AED (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: j
, Datum:
03.04.2012 23:33
Misschien wel een heel vreemd om hier een topic over te starten.
Voor 2 jaar terug op een camping gestaan in de omgeving van Millau. Helaas is daar iemand overleden aan een hartaanval. Tot mijn grote verbazing was er geen AED aanwezig. En voordat de ambu er kwam met een waren er 45 minuten voorbij.
Ik weet het is geen goedkope aanschaf maar er waren 5 a 6 campings op een rij.........dan kun je de kosten toch delen?
Nu ben ik aan het sneupen naar een camping. Kom een tegen, waarschijnelijk ned. eigenaren. Een kleine camping van 74 plaatsen waarvan 14 mobile homes en....een AED op de camping zelf. Vind dit een compliment naar de eigenaren!
Ik hoop van harte dat ze deze nooit hoeven te gebruiken.
Geplaatst door: Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
03.04.2012 23:49
Waarom noem je de naam van de camping niet? Is best een compliment waard, en vermoedelijk een geruststellende gedachte voor de gasten, zeker voor de hartpatiënten onder ons.
Overigens heb ik me laten vertellen dat zo'n ding 1.000 tot 3.000 euro kost. Een flink bedrag voor een particulier, maar op de jaarlijkse begroting van een beetje camping vind je het nauwelijks terug.
Geplaatst door: Edwin
, Datum:
04.04.2012 05:58
Geplaatst door: Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
04.04.2012 07:35
Ja, dat kan ik (als is mijn ervaring tot op heden beperkt tot oefenpoppen, maar ik weet wat ik moet doen).
Geplaatst door: Henk
, Datum:
04.04.2012 07:56
Mocht ik ooit, waar dan ook, een hartaanval krijgen dan is dat helaas zo.
Ik hoop niet dat er dan een of andere amateur aan de gang met zo'n ding gaat, brrr moet er niet aan denken.
AED zijn weer een typisch geval van schijnzekerheid en indekken tegen aansprakelijkheid. Nog even een een campingeigenaar wordt aansprakelijk gesteld omdat die zo'n ding niet heeft hangen.
Geplaatst door: ® cimeroni
, Datum:
04.04.2012 07:57
Toevallig heb ik gisteravond, samen met een groep anderen, een cursus gevolgd. Aan de muur van het wijkcentrum hangt een AED. Ik heb me meteen opgeven voor de cursus. Er komen veel mensen in het wijkcentrum, dat het wel handig is. Zo kwam ik erachter dat er veel AED's aanwezig zijn, in mijn buurt. In een straat van 1 km 3 stuks.
De cursus duurt maar 3 uur.
Geplaatst door: roos
, Datum:
04.04.2012 08:38
Waren wij toevallig op dezelfde camping, en hebben wij de nacht na het gebeuren nog hééél lang na zitten praten?
Want idd. het is hier in nederland veel beter geregeld dan in frankrijk.
Een AED is onmisbaar, want met alleen met reanimeren kom (kwam) je er niet! ;)
Geplaatst door: Jan52
, Datum:
04.04.2012 09:00
Ik weet dat op boerderijcamping de Beek wel een AED hangt. De beheerders zijn erg gemotiveerd mede door een eigen opgedane ervaring. In eerste instantie toen het apparaat nog in de testfase was hadden enkele politieauto's het bij zich. Er werd vanuit gegaan dat in principe elke leek er mee moest kunnen omgaan. Dus zonder een speciale cursus te moeten volgen. En dat is nog steeds mogelijk omdat het apparaat via een stem instructies geeft. Een reanimatiecursus strekt wel tot de aanbeveling. En soms heeft een direct gestarte reanimatie wel een positieve reactie tot gevolg zonder dat er gedefibrilleerd moet worden. Ik kan echter wel zeggen dat het nemen van de stap om in te grijpen niet een heuveltje maar een berg voor veel mensen is. Leren is een, uitvoeren is twee. Het komt altijd onverwacht en dan moet je heel goed de knop om kunnen zetten. De adrenaline giert dan door je lijf.
