Voorbereidingen in laatste weken voor vertrek (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Lisette K.
, Datum:
08.06.2018 10:23
Nog geen idee waar we in Frankrijk terecht gaan komen. Twee dagen voor vertrek komt de vouwwagen uit de stalling en dan begint het inpakken pas.
Nu wel al wat dingen aangeschaft die bij het weekje weg in de meivakantie misten. De afwasbak bleek hard aan vervanging toe, er waren te weinig koffie/dessert lepels over van vorig jaar.
Ongeveer een week van tevoren ga ik beginnen met het vullen van kleine flesjes. Een met wat wasmiddel, een met azijn, een halve literfles met olie, kleine potjes met kruiden enzovoort. Dan maak ik ook alvast spaghettisaus die in de vriezer gaat en dus onderweg als koelelement de andere spullen koud houdt. Ik doe dan ook boodschappen die ik alleen doe voor de vakantie. Een passende pot jam bijvoorbeeld. De jam die we normaal eten zit in een hoge pot die niet in het laatje van de keuken past.
Vanaf een week voor vertrek worden sommige kledingstukken alvast opzij gelegd, zodat ik niet ineens nog een rode was hoef te doen met maar 2 shirts, omdat de kinderen die graag meenemen op vakantie.
De ochtend voor vertrek ligt alles klaar en dan klappen we even open om beddengoed in de vouwwagen te doen en de krat met wandelschoenen en teenslippers. Ook vullen we de watertank en pakken de disselbak in. Gasflessen mogen niet erin blijven in de stalling dus die moeten er nog bij, veel blijft gewoon in de wagen. Ik hoop wel dat we dit jaar weer de oprit van de nieuwe buren mogen gebruiken, dan kan echt alles in de auto en wagen voordat we naar bed gaan. Zelfs de fietsen kunnen dan al op de wagen.
In de loop van de dag pakt iedereen zijn kleding in een tas die dan in de auto gaat. De avond voor vertrek broodjes smeren voor ontbijt en lunch en dan gaan we in de ochtend om 04.00 op en zitten we om 04.30 in de auto. De nodige reisverzekering is al geregeld ( een doorlopende) en de ID kaarten zijn voor zover nodig al vervangen.
Geplaatst door: Nika
, Datum:
08.06.2018 10:45
Leuk al die reacties. En je wel of niet druk maken; volgens mij hebben we allemaal gemeen dat we genieten van deze tijd met de vakantie in het vooruitzicht. ..heerlijk!
Waar n vakantie niet goed voor is @lonnie, je auto weer schoon, 1 x per jaar :)
@ vive la France, succes met t uitzoeken van n caravan. Je weet straks niet wat je overkomt; )
@ mermaid; hoeveel verder is dit voor jullie dan in vergelijking met andere reizen?
@Neel14 je hebt gelijk, t belangrijkste zijn idd geld en de papieren.
(Bijna) Alles is te koop daar!
Alhoewel nederlanders erom bekend staan dat ze voor 3 weken boodschappen meenemen; ) ik ben benieuwd wie dat ook doet hier?
Wij alleen n noodrantsoen en voor onderweg. En dan heerlijk shoppen de de Franse marche.
Geplaatst door: ® S@ndra
, Datum:
08.06.2018 12:47
Ik neem geen kratten boodschappen mee, maar vertrek ook niet met niks.
Wat zoet-broodbeleg, thee/koffie voor de eerste dagen. Verder kruiden, olie/azijn in kleine flesjes. Lunch en diner voor de eerste dag(en). De inhoud van de koelkast thuis gaat in de koelkast die meegaat. Tenminste die dingen die nog op moeten. Bij elkaar denk ik half kratje. Eenmaal op de camping waar we langer blijven halen we de eerste dag gelijk drie tassen vol.
Geplaatst door: ® Nienke1985
, Datum:
08.06.2018 16:01
Ik neem ook altijd klein flesje olie en wat kruiden mee, meestal iets te eten voor de eerste dag. En jam en hagelslag mini's. Ik vind het heerlijk zo beetje aanrommelen en verzamelen van tevoren. Nog even bedenken wat ik te eten meeneem voor onderweg.
