Isolatiematjes (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Marien
, Datum:
04.07.2011 12:31
Wie weet waar ik van die isolatiematjes kan kopen die je onder een luchtbed kan leggen of moet ik het matje op het luchtbed leggen.
Helpt dit tegen de kou trouwens, lees namelijk ook dat dit een fabel is? Graag jullie ervaringen hiermee.
Geplaatst door: ® Lavendel
, Datum:
04.07.2011 12:35
Ze zijn o.a. te koop bij de Xenos. Of het helpt weet ik niet. We hebben nl. een selfinflating mat en die isoleert beter dan een luchtbed.
Geplaatst door: renee
, Datum:
04.07.2011 15:07
lucht isoleert niet dus trekt de kou op. Als je een matje met zilverfolie (isolatiemat) er onder legt (folie richting grond) houdt dat de kou tegen. Selfinflating is beter in dat opzicht maar duurder.
Geplaatst door: ® Marcella
, Datum:
04.07.2011 16:12
Wij leggen ze er ook altijd onder, maar hier op het forum is ook wel beweerd dat ze óp het luchtbed moeten! Het lijkt mij niet echt lekker liggen, van die krakerige matjes. Het helpt tegen vocht (en als iets klam is voelt het al gauw koud). Wel met de zilveren kant naar beneden leggen. Je kunt ze vinden bij kampeerzaken
Geplaatst door: ® marie
, Datum:
04.07.2011 16:41
Ze moeten inderdaad OP het luchtbed, alleen dan heb je er wat aan.:)
Geplaatst door: ® Herma
, Datum:
04.07.2011 16:44
Te koop bij de kampeerzaak. Ook wij gebruiken ze OP de luchtbedden. De kinderen hebben het dan bij koude nachten heerlijk warm.
Geplaatst door: Angelique
, Datum:
04.07.2011 18:48
Onder de luchtbedden scheelt al heel veel! Erop zal nog wel meer helpen maar dat hebben we nog nooit hoeven doen.
Geplaatst door: Marjel
, Datum:
04.07.2011 19:27
Gisteren bij de Wit de zilverkleurige gekocht. Medewerkster vertelde dat ze OP het luchtbed moeten liggen tegen de kou.
Geplaatst door: Geert
, Datum:
04.07.2011 23:01
En als je ze dan op het luchtbed legt, dan met de zilveren kant naar beneden (op z'n kop zeg maar) ?
Geplaatst door: irmgard
, Datum:
04.07.2011 23:51
Bij ons ook altijd een discussie..
Stel, ik leg het matje boven op het luchtbed maar dan toch met de aluminiumkant naar boven/naar het lichaam toe ,dan isoleer je toch je lichaamswarmte: het weerkaatst toch van lichaam.. naar aluminium..weer terug naar lichaam. En sluit daarmee de koude lucht van het luchtbed af? Of maakt het niet zoveel uit, welke kant van het alu-matje tegen het lichaam ligt? Wie is hier natuurkundig goed in?
Geplaatst door: sandra
, Datum:
05.07.2011 08:23
Welke kant waarnaar toe moet weet ik ook niet. Wel dat ze óp je luchtbed moeten. Anders moet je met je eigen lichaam de lucht in je luchtbed warm houden. Nou dat valt niet mee. Zelf gebruiken we geen isolatie matjes maar een deken op het luchtbed en dan een slaapzak. Inderdaad meer warmte aan de onderkant dan aan de boven kant.
Geplaatst door: mar
, Datum:
05.07.2011 09:39
koop een goed SI matje..hoef je nooit meer met extra isolatiematjes van zilverpapier aan de slag. Kun je gewoon gaan slapen.
Geplaatst door: ® daphne
, Datum:
05.07.2011 11:28
Bij ons bij de kringloop te koop. Heb er vorige week 3 nieuwe isolatiematjes naar toe gebracht. Nooit gebruikt.
