Welke online routeplanner meest betrouwbaar? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Hans030 
, Datum:
10.04.2013 18:47
Ik vind viamichelin het prettigst, jammer dat je sinds enige tijd een kleinere kaart ziet omdat het scherm deels aan het zicht wordt onttrokken. Maar toch vind ik deze het prettigst, omdat bij inzoomen dezelfde soort lay out verschijnt als het gele michelinboek (en je dus ook ziet of het een groen weggetje is en je ziet de hoogtes). Ook geeft viamichelin altijd 3 opties, erg handig.
En ik bepaal verder helemaal zelf hoe ik rij. Zo kun je bijvoorbeeld naar Dieppe waar we binnenkort weer heengaan het snelste over Lille rijden volgens veel routeplanners, maar de route langs de kust is leuker en dus ontspannender. Dan zal het mij een zorg zijn of je 'op papier' een half uur korter over 500 kilometer doet, het feit of een weg prettig is of niet telt voor mij ook mee (NB. of een weg prettig is kun je ook zien als je een weg niet kent, bijvoorbeeld loopt dicht langs stedelijke gebieden etc).
Geplaatst door: Marit
, Datum:
10.04.2013 19:16
Digi oma ik begrijp ook wel dat de reistijd niet exact op het uur is in te plannen, dat is (nogmaals) ook niet waar ik naar op zoek ben.
Of ik nou 1 of 10 kinderen heb, dan nog wil ik graag weten hoeveel kilometer het is, welke route ik het beste kan rijden en een inschatting maken van hoe laat ik het beste weg kan rijden. Wie doet dat niet? (zelfs buschauffeurs van grote touropperators die naar spanje rijden hebben een vaste route/ aanrijdtijd en die hebben toch wel ietje meer mensen mee dan 6). Als moeder van 4 kan ik zelf als geen ander inschatten wat mijn kinderen nodig hebben en weet ik als geen ander dat daar geen tijd aan te verbinden valt, dat zit overigens nog veel ingewikkelder in elkaar, het ene kind is de ander niet, en elk kind heeft weer ander behoeftes, al is het maar omdat hun ontwikkelingsniveau vanwege de leeftijd op een ander niveau ligt, als iemand daar van op de hoogte is, is het de moeders des huizes wel ;-)
Anderzijds als ik álle doemscenario's in moet calculeren dan kan ik net zo goed al dagen van te voren aanrijden, want wat als.. (vul maar wat in). Een beetje richtlijn is gewoon prettig.
Een telefoonnummer van de accomodatie is overigens iets dat menig mens met een beetje denkvermogen ten alle tijden, waar ook naartoe (tenzij je naar het dovenhotel gaat) meeneemt. Voor sommige mensen goede tip, maar die zou ik dan ook meteen maar even tippen dat ze bijvoorbeeld hun paspoort ook niet moeten vergeten ;)
Punt is als 2 planners meer dan een uur afwijken, dan zou het kunnen dat 1 ervan fouten bezit of om andere redenen niet klopt en daar misschien zelfs om bekent staat, en daarom wil ik graag weten (los van mijn persoonlijke omstandigheden) welke het meest betrouwbaar is, zodat ik ook samen met overige omstandigheden een klein beetje weet waar ik aan toe ben en een inschatting kan maken hoe laat we ongeveer het beste weg kunnen rijden. That's all.
Geplaatst door: Mandy
, Datum:
10.04.2013 20:31
Ik vind dat je een beetje aan het doordraaien bent op dit forum Marit. Je vraagt dingen en je staat niet open voor de reacties.
Ik heb het gevoel dat je alles tot in het detail wilt regelen en dat je daarmee het op vakantie gaan behoorlijk beladen maakt.
Geplaatst door: ® Marieke13 
, Datum:
10.04.2013 20:58
Als route wil je zeggen dat je het beste kunt rijden via Maastricht- Luik- Luxemburg- Metz- Nancy- Dijon- Lyon. Ideale route en gaat erg snel.
Jullie rijden op dinsdag + donderdag dus qua drukte zal het ook meevallen!
Met bagagewagen en de eerste keer zou ik rekenen op gemiddeld 80km/u, waarschijnlijk zal het wel iets sneller gaan, maar als je dit aanhoudt moet het goed komen!
