Warm slapen in een tent. (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: geertje
, Datum:
26.10.2006 17:50
Ook dit jaar hadden we het s'nachts verschrikkelijk koud. Wij hebben een karsten tent en slapen op luchtbedjes.Daaronder isolatiematjes, maar we hebben het idee dat dat niet echt heel goed werkt!
Daarom onze vraag aan tentkampeerders, hoe houden jullie het in koude nachten warm? En tja, we hebben 3 kleine kinderen dus al die andere trucjes proberen we alleen heel zachtjes uit en ook niet de hele nacht.Wie geeft de ultieme tip!?
Geplaatst door: jeanet
, Datum:
26.10.2006 18:28
Goede slaapzakken kopen. Ben je lid van de Consumentenbond? Dan kun je nakijken of er het afgelopen jaar een test is geweest. En bij de betere zaken hangt er een kaartje aan de slaapzak, waarop staat bij welke temperaturen die nog aangenaam is. Succes.
Geplaatst door: Martien
, Datum:
26.10.2006 18:31
Het hangt natuurlijk af van de regio waar je bent/klimaat. Wij kampeerden op Les Tours (Aveyron, bij meer), waar het in juli 2006 's avonds en 's nachts regelmatig regende en flink afkoelde. Ik sliep er met sokken aan, joggingbroek/legging, T-shirt met lange mouwen, en soms een wijde trui. Er zijn nachten geweest dat ik het dan nóg koud had en dan maar het grootste badlaken over m'n slaapzak heenlegde, en dan óók nog het tafellaken van de kampeertafel... Overigens slaap ik op een goedkoop luchtbed, dat aan één zijde van wat zachter materiaal (kou trekt er iets minder door heen) is gemaakt.
In een andere regio was het juist warm, gingen de sokken uit, luchtig T-shirt aan, en rits van slaapzak helemaal los.
Geplaatst door: Ronaldo
, Datum:
26.10.2006 18:42
Dit is het ultieme 'kramperen', slapen onder een tafellaken.
Geplaatst door: ® berny
, Datum:
26.10.2006 18:46
Een luchtbed kan prima liggen, maar geeft een koude, niet isolerende onderlaag. Toen wij nog op luchtbedden lagen, lagen we bij koud weer zowel onder als op een dekbed, tegen de kou-van-onderaf (en van opzij). Onder het dekbed waarop we lagen hadden we vaak nog een extra warme laag (dekbed of deken). Ook als we in een slaapzak sliepen, legden we als het koud was daaronder altijd zo'n extra onderelaag. De tentvloer 'warmden we op' met zo'n isolerende grondmat-met-gaatjes, en deze schoven we natuurlijk ook onder het luchtbed. Dekbedden zijn vaak dikker en warmer dan slaapzakken, maar met twee slaapzakken per persoon zal je het ook niet gauw koud hebben.
Geplaatst door: mirjam
, Datum:
26.10.2006 19:12
Gewoon een ouderwetse wollen deken -onder- het luchtbed.
Geplaatst door: ® lind@
, Datum:
26.10.2006 19:13
op veldbedjes daar daarbovenop de luchtbedden lig je in ieder geval van grond af.
wij deden dit jaren in nederland maar niet met luchtbedden maar met een noppenmatras, dikke sokken aan extra deken en dan heb je het echt niet koud
Geplaatst door: ® Antonia
, Datum:
26.10.2006 19:17
extra warme fleece binnenslaapzak in je slaapzak
Geplaatst door: bleur
, Datum:
26.10.2006 19:21
Neem een kruik mee vullen met warm water en in je slaapzak leggen, van te voren als voorverwarming of een hele nacht, heerlijk.Deze winter zullen er weer volop te koop zijn in allerlei soorten en maten. Een extra deken er over. Een heerlijke pyama. Onze kinderen en wij zelf hebben het nooit koud op deze manier.Je kunt alles gebruiken als het heel koud is en dingen weglaten naar behoefte. Veel kampeer plezier.
Geplaatst door: ivonne
, Datum:
26.10.2006 19:42
Wij kamperen ook in de winter in de tent.
Het isolatie matje leggen we OP het luchtbed, als je het eronder legt verwarmt je lichaam het luchtbed, met de lucht erin, maar die lucht stroomt langs de kanten van het luchtbed waar deze afkoelt.
Daarbij: dubbele sokken aan, jogging of pyama broek, trui, jas,soms tuinstoelkussens, dekens , zakken gemaakt van dekens voor in de slaapzak, eventueel, wij houden er helemaal niet van ,een electrisch kacheltje 's nachts aan. Ik durf dat dus niet.
Wat we ook doen: zorgen dat we er warm inkomen, dus wandeling oid als laatste, niet douchen, door de kou lopen en dan in bed, masar wandelen, badminton oid.
wat trouwens erg effectief is: een heel pluizige dikke deken over je slaapzak en dan daarover een gewoon laken, je zorgt er dan voor dat de lucht veel meer stilstaat.
En wat het nadeel was van onze vorige tent: de binnententen liepen tot de vaste kuip, vanaf de top, daardoor was er in de binnentent weinig isolatie .
Geplaatst door: Tim
, Datum:
26.10.2006 19:55
Een luchtbed heeft geen isoleerende werking. Een isolatie mat onder het luchtbed zal ook niet veel helpen omdat je dan nog altijd de lucht in het bed moet opwarmen. Daarom dus de isolatie matjes op het luchtbed.
