Tips gevraagd voor alleengaande (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® Jelijn
, Datum:
30.04.2019 15:26
Ik heb al even gezocht op het forum maar vind niet echt wat ik zoek, of het zijn al oude berichten...
Ik ben namelijk op zoek naar campingtips van campings waar wel vaker alleengaanden van rond de 40 naar toe gaan.
Niet omdat ik op zoek ben naar contacten, dan bezocht ik wel andere sites ;-)
Waarom ik dit zoek?
Ik ben vorig jaar na het overlijden van mijn partner alleen op vakantie naar een camping in Nederland geweest. Dacht hou het voor de eerste keer alleen maar een beetje dichtbij huis. Maar ik was daar zo'n "rariteit" als alleengaande dat ik me er niet prettig voelde en dus ook weer snel thuis was.
Nu ga ik dit jaar eind juli eerst kamperen met mijn kinderen in de Ardennen maar zou daarna graag nog, alleen dus, naar Frankrijk door willen rijden.
Nou weet ik zeker dat de camping in Frankrijk waar ik vorig jaar alleen met mijn kinderen ben geweest prima zou zijn, daar zou niemand opkijken van iemand helemaal alleen, maar deze is met ruim 1100 km wellicht iets te ver in mijn eentje voor een weekje. Maar er zijn vast wel meer campings zoals die.
Ik ben dus niet op zoek naar groepsreizen, alleenstaanden of single vakanties maar gewoon campings waar wel vaker mensen van rond mijn leeftijd in hun eentje kamperen. Aanspraak is wel fijn, ben niet mensenschuw o.i.d. maar hoef geen nieuwe vriendenkring erbij zeg maar. En ja ik weet dat het ieder jaar weer verschilt, en nee ze hoeven echt niet allemaal tegelijk met mij daar te zijn maar wellicht heeft iemand ervaring of kent iemand campings waar het over het algemeen ook prettig voelt als alleenganger.
Campingwensen:
Rustige camping aan rivier/meer (zwembad niet perse nodig), liever 2 dan 4/5 sterren, beetje natuurlijk aangelegd en plek voor mijn hangmat zou tof zijn, bakkertje/winkeltje of dorpje op korte (evt. loop) afstand, kans op zon, bonnefooi en ergens bij Luxemburg naar beneden tot aan grens Lyon ongeveer.
Ik ben benieuwd!
Geplaatst door: Cornelis
, Datum:
30.04.2019 16:08
Wij komen regelmatig op camping Pierre de Coubertin in Ribeauvillé. gewoon omdat het een simpele camping is, waar weinig tot geen mobilhomes staan, er brood verkrijgbaar is, een heel erg schoon toiletgebouw, vriendelijke beheerders en op loopafstand van het vriendelijke en mooie Ribeauvillé.
Elke keer als wij er waren, waren er wel 1 of 2 alleenstaanden met tent of caravan waar iedereen een normaal tot goed contact mee had. Zij werden dus niet "vreemd bekeken". Omgeving is ook mooi en veel te zien.
Geplaatst door: marian
, Datum:
30.04.2019 16:40
Geplaatst door: kea
, Datum:
30.04.2019 18:40
Ik weet niet van wat soort vakanties je houdt, maar wij stoppen ieder jaar in Dijon.
Naast de camping ligt een groot meer, waarin je kunt zwemmen of er omheen lopen . Er is het canal de Bourgondie .
Tevens een mooie oude Franse stad op loopafstand van de camping. Met diverse musea die bijna allemaal gratis te
bezoeken zijn. De camping is parkachtig met grote bomen en veel grote plaatsen. De bezoekers zijn heel divers, maar
er zijn weinig kinderen. De beheerders worden door de gemeente aangesteld, het ene jaar prima en dan weer slecht.
Zo ook met het sanitair.
Camping-frankrijk.nlCamping du Lac Kir in DijonAlles wat u wilt weten over deze camping in Côte d'Or
Geplaatst door: Charlotte75
, Datum:
30.04.2019 22:28
Ik dacht niet als eerste aan de camping in Dijon die Kea beschrijft. Wij zijn daar ook geweest; prima voor één of twee nachten, maar ik zou er geen week willen staan. Zie ook mijn mening. Je hoort dag en nacht het geluid van de stad en de kinderen (vorig jaar 14, 11 en 9) konden zich niet zo vermaken. We zijn wel naar het Lac Kir geweest om te zwemmen, maar bijv. even een balletje trappen kon niet. Het staat er vol met mega-campers en mensen die op doorreis zijn. Dus het is ook lastig vriendjes maken.
Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn en wat ze leuk vinden.
Wij gaan dit jaar naar de Jura, naar een camping met zwembad èn rivier, omdat dat samen met een 'voetbalkooi' en de winkels op loopafstand. Deze ingrediënten zijn voor ons wel erg belangrijk.
