Waar slaapt hond tijdens kamperen ? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Ann
, Datum:
05.04.2010 12:58
Hallo, ik heb een vraag over kamperen met hond. Wij krijgen vanaf half mei een hond in huis. Kruising van een bruine labrador en een border collie. Geen echt grote hond, eerder gemiddeld.
Bedoeling is dat we hem meenemen op vakantie. Wij kamperen met een tent en hebben een kleine TNF tent. (we zijn maar met 2, geen kinderen). Nu vragen we ons af waar we onze viervoeter dan best zouden laten slapen op camping. De ene zegt een bench in de auto te plaatsen, hond daar te laten slapen met een raampje een beetje open. Anderen zeggen onder luifeltje van de tent, maar wij vrezen dat die luifeltjes daar te klein voor zijn.
Een apart tentje dan maar voor de hond ?
Wij zitten er heel erg over na te denken maar raken er niet goed uit. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of tips kunnen geven ?
Alvast bedankt.
Geplaatst door: ® WimN
, Datum:
05.04.2010 13:36
Ik neem zelf mijn 2 Border Collie's altijd mee op vakantie, dus weet wat ongeveer je problemen zijn.
IN de auto (los of in een bench) is af te raden vanwege het feit dat de hond de auto met veel lawaai zal willen verdedigen als er iemand langs loopt.(op een camping een veelvoorkomend iets )
Het beste is om hem al dan niet in een bench bij jullie in de tent te laten slapen.
Jullie zijn voor de hond vertrouwde personen , dus de kans dat de hond dan rustiger is , is het grootst.
Aan buiten onder de luifel kleeft het zelfde probleem als in de auto , plus bestaat er nog het risico van diefstal.
Je moet weten dat een Border Collie's en hun kruizingen een erg geliefde hond is op het Franse platteland en de kans dat iemand het niet zo nauw neemt met andermans eigendom is in het geval van een Border erg groot
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
05.04.2010 13:46
Ligt er o.a. vanaf hoe oud de hond is, of de hond een goede bekende van jullie is, hoe welopgevoed c.q. rustig en of hij/zij en gewend is te kamperen.
Een pup doe je in een bench (lekker vertrouwd en eigen plekje) kan 's avonds in de auto worden gezet, maar die moet wel in de schaduw gestaan hebben en uiteraard ramen open. Mocht de hond gaan jammeren, dan snel in de tent.
Oudere hond die jullie goed kennen kan ofwel in een hoekje van de tent slapen of los in de auto. Slapende hond neemt niet zoveel ruimte in. Los onder het luifeltje zou ik niet snel doen: vreemde omgeving, vreemde geluiden en soms een vos of wilde kat op de camping: denk dat de hond daarop zal reageren door weglopen of - als de hond aan de lijn ligt - rondom de tent rent... nachtelijk totaaltheater op de camping.
Probeer voor de grote vakantie een nachtje ergens op een camping in Nederland of desnoods eigen tuin uit.
Zo te zien aan de kruising een ondernemend type hond (de Labrador is enthousiast en een liefhebber van water en de Border heeft veel beweging en aandacht nodig... werkhond).
Denk aan alle inentingen en aan het Eurpeese hondenpaspoort (verplicht in Frankrijk en ze kunnen er naar vragen). Raadpleeg je dierenarts.
Geplaatst door: ® karin
, Datum:
05.04.2010 14:53
Onze hond ligt in de bench te slapen. ze ligt dicht bij ons, zodat wij haar kunnen corrigeren indien nodig.
Ik vind het prettig om de hond het zicht te hebben, dan weet ik zeker dat ze niet gestoord wordt.
Karin
Geplaatst door: ® sannie
, Datum:
05.04.2010 16:09
Als het mogelijk is zou ik de hond bij jullie in de tent laten slapen om eerder genoemde redenen.
Misschien onnodig advies maar als het een pup betreft houd dan rekening met leeftijd inenting rabbies,deze moet nl 4weken voor vetrek gegeven zijn en pup mag niet jonger zijn dan 3mnd.
verder fijne vakantie
Geplaatst door: Rob
, Datum:
05.04.2010 17:01
Wij hebben altijd een boxer gehad en die gaat/ging altijd mee camperen. Wij met wel de caravan en een bijzettentje voor de dochter.
Ik moet wel zeggen dat onze boxers bijzonder goed opgevoed en gehoorzaam zijn.
Slapen doet ze als het mooi weer is, gewoon buiten op haar eigen kussenonder de luifel( wel aangelijnd).
Bij minder weer ligt ze op haar kussen in de bijzettent bij onze dochter.