Na 17 jaren instructeur van de hartstichting geweest te zijn is dat me het meeste bij gebleven na al die jaren. En ja, zo'n AED zou op elke camping moeten zijn.
Geplaatst door: ® camping Camp Redon
, Datum:
04.04.2012 09:41
Het is niet vreemd om hier een topic over te starten. Als Nederlandse campingeigenaren in de Tarn hebben wij vorig jaar een AED aangeschaft en deze hangt ter beschikking op onze camping. Toen ik me aan het oriënteren was richtte ik mij tot onze campingvereniging van de Tarn met de vraag of zij een goede leverancier wisten. De vraag wekte verbazing, zij hadden nog nooit een camping gehad die naar een AED informeerde. Aangezien wij een dergelijk apparaat noodzakelijk vinden gezien de langere aanrijtijd naar de camping bij noodgevallen en wij in voorkomend geval niet mee willen maken dat we niet alles gedaan hebben om een leven te redden zijn we zelf op onderzoek gegaan. We hebben uiteindelijk een Nederlandstalige AED aangeschaft omdat het grootste deel van onze bezoekers Nederlanders betreft. Hij hangt wel weer in een Franse kast met een alarminstallatie die ons erop attendeert als hij meegenomen wordt zodat we direct bij een reanimatie kunnen assisteren of deze kunnen overnemen. Voor ons een investering van in totaal € 1300, maar voor dat geld hebben onze gasten en wijzelf wel een gevoel van veiligheid en iets te kunnen doen als er om gezondheidsredenen of bijvoorbeeld bij een ongeval in het zwembad een hartstilstand optreed.
Geplaatst door: ® Wil B.
, Datum:
04.04.2012 10:56
Ik weet dat camping le Brasilia in Canet-Plage ook over een AED beschikt. Deze gaat overdag mee naar het (bewaakte) strand. Buiten deze uren bij de receptie/portier. Je hoopt het nooit nodig te hebben, maar het is toch een geruststellende gedachte.
Groeten, Wil B.
Geplaatst door: Jurgen
, Datum:
04.04.2012 10:57
Slim dat je een Nederlands sprekende hebt. Als een Nederlandse leek een Franstalige pakt heeft hij/zij nog een probleem. Ik denk dat je als je getraind bent wel met een anderstalige AED om kan gaan.
Overigens lost een AED geen hartstilstand op maar de hartritmestoornis na een aanval. Wel helpt de AED bij alle gevallen om de reanimatie uit te voeren, door het ritme aan te geven etc.
, Datum:
04.04.2012 13:52
Nog even een kleine nuance in je verhaal, een hartaanval hoeft niet per definitie een levensbedreigende ritmestoornis tot gevolg te hebben. In de volksmond wordt dit nogal eens door elkaar gehaald net als een (dreigende) hartaanval en een hartstilstand. Iemand kan wel meerdere hartaanvallen doormaken zonder dat er sprake is van een hartstilstand namelijk. Zelfs zonder dat de persoon in het ziekenhuis komt. Het zogenaamde stille infarct.
Geplaatst door: Marianne(junior)
, Datum:
04.04.2012 17:00
Als iedereen een reanimatiecursus volgt sta je in geval van nood niet machteloos toe te kijken.Enkel een AED is niet afdoende. Je moet direct gaan reanimeren en dan de AED gebruiken, daarna weer verder met reanimeren.En direct de hulptroepen (laten) waarschuwen.Op een camping kan dit m.i. het beste door de eigenaren/beheerders of anderen die ter plekke goed bekend zijn en die duidelijke instructies kunnen geven aan alarmcentrale over waar naar toe te rijden etc.Een AED op de camping geeft een vals gevoel van veiligheid als er geen mensen zijn die er mee om kunnen gaan.Dus mensen, volgen die cursus!(en ja,ik kan al jaren reanimeren en weet ook om te gaan met een AED)
, Datum:
04.04.2012 17:11
Dan zou je ook moeten weten dat bij herstel van de hartslag na een defibrillatie er niet meer gereanimeerd mag worden. De kans dat het hart de draad weer oppikt is vele malen groter naarmate er sneller ingegrepen wordt. En dat is inderdaad de volgorde die jij aangeeft. Dus eerst reanimeren, dan snel defibrilleren en dan afhankelijk van het resultaat doorgaan met reanimeren of nogmaals defibrilleren. Of in het geval van een herstelde hartslag stoppen met reanimeren en de patiënt blijven controleren tot de hulpdiensten arriveren.
