorrijden zonder te stoppen beter is hahaha. Beter voor de auto, beter voor het millieu beter voor de portemonnee beter voor je effectieve vakantie tijd. En voor die paar tientjes doe je 't niet????? De tolweg is ook nog beter onderhouden, wat auto onderhoud scheelt inclusief sanitair. Als je geen geld hebt voor vakantie moet je niet gaan als 't zo nauw komt....
Geplaatst door: Viola
, Datum:
17.07.2019 08:40
Voor het eerst sinds jaren gaan wij ook weer eens naar Frankrijk. Afgelopen jaren gingen we steeds naar Scandinavië. Daar hebben we al een speciaal tolkastje voor. Ik vroeg me dus hetzelfde af. Wel of niet zo'n badge? Wij kiezen ervoor om het niet te doen. Het zou zo maar kunnen dat we volgend jaar toch weer naar het Noorden willen. Dan vind ik de aanschafkosten te veel. Bij het Scandinavische kastje, krijg je korting op de bruggen en kan het dus uit. Het Franse kastje levert alleen mogelijke tijdwinst.
Geplaatst door: ® jan52
, Datum:
17.07.2019 08:49
Wij delen de badge met onze dochter die ook met haar gezin naar Frankrijk gaat.
Wij hebben de vaste lasten en gebruik zij de kosten van hun gebruik.
De discussie van wel of niet tolwegen rijden is al zo oud als de weg naar Rome.
De een zweert bij snelheid en gemak en tanken langs de autoroute, de ander heeft meer met provinciale wegen, wat kalmer aan en tanken bij de supermarkt. Persoonlijk kiezen wij voor een gemiddelde. Zowel tolwegen als provinciale wegen.
En dat bevalt ons prima.
, Datum:
17.07.2019 10:14
@MaraM
In de afgelopen jaren ben ik elke herfst met een Berlingo naar Portugal gegaan, met als enig stukje tolweg de grenspassage bij Henday. Normaal liep de auto 1/18, op de reizen naar Portugal 1/20. En ik heb op die reizen mijn deel rotondes en dorpjes echt wel gehad. Toegegeven, in het relatief saaie Noordspanje was alles snelweg, maar daar reed ik max 100 km/uur. De bergweggetjes in Noordportugal vind ik daarentegen weer een feestje. Een feit is dat een auto nu eenmaal het zuinigst is bij 80 km/uur. Veel valt of staat ook met het laten uitrollen vóór een rotonde en het rustig optrekken erna. Met een Tabbert achter de Landrover en een betonnen voet op het gaspedaal zal er vast een ander plaatje ontstaan.
De vraag van de TS was echter of een tolbadge noodzakelijk was. Mijn mening is dus: nee, de hele peage is niet noodzakelijk, met als argument dat de doorgaande weg over Rouen, Caen en Rennes niet veel om is, in tijd niets uitmaakt (er is immmers een overnachting geplant) en ook nog eens goedkoper is.
Natuurlijk ben ik het met jou eens dat als TS zonder overnachting snel op de eindbestemming wil zijn, de peage de aangewezen weg is. Sowieso is een route via de peage het snelst. Die is speciaal daarvoor aangelegd. Of het ook leuk(er) is, is persoonlijk.
@Martijseverin
LEES je bijdrage nog eens. Ik ben een knappe kop als ik kan beredeneren dat doorrijden zonder te stoppen beter is ??????
Mijn argumenten zijn deels onderbouwd, zie de ANWB routeplanner, en deels ervaring.
Kan jij ook onderbouwen dat met (aanname) 130 over de peage goedkoper is ?
Of ik (of een ander) al dan niet voldoende geld heb om op vakantie te kunnen of hoe het besteed wordt, is niet aan jou om over te oordelen.
, Datum:
17.07.2019 10:36
Kleine aanvulling, dezelfde ANWB routeplanner geeft aan dat de benzinekosten via de peage 126, 00 euro is en via de andere route 133,00 euro.
