Deze topic gaat niet over kamperen in Frankrijk -3 (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: isa
, Datum:
31.08.2011 12:10
Om nog even terug te komen op mijn hier opgedane boule-enthousiasme. Ik heb de site van de vereniging in mijn dorp goed bestudeerd, een zeer actieve vereniging met gloednieuwe accomodatie. Alleen ..... sorry, maar op de vele foto's is te zien dat de leden toch allemaal de 65 gepasseerd moeten zijn. Zag er allemaal ook net iets te gezellig uit. Het leek me best een leuk sociaal tijdverdrijf voor de zondagochtend in de buitenlucht. Maar dit zal het niet worden.
Geplaatst door: Car2
, Datum:
01.09.2011 21:32
@Irene 1: betreft Calibre (e-reader)
Ik heb inmiddels iets nieuws zitten te beprutsen, dat mij heel handig leek, nl een kolom toevoegen "Gelezen" --> ja/nee
Je moet wel de nieuwste versie (0.8.16) hebben, dus evt updaten
Kies "voorkeuren" in het hoofdvenster
Kies in het nieuw geopende venster bij de rubriek "interface": "voeg eigen kolommen toe"
Klik op de groene plus
Kies bij "kolomtype": Ja/Nee
Typ bij "koptekst van kolom": Gelezen
Bij "opzoeknaam" verscheen bij mij automatisch "yesno", dat heb ik zo gelaten.
Klik op "aangepaste kolom aanmaken"
Volgens mij moest ik Calibre wel opnieuw starten, dat weet ik niet meer zeker.
Nieuwe kolom kun je gewoon op een andere plek slepen, kolomkop wegslepen en tussen de gewenste kolomkoppen loslaten. Ik wilde hem wat meer vooraan.
Toen was er nog niets ingevuld. Ik had geen zin om ze één voor één in te vullen. Dat moest gemakkelijker kunnen.
Stappen kolom "Gelezen" in 1x keer vullen met "Nee":
Zorg dat je in het hoofdvenster bent.
Selecteer alle boeken: klik op het 1e boek, druk Shift in en klik op het laatste boek. Nu moeten alle boeken geselecteerd zijn.
Kies knop "Metadata bewerken"
Kies tabblad "Aangepaste metadata bewerken"
Kies bij "Gelezen": x Nee
Plaats vinkje bij "Wijzigingen toepassen"
Klik op "OK" knop
Nu moet de hele kolom "Gelezen" in 1x keer gevuld zijn met een rood kruisje
Daarna kun je handmatig in het hoofdvenster, de boeken op Ja zetten die inmiddels gelezen zijn.
Ik heb nl bijna alleen nog ongelezen boeken in mijn lijst.
Heb je meer "Gelezen" Ja, dan kun je de automatische invulling beter met "ja" opgeven
Geplaatst door: ® lili@n
, Datum:
01.09.2011 23:37
Interessant Car, maar ik snap er niets van, zal wel aan mij liggen.:-))
Aan de Ahr, natuurlijk, wat dom van me, sorry Con
Wat jammer Isa, dat je "jeu de boule idee" niet door gaat.
Ik weet niet hoe oud jij bent,maar ik vind niet dat je het moet laten afhangen van de leeftijd.Ben je er al eens wezen kijken?
Zijn ze echt zo oud in hun doen en laten? Grijze koppies maakt niet uit, daar kun je nog wel jong van hart om zijn.Trouwens de meesten hebben tegenwoordig een kleurtje in hun haren en zijn vlot gekleed.
Het is pas echt erg als ze over van alles roddelen en kwaad spreken.Ik ben zelf de één na jongste van de vereniging en voel me beslist niet oud.De andere dame ook niet dat weet ik, we zien er ook niet oud uit in eigen ogen.Tsja voor de tiener en
de dertigers en veertigers zijn we misschien al stokoud.
Ik zal eens kijken of ik ergens een fotootje kan vinden van onze
leden, dan zal ik eens kijken of dat ook zo "bejaardenachtig"
overkomt. Wat is tegenwoordig oud, sommigen zijn nog h.s. vlot met 80, anderen zijn al oud met 50.
Jammer dat je niet hier in de buurt woont, dan had ik je beslist
uitgenodigd voor de woensdagochtend!
