Voorbereidingen in laatste weken voor vertrek (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Nika
, Datum:
10.06.2018 10:00
Wat n goede tips hier. De bevroren pakken drinken in de koelkast ga ik ook doen! Net als saus van te voren maken en meenemen. Scheelt een hoop gedoe en ook nog als koeling te gebruiken!
@Mermaid ik heb ook schoenen C , nog steeds. Maar als je met kinderen loopt die nog niet heel veel gewend zijn qua rotsgebied ect. Volstaat B heel prima. Loopt lichter en soepeler.
Voor onze kinderen hebben we naast wandelschoenen( idd de goedkopere van de decathlon, die heel prima zijn) ook altijd teva,s mee. Ze leven erop!
Nu vraag ik me nog af of we wel of niet een milieuvignet moeten aanvragen? We reizen naar de Drome. Anwb medewerker gaf aan dat t niet nodig was.
Geplaatst door: mar3tent
, Datum:
10.06.2018 12:15
@Mermaid, ik zie net op de website van Decathlon dat ze voortaan ook Lowa en Meindl verkopen. Dat proberen met de andere soorten die ze verkopen is wellicht toch een goede optie om daar te kijken.
Geplaatst door: ® LisetteK.
, Datum:
10.06.2018 14:12
@Nika,
Bevroren pastasaus als "koelelement" en nog 2 bevroren koelelementen die ik altijd bij me wil hebben voor een dagtochtje of zo zijn voldoende om mijn levensmiddelen onderweg koud te houden. Vaak is de pastasaus bij aankomst nog niet volledig ontdooid.
Pakken sap invriezen doe ik daarom nooit. Als ik aankom wil ik wat drinken en dan zit ik met een pak bevroren sap. Dan kan het zijn dat het suikerhoudende deel al wel ontdooid is maar het waterige deel nog niet, dan heb je heel zoet sap en dan later waterig sap.
Ons hele gezin vindt het geen succes, een keer geprobeerd maar niet als vaste inpak actie doorgevoerd.
Dat wij het geen succes vinden wil niet zeggen dat het voor anderen geen prima methode kan zijn.
Hier ook geen ladingen boodschappen die meegaan naar Frankrijk. Alleen eten en drinken voor de eerste dag, nog een pak pannenkoekmix voor "noodgevallen" vorig jaar was dat de tweede dag al op. Door fouten in het reserveringssysteem kregen wij een tijdelijke plek voor 1 nacht daarna moesten we verhuizen naar een andere plek.
Boodschappen doen schoot er even bij in en dan is pannenkoeken ook een soort warme maaltijd.
Geplaatst door: MaraM
, Datum:
10.06.2018 18:41
Ik gebruik altijd anderhalve literflessen als koelelementen voor in de elektrische koelbox (die alleen op stroom werkt) die in de koffer van de auto staat. Daarin wat voorraad broodjes en drinken voor onderweg. Blijft heerlijk koel. In de auto kleine koeltas met een paar broodjes en wat pakjes caprisun. Van die pakjes vries ik ook altijd een stuk of war in als koelelementen. Verder eigenlijk geen boodschappen mee op een paar dingetjes na die in Frankrijk niet te krijgen zijn. Eten voor onderweg en de eerste dag nemen we nooit mee. Wij gaan onderweg en de eerste dag op de camping sws altijd uit eten. We hebben tenslotte vakantie en dan beperk ik het koken ook echt tot het minimum. Voordeel is dat we maar met z’n tweeën zijn, dus relatief goedkoop om ergens wat te eten.
Geplaatst door: ® lotje1985
, Datum:
10.06.2018 19:13
Wij gaan in principe ook de eerste dag altijd uiteten. Maar vorig jaar waren we vroeg in de avond op de camping, tent opgezet, slaapplaatsen klaargemaakt. Toen naar restaurant in dorp gelopen, was al uurtje of 8. Dochter was moe, had honger, wij hadden honger. Daar aangekomen werden we weggestuurd. Sta je dan met een zesjarige die moe is. Op de navigatie snel mac D gevonden, maar ook die was nog behoorlijk eind rijden. Dus uiteindelijk zaten we tegen 22 uur aan ons eten. Dus ik neem nu wel wat mee om eventueel een pan spaghetti te kunnen maken. Zulke situatie wil ik niet meer meemaken!