Wel heeft ze altijd een bak met water tot haar beschikking ( ook 's nachts)
Je weet echter zelf het beste of je hond een blaffer of wegloper is. Als het een blaffer is, dan zou ik hem in de tent nemen, anders gewoon buiten laten liggen. In de auto zou ik nooit doen, maar dat is een persoonlijke keuze. Als er iets is, hoor je ze nauwelijks ( ze blaffen niet altijd, piepen o.i.d. kan ook) en het lijkt me wat benauwd voor de hond ( ook met de raampjes open)
Geplaatst door: ® Karin
, Datum:
05.04.2010 17:11
Het voordeel is als de hond jou of je man ziet, dat als er iets gebeurt, en hij schrikt, zal hij toch kijken naar jullie.
Dus als jullie regeren zo van "niks aan de hand", neemt ook dat gedrag snel over.
Zeker met kinderen rond de tent, zou ik de hond niet alleen leggen.
Kinderen spelen nou eenmaal graag verstoppertje, en als dat net bij jou tent gebeurt en je ziet het niet, kan dat voor jou pup een nare ervaring zijn, want hij kan niet door de tent heen kijken.
Karin
Geplaatst door: Ann
, Datum:
05.04.2010 17:15
Alvast bedankt voor de reacties. Lijkt me dat we een grotere tent zullen moeten kopen. In een bench in de tent gaat echt niet, daarvoor is tent te klein. Zonder bench kan het misschien wel.
Jammer want de tent hebben we ook maar vorig jaar nieuw gekocht maar kom......er zijn ergere dingen.
Het is geen pup. Hij is al 4 jaar. Komt van mensen die hem hebben sinds hij pup was, maar ondertussen ook 2 kindjes hebben, eentje van 2 jaar en eentje van 4 maanden, en echt niet meer genoeg tijd kunnen vrijmaken voor de hond. Zijn paspoort is in aanvraag en betreft inentingen moeten we zeker nog eens nagaan welke hij al gehad heeft of nog moet krijgen.
Geplaatst door: judith
, Datum:
05.04.2010 19:25
Hallo Ann, spannend zo'n eerste keer met een hond. Wij gaan ook voor het eerst met onze labradorpup die dan 9 maanden is. Hoop dat ze dan niet net loops is (en hitsige reutjes op haar af krijgt . Tja, we zijn groentjes in hondenland dus misschien valt het allemaal wel mee. En ik had niet echt aan diefstal gedacht trouwens. Nou ja, wij hebben het geluk dat we met een caravannetje zijn dus als de bench in de voortent niet lukt kan ze in de caravan. Ga je de hond ook meenemen als je op een terrasje gaat zitten? (poepzakjes mee?)succes en veel plezier
Geplaatst door: Peter.p
, Datum:
05.04.2010 20:25
Wij nemen onze hond ook altijd mee als we gaan kamperen.Ze slaapt dan bij ons in de caravan.We hebben het een jaar geprobeerd in een bench in de voortent, maar dat was geen succes.
Een vreemde omgeving, s'nachts langslopende mensen naar het toilet, de bewaking ( Frankrijk ).
Ze sloeg nog net niet aan , maar was wel onrustig, wat ik dus ook hoorde. Daarna de hond in de caravan, nu vaste plek onder de tafel, en nergens meer last van.
Het is nu zo, tegen tien uur na haar laatste ronde ligt ze al te pitten lang voor wij op ons bed liggen.
Dus ik zou zeggen laat de hond op een eigen plekje in jullie tent slapen.
p.s voor loopse honden heb je een spry, no love, van beaphar, helpt echt.
Geplaatst door: Miep Kniep
, Datum:
05.04.2010 20:34
In een kleine TNF tent kun je echt geen hond kwijt. Nog afgezien van de ruimte kan het "grondzeil" niet tegen hondennagels. Dat is flinterdun nylon. Als je een andere tent koopt, mag het er wel één zijn met bijzonder stevig bisonylgrondzeil.
Ken je deze trouwens? http://www.atomatent.nl/pdf/persbericht_hondentent.pdf Als je ze mailt kunnen ze wel een prijsopgave geven. Misschien niet zo'n gek idee, want dan hoeven jullie zelf geen nieuwe tent en dit is een duurzame oplossing voor de hond.
Geplaatst door: ® Irene 1
, Datum:
05.04.2010 22:53
Een simpele deken aan jullie voeteneinde zou mijn keuze zijn. Lekker vertrouwd bij jullie in de buurt, een hond kijkt eerst naar jullie reactie, dus het minste kans op waaks gedrag.
Een bench is een heel gevaarte om mee te slepen, maar ieder zijn keuze. Als het thuis zijn vaste stek is, kan het een veilig punt voor hem zijn.
