Welke online routeplanner meest betrouwbaar? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Edith
, Datum:
11.04.2013 11:31
Die alternatieve routes ken ik, die zijn vaak net zo druk en duren vaak stuk langer. Het beste kun je gewoon je eigen route blijven rijden en niet opeens om gaan rijden...dat doet namelijk iedereen omrijden op moment van file.
Wij reden een keer op zaterdags midden in hoogseizoen via Lyon Orange en daar was het enorm druk, onze kennissen zijn toen via Grenoble en dan via Sisteron naar beneden naar Frejus gegaan. Ze waren 3 uur later aangekomen dan wij en wij zijn gewoon blijven rijden via de A7 naar Orange. Was erg druk voor tolpoortjes, maar verder ging het nog wel!
Ik zou bij files dus niet zomaar gaan omrijden, beste kun je gewoon de route blijven rijden.
Geplaatst door: Henny
, Datum:
11.04.2013 12:08
Zijn ook weer verschillende meningen over!!!
Wij gaan namelijk altijd bij file van de weg af, of nemen een P om te lunchen of koffie te drinken ( zo als het met de tijd uitkomt natuurlijk)
Marit krijgt op al haar vragen zoveel uitleg en meningen dat ze denk ik wel een maand nodig heeft om alles uit te zoeken.
ga a.u.b. niet gespannen op reis na al de "deskundige" uitleg!!
Je gaat voor het eerst dus er zal best ergens iets haperen,( bij wie niet?) onderga het en volgend jaar doe je het anders met OOK weer iets wat niet gaat zoals je wil!!
De antwoorden op dit forum komt veel van mensen die al heeeel lang op vakantie gaan, als je ziet hoe iedereen het anders doet .....en ze denken allemaal dat juist zij het goed doen!!
Wat IK heel belangrijk vind: neem een goed routeboek mee maar kijk ook een paar keer erin ( ruim van te voren) zodat je een idee hebt van de reisroute!!! Probeer er een mooie en ontspannende vakantie van te maken!
Geplaatst door: Lisanne
, Datum:
11.04.2013 12:53
Marit rijdt niet op hele drukke dagen en doet de reis met 1 overnachting dus volgens mij moet dit ontspannen zijn. Als je van te voren ook een beetje weet hoe je wilt gaan rijden, komt het helemaal goed. Je hoeft alleenmaar via snelwegen te rijden en de wegen in Frankrijk zijn uitstekend.
Wij zijn 2 jaar geleden voor het eerst met auto op vakantie gegaan naar Zuid-Frankrijk en zonder Tomtom ging erg gemakkelijk. Het beste kun je gewoon de borden volgen en eenmaal van snelweg het laatste stukje binnendoor is misschien een routekaart wel handig, ookal hadden wij die niet nodig. We hebben van te voren wel even de route uitgeprint. Naar Amsterdam is moeilijker rijden dan naar Spanje vinden wij, alles staat heel goed aangegeven.
Geplaatst door: Marit
, Datum:
11.04.2013 13:34
Henny, ik ben het met je eens. Al doende leert men, en wat voor Pietje de grote uitkomst is, is weer helemaal niets voor Jantje en andersom, en deze 'Marietje' doet het zeker op haar eigen manier ;-)
Dat het zo niet overkomt begrijp ik. Bij een aantal reacties denk ik, nou dat zou helemaal niks voor mij/ons zijn, maar daar zeg ik in vele gevallen maar niks meer over, want dat ligt hier nogal gevoelig heb ik gemerkt ;-) Bij eenvoudige vragen, gewoon uit interesse wordt je al snel gezien als 'onzeker of doorgedraaid' als je dergelijke vragen stelt :) Ik vind het leuk bepaalde antwoorden te lezen en daar zijn vragen voor nodig.
De meeste dingen, dat weet ik zijn enorm subjectief en hardstikke persoonlijk en er zijn 1000 manieren om in Rome te komen (Rome is in deze: 'een geslaagde vakantie') Met vakanties en reizen heb ik overigens veel ervaring, ik denk dat ik meer van de wereld heb gezien dan de gemiddelde persoon die dit forum bezoekt, en dan heb ik het niet alleen over Frankrijk en Europa.