, Datum:
17.07.2019 10:59
Onderbouwing voor behoud auto op snelweg tov dorpjes rijden? Remmen optrekken etc is slechter voor je auto dus duurde uiteindelijk. De paar tientjes wat het direct oplevert? Je bent langer onderweg, buiten het aantal km zit wachten op ander verkeer er ook in. Als je 1400 km moet rijden schiet dat niet op behalve als je er 3 weken over kan doen......
"maakt de langere reistijd niet zo veel meer uit.
Het aantal km méér zijn er maar 75, en het scheelt zomaar 65 euro tolgeld + tolbadge, minus de brandstof voor 75 km extra (5 á 10 euro?)
Ik zou het wel weten of ik een tolbadge zou aanschaffen, of NIET (dus)."
Dus geef je aan dat je er graag uren langer over rijd voor die 70 euro... Noudr tolbadge kost ongeveer een 10tje en 2,5€ voor de maand dat je 'm gebruikt, poeh poeh12,5€. .....
Geplaatst door: Ien
, Datum:
17.07.2019 11:25
Langzaam uitrollen en rustig optrekken is niet mijn ding, ik kies dan toch maar voor de tolwegen. Met de caravan erachter vind ik de tolbadge een uitkomst, hoef ik niet meer zo uit het raam te hangen. Probeer de eerste keer zonder badge, ga je vaker naar of door Frankrijk kun je het overwegen.
Geplaatst door: Jane
, Datum:
17.07.2019 17:42
Tolbadge is helemaal niet nodig. Je kan gewoon betalen met geld of creditcard. In alle jaren dat wij naar Frankrijk gaan in de vakantie hebben we nooit lang hoeven wachten. Meestal is het bijna direct doorrijden betalen en weer door. (met creditcard) Ik vind de tolbadge duur.. Het levert alleen wat tijdwinst op. Maar ook die kan ik niet echt groot noemen. Dus nee niet nodig. en op viamichellin kan je kijken hoeveel tolwegen je hebt, wat het kost en hoeveel benzine je ongeveer kwijt zou zijn.
Veel plezier met je vakantie
, Datum:
17.07.2019 18:08
Wat een onzin, in het het hoogseizoen sta je met 'n creditcard ook gewoon in de rij te wachten. Rijden al meer als 15 jaar die kant op. Als je niet in de rij staat is of buiten het seizoen of snachts. En als je 12,5 euro al duur vind.... Tja
, Datum:
17.07.2019 18:31
Wat een onzin om iemand zo weg te zetten. Wij staan serieus nooit in de rij. En we reizen echt in het hoogseizoen.. Doe niet zo onaardig en ja ik vind 12 euro veel als ik er verder niet echt iets voor terug zie. Een paar seconden sneller door de tol dan vind ik het duur betaald. Je kan niet in mijn portomonee kijken en dan mag je blaaten dat ik dan maar niet op vakantie moet gaan maar dat bepaal ik nog altijd zelf. Ook mensen die 12 euro voor niks te veel geld vinden hebben behoefte aan vakantie..
, Datum:
17.07.2019 18:33
En bovendien de ts vraagt of een badge nodig is. Nee die is niet nodig je kan door de tol zonder badge.
, Datum:
17.07.2019 18:38
Mijn excuses niet onaardig bedoeld. Je kan inderdaad zonder tolbadge erdoor..... En het ging om teunis die aangaf dat tolbadge onzin is en duur.
Geplaatst door: ® 72grande
, Datum:
17.07.2019 19:51
Teunis gaf helemaal niet aan dat de badge onzin is en duur. Hij gaaf zijn mening (waar nadrukkelijk om gevraagd werd) dat hij er geen zou willen aanschaffen.
Deze discussie komt jaar na jaar terug en kennelijk is het niet mogelijk de mening te respecteren van mensen die geen belangstelling hebben voor een tolbadge en die geen voorkeur hebben voor de autoroute. Toch zijn die mensen er, en die hebben heel fijne vakanties en leven nog lang en gelukkig ;-)
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
17.07.2019 20:01
Ik kan het je sterker zeggen: er schijnen mensen te bestaan die nooit maar Frankrijk gaan en toch heel gelukkig zijn:-)
, Datum:
17.07.2019 20:15
Ach ja, je hebt ook mensen die naar Frankrijk gaan om op een Nederlandse camping te staan ieder zijn ding :))