Isolatiematjes (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Jasper
, Datum:
09.07.2011 17:36
Om er nog even op terug te komen, ik vond in onze verbanddoos zo'n 'isoleerdeken'. Merk HeltiQ (van Utermöhlen). 210 x 160 cm, plasticfolie met glimmend goud en zilveren oppervlakken.
Er staat op: bij onderkoeling de gouden kant buiten en bij verbranding de zilveren kant.
Omdat ik ook wel eens wilde weten of dat nou echt wat uitmaakte, heb ik een proefje gedaan. Een gloeilamp in de metalen lampekap, folie ervoor met knijpers en direct daarachter, maar vrij van de folie, een laboratorium-thermometer.
Eerst zonder folie in 10 min. van 30°naar 45°(tot het stabiel bleef)
Toen gouden zijde naar de lamp in 15 min van 25° naar 31°
Toen zilveren zijde naar de lamp in 15 min van 29° naar 35°
Waaruit dus blijkt dat de folie wel stralingswarmte tegenhoudt, maar dat de voorkeur voor een bepaalde kant kennelijk niets uitmaakt.
En de weerstand tegen die straling ook maar beperkt is. Je kunt er tenslotte gewoon doorheen kijken.
Dus de vragen van de laatste 3 dames kan ik hierbij de wereld uit helpen.
Ik denk, Andrea, dat men in dit draadje een flinke spraakverwarring op touw gezet heeft, omdat nu ik zo'n ding in m'n handen heb gehad, ze te dun lijken om op te liggen. Maar als je stil kunt liggen??? :-) Hoe sterk zijn ze, het is maar plasticfolie?
En ze nemen natuurlijk geen druppel vocht op.
Beter zullen die auto-voorraam-matjes zijn, want die zijn stijver, dubbel en met lucht ertussen (wat, anders dan Renee denkt, een uitstekende isolatie geeft). Maar waar koop je die dingen?
Geplaatst door: ® Herma
, Datum:
09.07.2011 17:54
Het isolatiematras/matje lijkt op een voorraammatje. Van de kinderen geen enkele klacht gehoord over kraken e.d. Je koopt ze gewoon in een kampeerzaak zoals eerder vermeld.
Geplaatst door: Ger
, Datum:
11.07.2011 20:27
Zo een voorraam matje ...is dat niet precies hetzelfde kwa materiaal als zo een isolatiematje?
Geplaatst door: Ietje
, Datum:
28.06.2012 23:59
Topic is al oud, maar vind het toch de moeite waard om te reageren.
Zo'n isolatiedeken uit de EHBO-koffer is bedoeld om om te slaan bij onderkoeling (je lichaamswarmte vasthouden) of brand (om de vlammen te doven door de zuurstoftoevoer te beperken, verder niets - heeft als voordeel boven andere doeken dat het niet aan de wonden gaat plakken) en NIET om onder een bed te leggen in een tent. Nu over echte isolatiematjes (die hebben een aluminiumlaag aan de ene kant en een dunne schuimlaag aan de andere kant). Zelf heb ik jaren zo'n matje ONDER mijn luchtbed gehad. Niet altijd warm gehad, maar dat lag in elk geval niet aan de optrekkende kou. 1 jaar zonder geprobeerd (matje vergeten) en verkleumd. Vreemd vind ik dat ik vaak lees dat de alu kant boven moet. Mijn ervaring en theorie is dat de alu-kant naar beneden moet. Het matje moet niet jouw warmte weerkaatsen (zonnestralen worden weerkaatst, warmte opgenomen, volgens mij), maar de kou van beneden tegenhouden. Dus naar beneden, die alu-kant.
Geplaatst door: Ietje
, Datum:
29.06.2012 00:05
Oja, nog ter aanvulling: dit soort matjes zijn natuurlijk niet bedoeld om zonder iets anders te gebruiken. Je legt ze onder je normale slaapmat. Volgens mij zijn ze ooit bedacht voor onder het luchtbed. SI-matjes bestonden in die tijd nog niet. En de ouderwetse met of zonder noppen-schuimmatjes isoleerden van zichzelf al.
Geplaatst door: roos
, Datum:
29.06.2012 08:10
Als je een onderwerp van gesprek zoekt op de camping, moet je dit onderwerp ter tafel brengen....gegarandeerd succes!
Wij hebben al een paar jaar de discussie gevoerd; OP of ONDER het luchtbed, welke kant naar BOVEN of BENEDEN...en iedereen heeft wel een (onderbouwde) mening.
Na een paar jaar hebben wij het opgegeven, het bleef koud, op welke manier we het ook probeerden,en ook het geluid is vervelend.
Dit jaar gaan we dus op (chique) self-inflating matjes slapen. (vorig jaar al door de kids uitgetest, bevielen meer dan goed!)