Frankrijk....of toch een keertje Italie? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Noa
, Datum:
17.06.2016 22:14
Al vaak in Frankrijk geweest en al heel wat gebieden bekeken daar. Frankrijk is gewoon altijd goed en altijd leuk om naar toe te gaan. Maar:
Wij vinden Italië heerlijk. ook daar al in meerdere streken geweest, de laaste keer in Sestri Levante op camping Mare Monti. Heel goed bevallen.
Le Marche vinden wij met stip het allermooiste gebied van Italië. Heerlijke tijd gehad op camping T'Asteria. Maar ook een dagje de toerist uithangen in Venetië, toeren door de Chianti streek, gekke foto's maken in Pisa. Allemaal zo leuk!
En ja, de campings zijn duurder dan in Frankrijk, alhoewel het me opvalt dat de Franse campings ook erg veel duurder geworden zijn.
En ja, de siësta wordt gerespecteerd, dus dan gaat de slagboom dicht en het zwembad vaak ook. En waar in Frnakrijk vaak een strakke zwembroek aan moet is in Italië een badmuts veelal verplicht. Maar als je dat nou van te voren weet en je past je aan het Italiaanse ritma aan, dan is er toch niets aan de hand?
Wij houden van het rommelige wat je daar soms ziet. De vaste gasten die het met heel de familie gezellig maken. De heerlijke dorpjes, de koffie die echt goed is, de ijsjes. Wij houden ervan.
Ook ik zou zeggen: ga het zelf een keer ervaren. Er zijn echt ook genoeg campings die niet massaal zijn.
Geplaatst door: ® Richard Vrieling
, Datum:
18.06.2016 01:28
@doortje, ik schrijf erg positief over Italie. Toch moet je voor een fijne enigszins betaalbare camping vaak wel iets beter zoeken dan in Frankrijk.
Neemt niet weg dat we qua sfeer, cultuur, eten, het ijs, de natuur en de meest creatieve onoverzichtelijke slecht aangegeven kruis- en knooppunten niets liever fan naar Italië gaan :-D
Geplaatst door: ® Doortje
, Datum:
18.06.2016 09:02
@Richard - Wilde ook niet iedereen over 1 kam scheren, maar groot(ste) deel reacties vond ik erg negatief.
Italie heeft gewoon een hele andere charme dan Frankrijk ......
Geplaatst door: petra
, Datum:
18.06.2016 09:05
@Doortje, ik was en ben erg positief over italie.. niet goed gelezen dus
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
18.06.2016 09:29
En ook ik heb een positieve reactie geplaatst. Natuurlijk is er op elk land wel iets aan te merken, maar Italie is leuk genoeg om je vakantie in door te brengen.
Geplaatst door: Herma
, Datum:
18.06.2016 10:14
Ieder land zijn charme. Italie is een prachtig land zonde om dit te missen omdat je het specifieke franse gevoel wil. Het is idd anders kamperen in Italie. De campings zijn prima maar de plaatsen erg klein en de prijs ligt duidelijk hoger. Sanitair is in de meeste gevallen beter dan in Frankrijk maar voor ons is schoon belangrijker dan de luxe die geboden wordt. Eten drinken sfeer allemaal prima.
Cinque Terre is echt geweldig mooi. Trek er bij voorkeur 2 dagen (of meer)vooruit. Wij hebben het bezocht van uit Stestri Levante - camping Mare Monti. vanaf de camping brengt een busje je naar het station voor een paar euro ga je dan met de trein naar CInque Terre en je kunt steeds in en uit stappen bij een dorpje dat je wil bezoeken. Een aanrader is om ook van een plaatsje naar een ander plaatsje de boot te nemen. Prachtig gezicht als je dan de haven van zo'n plaatsje in zicht komt.
Mare Monti is een fijne camping vriendelijke beheerder alleen wij gaan er niet meer de 1e 2 weken van augustus heen. Er zijn veel vaste Italiaanse gasten. Het wordt dan wel enorm gezellig maar ook druk en elke avond muziek (maar niet tot heel laat). De plaatsen zijn zeer divers van afmeting maar wanneer je even goed aangeeft wat je nodig hebt krijg je de meest geschikte plaats. Eventueel krijg je nog foto's toegestuurd. Beheerder spreekt vloeiend engels en kan heel veel informatie verstrekken.
Het struikelblok voor ons voor vakantie in Italie is de kleine plaatsen met daar tegen over de hogere prijs wij reizen momenteel met 8 personen dan wordt vaak geadviseerd om 2 plaatsen te boeken wat het nog duurder maakt.
Ik moet wel bekennen dat er altijd onderliggend nog een bepaald heimwee naar Frankrijk is maar dat houdt ons niet tegen onze grenzen te verleggen. Dit jaar gaan we oostenrijk, Slovenie en Kroatie ontdekken. Maar ik weet zeker dat er tijdens de vakantie toch af en toe een opmerking / vergelijking over Frankrijk wordt gemaakt. Mijn advies is: Doen en ervaren.
Geplaatst door: Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
18.06.2016 12:30
Bij dat laatste (doen en ervaren!) kan ik me alleen maar aansluiten. Dat is de enige manier om te zien of het je aanstaat.