, Datum:
10.04.2013 21:48
Dank je voor de tip Marieke, fijn te horen dat het die dagen meevalt!
Mandy, Een reactie is prima, heel graag zelfs, maar het belerende toontje aan 'die Marit die met 4 kinderen 's nachts wilde gaan rijden' wat ik overigens inmiddels heb bijgesteld, ben ik een beetje beu. Iets niet weten omdat je er geen ervaring mee hebt (kamperen en lange afstanden rijden) wil verder niet zeggen dat je totaal verder niets kunt bedenken of nooit gereisd hebt, integendeel. Bovendien hoef je als vraag steller niet elk antwoord verplicht na te volgen of als zoete koek te slikken lijkt me. Verder ben ik eenvoudigweg blij met alle antwoorden hier, of ik me er wel of niet in kan vinden, het is gewoon erg leuk te lezen hoe iedereen zijn/haar keuzes maakt en om verschillende meningen langs elkaar te zetten.
Geplaatst door: Joost
, Datum:
10.04.2013 21:57
Afgelopen jaar gereden via Venlo- Maastricht- Luik- Luxemburg. Het was opvallend rustig op de weg!! Weinig verkeer onderweg, nog nooit zo weinig meegemaakt terwijl wij altijd rond deze tijd rijden.
Ik denk dat het komt omdat veel routeplanners aangeven via Duitsland naar Luxeumburg als je uit oosten komt en uit westen via Antwerpen- Brussel- Luxemburg en daardoor weinig verkeer nog gaat via Maastricht- Luik- Luxemburg. De weg was overigens in Belgie ook erg goed, Van Luik- Luxemburg was volgens mij nieuw.
Al met al zou ik zeker rijden via Maastricht- Luik- Luxemburg- Dijon- Lyon en de dagen die jullie rijden zijn ook prima dagen om te rijden. Als je echt midden in hoogseizoen gaat hoef je ook niet met spits rekening te houden, want dan zijn er bijna geen files, hooguit in spits even drukker. Ik zou ook rekenen op 80km/u met bagagewagen. Wij rekenen met caravan 75km/u.
, Datum:
10.04.2013 22:05
Bedankt Joost. Ik begon even te twijfelen omdat we met auto en bagagewagen (in ons geval 6.50m) niet door Luik heen mogen, om toch de route duitsland te pakken, maar ik zo te lezen is het prima te doen, dus pakken we gewoon die route, en dan bij Luik de ring.
Fijn te dat het er in het hoogseizoen ook gewoon heel rustig kan zijn.
Ik denk dat het inderdaad een goed idee is rekening te houden met 75/80 km per uur. Daarmee kan ik een redelijke schatting maken van de vertrektijd, daarbij hebben we enkele uren marge, komt goed.
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
10.04.2013 23:15
't Was goed bedoeld, termeer daar je bijzonder onzeker overkomt en steeds weer simpele vragen stelt waarop je ook zelf een antwoord zou kunnen bedenken. En een paspoort, daar hoor je me toch niet over. Veel plezier op je "zeer geheime" camping.
Geplaatst door: mar3tent
, Datum:
10.04.2013 23:24
op een reistijd van een uur of 9 en 800 kilometer valt een verschil van half uur tussen al die routeplanners toch wel mee???
Voor de grap zet ik soms wel eens beide navigatiesystemen aan: de vaste in de auto en de tom tom, en die hebben soms al een meningsverschil terwijl ik op de weg zit.
Ik ben blij met mijn tomtom MET update, want als er onderweg een flinke file is (door bv een ongeluk) dan geeft het ding meteen een alternatieve route. En als we die niet willen nemen (om wat voor reden dan ook) dan zijn we gewaarschuwd. Dus misschien is de aanschaf van zo'n ding nog niet zo gek marit.
Geplaatst door: connie
, Datum:
11.04.2013 00:08
Jeetje wat ging ik dan ontspannender op vakatie met alleen ffcc en gele michelin...
Geplaatst door: ® Jan van I 
, Datum:
11.04.2013 00:24
Mijn idee, connie!!!
Tuurlijk heb ik zo'n TruusTruus maar die gebruik ik af en toe voor de lol.
Zomaar een routetje door de binnenlanden.
En dan terugkijken op de Michelinkaart om te kijken wat dat ding verzonnen heeft.