Geplaatst door: MaraM
, Datum:
10.06.2018 19:32
Ja Lotje, dat is idd heel vervelend. Wij zoeken overigens altijd wel een overnachtingscamping met restaurant uit en in de nabijheid van een dorpje cq stadje met eetgelegenheden. En anders hebben we altijd nog broodjes in overvloed; maak altijd veel te veel klaar ;-)
Geplaatst door: ® S@ndra
, Datum:
10.06.2018 19:40
Hier een heel bewuste keuze om de eerste dag juist niet (meer) uit eten te gaan. We weten nooit waar we terecht komen en dan nog iets zoeken om te eten hebben we geen zin in. Als ik uit ga eten graag echt lekker en goed en daar oriënteer ik graag even op. Plus dat ik met kinderen die moe zijn het gewoon makkelijk vind zelf iets makkelijks klaar te maken.
Ook als we terug rijden en overnachten nemen we altijd iets mee.
Geplaatst door: ® Esther18
, Datum:
10.06.2018 21:31
Wij nemen idd ook flessen bevroren water mee als extra koelelement. Ik zorg altijd dat ik voor de eerste dag eten bij me heb. Dat is vaak koude pasta, wat sla met tomaat komkommer, sperziebonen. Wij vinden koude groenten heerlijk gelukkig dus dat scheelt. Brood gaat ook altijd mee. Maar we vertrekken altijd rond een uur of 18 de eerste dag. Dan rijden we naar de laatste Mac van Nederland. Dat is ons vaste ritueel. We gaan bijna nooit naar de Mac behalve op de dag dat we met vakantie gaan. Ik neem mij eigen prakkie mee maar de mannen gaan voor friet en nuggets. Daarna begint de vakantie echt, ik ga ff wat uurtjes relaxen. Manlief rijdt tot de nacht en als alles slaapt en het heerlijk rustig is op de weg, kom ik in mijn element. Ik rij een groot deel van de nacht en manlief slaapt dan. Meestal komen we vroeg in de ochtend op de camping aan. Kids kunnen lekker gaan spelen of zwemmen en wij zetten de voortent op.
Caravan spullen heb ik voor een deel in de caravan, thuis al een deel klaar staan en laatste weken langzaam aan inpakken. Wat ik een fijne aanschaf vind is een goede powerbank waarmee je zo nodig zonder stroom even mee uit de voeten kunt. Ik heb ook van die anti slipmatjes die gebruik ik als douchematjes, makkelijk en zo weer droog.
Kids hebben die wandelschoenen van de Decathlon Mar3tent en zijn echt perfect! Ze hebben daar ook hele fijne slippers met elastiekjes om de hak maar die gaan maar tot maat 33 ofzo helaas. Hebben mijn jongens jaren met plezier op de camping gedragen. En ze hebben hele leuke body boards. Als je naar zee gaat is het echt een aanrader want je bent er uren zoet mee om met een golf mee het strand op gelanceerd te worden. Wat heerlijk dit topic.. Krijg er steeds meer zin in en de tips van iedereen zijn ook erg welkom!
Geplaatst door: ® Charlotte75
, Datum:
11.06.2018 08:10
Gisteren nog de laatste spullen bij de Vrijbuiter gehaald. De jongste had een nieuwe stoel nodig en er moesten nog wat slippers en een bikini gekocht worden. Nieuwe ID's hadden dit voorjaar al gehaald i.v.m. onze vakantie naar Normandië in mei. Binnenkort de vouwwagen even halen voor de laatste check-up. Gisteravond nog wat herstelwerk aan het tentje van de jongens gedaan, daar zat een ophang-clip los.
Ik maak elk jaar lijsten met wat we meenemen aan kleding en losse spulletjes ( spelletjes, zonnebrand, verbandtasje...). Dit gaat in een krat in de kofferbak. Daarin gaan ook wat Nederlandse producten: pindakaas, wat koffie, rooibosthee en wat kruiden). Ik probeer steeds minder mee te nemen.