Geplaatst door: ® lotje1985
, Datum:
08.06.2018 19:22
Qua eten neem ik mee:
Eten/drinken/snoep onderweg
Eten eerste avond
Sla dressing
Peper/zout/kruiden
Olijfolie (misschien)
Voor de rest kopen we alles in Frankrijk.
Geplaatst door: ® Esther18
, Datum:
08.06.2018 23:12
Het eerste jaar dat we gingen kamperen had ik ook de halve wagen vol met potten en blikken... Hahahh moest halsoverkop drastisch afslanken de avond voor vertrek, omdat de combinatie veel te zwaar was. Nu helemaal om. Hier ook alleen mee wat in Frankrijk niet te koop is of erg duur. Zoals Nederlandse mayonaise (kinderen lusten de franse niet), pindakaas, nootjes oid. Verder kom ik meestal met veel meer thuis. In Frankrijk kun je heerlijke vetarme chips kopen, verse knoflook, koekjes, wijn en meer. Oh en de nuit et miel avondthe.. mmmmmm heerlijk! Kan niet wachten om een grote leclerc binnen te gaan.. De mannen weten inmiddels dat ze mij dan zo een uur kwijt zijn :-)
Geplaatst door: MAB
, Datum:
09.06.2018 08:30
Aan boodschappen nemen wij mee:
Maaltijdsalades voor de eerste avond, samen met 2 bevroren pakken drinken in de campingkoelkast.
Verder de caravankoelkast vol met vooral pakjes Chocomel, Fristi, en blikjes fris, wat toetjes, een kuipje boter, het beleg wat nog op moet.
3 pakken van die driehoekige ijsjes van de Lidl, vooraf ingevroren. Die blijven zelfs in zuid Frankrijk bevroren, maar ter plekke invriezen lukt niet.
Ca 50 witte zachte bolletjes voor de reisdagen (ja, gaan allemaal op, zijn met zijn vijven).
Fruit wat nog op moet.
Nescafe espresso oploskoffie (ja, die smaakt echt goed, zijn alleen hele kleien kopjes, daarom nemen we een dubbele ;-)
En verder wat droge mixen en wat andere klein spul.
Vrijwel alle speciale vakantieboodschappen doen we vaak al ver van tevoren zodat dat niet nog in de laatste week hoeft. (We hebben 3 kinderen op basisschool en mijn vrouw werkt in het onderwijs dus de laatste weken zitten albbomvol met naast de reguliere sportactiviteiten ook nog Pleinfeesten, BBQ, musical, teamuitje enz.
Komt erop neer dat we de caravan weken ( eigenlijk maanden) van tevoren al klaar hebben) afhankelijk van het weer in Nederland alleen op laatste moment nog de schone zomerkleren vb en altijd de handdoeken.
Ik zet iets van drie dagen van tevoren de caravankoelkast al aan met voorgekoeld spul erin zodat die voor de reis al goed koud is.
Pak de auto al 2 dagen van tevoren in ( nadat hij helemaal schoon is ;-)
Laatste dagen staan ook in teken van alle powerbanks, iPads, externe wifi hdd, enz opladen (en opgeladen houden) en dat gaat allemaal de laatste dag de auto in.
Laatste 1 a 2 dagen ga ik met de auto van mijn vrouw naar het werk, zij is dan al vrij.
En we gingen dan altijd zo rond 2 a 3u rijden. Het nadeel was dan dat je zelf vanwege de spanning niet geweldig slaapt. Op zich was dat voor de reis nooit een probleem, want ik kan daar goed regen. Maar dit jaar proberen we eens om tussen 12 en 13u weg te gaan en dan s avonds te stoppen in Luxemburg ( is voor ons al bijna 500km).
Geplaatst door: ® S@ndra
, Datum:
09.06.2018 08:33
Ik neem niet zo zeer dingen mee die in Frankrijk niet of lastig te krijgen zijn, maar juist dingen waarvan ik maar weinig nodig heb. In de keuken van de vouwwagen is niet genoeg plek voor alles in grote pakken/flessen en omdat wij vaak meerdere campings aandoen wil ik niet steeds alles weggooien of weggeven en dan weer kopen.
Het is wel altijd even een klusje om al mijn voorraadpotjes te vullen maar ach dat kan al lang van te voren. Daarom gaan de potjes en flesjes ook op zolder en blijven ze niet in de vouwwagen.