, Datum:
01.09.2011 23:49
Geplaatst door: javi
, Datum:
02.09.2011 00:06
, Datum:
02.09.2011 07:49
@Lili@n
Kan ik mij voorstellen.
Maar in het topic e-reader heb ik o.a. voor Irene een uitleg geplaatst over het gebruik van het programma Calibre en de e-reader.
Begint ongeveer vanaf pagina 11:
http://camping-frankrijk.nl/forum/topic.asp?ID=30103&p=1&pp=11
Dit was een extra mini-vervolgje
Misschien had ik het beter bij het e-reader topic kunnen schrijven.
Maar het gaat niet meer over Frankrijk, dus ik dacht: drop het maar even hier
, Datum:
02.09.2011 22:30
Geplaatst door: isa
, Datum:
03.09.2011 11:34
Lili@n, de mensen op jouw foto's zien er aanzienlijk jonger uit dan de foto's waar ik het over had hoor! De club hier wordt volgens mij bevolkt door gemiddeld 70/75 jarigen. Ik werk 4 dagen in de week met 75+ ers. Dat is soms heel gezellig, maar binnen een vereniging die ik zoek zou ik het leuk vinden om ook wat leeftijdgenoten te treffen, ik ben net 40. Mijn kennissenkring zit een beetje op slot en heb best behoefte aan wat nieuwe gezichten, liefst die een keer niet een link hebben met mijn kinderen (ander soort gesprekken zijn namelijk zeer welkom). Een vriendin van me adviseerde een koor, maar da's echt niets voor mij, hoewel je daar toch heel vaak jongere mensen ziet. Ik moet ook nog zien of ik de tijd ervoor vrij kan maken, met een intensief sportend gezin blijft er weinig tijd voor mezelf over.
Geplaatst door: ® Irene 1
, Datum:
03.09.2011 11:35
Car2 , fijne week gehad?
Ik heb meteen even een pdf aangemaakt met deze tip, dat is al oefenen voor mij ;-)
Ben druk met metadata toevoegen.
Jouw tip van de nieuwe kolom klinkt goed en duidelijk. Ik sla hem dus even als pdf op, dan kan ik hem later toepassen. Heb nu dacht ik 8.15, zal 8.16 eens binnenhalen.
, Datum:
03.09.2011 22:18
Isa, ik kan me voorstellen dat wanneer jij 40 bent,je er niet op zit te wachten dat je in je vrije tijd met mensen in een club
wilt zitten die bijna een keer zo oud zijn als jij. Als je dan ook nog werkt met mensen in die leeftijd wordt het anders.
Een koor moet je inderdaad liggen en je moet ook nog een beetje kunnen zingen.Als je dan eens een paar workshops doet van het één of ander op creatief gebied is dat niet wat?
Of aquajoggen of iets dergelijks, ik noem maar een "dwarsstraat" op.Een beetje tijd voor jezelf moet je wel inplannen,als je het zo druk hebt.
Geplaatst door: ® siny
, Datum:
04.09.2011 09:16
, Datum:
04.09.2011 19:17
@Car 2, gelukt om een kolom toe te voegen!
Je uitleg was erg helder en helpt me om meer te durven zoeken in Calibre!
Voor tips hou ik me altijd aanbevolen ;-)
, Datum:
04.09.2011 20:26
Irene 1, Ja lekker een weekje weggeweest en alweer een weekje terug. Visite in het weekend, de dagen vliegen voorbij. Gelukkig nog een beetje een zomers BBQweekend.
Las dat jij ook even bezig geweest was met ID-perikelen ;-)
Knap van je zoon dat hij toch maar even zoiets onderneemt. Onbekende vreemde dingen (moeten) doen, kunnen voor hun hele hoge drempels zijn. Maar hij heeft het toch maar gedaan!
Wat betreft Calibre, bijna elke week hebben ze een update. Programma is nog heel "vers", zit nog in de nul versie (0.8.17).
Kleine getalletjes-updates zijn kleine wijzigingen.
Mooi dat je weer een stukje verder bent. Als ik nog een tip hebt, dan meld ik dat wel.
, Datum:
04.09.2011 20:57
Heb meteen 018 binnengehaald. Ben nu ijverig metadata aan het invoeren. Lekker even tussen 2 boeken in.
