Procedure invoeren Nederlandse caravan in België (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Erik
, Datum:
26.03.2009 07:36
UITVOEREN
Om te zorgen dat de vorige caravaneigenaar een vrijwaringsbewijs krijgt, moet de caravan uitgeschreven worden. Dit kan bij alle RDW-kantoren. Vergelijkbaar met de Belgische DIV-kantoren.
Voor het aanmelden van de uitvoer heeft u nodig:
* Een geldig legitimatiebewijs
* Het Tenaamstellingsbewijs en het Overschrijvingsbewijs van het
kentekenbewijs
* De kentekenplaat van uw aanhanger
De oude kentekenplaat wordt ingeleverd. Dus de caravan beschikt niet meer over een eigen plaat. Zonder plaat mag de caravan niet de openbare weg op. Simpele oplossing is een exportkenteken kopen á € 20,-. Deze is twee weken geldig. Caravan kan dus mee naar huis genomen worden achter de auto.
BELANGRIJK:
Bemachtig de orginele kentekenbewijzen (Nederlandse voertuigidentificatie gegevens). Zonder deze papieren is het invoeren vele male moeilijker.
Zorg voor een koopcontract met hierop vermeldt type caravan en aankoopprijs.
AANVRAAG TOT INSCHRIJVING
Vandaag geweest voor de handmatige inschrijving bij de Belgsche douane. Normaal gesproken kan dit aansluitend op de uitvoer van de caravan. Wij kregen echter onze derde kind op 25 augustus, dus hadden geen haast.
Om een Belgische kentekenplaat aan te vragen moet de caravan eerst administratief ingeschreven worden middels een rose formulier. Dit kan bij alle douanekantoren. Ik heb dit gedaan bij de grensovergang Maasmechelen. Hierbij had ik nodig de originele kentekenpapieren, koopcontract en mijn Belgische identiteitspapieren.
Deze douaneambtenaar vult alles in, waarna je een formulier kan toevoegen aan je verzameling. Kosten: € 2,-
Daarnaast ben je ook ingeschreven voor de wegenbelasting. Factuur volgt volledig automatisch. Very Happy
GELIJKVORMIGHEIDSATTEST
Bij de keuring zal men vragen om een gelijkvormigheidsattest (homologatieverklaring). Tevens wil men een chassisplaatje zien met het nummer van het Proces Verbaal van Goedkeuring (PVG nummer) Dit zit er echter niet bij als je een caravan koopt bij een Nederlandse particulier. Is de caravan gekocht bij een Nederlandse dealer? Dan kan hij hiervoor zorgdragen. Bij geen gelijkvormigheidsattest/homologatieverklaring moet de caravan een aparte en strenge keuring ondergaan. Dit kost niet alleen veel meer geld, maar veel meer tijd.
Ik heb hiervoor contact opgenomen met Adria België. Zij gaven mij het volgende antwoord:
Wanneer ik dit attest heb gekregen, kan ik samen met mijn "aanvraag tot inschrijving van een voertuig" naar een DIV-kantoor voor een administratieve keuring. Dit kan enkel bij een DIV-kantoor waar een douanier aanwezig is. In mijn geval in Alken.
ADMINISTRATIEVE KEURING
Samen met mijn rose formulier, gelijkvormigheidsattest, Nederlandse kentekenpapieren, koopcontract en ID ben ik naar Alken gegaan voor de adminstratieve keuring. Een paar stempels en € 10,- armer kan je met het rose formulier naar je verzekeringsagent.
De verzekeringsagent moet het zijn gedeelte invullen. Hiermee bewijs jij dat de caravan verzekerd is. De verzekeringsagent kan ook zorgen voor een aanvraag voor de kentekenplaat of je kan zelf met het rose formulier inclusief verzekeringssticker zelf een plaat ophalen. In beide gevallen kost een kentekenplaat € 125,-.Bij het ontvangen van je kentekenplaat ontvang je ook per post je definitieve inschrijvingsbewijs.
TECHNISCHE KEURING
Met je inschrijvingsbewijs en gelijkvormigheidsattest in de hand en de kentekenplaat op de caravan kan je naar de technische keuring. Doordat ik beschik over een gelijkvormigheidsattest kan ik naar ieder DIV-station voor de keuring. Tijdens de keuring wordt gelet op de volgende punten :
http://www.abaonline.be/Ressources/FolderNDL.pdf. Tijdens de keuring wordt de caravan ook gewogen. Hierbij wordt dus ook op papier gezet wat je eventuele laadvermogen is. Zorg dus ervoor dat je caravan zo leeg mogelijk is. Een caravan met een "papieren" laadvermogen van 340kg verkoopt later beter dan een caravan met een laadvermogen van 150kg. Dus voortent, matten, bestek, enz allemaal eruit. Het laadvermogen, rijklaar gewicht en de MTM staan vermeldt op het identificatieverslag. Dit verslag ontvang je bij je keuringsbewijs. Kosten van deze keuring bedragen in totaal € 43,-
Is deze laatste hobbel met goed gevolg afgelegd? Dan kan het grote genieten beginnen. De caravan is officieel ingevoerd.
