2 apparaten op Campingaz 907 3kg (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Ruud & Lies
, Datum:
21.01.2008 13:12
Hallo,
wij zijn van plan om aankomende zomer voor het eerst sinds jaren weer te gaan kamperen. We hebben hiervoor een gasfornuisje overgenomen en we willen ook nog een koelkastje wat op gas werkt zodat we niet afhankelijk zijn van elektriciteit.
We hebben een Campingaz 907 gasfles met ca. 3 kg. vulling. Hoe lang kun je daarop koken?
En is het mogelijk om ook de koelkast op deze zelfde fles aan te sluiten of adviseren jullie om daarvoor een aparte fles te nemen?
Alvast bedankt voor de info.
Geplaatst door: ® karla
, Datum:
21.01.2008 13:55
Ik heb het gasverbruik een keer een jaar bijgehouden voor indicatie van het verbruik. We hebben twee flessen van 6 kilo bij ons. Voor het koken gebruiken we gemiddeld 100 gr. Dus met een drie kilo tank is dat 30 dagen koken.
Voor de koelkast gebruikten we een fles van 6 kilo voor 12 dagen. Wel altijd de koelkast maximaal gekoeld.
Geplaatst door: cimeroni
, Datum:
21.01.2008 14:14
Tja, ik heb een andere mening.Een bus gas moet je meenemen. Kost toch al gauw zo'n 75 Euro. Electriciteit is op vrijwel elke camping aanwezig. En daar hoef je niets voor mee te nemen. Behalve een lange kabel. Wij koken dus elecktrisch.Voor noodgevallen hebben we een klein campinggasbusje bij ons.
Geplaatst door: ® Theo
, Datum:
21.01.2008 14:45
Weer een andere mening nl wij hebben 2 gaspotten(904-907) om te koken en te koelen en qua koken redden we het bijna met de 904 en de 907 gaat op de koelbox (ca 1,5 week altijd bijna voluit)
Geplaatst door: hani
, Datum:
21.01.2008 15:23
Ik vraag mij af wat de reden is dat je geen electriciteit wil?
Elke camping heeft tegenwoordig op bijna elke plaats electriciteitsvoorzieningen.Mag ik vragen waarom je dat niet wilt?
Geplaatst door: Jen
, Datum:
21.01.2008 15:27
Wat dacht je van ca Euro 2,00 (of meer) per nacht Hani.
Geplaatst door: cimeroni
, Datum:
21.01.2008 15:46
Jen, wat is dan duurder. Gasfles kopen en meenemen of electriciteit? En wat dacht je van gemak? Een gasfles is zwaar en een electriciteitskabel niet.
Geplaatst door: Jen
, Datum:
21.01.2008 16:14
Even afgezien van het gemak en gewicht, is het gebruik van gas vaak voordeliger dan elektra van de camping. En dat is voor sommigen een reden om daarvoor te kiezen. Het hangt natuurlijk af van wat de camping rekent voor elektra maar vaak loont het.
Zelf pieker ik er niet over,met een caravan met boiler,waterpompes,TV e.d.
Geplaatst door: hani
, Datum:
21.01.2008 16:38
Ben benieuwd wat het antwoord is van Ruud en Lies.
, Datum:
22.01.2008 00:24
Wij willen niet afhankelijk zijn van elektriciteit aangezien we waarschijnlijk op wat kleinere campings willen gaan staan waar niet alle plaatsen elektriciteit hebben. Ook vind ik de kosten voor elektriciteit best hoog, wat ik nu ongeveer gezien heb komt dat gemiddeld op €3 per nacht neer. Dat is voor 2 weken dus ca €50. Dan heb je een gasfles snel terug verdiend.
Ook heb ik gelezen dat een koelkast beter koelt op gas dan op stroom dus vandaar ook de overweging voor beide apparaten op gas.
Ik begrijp dus dat het op zich wel mogelijk is qua vulling om beiden aan te sluiten op een 907 maar misschien zijn 2 losse flessen handiger, het gewicht maakt niet zoveel uit, er is nog ruimte genoeg in de auto.
Rest ook nog de vraag of er een soort van splitters te koop zijn bij de campingwinkels en of dat een beetje handig werkt.
Ik hoop dat ik ieders vraag weer heb beantwoord.