De broodjes voor onderweg smeer ik de avond voor vertrek. Ik bak dan ook 1 of 2 pizza's. Die snij ik in punten en neem ze mee in een bak in de koelbox. De kinderen kunnen niet wachten tot we ergens op een franse aire stoppen om te lunchen.
Verder nemen wij altijd appels, druiven en snoeptomaatjes of komkommers mee. Iedereen een flesje water en nog wat extra drinken in de koelbox. Sinds vorig jaar gaan we niet mee op de 1e avond uit eten. We zaten voorheen allemaal halfgaar aan tafel en eigenlijk hadden we niet zo veel trek omdat we de hele dag gezeten hadden. Dit jaar rijden we tot Mâcon en daar blijven we 2 nachten. De 2e dag gaan we uit eten, waarschijnlijk bij de Buffalo Grill. De eerste avond wordt het waarschijnlijk salade met een vers stokbroodje. Na onze tussenstop in Mâcon rijden we door naar de Drôme. Het aftellen is begonnen...
Geplaatst door: ® LisetteK.
, Datum:
11.06.2018 09:09
Eerste dag uit eten is hier ook een no-go. Afhalen eigenlijk ook niet meer na een nare ervaring. Je kamp opslaan en zelf iets maken (van van thuis meegebrachte spullen) is zo te regelen dat je niet lang hoeft te wachten op een maaltijd. De keuken van onze combi-camp kan altijd gebruikt worden ook als de tent nog niet staat. Ik heb weleens gekookt terwijl man en kinderen open klapten en het slaapgedeelte klaarmaakten voor de nacht. Een half uur na aankomst zaten we te eten en daarna moesten we nog de luifel opzetten. Een keer was op onze camping een afhaal loket met hele aparte werkwijze. Je moest bestellen, dan kreeg je een bonnetje met je afhaaltijd. Voor ons betekende dat dat we nog een uur moesten wachten. Intussen het slaapgedeelte klaar gemaakt voor de nacht. Nog even wachten en ja eindelijk tijd om het eten af te halen. Onze zak met saucisse en frites stond klaar maar ik kreeg het nog niet mee want ik kon de €24,75 niet contant en gepast betalen. Moest eerst terug naar onze plaats om te kijken wie er nog wat munten in zijn knip had. Daar werd de frites niet lekkerder van zeg maar.
Voortaan altijd eten mee voor de dagen waarop we reizen, zijn wij niet afhankelijk van anderen wanneer wij willen eten.
, Datum:
11.06.2018 10:01
Voor ons ook niet meer uit eten onderweg. T lijkt zo heerlijk, en je wilt echt vanaf dag 1 vakantie hebben. Maar als je net als ons vorig jaar onderweg naar Kroatie in Oostenrijk ff gezellig met zn allen uit eten wilden,en dan vervolgens een uur moet wachten op t terras terwijl net t onweer uitbrak, En 2 kinderen die honger hebben, is het allemaal wat minder prettig.
We hopen nu ergens in de buurt van Dijon een camping te vinden met een zwembadje. Zodat we daar kunnen relaxen. Ik alleen mijn saus hoef op te warmen, en wat pasta hoef te koken.
Ik besteed altijd veel aandacht aan gezonde en lekkere tussendoortjes en lunches om het reizen zo aangenaam mogelijk te maken.
Bv. Wraps die ik al van te voren maak met salade, feta, rauwkost, en bv. tonijn. Pastasalades, gekookte eieren, lekkere salamiworstjes en veel fruit. Als je veel zoet eet onderweg, kom je ook sneller in een dip. Voor de kinderen maak ik altijd een verrassingsdoosje met aparte vakjes waar allerlei lekkers in zit. Bv. Soepstengeltjes, snoeptomaatjes, rozijntjes, druiven, snackkomkommers, zoute stengeltjes. Ook heb ik wel eens pannekoeken gebakken , die we koud opeten.
De meeste tijd van voorbereiding in de laatste dagen zit m dus wel in deze voorbereidingen. Maar zeker de moeite waard als je beseft dat je hierdoor veel fitter reist.
, Datum:
11.06.2018 10:20
Fijn om te horen Esther dat die slippers met elastiekjes erachter goed voldeden. Wij hebben ze gisteren aangeschaft voor onze jongste dochter. Ze zien er niet echt chArmant uit, maar ze leken me idd wel praktisch voor bij t zwembad of in de rivier.