Verder kan ik zeggen dat self inflatable matjes een goede isolatie geven door het schuim wat er in zit.
Een aantal fabrikanten van slaapzakken geeft aan tot welke temperatuur er in geslapen kan worden. Coleman bijvoorbeeld geeft aan dat het tot 5 graden comforabel is en dat -6 de absolute grens is.Dit verschilt uiteraard per model.
Laat altijd de slaapzak overdag open liggen zodat deze goed kan drogen, een vochtige slaapzak voelt ook erg koud aan.
Berg een slaapzak altijd los op (dus niet in zòn klein zakje) anders zal de vulling steeds verder in elkaar gaan zitten en dus ook minder isoleren.
Veel succes volgend jaar met het warm houden.
Geplaatst door: ivonne
, Datum:
26.10.2006 19:59
Ook als je een goede slaapzak koopt is de manier van ermee omgaan belangrijk: rits je slaapzakken aan elkaar, dan is het al veel kouder of je moet echt tegen elkaar aan slapen. Lig je in de slaapzak en beweeg je , dan komt er koude lucht in de slaapzak, daarom doen wij vaak dekens erin, die kun je om je schouders slaan. Bedenk dus voor je veel geld uitgeeft of jullie rustig liggen te slapen, of dat je veel beweegt (en ja, ik bedoel echt tijdens het SLAPEN)
Geplaatst door: ® mart.
, Datum:
26.10.2006 20:50
Probeer eens een aluminium isolatie folie met luchtkussens die je in de bouwmarkten kunt kopen.
Wij hebben het in het verleden gebruikt toen de kinderen op schoolkamp gingen,en legde het onder het luchtbed.
Het geeft een goede isolatie.
Geplaatst door: JudithD
, Datum:
26.10.2006 20:51
Koop anders bij de dump van legerspullen van die donsslaapzakken van het leger. Kun je ook om je hoofd laten sluiten, zo'n mummie slaapzak. Ik gebruik hem nog bij -15 gr als ik buiten lig in de winter. Werkt prima, heb het vaak te warm.
Geplaatst door: daantje
, Datum:
27.10.2006 12:01
wij hadden hetzelfde probleem omdat we meestal in het voor- en naseizoen kamperen.
maar we hebben voor ons zelf de oplossing gevonden:
onder de slaapcabine ligt nu rubber gaatjestapijt. In de slaapcabine ligt een gronddeken met plastic onderkant(Hema picnickleed). Op het luchtbed ligt een losgeritste fleeceslaapzak en daaroverheen een hoeslaken. We hebben twee slaapzakken van Nomad (Bora XXL), extra groot en breed comfortwaarde 0-graden die zijn aan elkaar geritst tot een grote zak, daarin nog een extra grote twee persoons lakenzak (Xenos). Nu met nachten van 5 graden of koeler geen kou meer gehad.
Geplaatst door: N.Bijenhof
, Datum:
27.10.2006 12:08
Laatst hoorde ik (in mijn ogen) een goed idee. Neem een elektrische deken mee. Heb je wel stroom nodig natuurlijk. Deze dingen gebruiken maar heel weinig elektriciteit (zwakstroom), maar zorgen wel dat je heerlijk warm slaapt. Niet geschikt voor de oer-kampeerder, maar wel het overwegen waard lijkt me.
Geplaatst door: ® Jan
, Datum:
27.10.2006 13:12
Wij kamperen altijd in het voor- en/of naseizoen en ik kan me de tijd niet heugen dat ik het koud heb gehad.
Van beneden naar boven:
- isolatiematjes (speciale wens van mijn vrouw);
- tweepersoons luchtbed;
- molton onderlaken;
- hoeslaken;
- dekbed.
En extra kleding in bed: sokken, T-shirt, pyama e.d.? Draag ik NOOIT!
't Is af en toe even rillen als je in bed kruipt maar na een paar minuten heb ik het warm. Hebben WIJ 't warm bedoel ik.
Geplaatst door: bibi
, Datum:
27.10.2006 13:55
leg op het luchtbed een slaapzak en daar over heen een hoeslaken. en dan ga je onder een slaapzak die mintens tot -4 geschikt is.dat staat op het kaartje aan de slaapzak.Wij hebben ook een slaapzak die 180cm bij 180cm is. die is net wat breder dan de standaard maat.
Geplaatst door: Wilma
, Datum:
27.10.2006 14:08
Wij hebben een keer gekampeerd met hemelvaart met temperaturen in de nacht van -1. De kinderen hadden een extra fleece deken over hun slaapzak en wij een tweepersoons dekbed over onze slaapzakken. Toen hadden we het niet meer koud. Wel hebben we dan sokken aan. Wij slapen overigens gewoon op luchtbedden zonder matjes etc. eronder. Als het 's nachts koud is ritsen wij in ieder geval onze slaapzakken niet aan elkaar.
Geplaatst door: MoniquevZ
, Datum:
27.10.2006 14:56
Wij slapen op een heel simpel luchtbed, hierover een hoeslaken. Daarboven op 2 aan elkaar geritste donzen slaapzakken. Ook bij temperaturen rond de 0 graden heb ik het nog nooit koud gehad.