CONCLUSIE
Wij hebben geen haast gehad en hebben dus alles rustig op ons gemakje gedaan. Deze procedure is echter te doen in drie weken. De meeste tijd ging bij zitten in het wachten op een gelijkvormigheidsattest. Dit attest loopt wel als een rode draad door de gehele procedure. De formaliteiten zijn in één á twee dagen af te ronden.
Geplaatst door: ® Eveline
, Datum:
26.03.2009 09:10
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
26.03.2009 10:35
Voor Nederlandse kampeerders die overwegen hun caravan in Frankrijk te verkopen (omdat het bijv. een oudje is en ze overwegen in Nederland een nieuwe te kopen)... let op dat daarvoor ook strikte regels bestaan. Juist omdat je caravan - als het goed is - een eigen kenteken heeft dat bij de RDW geregistreerd staat.
Elders heb ik beschreven dat onze caravan in Frankrijk total loss geraakte en dat deze daar moest blijven. ANWB heeft eerst invoer IN Frankrijk geregeld, daarna het sloopgebeuren en daarna weer de papierwinkel en het vervallen verklaren van het kenteken voor Nederland, je blijft anders verantwoordelijk voor die oude caravan.
Geplaatst door: hans
, Datum:
16.01.2010 03:24
zijn de kosten bij een caravan bij een bepaalde leeftijd lager bij het invoeren van nederland naar belgie.
Geplaatst door: ® Marnix
, Datum:
26.08.2010 20:50
Voor het Plaatje met de PVG nr moeten we daar voor echt langs de Invoerder, in ons geval Wetteren :-( zou zaterdag de karavan gaan op halen in NL.
gr Mx
Geplaatst door: den europeaan
, Datum:
26.08.2010 21:30
eengemaakt Europa noemen ze dat dan................pffffffffffffff...ik zal wel ne caravan in den belgique kopen....ook hier keus genoeg hoor.
Geplaatst door: Mieke
, Datum:
27.08.2010 08:21
opgelet bij het invoeren. Ik hoorde dat sommige belgische invoerders moeilijk doen en voor bepaalde merken is het zeer moeilijk aan de PVG te krijgen. Hobby is geen probleem (Wetteren)Ik hoorde wel bedragen van 500 euro voor dit PVG. Dus voor je bep. merk caravan koopt toch eens eerst polsen bij de Belgische invoerder van dat merk.
Geplaatst door: ® sandra
, Datum:
27.08.2010 15:40
Makkelijk invoeren, vergeet het maar. schoonouders kochten in Nederland een caravan nij een erkende dealer.krijgen er de attesten bij. koopcontract. echt alle papieren. maar... deze caravan was al wat ouder en .. dit type caravan was exclusief gemaakt voor verkoop in Nederland. dit zorgde ervoor dat wij deze niet ingevoerd kregen in belgie. Hebben zelfs met de duitse fabrikant gemaild, gebeld... maar die mochten ons geen gelijkvormigheidsattest geven omdat het hier ging om een caravan die alleen verkocht werd in nederland.
Div kantoor kon er niks mee doen, echt alle instanties afgelopen maar helaas. Schoonouders mochten met deze caravan niet de baan op. dus maar terug verkocht. dus onze les hieruit. Hoe mooi het ook wordt voorgesteld.. caravan kopen we in België.Alleen al maar ons het gezeur van die bureau luitjes die zelf niet weten wat ze met zo een gevallen moeten doen.
Geplaatst door: Moeilijk als het makkelijk kan
, Datum:
27.08.2010 17:41
Waar hier over wordt gesproken is de administratieve overschrijving niet het invoeren. Invoer is uit de tijd in de EU
Je kan natuurlijk ook de caravan gewoon in Nederland op uw naam laten zetten op het postkantoor. De oude eigenaar krijgt zijn vrijwaring en u de caravan met Nederlands kenteken.
Daar mag u gewoon mee rijden mits u een aansprakelijkheidsverzekering (de Belgische benaming ben ik vergeten)voor de aanhanger afsluit.
Gaat u op de camping wel als een Ollander door het leven :-))
Geplaatst door: Mieke
, Datum:
27.08.2010 18:58
Lijkt me toch onmogelijk. Dan rij je met een Belgische nummerplaat op je wagen en een Nederlands kenteken op de caravan?????
Geplaatst door: Renee Stulen
, Datum:
29.10.2010 17:02
Wie heeft ervaring met het kopen van een nieuwe caravan in Frankrijk en invoeren in Nederland.