Ik kan me zo voorstellen dat het in sommigen wat beladen overkomt, en dat het lijkt alsof ik álles wil plannen en als een stresskip volledig bepakt en bezakt met de meest onnozelheden vertrekt omdat 'iemand' dat toevallig aangeraden heeft, maar niets is minder waar ;-). Zelfkennis en eigen verstand gebruiken zijn minstens even belangrijk, en soms zelfs belangrijker.
Voor mij is het echt hobby om een heleboel informatie te verzamelen en te lezen, ik kan echt uren (als ik de tijd heb) in boeken en op internet neuzen, niet alleen over kamperen, maar over allerlei onderwerpen in het bijzonder over de aarde, culturen, geografie, maar ook over natuurkunde en kwantumfysica.. Ik wil graag vanalles tot in details weten, niet omdat ik bang ben dat ik het anders niet overleef of ergens iets mis of dat dingen anders mis gaan, maar gewoon omdat ik het leuk vind, voor mij is dat pure hobby :-) Niets meer of minder.
Geplaatst door: Henny
, Datum:
11.04.2013 13:51
Geplaatst door: DGR
, Datum:
11.04.2013 14:21
@Marit: vwb je opmerkingen over navigatie: Als je live verkeersinfo wilt, die zit echt niet alleen op de dure apparaten. Heb verleden maand mijn oude MIO (8 jaar oud) vervangen door weer een nieuwe. Groot scherm (de ogen worden al wat ouder :) ) met trafficinfo èn life-long updates. (dat is zolang dat type ondersteund wordt, maar was een model uit 2013, dus moet wel even kunnen). De kaartupdates zijn gewoon gratis en heb mijn eerste update al binnen. Niks geen abonnement dus, niet voor traffic en niet voor updates. Dat alles voor slechts 159,00!We moeten alleen met zijn allen eens de aanname loslaten dat navigatie gelijk staat met TomTom ( dat is duur en dus DomDom :) ).
, Datum:
11.04.2013 14:28
:-)
Ik heb ook al jaren Mio (de moov 400) en deze bevalt, los van het feit dat deze soms wat traag is en dure updates nodig heeft, erg goed. Ik heb al gekeken voor een nieuwe, maar tussen de drukte door nog niet een met trafficinfo gevonden, welk type heb jij?
Geplaatst door: Uylenspiegel
, Datum:
11.04.2013 14:33
De doorsnee Garmin-gps is heel wat beter dan TomTom (DomDom) waar menigen bij zweren. Ook nog eens gratis levenslange kaartupdates (4 x per jaar), werkt o.a. ook met coördinaten. Meldt ook "reglementair" flitspalen (ook in Frankrijk). Garmin omzeilt dat verbod door de flitspalen aan te kondigen als "gevaarlijke zone".
Wie beweert dat Viamichelin geen goede routeplanner is kan er allicht niet mee werken zoals het moet. Je kan er alle kanten mee uit. Het is al te gemakkelijk met de vinger naar Viamichelin te wijzen.
, Datum:
11.04.2013 14:39
@Marit: Mio Spirit 697 LM
, Datum:
11.04.2013 14:46
@Uylenspiegel: Ben het volledig met je opmerkingen eens. Mio werkt precies hetzelfde, kaarten zijn ook van dezelfde firma :)
Geplaatst door: Mandy
, Datum:
11.04.2013 19:00
Je schrijft hele lange reacties en.......... misschien dat je het niet leuk vindt dat ik dit zeg, maar pfffffffffffffffffffffff Marit,
JE BENT VERMOEIEND.
Geplaatst door: Ed 
, Datum:
11.04.2013 19:54
En meerdere als je leest wat ze schrijft:
Bij eenvoudige vragen, gewoon uit interesse wordt je al snel gezien als 'onzeker of doorgedraaid' als je dergelijke vragen stelt.
Vindt je het gek dat ze lange reacties schrijft, schijnbaar moet zich weer iemand "verantwoorden".
, Datum:
11.04.2013 20:23
Dank je wel Ed. Als ik niet al in andere topics had gelezen dat deze 'zeer vriendelijke' dame ook graag tegen andere mensen 'aan schopt' zou al bijna hebben gedacht dat het aan mij zou liggen ;-)
@ Mandy. Zo belangrijk zijn jouw reacties niet om er enigzins waarde aan te hechten in de vorm van leuk of niet leuk. Dat werkt nou eenmaal zo, na de zoveelste vreemde reactie, is iemand niet meer serieus te nemen, en dan maakt het dus ook niet meer uit wat ze schrijven.. Althans zo kijk ik tegen jou aan, maar eigenlijk vind ik het wel grappig.. wat dat betreft zijn wij tegenovergesteld want ik krijg er juist energie van!