Camping-frankrijk.nlCamping de Boyse in ChampagnoleAlles wat u wilt weten over deze camping in Jura
, Datum:
30.04.2019 23:30
Bedankt vast voor deze tips! Ik ga ze gauw bekijken.
@Charlotte; mijn kinderen gaan niet mee naar Frankrijk. Hoef dus geen rekening met hen te houden ;-)
Geplaatst door: ® tineke (webmaster)
, Datum:
01.05.2019 09:38
, Datum:
02.05.2019 09:27
Dank je Tineke.
Het weer is inderdaad de reden waarom ik de Jura vaak voorbij rij.
De laatste camping ziet er wel erg strak uit qua plaatsen. Ben meer van het ongeorganiseerde als op Chercheur d'or onder de bomen ;-).
@Marian: hij staat op mijn lijstje!
Geplaatst door: Teunis
, Datum:
02.05.2019 10:32
Interessant draadje. Ook ik ga dt jaar voor het eerst sinds 10-tig jaren weer met de tent op pad.
Mijn zoon woont in Portugal, en voorgaande jaren sliep ik onderweg in de Berlingo (bestel). Als ik naar hem toe ging.
Ik trok van camperplaats naar camperplaats. De ervaring leert dan dat camperaars, vooral door de aard van het kampeermiddel,erg op zichzelf zijn. Vorig jaar een overnachting gedaan bij mijn dochter op de camping bij Bordeaux. Geslapen in de voortent.
Wat een genot! Voldoende staruimte en de geur...! En de "gezelliheid" van een camping is er nog steeds.
Als 60-jarige is het kruipen in een puptent, wat de Berlingo feitelijk is, niet echt meer aan te raden.
Btw, vliegen heb ik een hekel aan. Ik voel me als klapvee behandeld!
Oke, on topic: Campings voor alleenstaande 40+ heb ik dus niet voorhanden. Sorry.
Wel de ervaring dat als je alleenstaand bent, je jezelf "bekeken" voelt op campings, er de mogelijkheid is om met een 'camper' op pad te gaan.
Zelfs in mijn berlingo had ik een veldbed met matras, een chemisch toilet (porta potta of zoiets), opvouwbare tafel en stoel, en voldoende ruimte voor kratten met kleding en/of kookspullen. Een (VW)busje is natuurlijk ruimer,maar ook duurder.
Gelukkig heb ik er geen last van mij bekeken te voelen. Ik heb het juist andersom; met 4 campers bij elkaar staan en zelfs geen knikje als erkenning dat ik besta.... Nee, geef mij dan maar de camping en als mensen mij als alleenstaande opa raar of exentriek of zielig vinden is dat hun probleem EN het zegt iets over de levensinstelling van henzelf; niets over de mijne!.
Geplaatst door: ® daido
, Datum:
02.05.2019 12:17
Leuk verhaal Teunis! Heel herkenbaar van die camperplaatsen. Ik had hiervoor een oude mitsubishibus. De mensen op camperplaatsen halen hun neus op en negeren je volkomen. Want zij hebben een camper van 60000€ of meer.
Veel gezelliger is het oude municipalcampings waar " gewone" mensen komen.
Geplaatst door: Teunis
, Datum:
02.05.2019 12:56
Geheel off-topic:
@daido, misschien komt het door de dure campers, had ik nog niet zo over nagedacht.
Ik vermoedde dat het door de camper zelf kwam. Door mijn beperkte ruimte in de Berlingo moest ik buiten koken, wassen, in de stoel boekkie lezen enz. De camper heeft alles binnenboord, dus die mensen zie je alleen als ze water innemen of vuil water storten. De rest van de tijd zitten ze binnen. De volgende dag vertreken ze weer. Soms ligt het ook aan de camperplaats, met name in Spanje is het verboden zelfs maar een luifel uit te draaien.
De enige camperaars die wel buiten bivakkeerden op camperplaatsen, vooral in Frankrijk, zagen er uit als volk wat vroeger met paard en woonwagen rondtrok. Kunnen prima buren zijn, maar dan reed ik toch liever door naar de volgende camperstek, of bij gebrek daaraan, naarhet parkeerterrein van een begraafplaats. Zeker weten geen last van de buren of de plaatselijke jeugd.
Geplaatst door: ® daido
, Datum:
02.05.2019 14:00
"Zeker weten geen last van de buren of de plaatselijke jeugd"
Maar wel van ronddwalende geesten ;)
, Datum:
02.05.2019 23:57
@Teunis optie camper huren is voor mij financieel geen optie. Slapen in mijn eigen auto ook niet (fiatje 500 ;-))
Daarbij heb ik een volledige kampeeruitrusting en slaap liever onder tentdoek. Maar wel bedankt voor de tip.
Geplaatst door: Nika
, Datum:
03.05.2019 21:20
Allereerst erg verdrietig dat je rond je 40e ( neem ik aan?) al je partner moet missen!