Geplaatst door: ® Ed
, Datum:
29.10.2010 18:36
Geplaatst door: A
, Datum:
15.12.2010 18:24
In mei 2010 een zeer jonge caravan gekocht in Nl die nooit is voorgesteld aan de Belgische overheid en waarvan ook geen dealer is in België. Helemaal legaal uitgevoerd in Nl (uitgeschreven) transitplaat (2 weken geldig), etc. De producent zelf was bereid om papier te verstrekken met pvg (Proces verbaal van goedkeuring) nummer van de RDW Nl edm.. Mooi zichtbaar chassisnr, plaatje in disselbak met nr PVG van Nl. Niets daarvan. Men wil het Belgisch nummer van proces verbaal van goedkeuring maar dat PV is nooit gemaakt want men heeft de caravan hier nooit voorgesteld. Uiteindelijk gekozen voor de zogenaamde 'unieke keuring' (was duur én ik heb dan ook de garage laten gaan omdat ik het niet zag zitten trommelremmen te demonteren edm).
Nadien dossier naar Brussel. Na 3.5 maand (=daar ter plaatse) en kostprijs 90+30 euro heeft men mij een papier gestuurd (uniek Proces verbaal van goedkeuring) waarmee ik nu naar de DIV kan om een inschrijving te regelen en een nummerplaat aan te vragen.
Eens dat rond is mogen we er mee op de weg vermoed ik...
Let wel: bij unieke keuring wordt het voertuig nagekeken met de meetlat van de huidige wetgeving. Invoeren met een PVG van een Belgische dealer is dus soms minder streng...
Het is dus wel mogelijk maar langdurig en enkel met redelijke zekerheid als het jonge caravans zijn (die zijn dan in orde met de huidige wettelijke voorschriften)...
Geplaatst door: ingo
, Datum:
24.01.2011 23:44
hoi , heb vorige week een veetrailer gekocht die 15 jaar geleden ingevoerd was uit nederland ,maar deze was nooit ingeschreven op de openbare weg.nu zei de verkoper dat dit geen probleem kon deze op de openbare weg te krijgen. ik ben met een copie van het gelijkvormigheids attest en aanvrrag van inschrijving van voertuig
.bij de technische keuring gaan bevragen en heb gebeld naar het D I V en zij hebben het pvg nummer opgezocht en dit zou geen enkel probleem kunnen vormen .en mocht gerust deze aanhanger kopen.nu wilde ik deze aanhanger laten inschrijven en nu krijg ik te horen dat het pvg nummer vervallen is.en dat ik mij moet richten tot een dealer .maar ik wordt nergens geholpen,kan iemand mij helpen hoe ik deze situatie in orde zou kunnen krijgen
mvg ingo
Geplaatst door: ® marie
, Datum:
25.01.2011 10:25
Het lijkt wel de vorming van de nieuwe regering, :)
Geplaatst door: Gilbert
, Datum:
25.01.2011 12:03
A, wat u schrijft klopt als een bus, iedere caravan kan in belgie ingevoerd en gekeurd worden, alleen soms lange adem, als het type in Belgie niet bekend is, moet er een eenmalige keuring gebeuren a la meetlat, en dat juist om een eenmalig pva attest te bekomen, als je dat dan 3 maanden later hebt, kan je hem gaan inschrijven en mag je weer naar de keuring om hem op de baan te mogen gebruiken, veel rompslomp maar eigelijk lukt het best als je tijd genoeg hebt, dus in Januari beginnen om tijdens juli met verlof te kunnen.
Geplaatst door: Marjo
, Datum:
25.01.2011 14:56
@Eveline
Je hebt een verwijzing gegeven naar jullie site. Ik ben er eens gaan kijken, onder het kopje collumns, ik heb ze allemaal gelezen en ik heb ervan genoten. Heel erg leuk.
Mvg Marjo.
Geplaatst door: Europboy
, Datum:
25.01.2011 18:05
CONCLUSIE!!!! Dat ze in Holland hun caravans steken waar de zon niet schijnt!!!!!Zal er wel ene in Belgie kopen. Zielig eengemaakt Europa.
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
25.01.2011 18:17
Ach Euroboy, wij hebben jarenlang met veel plezier rondgetoerd in een Constructam uit Temse... zo'n echte oude met een houten vloer die bij zowat iedereen wegrotte en met echt glazen ramen (wat een condens 's morgens). Toilet en koelkast hebben we er zelf in gemaakt; toilet was een Porte Potti die los meeging in een houten frame, maar de koelkast hebben we ingebouwd boven het wiel. Gele gordijntjes en blauw gebloemde kussens. Dat ding is echt rondgesleurd van Dalarna in Zweden tot Monaco in Zuid-Frankrijk en mee met de "bac" over de Gironde. Oh ja... er zaten meer dan 400 stickers op... kochten we in elke plaats waren we waren en hoeveel Fransen er niet omheen hebben gestaan.. "oh ik woon daar en m'n ouders daar enz." Was wel een dure hobby, doen we niet meer. Was een heel goede caravan en prima bestand tegen alle soorten wegen... Begisch fabrikaat dus.
Geplaatst door: saskia
, Datum:
02.02.2011 19:55
Belgisch kenteken op auto met Nederlandse nummerplaat op caravan is volkomen legaal hoor!