Voorbereidingen in laatste weken voor vertrek (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Marjel
, Datum:
11.06.2018 21:15
Dag voor vertrek stress. Huis moet schoon achtergelaten worden. Was weggewerkt. Inpakken, boodschappen doen. Slecht slapen nacht voor vertrek. Zelf sta ik om 4:00 op, om om 5:00 te vertrekken, rest stelt het zo lang mogelijk uit.
Waarom waarom? Pas als we en route zijn, zakt de stress en komt het goed.
En eenmaal in zuid-Frankrijk wil ik niet meer naar huis.
Geplaatst door: ® Juultje
, Datum:
11.06.2018 22:19
Wat een leuk topic is dit! En wat fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die al een paar weken van te voren met dit soort dingen bezig is :-) Voor mij hoort dit allemaal bij de voorpret.
In de weken vooraf check ik af en toe ons lijstje (eigenlijk meer om in de stemming te komen) en gaan we de MP3's van de kinderen weer bijwerken. De muzieksmaak verandert wel in een jaar :-) Ook het downloaden van films voor onderweg hoort bij de voorbereiding. En voor mijzelf vind ik het leuk om aanbiedingen in de gaten te houden die leuk, praktisch, handig voor op de camping zijn (zwembadspul, leuke kaartspelletjes, kaarsjes etc).
Ik leg op zolder al wat spullen klaar die we verder niet nodig hebben en daar ook niet in de weg liggen.
Dit jaar gaan we het tentdoek van de vouwwagen impregneren en daarna mag ie lekker bij huis blijven staan. Ook dat is een stukje voorpret!
En ondertussen al een paar goede ideeën opgedaan, fijn! Afgelopen jaren hebben we op een overnachtingscamping gestaan (Les Grands Pins, in Les maisons neuves/Velles, afslag Chateauroux, aanrader) en had ik een bak pasta mee die alleen nog in de skottel opgewarmd hoefde te worden. Vorig jaar vanwege minder goed weer een budget hotelletje geboekt en bij de Mac gegeten. Ook dat beviel prima. Dit jaar hebben een B&B geboekt, vanwege voor de eerste keer de hond mee.
Voor onderweg idd de koelbox achterin vol met drinken. eitjes, bolletjes, tomaatjes, komkommer etc. Na iedere stop werd de tas bij de voeten even bijgevuld en zo konden we dan weer verder.
Eten nemen we dus alleen voor onderweg mee. We gaan bij het laatste dorpje naar een supermarkt en kopen daar boodschappen voor de eerste paar dagen. Zo komen we dan al met boodschappen op de camping aan. Ondanks dat we altijd op kleinere campings staan, eten we 's avonds wel bij het "restaurantje" van de camping.
En we hebben de afgelopen 2 jaar een koelkast je van de camping gehuurd. Hierdoor hoeven we minder vaak boodschappen te doen en dat vonden we wel prettig.
En als laatste kijk ik al uit naar de kleine winkeltjes vol met lekkernijen. Vorig jaar hebben we in zo'n klein zaakje heerlijke verse knoflook uit de streek gekocht en deze is nu net op... Donker en koel bewaren was de tip :-)
Zin in !
Geplaatst door: ® lotje1985
, Datum:
12.06.2018 06:55
Leuk om te lezen wat jullie aan lekkers meenemen in de auto. Brengt me op ideeën!
Geplaatst door: Nika
, Datum:
12.06.2018 09:53
@viola, dank voor je toelichting, al blijft t n feit dat r wel "troep" inzit. Handig om te weten nu dat n zonnecrème die wit uitsmeert beter is!
@lotje leuk he al die tips voor onderweg. Jullie kunnen overigens onderweg in n mum van tijd bv. Een soepje koken op je nieuwe coleman;)
, Datum:
12.06.2018 11:38
Zei ik gisteren inderdaad ook al! Alleen ligt ie waarschijnlijk tussen allemaal spullen... Dus onderweg toch maar koude dingetjes eten.
, Datum:
12.06.2018 12:08
Ach ja, en al die vieze pannen meesjouwen, moet je ook niet willen!
