Kwaliteit van de Franse wegrestaurants (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® joke 
, Datum:
01.03.2006 23:27
Wij rijden,op naar de bestemming, over de peage-wegen. Genoeg restaurants gezien maar naar de nodige ervaring rijden wij die vrolijk voorbij. Vind het juist gezellig om in de caravan wat lekkers te maken. Okee geen uitgebreide maaltijd maar met blikken kom je een heel eind. Prijsgewijs is dit verweg het goedkoopst maar na verschillende keren het in een restaurant geprobeerd te hebben is dit gewoon het lekkerst. Afwas knikkeren we in de disselbak en zien we wel weer op plaats van bestemming. Ennn de geijkte thermoskan wordt tijdens deze pauze weer gevuld met verse koffie!
Groetjes Joke
Geplaatst door: Ankie
, Datum:
01.03.2006 23:42
Ik citeer: "maar met blikken kom je een heel eind".
Ze bestaan nog!! Nederlanders die voer meeslepen uit hun natte, vochtige landje. Dacht dat ze uitgestorven waren.
De laatste der Mohikanen. Voor het reservaat.
Geplaatst door: Leny
, Datum:
01.03.2006 23:52
Mensen waar maken jullie je druk om...eten langs de snelweg....het is bijna lachwekkend...
Geplaatst door: ® Jan 
, Datum:
02.03.2006 00:10
Niemand maakt zich ergens druk over, Leny. Maar hoe je het ook wendt of keert eten moet je als je onderweg bent. 't Is Gewoon leuk de meningen te lezen van de ervaringsdeskundigen.
De een neemt "sandwich au jambon" langs de autoweg, een volgende gaat van de autoweg af om in een restaurantje een menuutje naar binnen te werken en ander trekt onderwg een blik open.
Voor mij is de eerste vakantiedag de belangrijkste dag van het jaar dus de eerste camping wordt altijd zorgvuldig gepland. Camping is dan volstrekt onbelangrijk: alles draait om het restautant in de buurt.
Geplaatst door: berny 
, Datum:
02.03.2006 00:12
Hallo Jan! Ik bedoelde dat als je een geblinddoekt persoon aan een Macdo-broodje laat voelen, en hem laat kiezen uit a. een volgescheten luier van een aan diarrhee lijdene baby, b. een egelebuikje of c. een Macdo-broodje, dat er dan maar een kans van 1 op 3 is dat hij dat broodje eruit haalt. Het is het begin van de ontfransing, de Atlantisering van Frankrijk, aangestuurd vanuit Amnerika, maar laten we niet politiek worden op deze gezellige site! Ze hebben een hoop Franse kindertjes nu ook al zo ver gekregen dat ze dit eten. En balkenbrij vind ik ook niks, evenmin als hooftkaas.
Geplaatst door: H.M. 
, Datum:
02.03.2006 09:20
Voor een kopje koffie en een sandwich, een bordje frites met wat sla en een niet al te beroerde steak kun je best terecht langs de autoroute. Meer moet je er niet van verwachten.
In de meeste gevallen is het in ieder geval beter dan wat je langs de Nederlandse autosnelweg vindt.
H.M.
Geplaatst door: sjeng 
, Datum:
02.03.2006 09:24
@ Jan T
Nee dat was niet is oos sjoone Limburg maar in La Douce France. Als je een adresje weet in Limburg (of NL) waar je voor zo weinig dat allemaal kunt eten dan hou ik me aanbevolen!! Bon appétit!
Geplaatst door: wil 
, Datum:
02.03.2006 09:39
Over het algemeen is de kop koffie Chocomel voor de kids, de croissant en het broodje langs de snelwegen in frankrijk redelijk, eten vaak zo'n lunch in een restaurant ergens tussen dion en lyon in, maar bij vertrek vanuit nederland gaan er toch ook echt wel een aantal dingen de koelkast in, om onder weg ook heerlijk om aan een picknick tafel te kunnen eten, wat dacht je van een lekker eitje, gehakballetjes uit de jus op brood, dat geeft al het camping gevoel onderweg terwijl je nog moet wachten tot de volgende dag wanneer je de echte camping bereikt heb, kun je natuurlijk wel uitgebreid een 4 gangen menu nemen langs de snelweg, maar deze portie's zijn meestal ook snelweg, en betaal je gauw zo'n 40 tot 50 euro per persoon.
Nee onderweg naar de camping begin kamperen bij ons onderweg met z'n alle gezellig gezellig aan de picknick tafel, en een kop koffie op z'n tijd.
