Tour de France (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Marleen 
, Datum:
26.06.2011 08:52
Wij willen komende vakantie naar de Tour de France gaan kijken. Ik denk dat het een etappe wordt die pas om 14.30 uur start (Tourkaravaan start om 12.45 uur). Op de plek die wij op het oog hebben, komt de karavaan om 13.45 uur voorbij en de Tour om 15.20 uur.
Heeft iemand enig idee hoe laat de toegangswegen naar de Tour afgesloten worden voor auto's? We willen nl. bergopwaarts gaan staan maar zijn met 3 relatief jonge kinderen. Om nu de auto's beneden in een dorp te zetten en km te gaan lopen, is niet echt ideaal. Vroeger met mijn ouders konden we gewoon met de auto overal bijkomen, maar dat is inmiddels 20 jaar geleden.
Kan iemand ons advies geven?
Bedankt,
Marleen
Geplaatst door: noa311
, Datum:
26.06.2011 09:07
Goedemorgen Marleen,
ik zal het straks eens even voor je vragen bij mijn goede vriendin Saskia. Zij plannen al jaren hun vakantie rondom de Tour en zijn experts op dit gebied!
Groet,
Nicolle
, Datum:
26.06.2011 09:42
Super, dat zou heel fijn zijn! We willen naar etappe 19 op 22 juli, van Modane naar de Alpe d'Huez. We gaan niet naar de Alpe d'Huez zelf (lijkt ons zowiezo geen doen) maar naar de berg ervoor: Col de Galibier en dan aanrijden op Valloire (aan de voet van de Galibier als ik het zo zie) en van daar de berg een stukje op. Als het echt experts zijn, zegt dit ze misschien wel iets ;-).
Marleen
Geplaatst door: ® mirjam 
, Datum:
26.06.2011 11:07
Hoi Marleen
wij hebben dat een paar jaar(4) geleden gedaan, mijn man zag het niet zitten haha met de kleine kinderen toen 3 en 5 jaar. maar het was geweldig, echt doen. je moet wel vroeg gaan want de wegen sluiten ze af. we konden bij mensen thuis de auto neerzetten. erg lief. spelletjes meenemen, en een picknickmand. om 10 uur sluiten ze de wegen af denk ik. de reclame caravaan is ook super leuk. gewoon doen, onderweg staan meerdere mensen te wachten en de kinderen spelen echt wel van te voren.
Geplaatst door: jolanda
, Datum:
26.06.2011 11:14
Man man en zoon gaan naar de aankomst in Montpellier (17/07). Iemand daar informatie/tips over? Aankomst is rond 16.30 uur.
Alvast bedankt1!!
Geplaatst door: ® Saskia 
, Datum:
26.06.2011 11:23
Hoi Marleen, op verzoek van mijn vriendin Nicolle hier even mijn ervaringen. Zoals Mirjam al schreef zijn de wegen, zeker bij dit soort etappes, gewoon de hele dag dicht. De Galibier een stukje oprijden is helaas echt niet mogelijk. Ik zou gewoon de auto zo dicht mogelijk bij zetten (dan moet je wel echt vroeg zijn want je bent niet de enige) en toch de berg een stukje op lopen. Je hoeft natuurlijk niet meteen drie km omhoog te lopen, dat kun je met je kinderen ook in etappes doen. Het is echt gezellig langs de weg en je kijkt je ogen uit, dus ze zullen zich niet zo snel vervelen.
Als het 20 jaar geleden is dat je voor het laatst bij de Tour was dan zul je niet weten wat je ziet. Maar het is geweldig!
Wij staan die dag (met onze pubers) wel op Alpe d'Huez; we parkeren 's ochtends heel vroeg zo dicht mogelijk bij en nemen ruim de tijd om de berg een stukje op te lopen. Stoeltjes mee, picnic, wereldontvanger om op de hoogte te blijven... ik kan niet wachten!
Ik wens jullie heel veel plezier!
Geplaatst door: ® Ed 
, Datum:
26.06.2011 11:37
@Marleen
Wij stonden in 2002 op camping Le Courounba in Les Vigneaux
Van hieruit (uit de richting Briancon) zijn we naar de top van de Col du Lautaret gereden, we kwamen 's morgens daar aan om ongeveer 6.00
Dan is er nog plaats en kon je nog overal parkeren
Want als je te laat komt wil je niet weten hoeveel auto's er geparkeerd staan
Vanaf de parkeerplaats zijn we te voet een stuk de Galibier opgeklommen (wel afgekort door het gras) en na een paar bochten hebben we ons daar geïnstalleerd.
Was de moeite waard hoor, zeker weten
Na afloop zijn we snel weer naar de auto gelopen maar je raadt het al, het is ontzettend druk met auto's, voetgangers
Of en hoe snel je de Col weer op kunt richting Valloire weten we echt niet maar aan de geparkeerde auto's en campers etc te zien lijkt het ons heel lang duren
Of je moet 's nachts el een plekje zoeken op de Galibier maar met kids en alleen een auto is dat bijna onmogelijk lijkt ons
Hopelijk heb je er wat aan
Geplaatst door: ® Ed 
, Datum:
26.06.2011 11:41
Geplaatst door: Silvia
, Datum:
26.06.2011 12:08
Een paar jaar geleden stonden wij op een camping aan de weg naar de Alpe Huez, we zijn al vaker op de berg bij de tour geweest, en wilden dat dit keer niet doen, en juist die dag van de camping vertrekken. De campingeigenaar raadde ons aan, om dit dan zeker voor 10 uur te doen, anders was de weg misschien al afgesloten. Eer staat geen tijd voor, wanneer die afgesloten wordt, als de politie vind dat het druk genoeg is wordt de weg afgesloten.
