huidige situatie route via A6/A7 door Lyon (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® LMaas
, Datum:
18.05.2019 17:31
Is iemand op de hoogte van de actuele situatie over de route dwars door Lyon? Mij is het altijd goed bevallen om die route te nemen.
Even geen vrachtwagens en het is ook nog korter. Ik heb begrepen dat de A6/A7 drastisch worden aangepast? Maar het schijnt ook nog even te duren voordat alles anders is geworden. Ik wil maandag 27 mei rond 09.00 uur door Lyon te rijden met auto en caravan.
Geplaatst door: ® daido
, Datum:
19.05.2019 13:16
Hier antwoord van vorig jaar van Peter van Hurktoilet. Het is dus niet aan te raden door Lyon. Minder rijstroken en stoplichten. :
Het beste antwoord bestaat niet, want het is gewoon afhankelijk van de drukte van het moment. Kwestie van vlak voor Chalon-sur-Saône even de real-time verkeersinfo raadplegen op de kaart van http://www.autoroutes.fr/fr/trafic-en-temps-reel.htm . Spreekt voor zich, hoef je geen woord Frans voor te kennen.
Er zijn drie mogelijkheden.
De Rocade-Est (krijg je als je gewoon de borden richting Orange-Marseille volgt, de oude snelweg door de stad (borden Lyon blijven volgen, in de stad krijg je vanzelf weer borden richting Orange-Marseille) en een minder bekende, de Boulevard Périphérique (je komt de borden vanzelf tegen als je de oude snelweg blijft volgen).
Let op: de oude route door de stad is deze zomer nog te doen, maar officieel is ze al geen snelweg meer. Waarschijnlijk zullen er komend najaar al rijstroken verwijderd worden ten gunste van groen en openbaar vervoer. Daarmee verliest die route haar aantrekkingskracht. Zoek je bestemmingen meer richting Alpen of Languedoc-Spanje, dan kan het moeite worden te kijken naar alternatieven via Annecy-Grenoble (voor de Alpen) of over de A75 (richting Montpellier-Spanje)
, Datum:
19.05.2019 14:11
@daido : hartelijk dank voor de uitgebreide info. Tot dusver ben ik altijd via de A6/A7 door Lyon gegaan omdat de route via de rondweg altijd erg druk is en dus ook met veel vrachtwagens. De Périphérique lijkt mij eigenlijk ook wel een goed alternatief. Alleen lijken er veel tunnels op die route te zijn en dat is vaak toch ook erg gevoelig voor files.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
19.05.2019 14:22
Afgelopen meivakantie nog door Lyon gegaan, gewoon via A6/A7. Ging net zoals altijd heel goed! Mocht in de toekomst dit niet meer mogen kun je prima via de A46. Dit is de rondweg ‘om’ Lyon heen, maar zolang het nog niet hoeft gaan wij gewoon ‘door’ Lyon. Dit gaat altijd uitstekend.
Heen komen wij eigenlijk altijd op maandagochtend rond 09.00uur langs en terug vaak op zondags rond 13:00-15:00uur (afhankelijk waar we in Frankrijk gezeten hebben). Beide goed te doen! Voor de tunnels even drukker, maar die 10min vertraging vinden wij totaal geen probleem.
Geplaatst door: ® Pim
, Datum:
20.05.2019 10:07
Zowel vrijdag 10 mei (N/Z) als zaterdag 18 mei (Z/N) door Lyon A6/A7 gereden met caravan. Nog niets gemerkt van enige werkzaamheden oid. Was heel goed te doen.
Geplaatst door: Manus
, Datum:
20.05.2019 15:27
Er is op dit moment nog niets veranderd aan de A6 door Lyon. In de komende jaren wordt de weg beetje bij beetje aangepakt. Er komen dan minder rijstroken, de weg wordt afgewaardeerd van snelweg naar stadsweg, er komt meer groen, stoplichten etc. etc. In de komende jaren zal er dus sprake zijn van veel werkzaamheden aan de weg. Wanneer dit precies gaat gebeuren is nog niet bekend, zoals alle grote steden heeft ook Lyon een gebrek aan geld.
Geplaatst door: ® RobR
, Datum:
10.06.2019 19:27
Wij zijn 25 mei in de loop van de ochtend de oude weg door Lyon gereden (noord/zuid) en donderdag 6 juni ook halverwege de ochtend (zuid/noord). Het is wel druk en het verkeer stroopt wat op, maar geen enkele keer stilgestaan. In recordtijd waren we stad door.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
11.06.2019 02:01
@Lmaas: benieuwd naar je ervaringen...
, Datum:
11.06.2019 08:00
@Peter : ik heb je een mail gestuurd.
Geplaatst door: ® daido
, Datum:
11.06.2019 14:17
Hoezo per mail? Kan het het niet gewoon op het forum?
Geplaatst door: ® Henk10
, Datum:
31.01.2020 19:28
Wij zijn gewend om bij Lyon de A6/A7 te nemen (door de tunnels en langs het water). Het is mij niet duidelijk of dat komende zomer (2020) nog steeds kan. Ik bedoel dan uiteraard of deze wegen dan nog gewoon snelweg zijn. In verband met het boeken van een overnachtingshotel wil ik dit graag weten. Alvast bedankt voor een reactie.
Geplaatst door: Manus
, Datum:
31.01.2020 19:55
Er is nog niets veranderd aan de situatie door Lyon heen. Je kunt nog steeds de oude weg gebruiken. Er zijn geen werkzaamheden, en die zijn ook nog niet gepland.
Geplaatst door: ® Henk10
, Datum:
31.01.2020 20:24
Bedankt! Dan nemen we gewoon weer onze vaste route met een overnachtingshotel nabij Lyon. Mochten er wel werkzaamheden of iets dergelijks zijn, dan komt dat ook wel weer goed....!
Geplaatst door: ® anita vergauwen
, Datum:
02.02.2020 17:55
Wij nemen ook bijna altijd de weg A6 door lyon langs de tunnels 2 keer de A46 dus ring rond lyon genomen en ind. heel veel vrachtverkeer en er druk ik vind deze weg veel gevaarlijker dan door lyon.
Geplaatst door: ® Christina
, Datum:
21.06.2020 09:05
Is de tunnel nog steeds goed te doen, gaan over 3 weken naar het zuiden. Zie in de Franse media wel dat er gewerkt wordt maar hebben wij daar last van? Anders nemen we de A39 ipv de rondweg, rijden met alleen auto.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
21.06.2020 12:25
Het fijne wordt me nog niet helemaal duidelijk, maar hartje stad zijn er op het schiereiland tussen Saône en Rhône kennelijk forse werkzaamheden, met tegenslag door onverwacht asbest. Dat leidt kennelijk tot forse verkeersproblemen, ook op de oude snelweg door de stad. Hoe lang dat duurt is onduidelijk, maar de werkzaamheden zouden toch al tot december duren.
Geplaatst door: Jan B
, Datum:
21.06.2020 13:00
Afgelopen zaterdagochtend door Lyon gereden met caravan. Absoluut geen probleem. Er zijn alleen wat afslagen net voor de tunnels afgesloten. Doorgaand verkeer merkt hier niets van.
Geplaatst door: MKB
, Datum:
21.06.2020 19:56
Wij hebben vandaag 21-06 de A 46 genomen Er stond in Lyon een file van 25 km. Of dit iets te maken heeft met wegwerkzaamheden weet ik niet.