Wij schaffen dit jaar ook voor de hond een klein fluoriserend vestje aan. We merkten dat veel campings toch wel aan drukke wegen liggen. De laatste ronde in het donker ben je vaak slecht zichtbaar en de hond idem. Een knipperlampje aan de riem kan ook helpen. Straatverlichting is in het buitenland en achteraf meestal afwezig.
Geplaatst door: Anna
, Datum:
06.04.2010 09:31
Wij hebben een grote Duitse Dog en die slaapt op een kussen bij ons in de caravan. Hij gaat midden in de nacht even "een rondje" doen, geeft onze dochter, die on het onderste stapelbed slaapt een lik; kijkt nog even bij ons en gaat weer rustig op zijn kussen liggen om verder te slapen. Hij heeft het alleen eerder koud dan wij, dus ga ik iets eerder met hem naar binnen.
Als ik eten kook ligt hij verheerlijkt toe te kijken.
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
06.04.2010 11:20
Wat leuk, een Duitse Dog... hebben we ook jaren mee gekampeerd en sliep inderdaad in de caravan. De laatste jaren hebben we twee Ierse Wofshonden meegehad, die allebei in de caravan sliepen. Wij hebben geen vast bed, maar laten de grote tafel 's nachts tussen de banken zakken en maken daar ons bed op. Het treinzitje achter werd als hondenbed opgemaakt... is alle jaren prima gegegaan. Wij kamperen zonder voortent en meestal in voor- en najaar, dus er was geen slaapplek buiten. Onze Ier Unity lag het liefst buiten (ook in mist en regen); we lieten 's nachts de deur open aangezien ze echt tegen het opstapje aan lag en 's morgens rond een uur of vijf haalden we haar binnen omdat het te koud werd. Aangezien Ann echter over een tent beschikt is dit geen optie, maar als haar hond rustig is zou alleen een hondenkussen in een hoekje van de tent kunnen volstaan. Ze rollen zich toch op. En die lik 's morgens komt me erg bekend voor; net als het kwispelen wanneer je zelf een oog opendoet... Klinkt hard in een caravan.
Geplaatst door: Petra
, Datum:
06.04.2010 11:50
Aan buiten slapen kleeft wel een risico.
Veel dierenartsen adviseren de hond ´s avonds en ´s nachts binnen te houden ivm zandvliegen.
Geplaatst door: ann
, Datum:
06.04.2010 13:02
ja, inderdaad heel spannend, zo een nieuwe viervoetige huisgenoot. We zullen allemaal wat moeten wennen aan elkaar maar denk dat het wel zal loslopen. (hoop het toch, hihi)
Ik overweeg zowat alle opties die hier al genoemd zijn.
Eerlijk waar vind ik een bench meeslepen ook nogal omslachtig. We rijden niet met de kleinste auto (Seat Altea) maar met allerhande kapeermateriaal krijgen we die toch wel vol.
En dan nog een bench erbij........ maar we zouden dat doen omdat hij nu gewend is om in de auto steeds in een bench te zitten.
Vraag me ook af of we die gewoonte kunnen aanpassen naar in de auto met hondenriem om ipv in bench. Valt te proberen.
Als het wat droger word, zet ik onze tent op in de tuin en kunnen we al zien of hond er nog bij zou kunnen op een kussen. Met idd risico dat ons grondzeil geen 10 jaar zal meegaan.
Geplaatst door: Peetje
, Datum:
06.04.2010 13:54
@Ann als je de hond al aangelijnd in de auto meeneemt, doe het dan wel met een tuigje en NIET met een halsband!! Bij een noodstop (of nog erger) houdt een tuigje de hond goed vast; een riem om de nek zal de hond wurgen en dan wil niemand.
Geplaatst door: ® Brend@
, Datum:
06.04.2010 21:15
Stukje vloerbedekking mee met rubber rug voor het stuk waar de hond slaapt misschien? Neemt plat op de vloer van de auto geen ruimte in in de achterbak.
Geplaatst door: Jan
, Datum:
06.04.2010 23:28
Probeer eens even uit of de hond zich prettig voelt in de auto.Maak wat ritjes met hem en koppel een ritje aan iets leuks bv vrij rennen, spelen etc. Laat de hond aan de auto wennen en de meeste honden vinden het dan erg prettig in de auto. Als je de ramen voor een deel laat openstaan kan de hond evt.zonder bench prima in de auto slapen.Hoef je de bench niet mee te slepen.Gewoon oefenen en uitproberen.
Geplaatst door: Boer'nkampeerder
, Datum:
07.04.2010 00:33
Mien hond sloapt woar ze goat ligg'n