Geplaatst door: ® Irene1
, Datum:
09.06.2018 12:23
We reizen maar met twee personen, ik heb na zoveel jaar met 5 personen nu makkelijk praten;-)
De caravan is standaard zover mogelijk gevuld. Kleding en laptop en e-reader moeten er nog in. Medicijnen en eten voor eerste 1 a 2 dagen. Olie en azijn etc blijft standaard in de caravan. Toiletspullen ook. Ik kijk wel even na hoe vol flessen thuis en in caravan zijn, de beste optie gaat mee (hangt af van dagen weg en hoe lekker ik een luchtje vind. )
Eten wordt meestal een maaltijd salade. Zak veldsla, appel, komkommer, pot olijven, wat kipfilet, olie en citroensap. Of komkommer met appel, olijven, noten, munt, yoghurt en honing. Allemaal in handomdraai klaar. De restjes thuis uit koelkast gaan ook mee.
Grotere stress vind ikzelf dat ik het huis graag schoon achterlaat. Badkamer, toilet, keuken en bed. Dat komt zoveel fijner thuis.
Belangrijkste zaken zijn toch man, hond, pinpas, ID-kaart en e-reader ;-) De rest kan allemaal ter plekke opgelost worden.
Geplaatst door: mar3tent
, Datum:
09.06.2018 12:45
Fijn dit topic, ik bedenk me nl nu dat ik mijn telebadge nog moet omwisselen, nieuwe verzekering voor vouwwagen moet regelen, en de stalling moet bellen.
En ik moet eigenlijk ook nog een camping vinden voor de laatste week van onze 3 weken; maar nog steeds geen idee waar ik dan heen wil...
Geplaatst door: Mermaid
, Datum:
09.06.2018 16:47
Vandaag hebben we onze slaapmat gekocht. Ik wil er toch enthousiast over doen. Een human comfort duo van 10cm dik!! We hebben er lang over gedaan om een beslissing te nemen, maar omdat we dit jaar boven de 1000mtr kamperen houden we iets rekening met koude nachten. En eerder sliepen we koninklijk op zo'n enorm dik en groot luchtbed, kingsize zeg maar, alleen begreep ik later van wijze kampeerders dat een luchtbed enorm veel koude geeft, zeker op zulke plekken waar dat eerder voorkomt. Anyway, ik ben er blij mee. Verder hebben we schoenen gepast. Schoenen voor de wandeltochten enzo, want die gaan we dus wel maken! Ik heb al zeker 3routes uitgezocht die de moeite waard zijn. Maar ok, dat schoenen passen was een hele klus. Uiteindelijk ben ik naar huis gegaan met Hanwag c-schoenen. Heel stevig en ja, super lomp, maar zitten als gegoten. Ben heel benieuwd hoe de tochtjes zullen gaan. Zal de komende weken flink erop moeten lopen denk ik toch. Zo, dat was een stuoje voorbereiding van ons. Ik wens jullie veel plezier en voorpret!
, Datum:
09.06.2018 17:02
Mermaid, geen idee of je voor het hele gezin schoenen hebt gekocht, maar voor de kinderen zijn de bergschoenen die ze verkopen bij Decathlon perfect! 36 euro geloof ik, dan kunnen ze er nog eens uitgroeien!
, Datum:
09.06.2018 17:04
nb wanneer je die human comfort mat NOG comfortabeler wilt maken, ze verkopen er ook een foamhoes voor er omheen. Ligt ook zalig. (er kunnen grenzen zijn uiteraard aan de bagage die je nog kan meenemen ;-))
, Datum:
09.06.2018 19:05
De kinderen geef ik nu zeker nog geen wandelschoenen. Wel hebben ze hele goede (uit de betere schoenenwinkel) goed zittende en steungevende sportieve schoenen. Maar Decathlon is zeker een tip om nog wat boodschapjes te doen. Wat van die campingaz tankjes, kleintjes voor onze kleine campinggrill. Die hebben we trouwens ook gekocht. Piepklein gasbbq'tje, maar voor ons prima. Slowfood is heeeerlijk.
