Frankrijk....of toch een keertje Italie? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Diana
, Datum:
17.06.2016 09:51
Hallo allemaal, Op deze regenachtige dag ga ik maar eens wat campings bekijken voor onze bonnefooi vakantie in augustus.
waarschijnlijk gaan we gewoon weer naar ons zo geliefde frankrijk, maar ik hoor regelmatig,"waarom ga je eens niet naar Italie?
En elk jaar doen we dat niet. We zijn weleens in een huisje geweest,gardameer, toscane en daar werd ik niet echt vrolijk van de volle campings die ik toen zag.
Is er iemand onder jullie, die ervaring heeft en die de verschillen tussen franse en italiaanse campings kan benoemen?
De grote van de plek, de hygiene bij de toiletgebouwen etc...
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen......
Geplaatst door: Anne
, Datum:
17.06.2016 10:23
Het ligt er helemaal aan wat je zoekt. We zullen pech gehad hebben maar mijn ervaringen zijn niet geweldig met kamperen in Italie. Ik vond de campings massaal plekken erg klein. Maar vooral de regels op de camping erg streng. bv geen warm water/afwassen tussen bepaalde tijden. Niet over de camping mogen rijden met auto tussen 14.00 en 16.00 uur. Sluiting van zwembad tussen 13.00 en 16.00. niet mogen fietsen na zonsondergang (al hadden wij geen fietsen mee, maar dat er door speakers werd omgeroepen dat er nog een kwartier gefietst mocht worden was lachwekkend) En bovendien vond ik de bedragen voor de campings erg duur, daarnaast nog betalen voor douchen en zwemmen. Dat tikte lekker aan met 3 kinderen. Zij wilden graag s morgens en na 16.00 nog een keer zwemmen.
, Datum:
17.06.2016 10:28
Bedankt voor je reactie, wij gaan met zn tweeen, de kinderen gaan niet meer mee.Dus activiteiten, zwembaden etc, dat doet er niet meer zo toe. Maar plaatsen, en regeltjes en inderdaad geld is wel belangrijk. Wij houden van rust,en een gezellige sfeer....
Geplaatst door: ® Shoppie
, Datum:
17.06.2016 10:31
Hoi
Wij zijn net terug uit Toscane Italië. Wij zijn echte Frankrijk gangers om het zo maar te zeggen.
Onze ervaringen
De camping die ons aanspreken zijn lang niet altijd toegankelijk voor onze vouwwagen. Wij hebben een Holtkamper Cocoon dus niet eens een hele grote wagen. We hebben op 2 campings gestaan allebei zeer schoon sanitair. Plaatsen rond de 80-90 m2. De comfortplaatsen 100 + m2 waren altijd al vol.
Het is dus goed zoeken naar ruime plaatsen campings.
Voor ons was er qua camping op de grote van de plaatsen na weinig verschil tussen Italië en Frankrijk.
Ik heb gelezen dat het in Italië zeer druk is want Italië heeft dan ook vakantie. Zelfs restaurants en winkels zijn dicht ivm vakantie.
Onze overige ervaringen. Wegen kunnen zeer slecht zijn, veel kuilen en hobbels, ook de doorgaande wegen. Autostrada (tol) zijn goede wegen. Met vouwwagen mag je maar 80 km/h dus de reis naar Italië is lang. ook mag je op veel stukken autostrada niet inhalen met aanhanger caravan., Noord Italië was al 1200 km en Toscane 1600 km. Stadjes zijn mooi, veel oude kerken en gebouwen. Uit Eten heerlijk en goed geprijsd. Supermarkt ruim aanwezig en meestal niet duur.
Onze conclusie Italië is mooi, maar voor ons alleen voor herhaling vatbaar in een (kleinere) tent, zodat de reistijd korter wordt omdat je zonder aanhanger rijdt. En wij ook naar de kleinere campings kunnen die ons meer aanspreken, de kleinere plaatsen zijn dan minder een probleem. Wat voor ons ook meespeelde is dat het weer niet stabiel was dus we niet echt rond konden trekken. Ook de heen en terug reis zijn beïnvloed door het weer, aangezien wij de vouwwagen droog willen inpakken. Een n ander is op te lossen door hotel of bb. Wij gaan nog wel eens terug naar Italië maar zo gezegd dan met een tent.
Geplaatst door: ® peterj
, Datum:
17.06.2016 10:32
Wij zijn liefhebbers van beide landen. Campings in het noorden Italie (lees trentino, zuid-tirol) zijn meestal niet massaal. Verder vinden wij het sanitair in deze streek van Italie veel mooier. Dit jaar naar zuid-tirol, camping gloria vallis. Prijzen, ja wat vinden we duur. Wij betalen in hoogseizoen voor twee volwassenen ongeveer € 45. Hierbij is alles inbegrepen, zelfs de wasmachines en broodjesservice, en plekken van minimaal 100 m2. Dus wat is duur......