En ja meestal als de caravan gestald staat op de camping dan kiezen we voor een lekkere warme hap in een van de restaurants op de camping of in de directe omgeving.
Geplaatst door: monique
, Datum:
02.03.2006 10:00
wij nemen altijd een thermoskannetje koffie mee in de auto en voor de kids drinken in een koelbox, onderweg stoppen we bij een bakker voor vers brood, als we aankomen op de overnachtingscamping gaan we daar lekker in een restaurant eten, de volgende dag weer koffie mee in de auto en stoppen we bij een bakker onderweg of nemen het van de camping mee, lekker op een picknickbankje lunchen op een aire zonder tankstation , heerlijk.
Geplaatst door: Guido
, Datum:
02.03.2006 10:06
Geplaatst door: renate
, Datum:
02.03.2006 10:45
Ik ben het met Monique eens; lekker picknicken! Op de heenweg beginnen we met broodjes kaas en ham, maar het worden al snel heerlijke baguetjes! Kan bijna niet wachten tot juli! Wij stoppen alleen bij een wegrestaurant als we ´s nachts rijden, meestal L´Arche. Geen problemen hoor! Beetje erg sterke koffie, maar dat is zo tegen de ochtend wel gewenst...
Geplaatst door: barbarab
, Datum:
02.03.2006 12:36
Onze voorpret begint weken tevoren met het klaarleggen van alle kampeerbenodigdheden en het opzetten van onze tent voor laatste inspectie.
Eén dag voor vertrek wordt ons enige luxe artikel, de elektrische koelbox/kast, aangezet zodat ie goed koel wordt. Hierna wordt ie gevuld op de ochtend van vertrek met etenswaren voor onderweg. Kleine pittige worstjes, omelet, hardgekookte eitjes, komkommerstukjes, cherrytomaatjes, appels, verse bolletjes. In een thermoskan kokend water en de oploskoffie, thee en soep kan onderweg 'vers' worden bereid. We stoppen dus niet bij die drukke en dure routiers maar stoppen bij een aire waar we de zaken uitstallen en op ons gemak koffie schenken of uitgebreid lunchen.
Wij overnachten op de heenreis in een 3 persoons koepeltentje en eten in een dorpsrestaurantje. Heerlijk relaxt en voor ons echt vakantie vanaf het moment dat de deur achter ons in het slot valt.
Geplaatst door: een Nederlander
, Datum:
02.03.2006 17:18
Het vooroordeel over Nederlanders wordt maar weer eens bevestigd: Als het maar goedkoop!! en veel is dan is het goed.
Een wegrestaurant of iets dergelijks gebruik je niet voor iets echt lekkers. Puur maagvulling. Voor €10 bestaat het niet dat je een hoogstaande maaltijd krijgt.
Nederlander in Frankrijk, wordt toch eens echt een Bourgondiër!!
Neem onderweg naar de bestemming eens een Logis de France of
ga bijvoorbeeld eens lunchen bij La tour de Brison in Sanilhac (Ardeche)
http://www.belinbrison.com/nl/index.htm
Dat is pas eten
Geplaatst door: H.M. 
, Datum:
02.03.2006 17:47
Zo'n 30 jaar geleden at je als een vorst bij les Routiers.
