Welke online routeplanner meest betrouwbaar? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Mait
, Datum:
09.04.2013 19:16
Zojuist heb ik via 3 online routeplanners de route tussen onze woonplaats en de B&B bekeken.
Opmerkelijk is dat ze alle 3 via dezelfde route natuurlijk een ongeveer gelijk aantal kilometers aangeven, maar dat ze in rijtijd meer dan een úúr verschil geven!
Die ik heb bekeken zijn:
Routenet
Anwb routeplanner
viamichelin.nl
Vooral die laatste gaf een opmerklijk langer rijtijd aan.
Welke is nu het meest betrouwbaar, wat zijn jullie ervaringen?
Geplaatst door: Niels
, Datum:
09.04.2013 19:22
Ik gebruik altijd Mappy.com en heeft voor mij de beste resultaten.
Geplaatst door: Engelien
, Datum:
09.04.2013 19:39
Qua reistijd vind ik geen één routeplanner echt betrouwbaar. Ik weet niet hoeveel kilometer jullie moeten rijden, maar wij rijden gemiddeld met caravan 75 km/u (met pauzes, even wachten bij tolpoortjes en eventueel kleine files meegerekend). Solo zal dit denk ik gemiddeld 90km/u zijn.
Geplaatst door: Ed
, Datum:
09.04.2013 19:45
Het heet ook een routeplanner geen tijdsplanner. Sommige routeplanners zijn realtime en houden rekening met het verkeersaanbod anderen hanteren een vast gemiddelde en soms kan je een eigen snelheid invullen.
Maar plannen op reisduur heeft natuurlijk weinig met een ontspannen vakantie vandoen.
Geplaatst door: Marit
, Datum:
09.04.2013 20:14
Is voor ons de eerste keer dat we zo'n afstand rijden, we worden binnen een bepaald tijdsbestek op het b&b verwacht, dan is het ook handig om toch een beetje een indicatie te hebben (inc. langzamer rijden, files, tussenstops) van de reistijd, klopt exact weet je het nooit en er kan altijd iets tegen zitten, maar wel belangrijk om zeker te weten dat we op tijd zijn weg gereden... Onderweg testressen omdat we veel te laat komen of uren in de warmte wachten totdat we terecht kunnen, is ook niet bepaald ontspannend.
, Datum:
09.04.2013 20:16
Bij welke kan ik mijn eigen snelheid instellen?
Geplaatst door: Uylenspiegel
, Datum:
09.04.2013 21:21
Geplaatst door: Maaike
, Datum:
09.04.2013 21:33
Welke dag vertrek je? En wanneer wil je ongeveer aankomen? Zelf rijden wij zonder caravan, alleen met dakkoffer. Afgelopen jaar voor het eerst naar Zuid-Frankrijk gegaan. We vertrokken zondag 22 juli om 08.00uur en waren om 17.00uur in Tournus (voor ons 840 km). We houden onze meestal gewoon aan de max snelheid en stoppen regelmatig eventjes. We hebben geen files gehad, alleen even bij tanken in Luxemburg even gewacht (15 min wachten voordat we konden tanken) en bij de tolpoortjes bij Toul 10 min gewacht. Ik weet niet of het aan die dag lag, maar het was in Luxemburg op de parkeerplaats erg druk, dus als je na tanken gelijk wilt pauzeren zou ik toch even naar de volgende of zelfs nog 1 later stoppen, stukje rustiger. Ik denk dat als je op zaterdag reist het een stukje drukker is. Wij vonden het rijden op zondag erg fijn.
Geplaatst door: Mandy
, Datum:
09.04.2013 22:38
Eén ongelukje onderweg kan alles in de war schoppen. En dan loop je zomaar een uur vertraging op. Ik zou die routeplanners hooguit als indicatie gebruiken en niet met elkaar vergelijken. De waarheid ligt normaal ergens in het midden, maar ga er vanuit dat je altijd langzamer bent dan de optimistische inschatting van deze planners.
Geplaatst door: Martinh
, Datum:
09.04.2013 22:43
Het is inderdaad meer een indicatie.
Ik gebruik altijd ViaMichelin, maar eigenlijk meer voor de advies route, zodat ik ruim voor vertrek al kan kijken waar we in de buurt komen voor een overnachting onderweg.
Geplaatst door: Marco
, Datum:
09.04.2013 23:12
Via Michelin vind ik persoonlijk helemaal niets. Vanuit Arnhem geeft hij als route via Venlo en daar dan de grens over en dan via Duitsland naar Luxemburg weer. Een eindje om, langzamer en ook nog eens minder snelweg dan als we via Maastricht- Luik- Luxemburg gaan.
Natuurlijk moet je zelf de route bepalen, voor ons de route via Venlo- Maastricht- Luik- Luxemburg- Dijon- Lyon altijd erg fijn en goed en met caravan rekenen we op gemiddeld 70km/u en rijden we zonder caravan 90km/u. Dit is inclusief om de 2 uur een stop (half uur) en wat opstoppingen, wat files door ongeval of iets dergelijks. Meestal is ons gemiddelde wel ietsjes hoger, maar we houden rekening met dit en vooral voor de eerste keer lijkt me dat een goede gemiddelde.