, Datum:
09.06.2018 19:28
de podotherapeut vond die schoenen erg goed en stevig trouwens. Ze dragen ze nog wel iets vaker: bv in de winter op voetbalveld of als we dan bos en hei in gaan. De oudste twee hebben de lagere variant bergschoenen gekocht, maar de jongste loopt het lekkerst op de hoge bergschoenen. Ik heb drie kinderen, helaas de oudste twee inmiddels zelfde schoenmaat, maar de jongste draagt de oude schoenen van hen. En ze zijn zeer zeker niet "oud" want nog uitstekend profiel en amper wat geleden. Die lagere variant zou je ook als sportieve schoen voor je kinderen kunnen zien, en ook die zijn goedkoop bij decathlon.
Ik heb zelf 20 jaar Lowa schoenen gehad. Maar die waren compleet op. Ik had geen zin om weer dezelfde te kopen; vond ze erg duur (en inmiddels moet ik voor 3 personen meer het jaar rond schoenen kopen) en loop er lang niet zoveel op als vroeger. Dus ook ik heb nieuwe bergschoenen bij Decathlon gehaald. 80 euro geloof ik, vond het proberen waard voor die prijs. Lopen ook perfect.
Geplaatst door: ® rk1964
, Datum:
09.06.2018 19:52
Wij hebben altijd de kampeerkratten kant en klaar staan met badlakens, keukengerei etc. Mijn meissie, waarop ik blindelings vertrouw :-), zorgt ervoor dat ze na een vakantie weer schoongemaakt en goed gevuld en gecontroleerd in ons stookhok klaar staan. Vroeger met checklists gewerkt maar je vergeet altijd wat. Het enige dat we controleren is de gasbrander (doet ie het nog?) en onze Nomad bedjes (er is er 1 lek dus een dezer dagen moet ik die plakken).
Wat ik wel altijd doe is de route controleren (en de tomtom updaten) of er een betere te vinden is. Tot mijn verrassing nog gevonden ook. We gaan naar Bretagne en we rijden altijd via Westerschelde tunnel en dan Gent (niet de fijnste route) maar tegenwoordig ligt er een mooie weg naar Brugge (A11) dus dat wordt onze route dit jaar.
, Datum:
09.06.2018 20:21
Die bergschoenen zijn ook een fikse investering. En ws loop je er te weinig op. Mijn vorige waren meindl schoenen, ook 20 jaar mee gedaan. Maar, dat dan wel, heb er tijdens winters wel lol van gehaden ook toch wel redelijk wat mee gewandeld nog.
Ik heb de kaartjes er nog aan zitten en ik beslis morgen of ik ze hou, of toch omruil voor een ander merk.
Binnenkort ga ik wel ff aanbiedingen af voor zonnebrandcrème enzo, dat is ook altijd wel prijzig.
Geplaatst door: Viola
, Datum:
09.06.2018 23:17
@Mermaid: C-zolen zijn wel heel erg stug/stevig. Eigenlijk zijn ze geschikt voor stijgijzers en dus het echt zware klim en klauteraars. Als je dat gewend bent, is het prima natuurlijk. En anders ben je nog wel even bezig met inlopen, hoewel je de zool nooit soepel loopt, want dan was het geen c-zool. Zelf kom ik prima weg met B-zolen, ook in de Alpen en andere berggebieden. Het voordeel is dat ze ook lekker lopen hier in het bos ;-)
, Datum:
10.06.2018 06:48
Je hebt gelijk, ik ga ze omruilen. Ws wordt t danntoch weer Meindl. Die zaten ook echt goed, ik vond alleen de schoen wat te soepel, maar misschien is dat nu juist de betere oplossing. De komende 5 weken zal te kort zijn om zulke zware stampers nog fatsoenlijk in te lopen, bedacht ik me. Hoewel ik er wel echt fan van ben om stevige schoenen te hebben ivm zwakkere enkels en dat wat we gaan wandelen ook echt rotsig is. Maar je hebt ws wel gelijk. B categorie is ws goed genoeg. Bedankt voor het meedenken!
Geplaatst door: ® Jinny
, Datum:
10.06.2018 07:54
als het moet kan ik met een uur weg zijn. Alles staat al klaar op zolder en de rest trek ik zo uit de kasten. Dakkoffer op het dak, tent er bij, kleding inpakken en wegwezen. Het enige wat ik altijd van te voren doe is checken of het schoeisel van de kinderen nog past. Moet nu alleen nog met de oudste weg voor nieuwe surfschoenen. Maar die noodzaak is nu ook minder omdat ik weet dat we op de eerste camping op een uurtje rijden van de Decathlon zitten.