Carcasonne (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: RD
, Datum:
13.06.2019 17:17
Goedemiddag,
Graag wil ik weten of Carcasonne echt de moeite is om hier naar toe te rijden vanaf Mezé.
Mijn vriendin wilt hier graag een keer naar toe, maar ik vraag mij af of dit echt de moeite is.
Misschien zijn er op 2 uur rijden nog wel mooiere plekken te vinden.
Groetjes Robbert
PS. Binnenkort kom ik hier met een vraag om weer eens door Frankrijk te trekken, lekker op de bonnefooi, zonder gehaast. Wil graag in Normandië beginnen.
Geplaatst door: ® Angelique
, Datum:
13.06.2019 17:27
Ik vond t heel mooi. Ik snap je vriendin wel.
Geplaatst door: martijnseverin
, Datum:
13.06.2019 18:14
Hangt er vanaf wat je verwacht. Mooi museum super mooie cathedraal er bij. Lekker eten en drinken. Tja wij
Zijn en er al 5 keer geweest, beetje bevooroordeeld misschien.... :)
Geplaatst door: ® Nienke1985
, Datum:
13.06.2019 18:47
Wij zijn vorig jaar geweest met twee kinderen en vonden het erg leuk en mooi. Tuurlijk ook erg toeristisch Als je kijkt naar de winkeltjes die natuurlijk allerhande middeleeuwse spullen verkopen maar zeker de moeite waard wij hebben genoten. Wel zorgen dat je er vroeg bent ivm parkeren en de drukte bij het kasteel.
Geplaatst door: Marielle
, Datum:
13.06.2019 20:54
Ja, doen (vind ik dan)! Van wat ik me kan herinneren is het leuk om de wandeling langs de muur te doen. En je kan er her en der ook een verkoelend plekje vinden om gezellig te lunchen.
Geplaatst door: lotje1985
, Datum:
14.06.2019 12:04
Wij zijn er inmiddels 2x geweest. Wij vinden het heel mooi. Ik zou het zeker adviseren.
Wij hebben beide keren het museum gedaan en daarna wat door de straatjes gelopen.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
14.06.2019 12:30
Ook wij zijn er 2x geweest. Wij vinden het erg leuk en mooi. Ik snap wel dat 2 uur rijden voor een stad best ver is, maar wij vonden het wel de moeite waard. Wij zijn 1x ochtend en begin middag geweest en 1x eind van de middag geweest. Beide keren in het hoogseizoen. Opvallend vonden wij juist dat eind van de middag stuk minder druk was dan eind van de ochtend. Er is volop parkeergelegenheid. Vroeg gaan zou ik dus juist niet doen want dat doen echt alle toeristen.
Geplaatst door: Karin
, Datum:
14.06.2019 15:41
Wij willen daar ook graag naartoe. Stukje rijden geen probleem. Zijn in de avond de winkeltjes ook open? Is de ochtend/ middag gezelliger of juist de middag/ avond ?
Geplaatst door: Marike
, Datum:
14.06.2019 17:04
Wij vinden eind van de middag/ begin avond leuker en net wat minder druk! Je kunt er dan ook gezellig eten. Nadeel is wel dat je bijv het kasteel niet meer kan bezoeken. Dit is alleen overdag.
Geplaatst door: ® Henk10
, Datum:
14.06.2019 21:22
Gewoon doen. Het is iets unieks wat zijn gelijke bijna niet kent. Voor de afstand zou ik het ook niet laten, wij zijn hier vanaf Serignan Plage heengereden en we vonden dit echt niet te ver.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
15.06.2019 00:13
Detail, maar ik ga er maa van uit dat je Mèze bedoelt bij Sète, Mezé kan ik niet vinden. Dan is het anderhalf uur rijden, scheelt al half uur. Hangt er helemaal van af wat je zoekt. Het is een oude vestingstad met daarbinnen nog een kasteel. Oogt middeleeuws, en de kinderen vonden het fantastisch. Mocht je het geluk hebben er de veertiende juli te kunnen zijn, het vuurwerk vanaf de stadsmuren moet fantastisch zijn. Maar inderdaad, zeer toeristisch. En voor de historische puristen onder ons: de stad is ooit gerestaureerd door Viollet-le-Duc. Prima man, maar hij had wel de neiging er van te maken wat de Middeleeuwers er volgens hem van hadden moeten maken...
Ook toeristisch, maar minder dan Carcassonne, en een stuk dichterbij, is de oude vestingstad Aigues-Mortes. In het stadje zelf is niet zo veel echt ouds meer, maar je kunt een rondje over de indrukwekkende vestingmuren lopen.
