Elektrische- / Hybride-auto opladen met stroom van de camping (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® Johan 
, Datum:
08.08.2016 10:58
Vandaag zag ik op een camping in Frankrijk een hybride-auto die bij de caravan werd opgeladen met stroom van de camping. Campingeigenaren zullen hier in de toekomst meer mee geconfronteerd worden. Ik denk niet dat dit een gewenste ontwikkeling is. De capaciteit van het stroom-distributiesysteem is niet voldoende om veel auto’s op te laden, waardoor extra investeringen nodig zijn en de elektra-kosten zullen stijgen. Andere kampeerders krijgen dan de rekening gepresenteerd.
Hoe zouden campingeigenaren hiermee om moeten gaan?
Geplaatst door: theo
, Datum:
08.08.2016 11:10
Geen gewenste ontwikkeling? Of de eigenaar plaatst een afzonderlijke stroompaal tegen betaling, of hij verbiedt het op straffe van verwijdering.
Geplaatst door: John 
, Datum:
08.08.2016 11:26
Ik denk dat campingeigenaren voorzieningen moeten gaan maken voor het opladen van elektrische auto's. Je ziet ze steeds meer op de campings en het normale stroomnet is er inderdaad niet op berekend. Het is echter een ontwikkeling waar iedereen rekening mee moet houden.
Het laden aan de laadpalen zal dan gewoon, net als langs de snelweg, betaald moeten worden volgens een normaal tarief. Er zullen altijd wel gasten zijn die stiekem toch aan de gewone stroompunten laden, maar dat doen veel campers ook.
Geplaatst door: rob
, Datum:
08.08.2016 14:40
Volgens mij is het een beetje een glijdende schaal.
Ik laad mijn accu voor het stromend water systeem op via de campingpaal, al mijn water kook ik elektrisch zodat het mij duur camping gaz bespaart.
Weer anderen gebruiken een elektrische barbecue, oven of senseo.
Ik weet natuurlijk niet hoeveel stroom zo'n hybride auto vraagt, maar vraagt die echt zoveel meer dan een elektrische barbecue die 3 uur aanstaat ?
Geplaatst door: Hans030 
, Datum:
08.08.2016 15:14
Als er zou worden afgerekend op basis van het werkelijke verbruik zou er niks aan de hand zijn. Tenminste tot een groot deel van het wagenpark elektrisch wordt. Maar zover zie ik het persoonlijk nog niet zo snel komen. Maar wie kan voorspellen hoe snel ontwikkelingen gaan?
Geplaatst door: Silvia
, Datum:
09.08.2016 14:46
John, wat bedoel je met "dat doen veel campers ook" ? Als je een campingplaats met stroom neemt met de camper, is dat toch niet veel anders dan bij een caravan?
Het werd ons tenminste iedere keer gevraagd of we een plaats met of zonder elektriciteit wilden.
Bij ons is dat dan zonder, omdat we met het zonnepaneel, voor minstens 2 dagen genoeg hebben.
, Datum:
09.08.2016 21:05
Caravan of camper aan stroompaal is geen enkel verschil.
Geplaatst door: Texel
, Datum:
10.08.2016 00:29
Minstens 5 jaar geleden al op een Duitse camping meegemaakt dat er een meter op de elektra-aansluiting was. Daar werd het gebruik afgerekend op basis van verbruik. Dat systeem was ingevoerd omdat er veel seizoenplaatsen waren. Zolang dergelijke relatief goedkope metertjes niet ingevoerd zijn, zal de eenvoudige tentkampeerder met zijn koelkastje en lampje blijven meebetalen aan de Senseo's, magnetrons, oventjes, grilplaatjes, koffiezetters, waterkokers, feestverlichtingen en zelfs inductieplaatjes van de andere kampeerders. Dus ik zit niet te wachten op speciale laadpalen voor auto's. maar wel op metertjes die je je echte verbruik meten en de werkelijke kosten bepalen.
Geplaatst door: LisetteK
, Datum:
10.08.2016 07:59
Op een van de campings waar wij dit jaar stonden deed de elektriciteitsaansluiting van onze plaats het niet, volgens mijn man doordat er was geprobeerd een hybride auto op te laden. De gewonw aansluitingen zijn daar dus niet voor geschikt.