Geplaatst door: ® Shoppie
, Datum:
17.06.2016 10:34
Nog een aanvulling bij ons bezochte campings was warm water en douchen en zwembad gratis. Receptie was wel dicht bij siësta maar voor de rest ging iedereen zijn gang, zwembad bleef ook open
Geplaatst door: Luuk
, Datum:
17.06.2016 10:46
Ik vind het zo jammer dat de campings in Italië tegenvallen. Veel massacampings met ontzettend veel vermaak (opzich niet erg, maar je maakt er niet eens veel gebruik van en door de animatie zijn de campings enorm duur) met vaak (zeer) kleine plekken. En om 100 euro per nacht (4 pers) te betalen voor een kleine kampeerplek aan het Gardameer waar geen strandje is om te liggen vinden wij erg veel. Het toeristische van bijv het Gardameer vinden wij niet erg en juist wel gezellig, maar wij missen de gemoedelijkheid van Frankrijk wat je veelal in de Ardeche, Drome, Provence, Gard en Dordogne wel ziet. Daarnaast rijden wij met caravan en vinden wij het rijden in Frankrijk veel fijner dan in Duitsland en Italië.
Geplaatst door: ® Richard Vrieling
, Datum:
17.06.2016 11:54
We houden meer van Italië dan van Frankrijk (durf ik dat te zeggen op een Frankrijk forum?) maar het aanbod van campings in het hoogseizoen in Frankrijk is groter wat betreft ligging en ook budget. We hebben op heerlijke campings in Italie gestaan, maar vooral in het noorden ben je minder zeker van het weer. Maar zelfs in Toscane en aan het Gardameer zijn prima campings te vinden waar het wat rustiger is, met mooie grote plekken.
We hebben gestaan op Valle Gaia (Plaats Cecina in Toscane nabij Pisa), Brione (Gardameer) en Camping Mario (caldonazzo).
Verder hebben we aantal campings op een lijstje staan: dolomiti camping, camping levico en due laghi (grotere campings levico meer), la capanne (bibbione), Pilu (idromeer). Barco Reale (Toscane centraal) en een grotere camping Isolino in het noorden. Ook nog een rijtje campings aan de kust bij venetie.
De prachtige dorpen en steden met pleinen, de bergen, het strand, het eten en ijs... allemaal heel fijn :-)
Het is een kwestie van goed zoeken en kijken wat bij je past, dan is er zeker voldoende te vinden... maar op de bonnefooi in augustus, dat durf ik niet te zeggen voor deze campings
Geplaatst door: Corne
, Datum:
17.06.2016 12:24
Barco Reale heeft een schitterend uitzicht vanuit het zwembad over het dal, leuk restaurant in het dorpje en plekken van circa 100m2 beneden in het bos en hoger op de berg.
Montescudaio bij Ceccina aan de kust van Toscane is ook echt een "camping" camping. Gerund door familie (oma achter het ijs..), prima plekken en voor 4 personen met vouwwagen en bijzettentje circa 60,- p/n.
Wij vonden de mensen een verademing t.o.v. Wat je kan treffen in Frankrijk. Het eten was echt overal goed, ook in de toeristenvallen van Siena of Florence.
Na jaren Frankrijk een zeer goede ervaring. Dit jaar weer Italië voor ons.
Vorig jaar nog Millau en Anduze gedaan. Wat ons opviel was de verloedering in Frankrijk. Dorpjes in verval, veel achterstallig onderhoud, zwervers onder de brug....
Gewoon een keer proberen Italie. Bevalt het niet ga je daarna weer naar Frankrijk.
, Datum:
17.06.2016 12:32
Bedankt voor de reacties tot zover. We gaan het eens proberen. Cinque Terre staat op ons lijstje. Dat schijnt erg mooi te zijn. Maar of dat dit jaar in augustus lukt?
Ben bang van niet, misschien iets voor het voorseizoen volgend jaar.Dit jaar ga ik nog even kijken...
Geplaatst door: Fammeij
, Datum:
17.06.2016 12:56
Ik kan je camping La Futa tussen Florence en Bologna van harte aanbevelen. Nog nooit zo'n ruime camping gezien (in Italië en Frankrijk ). Prachtig sanitair en on-Italiaanse prijzen.
En wil je het ultieme Italië gevoel en toch naar Frankrijk, ga dan naar Corsica (maar niet in augustus ).
Geplaatst door: petra
, Datum:
17.06.2016 13:40
wij zijn jaren op rij naar italie geweest en prima bevallen. ik herken me niet in de eerder genoemde ervaringen. het is een fijn land met mooie campings . wij gingen altijd naar de meren. sfeer is geweldig in italie. eten heerlijk, behalve het harde witte brood. lieve mensen. goede wegen er naar toe. voor ons is frankrijk een verrassing dit jaar omdat we er al heel lang niet gewest zijn, maar ik ga italie gigantisch missen, maar wil ook eens wat anders. en over de kleine kampeerplaatsen in italie ;;; wij hebben een hele grote lange camper en konden deze overal kwijt. 100 per nacht wat iemand noemde is zwaar overdreven. 60 was bij ons de max met 4 personen en op een 5 * camping
Geplaatst door: Luuk
, Datum:
17.06.2016 14:29
100 euro per nacht is echt niet zwaar overdreven bij camping is aan het Gardameer. Zelf meegemaakt!