Vooraf dit: ik ga Frankrijk niet vergelijken met Italië. Frankrijk is zo langzamerhand een tweede thuis voor me. Ik ken er de weg en ik spreek de taal. dat kun je niet vergelijken met een land waar je alles moet ontdekken zonder de taal te spreken. Daarvoor kom ik te weinig in Italië.
Dat gezegd hebbend, en net terug uit Italië: het land barst van de mooie plekjes, geweldig landschap en boel oude dingen, maar het is ook een vuilnisbak. Het barst er werkelijk van het zwerfvuil, zeker op parkeerplaatsen. Zo erg heb ik het nog nergens in west-Europa gezien. En hoe meer je naar het zuiden komt (wij kwamen tot aan Rome), hoe slechter de wegen.
Ik vond het vrij duur (diesel minimaal 1,25 euro, soms ook 1,50, langs snelweg zelfs 1,60 gezien). Vlees- en vleeswaren in supermarkt ook stuk prijziger dan bij ons. Camperplaatsen rekenen soms (lang niet allemaal, maar toch) vrolijk twee tot drie tientjes per nacht.
Afknappertje: de toren van Pisa. Eigenlijk maar een klein dingetje met een torenhoge entreeprijs. De kerk er naast is een stuk mooier...
Toch even vergelijken: als je Frankrijk gewend bent, is de prijs van ijs er een verademing en de kwaliteit is eigenlijk altijd goed.
Cinque Terre is prachtig, maar in de zomer puilen de campings en de parkeerplaatsen boven de dorpen uit. Het wandelpad langs de kust is dan nog wel goed te doen (tip: je kunt heen wandelen en terug de trein pakken, of andersom).
Aanradertjes de hoogvlakte Gran sasso in de Abruzzo en het berggebied van de Sibellini. En natuurlijk de Dolomieten...
Geplaatst door: ® RichardVrieling
, Datum:
18.06.2016 12:45
@Doortje: ik ben het met je eens :-)
Geplaatst door: NaMiSe
, Datum:
21.06.2016 18:20
Durf te vragen.........na jaren Frankrijk en hier op het forum rondneuzen, willen wij in 2017 misschien naar Italië. Is er ook zo'n mooi forum over Italië? Ik heb al gegoogled, maar zie niet zoveel..
Geplaatst door: mar3tent
, Datum:
22.06.2016 10:34
Ik ga met plezier naar Italie, en kan daar ook mijn tent kwijt.
Ik zoek via Zoover, en dan met voorkeur selecteer ik op cijfer.. die 10-en komen dan eerst, en gek genoeg bijna altijd de kleinere campings ;-), idd niet zoveel meningen als bij Barco Real of Norcenni.. maar dat zoek ik ook niet.
Een kleine charmante camping die weinig kost aan het gardameer is net zo lastig vinden als zoiets aan de cote d'azur...
In de Marche of Zuid Umbrie zijn voldoende kleinere campings, met ruimte, te vinden. Alleen wel stukkie rijden...
Als ik nog keer goede doen ben (qua zin in kilomters) dan rijden we naar de hak van de laars: Puglia. Wat ziet die streek er ook prachtig uit!
In Italie zijn weinig tot geen air naturelle achtige campings te vinden waar je voor 15 euro per nacht kan zitten incl electra. Italie heeft ook geen 10.000 campings. Als dat je budget is dan gewoon in Frankrijk blijven.
Maar de bergen zijn er prachtig, de vele stadjes en dorpjes ook. Eten heerlijk. Als je ochtendmens bent kun je uitstekend uit de voeten in Italie. Als je langzaam op gang komt en meestal in de middag pas wat gaat doen, dan kom je bedrogen uit... alleen lang lunchen kan dan, maar bijna alles is dicht tussen de middag.
Of je moet van een strandvakantie houden. Maar m.i. maakt het dan niet uit in welk land je zit. (die strook kust nabij Venetie is bv doodsaai naar mijn mening, echt niks anders te doen daar dan toeven in de zwembaden en liggen op het strand)
Geplaatst door: Noa
, Datum:
06.08.2016 22:55
Ik wil de Italiegangers van dit forum toch dit pareltje niet onthouden. Dit jaar kozen wij dus voor Italië en we zijn net terug van camping E Maieu in de Piemonte bij het dorpje Garbagna. Dit is nou echt een camping die een beetje Frans aan doet. een kleinschalige terassencamping met zwembad(je) en op loopafstand van een het dorpje. Geen speeltuin maar wel een leuke ruimte met tafeltennis en tafelvoetbal. We mochten bij onze plek zelfs bbq-en en een kampvuurtje maken. Wij hadden er een heerlijke tijd!
Geplaatst door: Gert
, Datum:
07.08.2016 08:13
Wat me opvalt is dat de Frankrijkgangers Frankrijk zoeken in Italië. Ga er openminded heen! We zijn in de loop der tijden in Nederland, Duitsland, Frankrijk, België en Italië gaan kamperen en ervaren elk land anders. Elk met eigen favoriete dingen. Ja, de prijzen zijn overal anders, de mensen, de kampeerplekken en al het andere ook. Dat maakt het alles uniek. Geniet er van i.p.v. er over te 'zeuren'.