Af en toe volkomen onlogisch maar ook wel weer leuk omdat je routes voorgeschoteld krijgt die je anders niet zou rijden.
Geplaatst door: connie
, Datum:
11.04.2013 00:30
Ik heb weleens voor een tunneltje gestaan waar ik net onderdoor kon.Spannend en scheelde 3 cm.;-)
, Datum:
11.04.2013 08:49
Zo beleef je nog eens wat.
Mar3tent, klopt. Handig zo'n update, hier nog niet gedaan gezien de kostprijs bij ons model/merknaam niet ver meer afwijkt van de kostprijs van een nieuwe, maar dat is nog onderwerp ter discussie hier. Files geeft deze niet aan. Ik ben jaren lang met kaarten op vakantie gegaan, altijd leuk op kaarten te turen, te kijken hoe je gereden hebt en bij discussies over het wel of niet nemen van een omweg, te kijken wie er gelijk had ;-). Toch sinds we een navigatiesysteem hebben, is het toch makkelijker rijden, zeker als je alleen in het donker rijdt, of gewoon even snel een adres wilt vinden. Sinds een tijd wijk ik door veel veranderingen aan wegen, met lange afstanden steeds weer vaker toch even uit naar een planner of kaart, maar dat heeft meer te maken met de bejaarde staat van mijn truus/tom, dan met voorkeur voor een kaart. Het heeft allebei wat. Hier gaan dan ook altijd beiden mee, en misschien deze zomer zelfs een nieuwe.
, Datum:
11.04.2013 08:53
dat vind ik nou het handige van de tomtom dat deze files aangeeft. Soms zet ik m even aan op een bekende route.. gewoon om te zien of er oponthoud is en of ik een andere route moet nemen.
Op vakantie nooit zonder michelingids op schoot/bij de hand. Techniek kan er mee stoppen, dan toch handig om te weten waar je bent. (en vanuit de camping om te zien welke routes we in de omgeving gaan rijden) Of idd om te zien wat voor alternatief de tomtom brengt en of dat wel heel logisch is volgens de kaart.
, Datum:
11.04.2013 09:01
Connie, klopt op de meeste van mijn vragen kan ik goed zelf een antwoord bedenken, al is het maar door te gaan googelen. Los daarvan ben ik erg benieuwd welke keuzes anderen maken en welke argumenten zij daar bij hebben, dat is soms verrassend interessant en ook leerzaam. In mijn geval niet uit onzekerheid maar omdat ik een informatie-vreter ben, en graag dingen tegen elkaar afweeeg. Ook zonder de info komt het goed hoor, maar het is gewoon leerzaam en leuk te lezen. Gaat helemaal goed komen op mijn 'zeer geheime camping' ;-)
, Datum:
11.04.2013 09:04
Mar3tent, welk merk/type heb jij?
, Datum:
11.04.2013 09:06
Sorry, ik bedoel niet Connie, maar digi oma.
, Datum:
11.04.2013 09:57
ik heb een tomtom. serie ofzo weet ik niet. Is al paar jaar oud, neem aan dat ze inmiddels weer wat nieuws ontwikkeld hebben.
Ook handig is gebruik van "live services": je kunt zoeken op hotel in de buurt waarvan je rijdt.. en ik bekijk er ook de weersverwachting op op vakantie ;-).
Ik denk dat ik er ook de praxis op kan zoeken als ik ergens ben waar ik het niet ken..maar eerlijk gezegd nooit geprobeerd/ dwz dat ik vermoed dat we de meeste functies ervan zelden gebruiken.
Misschien kun je er een lenen als je m verder nooit gebruikt. Van iemand die wel de abonnement op de updates heeft ;-)
, Datum:
11.04.2013 11:10
Bedankt. Multifunctioneel zo'n ding. Ik heb even gezocht maar kan geen navigatie vinden die ook aangeeft waar files staan of waar wegwerkzaamheden zijn, of bedoel misschien dat je enkel op het moment dat je er mee te maken krijgt, je met een druk op de knop een alternatieve route krijgt aangewezen?
, Datum:
11.04.2013 11:26
Ah ik zie het al, die functie heet HD- traffic. Maar deze is enkel te vinden op de vrij prijzige navigatiesystemen, overigens ook met abonnement dat steeds opnieuw bij moet kopen.