Geplaatst door: ® Theo
, Datum:
22.01.2008 08:59
Vaak hebben wij de koelbox en de kooktafel op verschillende plaatsen staan wat bij ons ook al een reden is om met 2 gaspotten te werken(Beide hebben dan een slang van ca 1 meter)daarnaast stel dat er een pot leeg is heb je al het goed is altijd een beetje reserve totdat je weer een nieuwe vulling hebt(Wij hebben dus geen ervaringen met splitters)Omdat we heel soms(omdat het niet anders kan) op plaatsen staan die stroom hebben en wij daarvoor moeten betalen maken we wel eens gebruik van stroom echter de koelbox moet zowel bij gas als stroom wel goed horizontaal staan(Gas koelt wel beter als stroom)
Geplaatst door: ® Karla
, Datum:
22.01.2008 09:57
De stroomvoorzieningen zijn op de kleine campings ook goed. De Fransen zelf gebruiken altijd elektriciteit. Daar hoef je dus geen zorgen over te maken. De boerderij campings hebben vaak zelf grote haspels liggen voor de moeilijker bereikbare plaatsen.
Wij wilden ook graag niet afhankelijk zijn van stroom en hebben daarom jarenlang met gasflessen gewerkt. Maar bij de koelkast verstopte vaak het gaasje voor de brander, zodat de koeling niet goed werkte. Dit is dan weer te verhelpen met doorblazen of een nieuw gaasje. Maar dat heb je dan weer niet bij je, zodat we toch weer stroom moesten nemen. We gingen altijd 4 weken met de kinderen en dan heb je toch veel gasflessen nodig. De Nederlandse flessen kun niet overal inwisslen. Er zijn wel vulstations, maar dat wordt ook steeds moeilijker zoeken. In Hongarije kwamen vulwagens op de camping !
Splitters zijn er in diverse soorten te koop en dat werkt goed. We hebben nu een splitter erop voor de barbecue.
We gebruiken altijd een fles tot die op is en gaan dan op de volgende over, zodat je nooit zonder gas komt te zitten.
Geplaatst door: daantje
, Datum:
22.01.2008 18:23
In Frankrijk kan je bij de meeste grote supermarkten (LeClerc, Hyper U etc.) gewoon je Campingaz 907 omruilen voor een volle hoor!
Gelukkig is campingaz (blauwe blikjes/gasflessen) in Frankrijk beter verkrijgbaar dan in Nederland. Geen enkel probleem.
Als je niet zeker bent of er in de buurt van de camping waar je zit omruilpunten zijn, dan kan je dit op de site van Campingaz zelf nakijken (kijken bij verkrijgbaarheid cartouches).
Die splitters zijn bij een goede kampeerwinkel te koop, of soms ook bij een bouwmarkt. Het enige waar je op moet letten is de druk.
als beide aparaten te weinig druk krijgen, doen ze 't allebei niet. Maar dat is een kwestie van thuis ff in de tuin uitproberen lijkt me.
groetjes en een fijne vakantie
daantje
, Datum:
23.01.2008 11:43
Mensen, bedankt voor de nuttige antwoorden.
We gaan gewoon voor 1 gasfles met een splitter, mocht dat een probleem geven dan kunnen we altijd nog een fles erbij kopen.
iedereen alvast een prettige vakantie en veel vakantie-voorpret
Geplaatst door: ® hanneke
, Datum:
23.01.2008 17:19
Een extra campinggaz fles bijkopen is ontzettend duur!
Je kunt ook overwegen om een franse gasfles te kopen, van bijv. twinnygaz. Dat zijn die knalgroene flessen. Je kunt ze ook in Nederland aanschaffen, maar in Frankrijk zijn ze goedkoper. Je betaalt per 5 kg rond de 16 euro.Ook de aanschaf van de fles valt veel lager uit. Kijk maar eens op deze prijslijst:
http://www.vebevansteijn.nl/downloads/prijstlistpropaan2008.pdf
Deze flessen zijn bij elke franse supermarkt/ tankstation om te ruilen.
Vergeet niet om een adapter aan te schaffen en controleer welke drukregelaar je koelkast en fornuisje nodig heeft.
Geplaatst door: Jan
, Datum:
23.01.2008 20:52
Ik heb de 907 (butaan) ingeruild voor de bekende groene 5 kg fles (propaan). Wat zijn die vullingen van de 907 crisis duur geworden zeg, bij ons hier in het dorp betaal ik EUR 28,- voor een vulling van 2,75 kg ordinair butaan gas! Dan liever een tientje voor 5 kg propaan gas. Dat je de groene fles niet om kunt ruilen in Frankrijk neem ik voor lief. Ik laat me niet langer een poot uittrekken door Campingaz.
Geplaatst door: Dik Trom
, Datum:
23.01.2008 21:33
Dat zijn dus ook mijn gedachten Jan. Ok wij stappen over van butaan naar propaan.