AED (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: roos
, Datum:
06.04.2012 13:09
@j, wij hebben het ook van dichtbij meegemaakt nl. en mijn man is een paar keer heen en weer gefietst op zoek naar AED (die er niet was) en om de ambulance op te wachten.
Ik dacht je een andere "j" was.
Geplaatst door: Jan52
, Datum:
06.04.2012 14:14
Uit ervaring (beroepwege) kan ik zonder meer aangeven dat de overlevingskans behoorlijk groot is als de reanimatie direct wordt gestart. Ga maar gerust uit van 50% of hoger. Maar dan moet er wel aan alle voorwaarden voldaan worden. Je kunt van buitenaf natuurlijk niet zien of er sprake is van ventrikelfibrilleren en dus zou je kunnen beginnen met een tik met gebalde vuist (pinkzijde naar beneden) op het borstbeen. Hierdoor geef je een electrische prikkel af naar het hart. Dit moet wel midden op het borstbeen omdat je anders ribben breekt. En die kunnen de longen weer aanprikken. Voorzichtigheid is dus belangrijk. Daarna de reanimatie opstarten. Controle van de hartslag in de hals is natuurlijk ook belangrijk want het kan best zo zijn dat het hart na die stomp wel weer begint te kloppen. Maar zoals al gezegd is, snelheid is van het allergrootste belang en natuurlijk de hulpdiensten (laten) waarschuwen want anders kun je wel blijven reanimeren tot je een ons weegt.
Geplaatst door: mar
, Datum:
06.04.2012 15:11
cursus van 3 uur voor een tientje..??volgens mij krijg ik er hier 1 gratis in een paar minuten....;-)
Maar ipv van allerlei manier van reanimeren, en waar wel of niet op te letten etc. (volgens mij is een cursus handiger) wellicht zijn er meer tips WELKE campings een AED hebben. Dan kan iemand zelf bepalen of dat een reden is om voor die camping te kiezen.
Dus misschien als "j" nog wil vertellen welke camping hij/zij had gevonden?
Geplaatst door: Marianne(junior)
, Datum:
06.04.2012 15:19
Als hartpatiënt is het wellicht handig zelf van tevoren bij een camping van je keuze te informeren of er een AED aanwezig is.Ook handig lijkt me om geen camping te kiezen in the middle of nowhere maar in de buurt van een ziekenhuis i.v.m. aanrijtijd van ambulance.Geldt ook voor andere risicogroepen.
Geplaatst door: j
, Datum:
06.04.2012 16:54
Ik geef zeker de camping geen schuld. Heb deze topic opgestart omdat het in Nl eigenlijk een vrij normaal verschijnsel is. In vele grote winkelcentra, boulevard enz... hangt zo ding. Tis meer naar de campings toe om er eens over na te denken om zo'n ding aan te schaffen.
We hebben gekeken of we idd moesten helpen met reanimeren....was niet nodig er waren gelukkig genoeg mensen en hebben ons wijselijk terug getrokken. Ook vanwege 2 jonge dames die er behoorlijk van waren geschrokken.
Geplaatst door: Irene1
, Datum:
06.04.2012 17:48
Die dingen hangen idd inmiddels op de gekste plaatsen, wat een goede ontwikkeling is.
Maar wie weet er echt eentje te hangen???? Ik weet er enkele in mijn omgeving, maar in de vreemde?? geen idee...
Geplaatst door: John
, Datum:
06.04.2012 21:46
Gelukkig hebben al veel campings een AED aangeschaft.
Zeker in Nederland,maar in Frankrijk en Spanje heb ik al op campings verschillende zien hangen.En gelukkig ook nog eens op een goede plaats waar je als het nodig is, snel bij kan.
In spanje, zijn er goede reanimatie en AED trainingen.
Maar goed wat we er ook van vinden. Als je wilt helpen zorg dan dat je goed kan reanimeren en evt een AED kan bedienen.Een reanimatie kan goed verlopen als er volgens de richtlijnen NNR wordt gehandeld.En deze richtlijnen kun je op het internet Zo lezen.Nog beter volgt een opleiding van twee avonden!!!
Er wordt hier ook gesproken over Ventrikelfibrileren en hartstilstand ed.Daar valt veel over te vertellen.Maar Als LEEK is het de zorg of dat je na gaat of er een hoorbare ademhaling of geen ademhaling of snurkende ademhaling is.Bij geen ademhaling of snurkende ademhaling start reanimatie met hulp of niet van een AED. Maar laat vooral de hulpdiensten bellen!!!!!
Dit is maar een opzetje in een cursus wordt alles duidelijk verteld. En het is zo makkelijk.
Geplaatst door: rietje
, Datum:
06.04.2012 22:15
Voor de bezitters van een smart-phone: een levensreddende app is de AED4.eu. Begin dit jaar via ww.aed4.eu al 50.000 keer gedownload. De app meldt afstand en route naar de dichtstbijzijnde AED en beweegt mee in de looprichting. Gratis in de iTunes-store en ook beschikbaar voor het Android platform en in Layar. Heb hem zelf ook gedownload (wordt ook ge-updated), je weet nooit wanneer je er iemand mee kunt helpen.
Geplaatst door: Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
07.04.2012 00:17
Voor degene die aan fransen moet vragen een AED te halen, zo'n ding heet in Franse turbotaal dus een DEA (D, Uh, À), een défibrillateur entièrement automatique.
, Datum:
07.04.2012 00:21
@Rietje: Dank voor de tip, meteen geïnstalleerd.
Geplaatst door: Mowee
, Datum:
07.04.2012 00:43
@Jan52:Maar zoals al gezegd is, snelheid is van het allergrootste belang en natuurlijk de hulpdiensten (laten) waarschuwen want anders kun je wel blijven reanimeren tot je een ons weegt.
Inderdaad je MOET juist blijven reanimeren tot dat je een ons weegt. Tot dat de hulpdiensten het overnemen.
En het is inderdaad geen pretje en heel zwaar. (Ook zelf al eens moeten toepassen)
Verder blijf altijd rustig, en wat je ook wilt doen aan een slachtoffer is altijd goed, gewoon pompen en adem geven..
Goede topic overigens het zet nu al Camping eigenaren tot denken en handelen met elkaar.
gr Mowee
, Datum:
07.04.2012 01:10
@Wim: Natuurlijk moet je geen illusies koesteren, maar als je gereanimeerd hebt weet je tenminste dat het aan jou niet gelegen heeft. Schrale troost, maar toch...
@Jan52: die vuistslag op het borstbeen zit niet in de gewone BHV-training. Is dat iets dat je zonder training kunt/mag doen?
Geplaatst door: Jan52
, Datum:
07.04.2012 14:45
Peter, die vuistslag mag je als leek ook geven. Maar als je het doet laat dan direct na het contact de vuist terug omhoogkomen ( veren). Het feit dat dit niet geleerd wordt komt doordat de kans aanwezig is het borstbeen en/ of ribben te breken. Dan nog even over het hoelang doorgaan. Er wordt geleerd doorgaan tot de professionele hulpverleners het overnemen of tot u niet langer kunt. Komt de patient bij kennis of is er weer hartritme natuurlijk ook. Mocht u aan het eind van uw krachten komen zou het mooi zijn dat uw inspanning overgenomen zou worden door anderen, niet professionals. Anders is het helaas, jammer maar uw best gedaan. Tot zover deze gratis cursus hartreanimatie. En nu maar hopen dat er mensen zijn die het nut van een echte cursus zijn gaan inzien en dit in praktijk gaan brengen.