Route van Fr. naar Sp. door de pyreneeen (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Peter
, Datum:
25.01.2010 16:48
Wij gaan dit jaar met vakantie in de buurt van Lerida, Spanje. Heeft er iemand de route al gemaakt van Toulouse door de pyreneeen via Veilha (tunnel) ?
Wij rijden met een Ford Mondeo en een Hobby 470 (1300 kg max).
Is dit goed te doen qua drukte ?
Bedankt
Geplaatst door: Pierre
, Datum:
25.01.2010 17:13
Geplaatst door: Bonasera
, Datum:
25.01.2010 19:07
Daar wij veel bij de Pyreneën kamperen, deze route tot de tunnel als uitstap gereden.Via Toulouse,Saint Gaudens,de A645 ,D33 naar de N125 door de Val D'aran ?prachtige vallei.Na Vielha is het 10 km bochtig klimwerk,maar het is breed en te doen met caravan.Indien je het een beetje gewoon bent met caravan in bergachtige streken te rijden is het geen probleem.
De rest tot Uw bestemming ken ik niet.
Geplaatst door: bernadette
, Datum:
25.01.2010 19:29
Wij zijn 2 jaar achter elkaar door de tunnel gegaan. Geen last gehad van drukte. Vrachtverkeer viel ons reuze mee.
Van de snelweg tot Vielha ga je door allerlei kleine Franse dorpjes. Dat kan soms wat smalletjes zijn. Bij een enkel dorp word je, als caravanner of vrachtwagen er omheen geleid.
Na het dorp Vielha gaat het kronkelig omhoog, maar nergens echt steil. (max 8%) Na de tunnel gaat het heel geleidelijk naar beneden over een brede weg.
De tunnel zelf is nog niet zo oud. (max 5 jaar??) Goed verlicht en voorzien van alle gemakken die tegenwoordig bij een moderne tunnel verplicht zijn.
Wij vinden het een mooie route en prima te doen.
En wat we altijd zo leuk vinden in de bergen. We gingen in de regen en de mist de tunnel in en aan de andere kant scheen een stralende zon!
Geplaatst door: bernadette
, Datum:
25.01.2010 19:31
Ik bedoel max 8% aan de zuidkant van de tunnel.
Geplaatst door: Francis
, Datum:
25.01.2010 19:52
Een aangename, minst moeilijke route met caravan ,is voor mij de overgang via de Col de Somport , zeker nu er kan gebruik gemaakt worden van de prachtige tunnel .Er is ook enig vrachtverkeer maar dat stoort hoegenaamd niet , want de snelheden zijn zeker aangepast en de baan is breed en vloeiend te rijden ! Aan de spaanse kant in Puente la Reina, een 15 km van Jaca ( ook hier )ligt een mooie camping ,om uit te blazen na een formidabele tocht in het hooggebergte en dit zonder moeite .Succes!!
, Datum:
27.01.2010 10:13
Alvast bedankt voor jullie waardevolle info.
Kent er ook iemand de route van Ax-les-thermes over de pyreneeen richting Berga ? (ik geloof de E9)
Is dit te doen ? Qua drukte en caravan.
Groetjes
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
27.01.2010 11:31
Beste Peter... koop het gele Michelinboek van Frankrijk bij de ANWB (nog geen 20 euro) en je kunt weer jaren voort. Staan alle wegen (ook de bergpassen in). Natuurlijk kun je via Ax over de pas langs Andorra naar Spanje... ik zou het alleen niet doen; althans niet met een caravan, maar afgelopen voorjaar reden er ook vrachtwagens. Wij reden deze route met de losse auto. Druk was het toen niet, maar langzaam ging het wel; heel erg langzaam. Behoorlijk steile weg en veel scherpe bochten.
Zoek de tunnels op, dat bespaart een hoop ergernis voor jou en alle andere weggebruikers.
Geplaatst door: Texel
, Datum:
27.01.2010 12:54
Op de jaarlijks bijgewerkte en gratis (leden) routekaarten van de ANWB staan de hellingpercentages bij de wegen aangegeven. Bovendien staat er middels gekleurde caravansymbooltjes aangegeven als wegen goed, moeilijk of verboden zijn met een caravan.
, Datum:
27.01.2010 12:54
@digi-oma
Bedankt voor de info maar ik koop elk jaar mijn trouwe gele michelinboek.
Ik ben niet van plan om via een pas naar Spanje te trekken want in de route tussen Ax-les-thermes en Berga (Sp) zitten 2 tunnels. Maar het betreft hier een niet-autosnelweg en ik had graag geweten of de E9 goed te berijden valt (breedte weg, steil, druk) Dus als iemand die route al gedaan heeft met caravan ???
Dank je
Geplaatst door: PetraHM
, Datum:
27.01.2010 21:43
Die route moet prima te doen zijn. In 2007 hebben we deze gedeeltelijk gedaan: voor de tunnel van Vielha sloegen we af en reden over de Port de Bonaigua. Met een auto met aanhangertje was dit prima te doen. De weg naar Lleída volgt de rivier, en dus een dal. Lijkt mij geen enkel probleem.