Ik haal veel inspiratie voor lekkere en gezonde lunches, tussendoortjes van pinterest. Genoeg keus!
Geplaatst door: Claudia
, Datum:
12.06.2018 12:41
nu piratebay niet meer zo makkelijk toegankelijk is zit het um dit jaar meer in nieuwe SD kaartjes aanschaffen met meer ruimte en van te voren spul vanaf Netflix downloaden en op de Sd kaartjes zetten. We hebben verder een micro-usb nog vol met met muziek van vorig voor in de autoradio. Die staat zo vol met 8 uur muziek dat we die dit jaar gewoon nog een keer gebruiken.
Verder voor onderweg koop in de week ervoor allerei dingen zoals harde worst en een blokje kaas voor gesneden. De dag ervoor bezig met: kippekluifjes afbakken in de oven, hamrolletjes met monchou maken, zelf gemaakte eiersalade maken en bij de bakker de witte bolletjes (voor de eiersalade) en eierkoeken halen. Onderweg neem ik nog van die kaasstengels mee, en wat Snack a jacks crackers plus wat chippies en snoepjes. Voor onze 1e overnachting (bbhotel Lyon) duiken we altijd de mac in en gaan dan naderhand genieten van een koude Radler met wat borrelnootjes. De meiden een zakje chips. Vaak is het dan wel een uur of half 10 en zet ik vaak nog even een stoeltje neer op de galerij buiten om te genieten van het ondergaand zonnetje. Reisdag 2 ontbijten we bij het hotel en rijden dan tegen half 9 weg. Vaak tegen 14.00 om de camping en eten we ondertussen allerlei andere dingetjes zoals de harde worst en kaasstengels..
Nu ik het weer allemaal schrijf hier krijg ik er weer zoveel zin in!
Geplaatst door: ® denise32
, Datum:
12.06.2018 12:48
Wat een leuk topic. Hier ook al weken van tevoren voorpret welke vooral bestaat uit het zoeken naar leuke uitjes in de omgeving welke ik in een handig boekje uitprint (soort reisgids) om mee te nemen op vakantie. Scheelt een hoop keuzestress op vakantie en ik vind het leuk om te doen.
Verder lees ik geregeld op dit forum waar ik handige tips opsteek, heel fijn. Meestal begin ik zo'n 4 weken van tevoren met passende zomerkleding voor de kinderen te kopen en met het maken van en checklist met daarop alles wat we willen meenemen. Ervaring leert dat ik meestal teveel aan kleding meeneem maar door een nieuwe auto moet ik dit jaar toch indimmen. Las laatst ergens iets over auto reistassen, wellicht is dat een goede oplossing voor het gebrek aan kofferruimte.
Geplaatst door: J
, Datum:
12.06.2018 12:57
Ik ben gewoon verbaasd om te lezen hoe culinair de reisdag van iedereen wordt. Wij doen niets speciaals. Een doosje kauwgum in de auto en een flesje water. In de caravan het laatste brood van huis mee. That’s it.
, Datum:
12.06.2018 14:43
@J als je naar Drenthe gaat kan dat ook prima ;)
Onze ervaring is dat we zodra we in de auto stappen ook vakantie hebben, en dat betekent ook genieten van de reis en alles wat daar bij hoort. Aangezien ik inschat dat wij de eerste reisdag zo'n 10 a 12 uur onderweg zijn met kinderen is het fijn alles zo aangenaam mogelijk te maken. Daarnaast is t n feit als je kiest voor gezonde dingen die ook ff wat anders dan standaard zijn je veel fitter de reis doorstaat. Onze kinderen staan meestal rond lunchtijd te springen wanneer ze mogen gaan picknicken met zelfgemaakte wraps, en bv n toetje of n jar. Dat is voor ons n feestje.
