Kwaliteit van de Franse wegrestaurants (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Maarten 
, Datum:
01.03.2006 14:17
Is het waar dat de kwaliteit / prijs verhouding van die mate is, dat het beter is deze restaurants maar zo snel mogelijk voorbij te rijden en een kopje koffie en wat te eten,in de caravan klaar te maken ?
Geplaatst door: Guido
, Datum:
01.03.2006 14:23
Ik ben 2 jaar geleden gestopt bij een Frans wegrestaurant in de buurt van Reims en het was werkelijk dramatisch ! Ik weet niet of dit voor alle wegrestaurants geldt, maar de verhalen zullen toch wel ergens vandaan komen.
Geplaatst door: ® Jan 
, Datum:
01.03.2006 14:35
Ik maak zelden gebruik van de autoroutes van Frankrijk maar de enkele keer dat 't gebeurt neem ik wel eens een "sandwich" met koffie. De Fransen maken er massaal gebruik van dus zo abominabel slecht zal 't ook weer niet zijn. Uiteraard geen hoogstaande keuken maar een eenvoudige "saucisson" of "steak" met frites. Zal erg afhankelijk zijn van de keten die 't restaurant uitbaat.
Wij maken wel regelmatig gebruik van de wegrestaurants langs de "routes nationales" en dan vooral van de "Relais Routiers". Zijn meestal op zondag gesloten omdat ook in Frankrijk het vrachttransport op zondag stil ligt.
http://www.relais-routiers.com/
Geplaatst door: Betty 
, Datum:
01.03.2006 15:14
Ik vind die bij Reims ook smerig. Jaren geleden daar laat op de avond gegeten was te smerig voor woorden. Wij gaan altijd van de autoroute af en zoeken iets in een dorp. Het enig wat ik ook te pruimen vind zijn de sanwiches maar liever eet ik er helemaal niet. Niks zo leuk als tussen de middag in een dorp de lunch te gebruiken!
Geplaatst door: sjeng 
, Datum:
01.03.2006 15:41
Heerlijke koffie uit de automaten en de baguettes zijn ook lekker. Maar er zijn mensen die alles vies vinden, en mensen die alles lekker vinden (nou bijna dan). Wij hebben nooit slechte ervaringen gehad, wel in België op terugreis van Frankrijk. En schreeuwend duur!!
Geplaatst door: ....
, Datum:
01.03.2006 15:41
Wij hebben ruim voor parijs wel lekker geeten. Ik weet niet meer hoe het heet maar het is wel een bekend iets.Lekker menu met lapje vlees groente en salade en gebakken aardappeltjes. na een ijsje.En de kinderen ook een menu, keuze uit hamburger, 1/4 kip of kip nuggets en patatjes appelmoes en fruit en ijsje na. met een fris drank alle 4 waren we 28 euro kwijt.niet slecht toch.
Geplaatst door: Johan
, Datum:
01.03.2006 15:59
Vergeet het nooit meer. Jaren geleden, tijdens onze eerste reis naar Zuid-Frankrijk even gestopt om een "bakkie"te doen. In onze onnozelheid koffie met melk uit zo'n bekende automaat gehaald! Oef! Nooit meer.Was melk aangelengd met koffie. Gelijk vanaf toen of een espresso of een capucino.
Geplaatst door: ® mariët 
, Datum:
01.03.2006 16:38
Ik vind niet alles lekker en ook niet alles smerig. Maar ik vind de restaurants langs de Franse autoweg erg slecht en duur. Tuurlijk, aan een gekookt ei en en plakje ham op een broodje valt weinig te verpesten maar dat is in mijn ogen toch geen maaltijd voor iemand die uren onderweg is of nog onderweg moet.
Ik maak zelf wel wat klaar of we stoppen inderdaad in een dorpje bij een creperie o.i.d.
Tot grote vreugde van de kinderen gaan we in elke vakantie op heen- en terugreis een keer bij McDonalds aan..... da's pas kwaliteit!!!! Maar ach, zij hebben ook vakantie.