Ik kan je geen tips geven welke campings nu specifiek geschikt zijn voor alleengaanden. Wel dat ik ze op elke camping wel zie en ze absoluut niet als rariteit beschouw. Waaruit bleek dat je dat gevoel had?
Het is juist leuk dat er op campings een gemêleerd publiek hebt.
Mij advies, kies gewoon campings uit die jouw aanspreken op je campingwensen. Je weet toch nooit van te voren wie er staat op de camping van je dromen. Dat is het “ lot” van kamperen. Is je gevoel niet goed bij de camping dan trek je weer verder. Dus iets vooraf boeken zou ik ook zeker niet doen. Met name in Luxemburg is dat ook niet nodig.
Succes !
, Datum:
04.05.2019 18:04
Nika,
Ja ben zelf ook rond de veertig, is op alle leeftijden verdrietig maar zo jong ga je er meestal niet van uit. Ik niet in ieder geval.
Het was vooral een gevoel; starende blikken, smoezen/smiespelen en wijzen met elkaar als ze langs mijn plek liepen, wegdraaien, niet groeten en dat bij buurplekken wel, vreemde blikken bij afwas, ook geen "mooi weer hè"gesprek. Er waren überhaupt vooral stellen en die deden ook echt alles samen van afwas tot plassen aan toe, dus ik viel ook echt op ;-) hahaha. Bij de receptie zeiden ze ook: er kwamen eigenlijk nooit mensen alleen. Gewoon een kwestie van bad luck waarschijnlijk, net de verkeerde camping getroffen. Staat ook niet op de site vermeld "komen geen mensen alleen" hahaha. Misschien moet ik dat van te voren even informeren hahaha.
Maar goed vandaar dus dat ik benieuwd was of er andere alleengaanden waren die (uit eigen ervaring misschien) wel fijne campings kenden.
Geplaatst door: marian
, Datum:
04.05.2019 19:03
Ik meen dat hier al eerder een topic over was. Je schrijft het was een gevoel...Je trof het dus niet qua bezetting, maar vanuit dat gevoel kan je houding onbewust ook weinig toegankelijk zijn. Misschien dat het voor jezelf ook ongemakkelijk voelde, en dat straal je misschien ook uit. Hoeft niet zo te zijn, maar denk daar eens over na.
Wij hebben diverse malen alleengaanden als buren getroffen op een camping en het maakt ons als stel niet uit of iemand alleen is of met meerdere. Het beinvloed de contacten niet, juist vaak eerder dat we samen koffie of een borrel dronken. Gezinnen met kinderen juist minder snel. Ik wens je veel succes, en hoop dat je een fijne camping treft.
Geplaatst door: PetraHM
, Datum:
04.05.2019 19:59
Tip voor de heen- of terugweg in België: camping Chalet Weekend in Stoumont-Rahier. campingchaletweekend.be
Kleine camping van een NL eigenares. Eenvoudig, geen zwembad of animatie. Alleen een blokhut met spelletjes en boeken en een kantine. Ligt aan het riviertje de Lienne. Een alleenstaande vriendin met puberdochter had hier 2 jaar terug nog een prima week, nadat ze de door jou beschreven sfeer op een camping in Luxemburg zat was .
Geplaatst door: ® freekvo
, Datum:
05.05.2019 08:52
Camping Ferrand aan het Lac d'Aiguebelette voldoet aan al je eisen. Ligt aan het warmste (en mooiste) meer van frankrijk. En er komen alleenstaanden, alleenstaanden met kinderen, gezinnen met kinderen, senioren etc.
Een mix van NL-ers, Fransen, Duitsers en andere nationaliteiten. Kinderen in alle leeftijden.
Geen animatie, geen zwembad (maar wel een superschoon en warm zwemmeer), geen restaurant en eenvoudig sanitair. Ook geen mobilhomes of verhuurtenten. Wel heel erg Frans.
Een plek om heerlijk tot rust te komen (als je ervan houdt).
Camping-frankrijk.nlCamping Le Ferrand in Lepin Le LacAlles wat u wilt weten over deze camping in Savoie
Geplaatst door: ® tineke (webmaster)
, Datum:
05.05.2019 09:52
Geplaatst door: ® freekvo
, Datum:
05.05.2019 10:08
@Tineke: die foto's zijn wel erg oud. Er verandert niet veel op deze camping maar er zijn nu wel minder bomen (omgewaaid door storm of omgezaagd door ziekte).
Foto's van het meer geven een goed beeld maar die van de toiletten niet. Dat zijn hele oude hurk-WC's bij het water. De toiletgebouwen zijn wel wat moderner (al dateren die nog wel uit de jaren 60-70).
Als je niet van het simpele kamperen houdt, moet je niet op deze camping zijn.
Oja, op het meer zijn geen motorboten e.d. toegestaan; wel roeiboten en elektromotoren.