Geplaatst door: ® Neel14
, Datum:
17.06.2016 14:38
Als ik een prijs lees van €45,00 per nacht voor 2 personen, dan houden wij het op Frankrijk! Wij zijn meestal rond de €15,00 per nacht kwijt voor 2 personen, inclusief elektra. Soms wat meer, soms wat minder. Wel kleine eenvoudige campings, maar dat is waar wij van houden en waar er gelukkig meer dan voldoende van zijn in Frankrijk. En ik spreek geen woord Italiaans, ook wel een reden om gewoon lekker naar Frankrijk te gaan.
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
17.06.2016 16:55
Ach, alles heeft z'n voor- en nadelen. En het is leuk om een keer wat anders te doen. Frankrijk is schitterend, maar er zijn meer mooie landen. Maar het gaat nu over Italie. Wij hebben ervaring in het merengebied (Garda, Como, Ledromeer) en Toscane. Totaal 3 keer (2 keer meren). Wij vonden het een heerlijke afwisseling. Het rijden via Duitsland/ Oostenrijk: gewoon weer 'ns een andere ervaring. Hoewel de wegen in Duitsland gratis zijn vinden wij het rijden daar niet overal even prettig. Hard rijden, veel wegwerkzaamheden en kwaliteit wegdek niet altijd even goed. Maar gewoon afwisseling t.o.v. de 'eeuwige' route via Luik of Antwerpen. En dan Italie zelf: fijn land, meestal mooi weer, heerlijk eten, redelijke prijzen in horeca (meestal en natuurlijk ook locatie-afhankelijk). En (vooral Toscane) hele mooie en gezellige dorpjes en steden. Maar die heb je in Frankrijk ook natuurlijk. Het ijs is er ook ongevenaard en vergeleken met Frankrijk veel goedkoper.
We misten in Italie wel het Franse brood en de enorme supermarkten. Misschien hebben we elke keer pech gehad, maar slechts 1 keer hadden we een supermarkt vergelijkbaar met zo'n Franse hele grote. Qua sfeer vinden wij Italie niet onder doen voor Frankrijk. De mensen zijn er ongeveer even vriendelijk (in beide landen zelden onvriendelijke mensen meegemaakt, kan die verhalen over Frankrijk dus zeker niet beamen. Ook in Italie wel 'ns een knorrige medewerker bij een winkel meegemaakt). Een ander nadeel van Italie is dat accommodatie huren vrij duur is t.o.v. Frankrijk. Ook hier hangt het van het gebied af, maar waren per week altijd meer kwijt dan Frankrijk (m.u.v. Cote d'Azur). Boodschappen doen is gemiddeld even duur als Frankrijk.
Misschien een tip: het Ledromeer. Veel minder druk dan Gardameer, maar schitterend gelegen en er zijn meerdere campings bij (wel grotere terreinen). En met de auto zit je alsnog binnen half uurtje in de mooie stadjes langs Gardameer. Ook het Comomeer is een tip, bijvoorbeeld Gravedona/ Dongo kan ik je aanraden. Is er wel druk, maar zeker niet zo massaal als aan het Gardameer. Ook leuk een combi zoals wij deden de laatste keer: 1e week Ledromeer en tweede week Comomeer. Let op terugweg van Italie naar Zwitserland wel op dat er veel 'binnendoor'wegen zijn die je met caravan niet moet nemen... Goed kaart raadplegen. Dit geldt natuurlijk niet voor de hoofdwegen.
Geplaatst door: petra
, Datum:
17.06.2016 17:24
@ Luuk, op welke camping aan het gardameer heb jij het qua 100 euro per nacht ? in het hoogseizoen ?
Geplaatst door: Viola
, Datum:
17.06.2016 18:33
@Petra: Bijvoorbeeld camping Belle Italia. Voor een gezin van 4 personen ben je 87 euro kwijt in het hoogseizoen. Met 1 kind extra kun je daar nog 15 euro bij optellen. Dat was een minuutje googelen. Er zullen dus ongetwijfeld veel meer dure campings zijn. Niet iedereen kan in het voor- en naseizoen met een kortingskaart!
Geplaatst door: ® Doortje
, Datum:
17.06.2016 19:42
Ik zit met grote verbazing alle negatieve geluiden over Italië te lezen ..............
Gewoon zelf gaan - zelf ervaren - en dan je eigen oordeel vellen.
Ik zou NIET afgaan op hetgeen hierboven allemaal omschreven staat - wij hebben alleen maar goede ervaringen
Overal vind je wat en laat je wat !
Geplaatst door: Michel
, Datum:
17.06.2016 20:08
Kijk eens naar campings waar een ouder publiek komt of die landelijk liggen.
Wanneer het tegen valt en je zit niet te zuidelijk is de Provence nog altijd "in de buurt", dat is het mooie van de bonnefooi :)
Geplaatst door: Michel
, Datum:
17.06.2016 20:10
Ben het eens met Doortje, gewoon eens naar Italië en zelf verkennen.