Ik weet nu even de naam niet meer, maar het was aan de weg, net voor het laatste dorpje, voor je de berg op gaat. Dicht bij camping Belladonna, maar we zaten op een andere. Bekende naam, maar is me even oontscoten.
Geplaatst door: Angelique
, Datum:
26.06.2011 12:19
Even nieuwsgierig geworden, dus de route bekeken. Volgens mij gaat de tour op 20 juli vlak langs onze camping. Leuke verassing! Misschien is dat toch de makkelijkste oplossing, een camping vlak in de buurt.
Geplaatst door: ® Irene 1 
, Datum:
26.06.2011 13:22
@Jolanda: een plaats die goed vrij ligt op de route (geen bergfinish oid dus), benader je vrij eenvoudig tegengesteld aan de route. Ik keek altijd waar de renners vandaan komen. Dat stuk wordt tijdig afgesloten. Maar vanaf de andere kant kun je vaak nog een stuk richting de route/finish rijden. In dit geval zou ik dus de stad vanuit oostelijke richting proberen te bereiken.
Kijk maar eens op deze link:
http://www.2travel2.nl/Kaarten/alle-etappes-tour-de-france-2011-overzicht-op-kaart.html
Veel plezier, het is leuk om mee te maken!
Geplaatst door: Marjel
, Datum:
26.06.2011 19:24
Ook wij gaan proberen 22 juli de Alpe d'Huez op te komen om het spektakel weer eens mee te maken (1991 laatste keer geweest). Ook met kleine kinderen 5 en 7 jaar. Hopelijk komen we er op, zou wel super zijn.
Geplaatst door: jolanda
, Datum:
26.06.2011 20:47
@ Irene; Dank je wel! Ze gaan het proberen.
Geplaatst door: ® Irene 1 
, Datum:
26.06.2011 22:25
Succes Jolanda! Het is me zo meermalen gelukt (zelfs met de auto, maar dan had ik er een 80 broden voor de tour inliggen), maar ervaringen uit het verleden geven geen garanties voor de toekomst ;-)
Geplaatst door: José
, Datum:
07.07.2011 10:14
Wij zitten in de buurt van La Roche des Arnauds. Op de website van de Tour de France staat dat de karavaan hier op 19 juli rond 14:00 - 15:00 langs komt en de fietsers om 16:30 ong. Hoe laat moeten we verwachten dat de weg hier afgezet gaat worden? Eigenlijk moeten wij die dag boodschappen doen, omdat we de dag ervoor aankomen op de camping. (voor die dag hebben we boodschappen mee!) Ik wil graag weten of dit mogelijk is, zodat we hier rekening mee kunnen houden en evt. toch de dag ervoor nog boodschappen moeten doen.
Geplaatst door: Irene1 
, Datum:
07.07.2011 12:08
Jose, klik even op de link van mijn eerdere posting. Dan doorklikken naar de juiste tourdag en inzommen. Je krijgt dan een aardige indruk wat afgezet gaat worden.
Vervolgens even kijken op de site van pages-jaunes (gouden gids) waar een hypermarche ligt en je kunt zien of je een supermarkt kunt bereiken.
Succes!
Geplaatst door: José
, Datum:
07.07.2011 12:32
Dank voor je reactie. Ik weet echter wel precies waar de tour langsloopt (de weg naar de camping wordt afgesloten), maar ik zou graag willen weten of de weg de hele dag gesloten wordt of alleen op de tijden dat de tour er daadwerkelijk langskomt. ;)
Geplaatst door: Ri@
, Datum:
07.07.2011 13:29
Marleen,
Wij waren voor het eerst in 1978 op de Alpe d'Huez en sindsdien véle keren. In het begin in gewóón 's morgens heel vroeg van de camping vertrokken. In 84/85 met onze 2 kinderen en 2 tentjes de avond vantevoren naar boven, ze vonden het gewèldig, praten er nog over. In 2002 (met z'n tweeën)de avond vantevoren naar boven en in de auto geslapen, we waren de volgende dag geradbraakt. In 2008 een appartementje gehuurd voor 5 dagen en we hebben 5 dagen genóten !
De organisatie zet de Alpe steeds vroeger af, als ze hem vol vinden, doen ze'm gewoon "op slot" voor gemotoriseerd verkeer. Lopen en fietsen gaat tot het laatste moment, maar dat is met kleine kinderen niet echt een succes, denk ik.
Kijk even waarvandaan de kabelbanen omhoog gaan en stal de auto daar. Denk er wel aan dat de "mooie" plekjes 's morgens al worden ingenomen door al die mensen, die daar boven al (enkele dagen soms) kamperen !
Als je daar in de week vooraf in die buurt bent, is het de moeite waard om al eens boven te gaan kijken. Of, wat wij meestal doen, wij rijden de tocht der Cols: Croix de Fer, Galibier en Lauteret. Je kijkt je ogen uit, hoeveel mensen er al lang vantevoren geïnstallerd staan.
Dit jaar vertrekken wij de 17e, huren het appartement van de voormalige "hollandse meneer pastoor van de Alpe" en we hebben er zin in !
Heel veel tourplezier en een fijne vakantie !
Geplaatst door: Silvia
, Datum:
07.07.2011 15:00
Reken er maar op dat die weg vanaf 12 uur afgesloten is, Jose, zeker voor auto's!
Misschien nog eerder, als de politie vind dat het druk genoeg is!
, Datum:
09.07.2011 08:44
Bedankt voor alle informatie en tips! We gaan binnenkort eens kijken hoe we het nu exact gaan doen!
Marleen