Helaas idd geen grotere maat voor onze andere dochter. Ook nog wat lichtgewicht grotere badhanddoeken aangeschaft, wandelshorts. Reservere zonnebrillen, vlieger en bal voor de kids en handige drinkflesjes. Nu nog op zoek naar een goede zonnebrand zonder oxybezon, zinkoxide en titaniumoxide. Blijkt dat t spul vol kankerverwekkende stoffen zit. Tja wat tegenwoordig niet. Maar ik heb wel alles van vorig jaar weggegooid. Zelf smeren we niet heel veel, maar een must voor de kinderen natuurlijk.
Heb je een goede veilige zonnebrandcreme tip, laat t weten.
Geplaatst door: Frans
, Datum:
11.06.2018 15:04
Verbranden door de zon is pijnlijk, zeker voor kinderen.
Bij de bio winkel verkoopt men ongeraffineerde appelazijn.
Aanbrengen op de huid en dat werkt zeer verzachtend.
Het is maar een tip. Goede reis gewenst
Geplaatst door: Viola
, Datum:
11.06.2018 16:37
@ Nika: je opmerking:” Zonnebrandcreme zit vol kankerverwekkende stoffen”, kan wel enige nuance gebruiken. Misschien heb je wat aan de uitleg van een dermatoloog in dit artikel: https://www.ad.nl/gezond/stofje-in-zonnebrandcrenegrave-me-kan-indirect-bijdragen-aan-ontwikkeling-kanker~af0624a6/
Een zonnebrandcreme zonder Oxybenzon en dus zonder chemisch filter maar wel met een mineraal filter is dus een prima keuze. Een zonnebrandcreme zonder chemisch en zonder mineraal filter (zinkoxide en titaniumdioxide) bestaat niet, omdat je dan de schadelijke straling niet tegen houdt. Van dit soort crèmes zijn er diverse merken te vinden, onder andere bij biowinkels.
Geplaatst door: ® Carolien@1
, Datum:
11.06.2018 16:55
@Nika, ook ik ben niet zo blij met al die troep in zonnebrandmiddelen. Heb onlangs Weleda zonnebrandcreme gekocht. GEEN aanrader helaas! Erg kleverig en smeert niet goed uit. Het gaat trouwens niet alleen om kankerverwekkende stoffen maar ook om stoffen die je hormoonhuishouding beinvloeden. ( het AD is nou ook niet echt een betrouwbare bron..)
Er zijn wel andere alternatieven hoor. Als je googled vind je ze wel.
Geplaatst door: ® Irene1
, Datum:
11.06.2018 17:29
Heel interessant! Is het een idee een los draadje aan te maken? Evenals de wandelschoenen? Ik lees hier echt voor de leuke tips en er komt veel zijdelings langs dat ook boeiend voor anderen kan zijn.
Geplaatst door: Viola
, Datum:
11.06.2018 17:55
@Carolien1: Het gaat niet om het AD, maar om de citaten van een VU-hoogleraar Milieuchemie en Toxicologie en een Dermatoloog. Die weten er ongetwijfeld wel wat van ;-)
Geplaatst door: Mermaid
, Datum:
11.06.2018 17:57
Ja, ik maak een schoenen-draadje. Leuk trouwens om al jullie voorbereidingen mee te lezen!
Geplaatst door: ® Carolien@1
, Datum:
11.06.2018 19:07
@Viola, je hebt gelijk hoor. Ik had het stukje nog niet gelezen.....
Geplaatst door: ® EstherB
, Datum:
11.06.2018 20:43
De laatste weken voor vertrek ga ik altijd op zoek gadgets of dingen die het gemak tijdens het kamperen verhogen. Vorige jaren bijvoorbeeld een nettasje dat je aan de kraan of deur kunt hangen waardoor je je shampoo niet op de grond hoeft te zetten en de Omnia oven (wat ik een groot succes vind) en heb nu net een Nanopresso besteld. Dit apparaatje maakt espresso zonder stroom. Ben benieuwd, het lijkt mij heerlijk om espresso op de camping te kunnen drinken!