Als het je gaat om de echte beleving van een levende, oude stad, dan kun je veel dichter in de buurt blijven. Met name universiteitsstad Montpellier, ook wel het Parijs van het zuiden, biedt een mediterrane sfeer waar echt geleefd wordt en je toch een oude (weliswaar niet middeleeuwse) binnenstad hebt. In Nîmes vind je nog de nodige Romeinse toestanden. Ook Narbonne is bepaald niet onaardig. Gaat het je echt om middeleeuwse toestanden, dan vind je tussen Mèze en Carcassonne nog de nodige strategisch gelegen ruïnes van katharenburchten. Katharen (ons woord ketters stamt er van af) waren christenen die zeer zuiver en armoedig leefden, dit in tegenstelling tot de heersende katholieke geestelijken oor wie pracht, praal en rijkdom belangrijk waren. De katharen vormden een bedreiging en werden dus uitgeroeid....
Geplaatst door: Karin
, Datum:
15.06.2019 09:05
Wij hebben ooit 14 juli gevierd in Aiges Mortes, was geweldig. Wat een prachtig vuurwerk. Maar de vuurwerkshows in Cannes overtreffen echt alles.
Wij zijn nu onderweg naar Le Barcares dus wij gaan zeker naar Carcasonne
Geplaatst door: ® inekefr
, Datum:
15.06.2019 23:00
Ik ben er één keer geweest een jaar of 3 , 4 geleden. Ergens in het voor- of naseizoen, dat weet ik niet meer. Wat mij tegen stond was de enorme hoeveelheid Japanners en Duitsers die er rondliepen. Het was als een soort openluchtmuseum. Op de een of andere manier kwam het allemaal een beetje nep op me over. Alsof ik in een decor van Floris rondliep. Vanaf een afstand de stad in avond verlichting vond ik eigenlijk indrukwekkender dan het daar rondlopen.
Ik woon in de buurt van Cordes sur Ciel. Ook Middeleeuws, maar veel kleinschaliger. Ook veel toeristen, maar minder met busladingen vol.
Afgelopen jaar was Carcassonne met grote gele cirkels beplakt door de kunstenaar Felice Varini . Dat gaf nog veel 'protest' .
https://youtu.be/ZZP8XZ1ZTVM
https://youtu.be/wYxVZHc-bUc
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
16.06.2019 10:07
Carcassonne zou ik gewoon heen gaan, maar zorg in hemelsnaam dat je er op tijd bent (mik op aankomt om 09.30). Het is een leuke stad. Toeristisch, dat wel. Maar gewoon een must see als je in deze omgeving zit. Andere leuke steden (zijn ook al genoemd): Montpellier (veel groter en veel meer een echte stad, heel gezellig), Nimes en ook heel leuk: Arles! Dat laatste is misschien iets verder, maar je kunt er over de autoroute heen. Arles vonden wij destijds heel erg verrassend en zeer gezellig. Te combineren met een bezoek aan de Camargue (hoewel je dan vanaf Meze wel de nodige kilometers aan het maken bent denk ik).
Geplaatst door: ® marie
, Datum:
16.06.2019 21:32
Wij zijn er naar toe gegaan omdat ik het toch wel graag een keer wilde zien.
We hebben ervoor gezorgd dat we er voor half 10 waren. Met ons stopten er al vele bussen maar we hebben het nog wel kunnen bekijken al stond er toen al voor het kasteel een rij die langer was dan de vesting zelf.
Toen we om 10 uur weggingen waren het al Eftelingachtige taferelen.
Het is echt een fantastische vesting, vooral met kinderen maar net als alle zogenaamde highlights veel en veel te druk.
, Datum:
16.07.2019 18:21
Allemaal hartelijk dank voor jullie reacties.
We gaan zeker naar Carcassonne, nu de vraag... Welke dag is het beste om te gaan?
Groetjes
RD
Geplaatst door: Ina2
, Datum:
16.07.2019 19:19
Carcasonne bezoeken is de moeite waard. Wel erg druk zeker in het hoogseizoen. Dus...zou ik wachten tot het flink regent, dat scheel beslist.
Geplaatst door: Rd
, Datum:
16.07.2019 22:03
, Datum:
17.07.2019 13:43
Iemand enig idee?
Alvast hartelijk dank.
Geplaatst door: martijnseverin
, Datum:
17.07.2019 14:02
Dag maakt niet uit zal altijd druk zijn. Maar je kan altijd goed bewegen, geen gekkenhuis. Bij binnenkomst door de hoofdpoort aan de rechterkant een bakkertje, loop daar naar binnen en achterin hebben ze buiten super mooie plek terrasje. Rustiger als de rest, en uiteraard heerlijke koekjes