Weet jij hoe ik een boek met DRM code erop kan verzenden?
, Datum:
04.09.2011 23:38
Irene 1, ik heb zelf nog niet DRM ebooks gebruikt in Calibre.
Volgens mij kun je via Adobe Digital Editions gratis (evt als test) boeken met DRM downloaden.
Het volgende staat in de help van Calibre:
Most purchased EPUB books have DRM. This prevents calibre from opening them. You can still use calibre to store and transfer them to your ebook reader. First, you must authorize your reader on a windows machine with Adobe Digital Editions. Once this is done, EPUB books transferred with calibre will work fine on your reader. When you purchase an epub book from a website, you will get an ”.acsm” file. This file should be opened with Adobe Digital Editions, which will then download the actual ”.epub” ebook. The ebook file will be stored in the folder “My Digital Editions”, from where you can add it to calibre.
Ik heb het nog niet geprobeerd. Maar ik begrijp er uit, dat je eerst het ".acsm" bestand moet openen via Adobe Digital Editions
Vervolgens wordt er een epub (of pdf etc) in “My Digital Editions” (deze map zit in Documenten) opgeslagen.
Vanuit de map “My Digital Editions” kun je het epub-ebook toevoegen in Calibre.
Heb je Adobe Digital Editions al eens gebruikt?
Voor zover ik mij kan herinneren moet je eerst de registratie (Adobe account) verwerkt hebben. Ik heb dit slechts 1x enkele weken geleden gedaan.
, Datum:
05.09.2011 11:06
Eerlijk gezegd heb ik geen idee. Het betreffende boek stond al op mijn reader bij aanschaf en ik wilde er een vriend mee plezieren. Verzenden ging niet vanwege de DRM beveiliging. Het is dus verder geen punt.
Het is wel leuk om verder te zoeken in Calibre. Ben nu alle auteurs etc op de goede plek aan het zetten. En evt boekbeschrijvingen erbij plaatsen. Hele klus, maar wel leuk om zo mijn eigen bieb te maken.
Had jij ook gedoe gehad met je ID?
, Datum:
05.09.2011 14:49
Nee, gelukkig niet. Moest vorig jaar wel een spoed-ID aanvragen. Hij was verlopen, vergeten en ik moest een geldig ID hebben. Nou zoiets kost wel een paar extra centjes :(
Je zoon zal het ook wel niet allemaal kosteloos verkregen hebben.
, Datum:
05.09.2011 15:59
Nee, maar vanmorgen contact gehad met gemeente en verzekering. Gemeente keurt de foto's ook goed voor een nieuwe aanvraag, die hebben we dus alvast. En adviseerde een brief te schrijven over de levensduur van het pasje. Je mag verwachten dat dit met gemak 5 jaar meegaat, zeker omdat je het officieel altijd bij je dient te hebben. Dus maar een briefje geschreven onder het motto: niet geschoten is altijd mis.
De verzekering keert niet uit bij vermissing, diefstal of verlies. Aangezien de restanten wel aanwezig zijn, wordt het nooddocument en de foto's wel vergoed. Dat is mooi, want tieners hebben het o.h.a. niet breed.
Geplaatst door: Jen
, Datum:
07.09.2011 17:26
Onze gewaardeerde Belgen ""in de bocht""
Op onze terugweg door Belgie (E25)"moest ik grinneken om het volgende: aantal keer kwamen wij het volgende bord tegen "" File possible"". Een internationale aanpak in tegenstelling tot de Fransen die gewoon zeggen dat er een ""bouchon"" is en als je niet weet wat dat betekent dan merk je dat vanzelf. Alleen een Engelsman denkt als hij het leest dat er mogelijk een dossier is................op de weg????
Erg vermakelijk.
Ik hou van ze.
, Datum:
07.09.2011 17:33
Nou Car2, nu doet de gemeente lastig. Zijn oude ID ligt in Kopenhagen, dus geeft men geen nieuwe af. Zijn tijdelijke papier moest gisteren worden ingeleverd. Aangifte kost geld (want dan heet het vermist) en is onder werktijd (kost een halve snipperdag met de huidige openingstijden van politie en gemeentehuis). Gaat lekker zo ;-)
Dit is een mission impossible, lijkt het, om met Jen te spreken ;-))