Geplaatst door: Jasper
, Datum:
05.07.2011 16:19
Ja, ze moeten óp het luchtbed.
De reden is dat de lucht in het bed gaat circuleren vanaf je lichaam, naar beide buitenkanten, daar en langs de grond afkoelt en weer terug komt om opnieuw door jouw lekkere warmte opgewarmd te worden. Daar word je steenkoud van en hou je niet lang vol.
Isolatie op het bed is beter, maar daar heb je weer het probleem met die alufolie. Dat kraakt en schuift en neemt geen transpiratievocht op. Beter daar een laagje schuimplastic van bijv. 2 cm of een deken. Wel regelmatig luchten, want een vochtig ding isoleert minder dan een droge.
Als je het luchtbed met isolatie in een lakenzak doet heb je een uitstekend ondergrondje. Je dons en kussen van thuis maken het tot een luxe bedje, waar je 's morgens nauwelijks uit komt.
Je hoort wel eens mensen die heel vrolijk beweren dat dit allemaal onzin is omdat ze altijd direct op het luchtbed slapen, maar ze zeggen er niet bij hoe koud de ondergrond en/of de lucht was. Je kunt tenslotte ook gewoon op de grond gaan liggen...
Geplaatst door: Esther
, Datum:
05.07.2011 20:00
Toch lijkt het mij dat je de matjes ook prima onder het luchtbed kunt leggen. De koude lucht die vanaf de grond komt heeft dan minder kans de lucht in het luchtbed af te koelen.En van boven verwarmt je lichaam de boel dus geen kans op ontsnappen van koude lucht......lijkt mij.....???
Geplaatst door: Marie
, Datum:
05.07.2011 20:11
Esther, in theorie is de hoeveelheid lucht in een luchtbed te groot, om door jou opgewarmd te worden en dan ook warm te blijven.
Maar dat het niet zonder isolatiematje kan, zou ik willen bestrijden, het licht er maar net aan waar en wanneer je kampeert, wat voor slaapzak je hebt etcetera.
Maar ik ben het met Jasper eens, dat als je een matje nodig hebt, omdat je bijvoorbeelld hoog kampeert en geen optmaal isolerende slaapzak hebt, dat het isomatje dan OP het luchtbed moet om er werkelijk profijt van te hebben.
Mijn zoon heeft een dik luchtbed, een goede slaapzak en wij kamperen meestal op dik 1000 meter hoogte en hij heeft het nog nooit koud gehad ( zonder isomatje ).
Geplaatst door: Jasper
, Datum:
05.07.2011 20:28
Esther, het is een kwestie van meer of minder warmte-overdracht.
Het oppervlak dat je verwarmt is tamelijk klein t.o.v. het oppervlak dat kan afkoelen. Daar moet je zuinig mee zijn.
De warmte die je meegeeft aan de lucht in het bed circuleert als eerste naar de zijkanten en koelt daar het meeste af omdat de lucht in het bed daar het warmst is en er de minste isolatie is.
Als je pas gaat isoleren als de circulatielucht bij de grond is, ben je eigenlijk al te laat.
Je moet dus bij de 'bron' beginnen te isoleren, zo dicht mogelijk bij het lichaam.
Geplaatst door: irmgard
, Datum:
05.07.2011 22:26
O.K ....op je luchtbed dus. Maar nog blijft mijn vraag: maakt het wat uit of je dan de aluminiumkant aan je lichaamskant doet of mag je het ook omdraaien?
Geplaatst door: Marie
, Datum:
06.07.2011 05:42
Irmgard, omdat het de bedoeling is dat het matje jouw warmte tegenhoudt, moet de zilveren kant naar boven.
Geplaatst door: Andrea
, Datum:
06.07.2011 10:35
Hebben we het hier eigenlijk over die aluminiumfolie-matjes die ook gebruikt worden tegen onderkoeling van bijv. drenkelingen, of juist over van die auto-voorraam matjes? Die laatste lijken me namelijk minder kraken en warmer?