Geplaatst door: Marianne(junior)
, Datum:
04.04.2012 17:19
Geplaatst door: piet
, Datum:
05.04.2012 21:31
lijkt mij niet echt handig een frans sprekende aed?
Geplaatst door: j
, Datum:
05.04.2012 23:50
@Roos, wij zaten bij de rivier dichtbij Millau en heeft toch wel een grote impact gehad op onze vakantie. Dit doordat het vriendinnetje van onze dochter het helaas van dichtbij heeft mee gemaakt en daardoor behoorlijk overstuur was. Toch moet ik erbij vermelden dat de nazorg voor de familie heel goed is geregeld. Er was een contactpersoon zowel frans en nederlandstalig. En die persoon heeft de familie ontzettend gesteund!! Ik was op dat moment meer verbaasd dat de ambu die als eerste kwam geen AED had en deze helaas 45 minuten met een andere ambu kwam.
De 1300 euro is het echt wel waard want het is bewezen dat AED is de kans op slagen 60 a 70% van het redden van een persoon.
Geplaatst door: lizette
, Datum:
06.04.2012 09:31
Zo'n AED is inderdaad een belangrijk instrument maar alleen een AED is niet voldoende. Het is een hulpmiddel. Iedere volwassene zou verplicht moeten worden om een cursus reanimatie te volgen. Een cursus van 3 uurtjes, prijs ong. een tientje en je kunt die o zo belangrijke tijd tot aan het arriveren van een AED overbruggen. Want dat iemand voor een AED onwel wordt is wel erg klein.
Maar niet een camping beschuldigen als ze geen AED hebben, kijk naar jezelf: wat had jij kunnen doen? Juist, een cursus.
Geplaatst door: ® Wim
, Datum:
06.04.2012 12:12
Ik ben zelf reanimeur en heb vanwege mijn werk ( eerste lijnsvoertuig bij incidenten)de beschikking over een AED.
waar ik voor wil waarschuwen is dat men geen al te hoge verwachtingen moet hebben van reanimeren.Dit om diepe teleurstelling en schuldgevoel te voorkomen.
Helaas overleeft maar minder dan 5 op de 100 een reanimatie als er geen AED bij aanwezig is.
wat niet wegneemt dat wij als profecionele hulpverleners vinden dat iedereen zou moeten kunnen reanimeren, want niet geprobeerd is altijd fataal.
Geplaatst door: ® camping Camp Redon
, Datum:
06.04.2012 12:15
Bij een hartstilstand (lees fibrillatie, want als het hart niets meer doet is het ook met een AED niet meer te starten) telt elke seconde. Je kunt dan echt niet op een ambulance met een AED wachten die een aanrijtijd van minimaal 15 minuten heeft. Een cursus reanimatie is dus altijd handig, maar wij zijn van mening dat een AED de kansen echt veel groter maakt en dus verplicht zou moeten zijn op plekken waar veel mensen samen komen en dus ook op een camping.
Nog even ter info wat informtie van professionele kant (dus niet van mij):
Wanneer er sprake is van ventrikelfibrillatie, dan is het heel simpel: het slachtoffer heeft slechts 5% overlevingskans! Zelfs de basale reanimatie (hartmassage en beademing) zijn meestal niet in staat om het hart weer op te starten. Defibrillatie is de enige oplossing.
Hoe sneller defibrillatie wordt uitgevoerd, des te groter de overlevingskans. Indien binnen 2 minuten een omstander via een AED de eerste stroomstoot toedient, stijgt de overlevingskans tot wel 80%! De kans op overleven daalt met ongeveer 10% per minuut als defibrilleren wordt uitgesteld.