Mocht je zaterdags rond Parijs of van midden naar zuid-Frankrijk rijdt kan de gemiddelde snelheid wel wat lager zijn, aangezien het dan over het algemeen erg druk is op de weg.
, Datum:
10.04.2013 09:44
Wij vertrekken op een dinsdag en hebben een bagagewagentje bij.
Wij komen ook over Venlo en ook bij ons geeft viamichelin aan over Duitsland te rijden om vervolgens onder Luxemburg uit te komen, dus België slaan we dan geheel over.
We kunnen ook via Venlo over Maastricht en Luik en nu ben ik dus aan het afwegen welke route voor ons het meest geschikt is.
Ik heb gezien dat je in duitsland maar maximaal 90 mag rijden met een bagagewagentje, terwijl dat ik België op 110 km per uur ligt. Alleen om die reden denk ik dat wij toch via België kiezen, wij zijn geen hardrijders, maar 90km per uur is toch behoorlijk traag, alhoewel de reistijd volgens viamichelin dan meer dan een uur(!) langer bedraagt over dezelfde route dan bij de andere planners het geval is, maar ik denk misschien ook een stuk realistischer.
Geplaatst door: jac
, Datum:
10.04.2013 09:58
Eerst eens op een kaart kijken met de grote doorgangswegen erop , bepaal je route en kijk dan welke planner het er het dichtst bij zit en neem die.
Geplaatst door: Louis 
, Datum:
10.04.2013 10:20
De route over Duitsland wordt straks heel voordelig. Zie net op nos teletekst weer stukje over Belgische tol. Jaarvignet 100 euro. Wij gaan 2x in juni en september dus aan 2 maanden vignet heb ik niets. 10 dagen is ook geen optie, rijden ongeveer 3 uurtjes in België en na 21 dagen weer.
, Datum:
10.04.2013 13:35
Dit komt er misschien vanaf 2016, als het zo is, dan is via duitsland inderdaad een goed alternatief. (mits je sowieso toch over Venlo komt)
Voor deze zomer heb ik ook besloten over luik te rijden.
Op viamichelin.nl heb ik als via punt 'rijksweg 75 a2 eijsden' ingevoerd, dan wordt de route wél over luik gestuurd. Wat je niet moet doen is een plaats instellen want dan berekent viamichelin eerst een willekeurige straat midden in die plaats en dan klopt je route niet meer. Voordeel van deze routeplanner is dat je ook aankunt geven dat je met caravan rijdt zodat de planner daar de tijd bij aanpast.
Geplaatst door: Gert 
, Datum:
10.04.2013 13:50
Ik gebruik al jaren de routeplanner van de ADAC. Deze is in te stellen op gebruik met een aanhanger en biedt de mogelijkheid ook te letten op restaurants en tankstations. Tevens geeft hij desgewenst de wegwerkzaamheden aan. Als je het op reisdatum doet krijg je ook nog eens de te verwachten vertraging. Je kan ook je routes of plaatsen opslaan.
Geplaatst door: Lilian1 
, Datum:
10.04.2013 16:50
Na vorig jaar diverse meningen op diverse topics te hebben gelezen, hebben wij besloten om via Venlo, Maastricht, Luik, Luxemburg, Dijon te rijden naar Montrevel-en-Bresse (op zondag, met caravan).
Deze route is ons heel goed bevallen, zodat we deze route ook de komende zomer gaan rijden naar de Gard.
Om een indicatie te hebben qua reistijd, gaan we altijd uit van gemiddeld 75 km. per uur, inclusief tanken, pauzes etc.
Tot nu toe lag dit altijd dicht bij de werkelijkheid.
We nemen altijd de geprinte route mee van de ANWB routeplanner.
(Deze geeft trouwens de route over Luik en niet over Dld., zoals sommige andere routeplanners wel doen).
Geplaatst door: diana8
, Datum:
10.04.2013 17:02
Ik denk ook dat je 75 km per uur aan moet houden. De kans dat je uren later of eerder aan komt is erg klein.
Em mocht dit wel zo zijn, dan mogen jullie vast nog wel binnen of al gebruik maken van de tuin.
, Datum:
10.04.2013 17:24
Viamichelin is welliswaar duidelijk maar maakt toch een grote fout:
Als je de keuze 'auto met caravan' aankruist, en je route loopt door Luik, dan geeft viamichelin de route DWARS door luik aan terwijl het toch echt verboden is om met auto+ caravan door luik heen te rijden, dat kan voor verwarring zorgen voor Luik en eventueel een boete als je dan toch Luik in rijdt.
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
10.04.2013 18:16
Resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst.
Als er iets NIET te plannen is, is het rijtijd. Jij reist toch met vier jonge tot zeer jonge kinderen? Verschonen kost tijd, ze moeten even op een parkeerplaats kunnen spelen en wat eten of drinken. Natuurlijk moet er dan eentje plassen wanneer je net bent weggereden en mogelijk wordt er iemand misselijk.
Tel daarbij eventueel slecht weer, file's, wegwerkzaamheden, omleidingen, ongevallen etc. 't Hoeft niet, maar 't kan je overkomen. Neem ruim de tijd en houd het telefoonnummer van de B & B bij de hand zodat je eventueel kunt bellen.