Geplaatst door: J
, Datum:
12.06.2018 15:07
@Nika: Natuurlijk mag je het zo lekker maken als je wilt. Het was positieve verbazing ;) . Overigens gaan we niet naar Drenthe, maar rijden we zo’n 2500 km naar het Noorden. We zitten dus ook best even in de auto. En ook met kinderen. En zo af en toe doen we wel een fika onderweg (= Zweeds voor koffie met iets lekkers). We hoeven niet te overleven op een kauwgummetje ;)
Geplaatst door: Neel14
, Datum:
12.06.2018 15:54
Wij nemen ook altijd allerhande lekkers mee voor onderweg. Op de een of andere manier hebben we altijd trek als we zo lang op pad gaan met de auto. Dus lekkere broodjes, snoeptomaatjes, druiven, appels, gekookt eitje etc. En een thermoskannetje met koffie en met thee, ook altijd lekker. Voor de eerste dag ook altijd een maaltijdsalade van Appie, hoeven we niet meteen boodschappen te doen en is lekker en gemakkelijk. Onze vakantie begint op het moment dat we wegrijden van huis :-)
, Datum:
12.06.2018 16:13
@J dat begreep ik hoor:) Oh gelukkig dat je ff af en toe nog fika pauze gaat houden, anders is de 2500km wel erg lang op n kaugummetje;) mocht je t nog niet gelezen hebben. "Lagom" is n erg leuk boek voor als je naar Scandinavie gaat.
, Datum:
12.06.2018 16:15
En Hygge natuurlijk. Veel plezier daar!
Geplaatst door: MaraM
, Datum:
12.06.2018 16:28
Ik sta ook versteld van wat sommige mensen meenemen en opeten onderweg. :-) Oh ja, daarom zijn wij ook zo slank haha.
, Datum:
12.06.2018 16:45
Wij zijn ook ruim 12 uur onderweg en vaak hebben we onderweg toch andere dingen bij als thuis. De vakantie is begonnen en dan mag t best wat speciaals zijn. Overigens kopen we in principe niks bij tankstations. Hooguit ijsje of een koffie voor manlief.
Ik heb inmiddels de gratis routekaart bij de ANWB gehaald. Ben nog met paar travelbugs (wij geocachen veel) bezig. Morgen moet de auto voor de grote beurt.
Geplaatst door: Mascha
, Datum:
12.06.2018 18:03
Claudia mogen wij met jou mee op vakantie jij bent gezellig met al die lekkere dingetjes!
Geplaatst door: ® Esther18
, Datum:
12.06.2018 22:59
Misschien nog een tip. Spaar ijsbakken, boterbakjes etc even (gewassen uiteraard) op en gebruik die om etenswaren voor onderweg in te doen. Die kun je dan makkelijker onderweg weg gooien ipv thuis. Overigens bewaar ik dat soort dingen altijd, is goedkoper en milieubewuster dan bakjes kopen in de winkel, maar voor onderweg zijn ze extra handig om te hebben.
Geplaatst door: Claudia
, Datum:
13.06.2018 15:51
@ Mascha, wees welkom!! ;-)
Wel zelf voor een slaapplekkie zorgen dan, maar eten bij ons altijd ten overvloede hoor! En hoe meer zielen hoe meer vreugd :D
Geplaatst door: Mermaid
, Datum:
15.06.2018 07:39
Nog een aantal weken buffelen en dan is het zover. Op het werk is het momenteel erg druk en heftig, dus ja, ik kijk er wel naar uit en de vakantie houd me op de been. We hebben veel aan voorbereiding al gedaan. Onze tent hadden we al, maar we hebben wat aan verbeteringen gedaan van onze uitrusting. Betere pannen die inklapbaar zijn, lichter en dus makkelijker mee te nemen. Morgen ga ik de aanhanger even controleren op verlichting, bandjes en even een proefrit maken om te horen of de lagertjes nog goed zijn, hoewel die vorig jaar zijn vervangen, maar je weet maar nooit. Ik heb al 3 mooie wandeltochten uit gezocht, oa naar Mont Guillaume. (Trouwens, wie nog een mooie route kent in de omgeving van Serre Poncon, die geschikt is om met kinderen te lopen, dan hoor ik het graag!!) nu moet ik nog wandelschoenen voor de oudste kopen, maar daar ga ik morgen mee winkelen... ;-)