Net zoals er plaatsen zijn gekomen voor het legen van je chemisch toilet, er plekken zijn gekomen waar je vuil water uit de tank van je camper kan laten lopen moeten er binnen een aantal jaar ook plekken op de camping komen waar je tegen betaling je auto kunt opladen.
Overigens heb ik als vouwwagen kampeerder (met eerst alleen een koelkast) nu wel een waterkoker. Alleen om te zorgen dat ik ongeveer gebruik wat ik betaal. Sommige (veelal Britse) kampeerders met caravan hebben zoveel apparaten bij zich op stroom en betalen net zoveel als ik., beetje oneerlijk. Iederepaal voorzien van een meter, zodat betaald wordt voor het daadwerkelijke gebruik lijkt mij nog mooier.
Geplaatst door: ® Ruud 
, Datum:
10.08.2016 08:31
Op onze camping houdt ik wekelijks het stroomverbruik bij en zet dat af tegen het aantal overnachtingen. Qua kosten blijft de afschrijving op de infrastructuur van het stroomnet op eenzame hoogte bovenaan staan. Deze week heeft iemand een electrische auto (met toestemming) opgeladen en het zal mij benieuwen of dat een duidelijk verschil geeft.
In de (nabije ?) toekomst verwacht ik dat campings (de grotere voorop) een apart netwerk zullen aanleggen voor het betaald opladen van auto's. Maar ik verwacht ook dat over een aantal jaren de eerste vraag bij aankomst niet meer "heeft u wifi?" zal zijn omdat tegen die tijd heel veel auto's hun eigen wifi hebben.
Geplaatst door: Bardani Tunneltent 
, Datum:
10.08.2016 08:33
Ik snap niet goed waarom mensen het vervelend vinden dat andere kampeerders meer elektrische apparaten gebruiken.
Je bent toch zelf akkoord gegaan met het tarief voor elektrciteit? Voor zover ik weet zijn de tarieven hiervoor de laatste tijd niet ineens omhoog gegaan.
Ik snap best dat sommige kampeerders er voor kiezen om bijvoorbeeld een waterkoker te gebruiken voor een bakkie koffie of thee of op een elektrisch plaatje koken (scheelt je nog een hoop ruimte ivm een gasfles + kooktoestel ook!). Tenslotte is er voor betaald, kan het stroomnetwerk op campings het aan en hebben de beheerders er geen problemen mee.
Je gaat toch ook niet expres niet naar een zwembad op de camping, zodat je dan achteraf kan zeggen dat het eigenlijk oneerlijk is dat iemand anders er wel gebruik van maakt?
Voor mij heeft het koken op een Cadac meer vakantiesfeer tov pruttelen op een elektrisch plaatje, maar ieder z'n ding toch?
Geplaatst door: ® daphne 
, Datum:
10.08.2016 08:56
In de winter is het al heel normaal om voor het werkelijk verbruik te betalen. Dat is dan ook meestal een flinke rekening zeker als je ook elektrisch verwarmt. In de zomer komen we het voornamelijk in Duitsland tegen. Soms per KWh en soms betaal je een meerprijs als je boven de 4 kWh per dag uitkomt. Ik vind het prima, we verbruiken wat we nodig hebben en gaan niet zuinig doen als er extra moet worden betaald of meer verbruiken als het toch niks extra's kost. Dus kom maar op met die meters. Zijn we meteen af van de zure blikken als we met onze luxe caravan aankomen. Want ja iedereen betaalt mee aan ons kopje Nespresso koffie en de warme voetjes of koele slaapplek ;) Overigens verbruiken wij minder dan kampeerders die trachten hun tent of voortent proberen te verwarmen met die goedkope elektrische kacheltjes. Want ja elektra is toch betaald hè? Daar betalen wij dus ook aan mee.
Geplaatst door: Lisette K.
, Datum:
10.08.2016 09:36
Er mogen van mij ook tariefsverschillen komen voor verschillende gebruikers. We hebben dit jaar op een camping gestaan waar €6.30 het tarief was voor 1 nacht elektra. Daar ga ik dan zelf mee akkoord, dat is zo. Neemt niet weg dat ik het heel veel vind voor mijn koelkast en waterkoker.
Anderen die boiler, magnetron, en koffieapparaat hebben vinden dat bedrag misschien wel Oké.
Veel voor elektra betalen lokt misschien ook wel uit dat mensen meer mee gaan nemen op elektra. Verder dan die waterkoker ga ik overigens niet. Dat past niet bij ons idee van kamperen en ons kampeermiddel.