The Times They Are A-Changin'
, Datum:
02.03.2006 17:57
Wim Kan - Een echte Hollander
Als een Hollander een avond gaat genieten
Naar de schouwburg, in z'n splinternieuwe goed
Zoekt ie zelf z'n eigen plaats, en zegt stralend tot z'n maats
" 'k Hou een kwartje in m'n zak, dat doet me goed
Al kost zo'n avond een flinke duit"
,Kijk, een Hollander, een echte Hollander
,Maakt toch een kladje van de kosten
,Anders is tie niet echt uit
In de Achterhoek, wanneer een man gaat trouwen
Inviteert ie alle buren op het feest
En bij Brabants bruidsplezier horen veertig vaten bier
Anders is het er niet echt plezant geweest
Dat is allure van wieg tot graf
Maar een Hollander, een echte Hollander
Maakt eerst een kladje van z'n kosten
En dan ziet ie d'r van af
Iedereen kent het verhaal van Sinte-Maarten
Die een bedelaar de helft gaf van zijn jas
Met dit stapelgek gebaar toonde hij wel zonneklaar
Dat ie niet van Hollandse familie was
Wij zijn nou eenmaal een ander ras
Want een Hollander, een echte Hollander
Maakt eerst een kladje wat 't gaat kosten
En dan houdt ie z'n hele jas
Geen Chinees bekreunt zich om gezinsbeperking
En konijnen staan er ook niet zo bij stil
Alles breidt zich zomaar uit
Legt maar eitjes en schiet kuit
En ik zwijg nog van K1 en kikkerdril
De sterke sekse is niet van steen
Maar een Hollander, een echte Hollander
Maakt eerst een kladje wat 't gaat kosten
En dan neemt ie d'r nog een
Ik heb een arme Turk z'n vrouw cadeau zien geven
Na een mooie voetbalmatch aan de midvoor
Het was wel niet z'n laatste wijf, want hij had er thuis nog vijf
Maar als breed gebaar kon het er toch mee door
Nou, voor ik Corry gaf aan eentje van die elf
Want als Hollander, als echte Hollander
Reken ik uit wat of ze inbrengt
En dan zeg ik: Ik hou d'r zelf
Als de schouwburg vijfenzeventig jaar oud is
Zeggen B & W: Dat wordt een heel gedoe
Feestje bouwen voor 't geheel van het schouwburgpersoneel
Wiener Saengerknaben en de Beatles toe
Plus nog een musical met tachtig man
Maar als Hollander, als echte Hollander
Rekent men uit wat of 't gaat kosten
En dan komt alleen Wim Kan
Geplaatst door: Han 
, Datum:
02.03.2006 18:59
In ieder geval eten wij er nooit. Is ook niet nodig, want bij vertrek uit Nederland zorgen we voor broodjes met beleg en drinken. Als het nodig is kopen we wat drinken bij een benzinestation bij. Maar voor de etappes en voor de terugreis is er een nog veel beter alternatief: stokbrood kopen en lekker Franse kaas en pate erop en smullen maar! Dan liefst stoppen bij parkeerplaatsen zonder benzinestation, m.a.w. de mooiere aires.
De enige uitzondering die we heel af en toe 'ns maken is een stop bij een Mac Donalds op de terugweg. Wij prefereren op dat moment de Mac vanwege de redelijke kwaliteit van het voer dat daar te verkrijgen is (in Frankrijk ook volop salades tegenwoordig voor bij het hamburgertje).
, Datum:
02.03.2006 19:14
Alle MacDonalds de wereld uit; te beginnen in Frankrijk.
Geplaatst door: Loes
, Datum:
02.03.2006 19:15
Jan, daar sluit ik mij volledig bij aan!!!
Geplaatst door: Jurgen 
, Datum:
02.03.2006 21:34
Zeer ver onder de maat.
Ik snap dan ook werkelijk niet dat Fransen zelf bij deze restaurants eten. Ik heb het dan over de vreet-schuren langs de peages, le arche en buffalo o.a. Wij hebben het een aantal keren geprobeerd omdat we toch graag een warme maaltijd binnen wilden hebben. Ik zal er kort over zijn, smeriger eten heb ik zelden gehad, koud, flauw, niet gaar, slappe melige friet en noem maar op. Ik snap werkelijk niet dat in een land waar ze zo lekker kunnen koken, zulk goor eten opgediend wordt.
Voortaan rijden liever een paar uur om voor een echt restaurant dan bij deze tenten te eten!
En ach, de mac donalds? Sorry hoor mensen, we hebben het wel over eten hè.
Jurgen
Geplaatst door: berny 
, Datum:
02.03.2006 22:02
Het ergste kaf is ook al van het koren te scheiden door degene die de bestelling komt opnemen te vragen of men behalve de steeds minder te vermijden frites ook in staat is een gekookte aardappel te serveren;
bespeur je als reactie op die vraag een lichte zenuwtrekking in het gezicht, dan weet je dat het hier om een (te) beperkte keuken gaat. Zoals bekend wordt de bij ons zo belangrijke aardappel daar als van mindere orde, als groente gezien.Je kan het ook maar beter niet te lang daarover hebben, en de aandacht op hoofdzaken als het vlees/de vis, de saus etc. richten. Men houdt overigens helemaal niet van onze 'kruimige' bintjes - die immers tot prakken verleiden, waar de fransen een bloedhekel aan hebben (in feite zijn onze praksels de hoofdreden dat ze ons landje mijden). Men geeft de voorkeur aan 1 forse, vormvaste aardappel, in de schil, ter grootte van een struisvogelei.