Merk je niet dat dit hele stuk toch weer aan het lezen bent terwijl je het zo vermoeiend vindt? Blijkbaar hecht jij wel veel waarde aan wat ik schrijf, anders zou je niet steeds in mijn topic komen lezen en steeds op mij komen reageren. Daarbij vraag ik me af dat als jij werkelijk moe wordt van wat ik schrijf, waarom je er dan keer op keer al die moeite neemt? Niet echt goed voor je energie lijkt me, toch? Hoe vreemd ik je reacties ook vindt, en ik ben blijkbaar niet de enige, toch ga ik niet meer op je reageren en daarmee net als wat jij doet, het topic ook gaan vervuilen, dat leest niet lekker voor anderen die hier graag over kamperen lezen, misschien kun je dan beter een nieuw forum nemen onder de naam 'Mandy's frustraties.' ;-) Zo dat was weer een lang stuk, ik heerlijk om zulke lange stukken te typen, bedankt voor de inspiratie :-)
DGR, ik zag dat ze hem bij BCC alweer voor 146,00 hebben, hij wordt steeds goedkoper, voor mij handig om nog even een paar weken langer te wachten dus. Wel een interessant navigatiemodel, deze heeft inderdaad alles wat ik zoek, alleen dan een stuk goedkoper. Tanks voor de tip!
Geplaatst door: Marianne(junior)
, Datum:
11.04.2013 21:04
Het is de toon die de muziek maakt en ik vind die toon wat onprettig worden hier momenteel. Kan aan mijn oren liggen natuurlijk...
Geplaatst door: Lilian1 
, Datum:
11.04.2013 21:21
Marit, wij hebben ook een Mio, waar we ieder jaar bijna "blind op varen".
Bevalt prima.
Omdat de techniek het altijd kan begeven en borden/kaart lezen niet (meer) mijn ding is, printen we voor de zekerheid altijd de route uit van de ANWB routeplanner.
Geplaatst door: Jan
, Datum:
12.04.2013 01:01
Wij hebben niet eens een navigatiesysteem meer nodig. Eerste jaar (2011) dat we naar Frankrijk nog wel gedaan en afgelopen jaar zonder navigatiesysteem, ging uitstekend! Juist de borden volgen is veel gemakkelijker.
Als je eenmaal binnendoor moet is het wel handig, anders gewoon uitzetten en de borden volgen. Je hoeft eigenlijk alleenmaar de borden Venlo- Maastricht- Luik (liege)- Luxemburg- Nancy- Dijon- Lyon te volgen.
Niet omrijden of binnendoor dan is het zeer gemakkelijk en rijden jullie erg ontspannen erheen. Daarnaast rijden jullie met een overnachting en kunnen jullie het redelijk rustig aan doen.
Mochten jullie toch met navigatie rijden let er even op dat je in Frankrijk geen flitswaarschuwing erop mag hebben, ook niet als je hem uit hebt staan.
, Datum:
12.04.2013 10:32
In principe ben ik het wel met Jan eens. Navigatie is niet noodzakelijk tijdens de reis naar het zuiden.
Wij vinden het wel zo prettig, maar dat is persoonlijk.
Wel is het, wanneer je eens op stap gaat vanaf de camping, toch wel heel handig om navigatie te hebben.
Tip: tijdens de vakantie het adres van je camping als "thuisadres" instellen.
Geplaatst door: Mandy
, Datum:
12.04.2013 11:21
Ik wil even op Lilian reageren.
Het gaat niet over de kwaliteit van de routeplanners.
Maar het wordt tegenwoordig afgeraden om je thuisadres in te voeren in je navigatiesysteem.
Reden dat bij diefstal, misschien inclusief huissleutels, de dief over je huisadres beschikt. Met de camping valt dat wel mee natuurlijk.
Geplaatst door: mar3tent
, Datum:
12.04.2013 12:36
mijn "thuisadres" is gewoon straat verderop, huisnummer wat er niet is.
, Datum:
12.04.2013 12:45
Wij hebben alleen onze woonplaats als thuisadres in het navigatiesysteem staan.
En zoals gezegd, op vakantie het adres van de camping.