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
10.08.2016 09:36
Op deze camping: https://www.camping-frankrijk.nl/camping/pralognan-la-vanoise/parc-isertan/ kregen we jaren geleden bij inschrijven een soort zekering (4, 6 of 10 Amp. naar keuze) die je moest aansluiten in het elektrakastje. De campinghouder noteerde dat en naar gelang de gekozen zekering betaalden we achteraf bij vertrek en na inlevering van deze zekering.
Ook in de Alpen een campingeigenaresse die zelf het deurtje van de elektrakast openmaakte en daar de stekker aansloot op een bepaalde groep en deurtje weer op slot deed. Nadeel dat ze weer moest komen om de kast te ontgrendelen toen we wilden vertrekken.
Maar ook medelanders ontmoet die hun caravan met tent zo opstelden dat de elektrapaal (6 Amp.) uit het zicht verdween en er dan twee snoeren aan hingen, omdat ze zowel via elektra verwarmden (eind september, Ile d'Oléron en frisjes) als kookten en ook verder veel apparatuur bij zich hadden, dus...
Geplaatst door: jan v z
, Datum:
10.08.2016 09:38
Hoeveel apparaten je mee neemt is niet de discussie.
Waar het om gaat is dat met een oplading langdurig het stopcontact belast met een hoge amperage.
Het stopcontact en stekker zal dan versmelten met sluiting als vervolg.
Lijkt mij niet de oplossing om dit op deze manier te doen.
Denk dat er een aangepast netwerk komt waar je tegen betaling kunt laden.
Wanneer je als camping baas dit toe staat je een hoop schade kuntkrijgen, en ondervoeding van het net.
Gevolg is dat er schade ontstaat aan andere apparaten.
, Datum:
10.08.2016 09:58
Bedankt Jan v Z voor de uitleg. Man hier vertelde ook zo'n verhaal maar als a technisch typje kreeg ik dat niet netjes gereproduceerd.
, Datum:
10.08.2016 10:01
Over oneerlijk:
Nu betaalt iedereen op de meeste campings hetzelfde tarief voor elektra. Mensen die meer gebruiken mogen wat mij betreft meer betalen dan mensen die minder gebruiken.
Het is de keus van de buurman om en en en mee tenemen en te gebruiken dan mag hij er voor betalen!
Geplaatst door: Bardani Tunneltent 
, Datum:
10.08.2016 15:57
Met de bovenstaande redenatie: als ik minder lang op de camping ben, doordat ik meer uitstapjes maak dan gemiddeld, krijg ik korting op de rekening?
En als ik dus meer op de camping ben en meer gebruik maak van het zwembad en de toiletten, zou ik extra moeten betalen?
, Datum:
10.08.2016 16:23
Heb een keer op een camping gestaan waar je een eigen meter had. Paar keer water gekookt, koelkast aan en wat TV gekeken.
Moest bij vertrek maar liefst 20 eurocent afrekenen.
Oh ja. Ik ben nog op zoek naar een camping met tankstation. ;-)
, Datum:
10.08.2016 17:16
Nee. De redenatie bij mij is:
Ik zet mijn vouwwagen neer, liefst met alleen de luifel zonder grondzeil. Dan blijft er nog wat gras over voor de gast na mij. Toch knapt de grasmat er niet van op dus ik betaal voor de standplaats, dan heeft de campingeigenaar geld om de grasmat te onderhouden. Ik gebruik de douche, en ga een aantal keer naar het toilet, daar betaal ik het persoonsbedrag voor. Daar wordt water en onderhoud/schoonmaak van betaald. Ik wil mijn auto op de plaats en moet daar op sommige campings voor betalen, slijtage grasmat. Ik neem elektra om mijn koelkast en waterkoker te gebruiken, dat ik dan meer dan het daadwerkelijke verbruik betaal is logisch, onderhoud van het elektriciteits netwerk.
Helaas betaal ik op sommige campings een bedrag voor elektra dat niet meer redelijk te noemen is. Mijn overbuurman met airco, boiler, koffiezetter, oplader voor de auto, belast het netwerk zodanig dat er schade ontstaat en er gerepareerd of vervangen moet worden, wat vervolgens doorberekend wordt aan alle klanten.
Dat tarieven stijgen is normaal maar naar mijn idee stijgen de tarieven voor elektra meer dan de andere bedragen die je betaalt op campings.