Geplaatst door: ® margot 
, Datum:
01.03.2006 16:38
Heb altijd heerlijk gegeten in franse wegrestaurants, stokbrood jambon of fromage(wel de franse soorten, die pakketjes brood zijn ook in Nederland niet te pruimen, en de w.c's zijn ook vele malen schoner dan hier!
Geplaatst door: ® Cora 
, Datum:
01.03.2006 17:32
Tja,land's wijs land's eer. hier in Nederland zijn de wegrestaurants nu ook niet van zo'n hoog niveau, dat weet je nu eenmaal, de Fransen vinden waarschijnlijk hier de wegrestaurants weer slechter als bij hen.
Geplaatst door: berny 
, Datum:
01.03.2006 17:40
Misschien zijn restaurantketens als Courtepaille en Restaumarché strikt genomen geen 'wegrestaurants' (ze liggen weliswaar langs de weg, maar vaak verborgen in zo'n industriewijkje, en vlak bij één of meer keten-hotels) - maar vooral de met het seizoen wisselende streekmenu's van Restaumarché zijn met veel (Franse) smaak bereid; per regio dus verschillend, en wisselend met de seizoenen mee. Prijs-kwaliteitverhouding is er heel goed - voor nauwelijks meer dan 10 euro wordt je een goede maaltijd geserveerd (dus niet een 'plat', een schotel, nee, een 'maaltijd', bestaande uit tenminste drie gangen; wees zo verstandig als entree de mogelijkheid te kiezen om vrijelijk met je bordje langs de vitrine met de tientallen salades te gaan; onbeperkt opscheppen maar! Probeer je in te houden, het hoofdgerecht en het nagerecht (keuzemenu) volgen dus nog, houd daar voldoende ruimte voor over; wij nemen daar een glas of een karafje vin de table van een kwart of een halve liter bij. Het is zelfs zo, dat we het er soms op aanleggen een hotel te zoeken, dicht bij zo'n Restaumarché - b.v. het Villages-hotel bij Limoges (heel schoon, en geen enge diertjes hier). De Courtepailles vinden wij ook niet slecht trouwens; vergelijkbaar prijsniveau; beide hebben keurige bediening trouwens. de Buffalo Bill-resto's - die van dat gekke-koeien-schandaal - vinden wij minder, dat sfeertje van kluiven op wat vleesresten (T-bones), een soort verduisterde MacDonald; veel rode lampjes moeten het daar 'gezellig' maken...mwah. Kijk dus maar gewoon op www.restaumarche.com en klik door op het zoekkaartje van Frankrijk. Vergelijk dat eens met wat je bij ons voor 10-12 euro krijgt...
Geplaatst door: ® Cora 
, Datum:
01.03.2006 17:52
Inderdaad vergelijk het maar eens wat je bij ons krijgt voor 10 tot 12 euro. Frankrijk duur? Het bier misschien, maar uit eten kan nog steeds voor een een redelijke prijs, wat zeg ik dat kan nog steeds voor weinig.
Wij gaan niet naar Frankrijk omdat de horeca daar nog te betalen is, maar de prijzen voor het uit eten gaan lopen hier in Nederland de spuigaten uit, dus dan is het een prettige bijkomstigheid.
Geplaatst door: ® Jan T
, Datum:
01.03.2006 19:12
Wij mijden zoveel mogelijk de snelwegen en komen daardoor bijna geen ketenrestaurants tegen.
Tussen 12 uur en 2 uur passen we ons daarom gewoon aan de Fransen aan. Dan zoeken wij een klein restaurantje uit waar veel auto's en bestelwagens staan. Die zijn dan meestal van de mensen die beroepshalve bij de weg zijn en wie willen graag voor niet te veel geld toch goed eten. Dus krijg je in die, soms onaanzienlijke, tentjes meestal een zeer royale lunch voor €10,- à €11,- van minstens 3 gangen inclusief wijn en soms koffie toe. Verwacht er geen damasten tafellaken en zilveren bestek; eerder het tegendeel. De bediening is over het algemeen zeer snel en dat is wanneer je snel verder wilt ook wel zo prettig.
Menukeuze is er meestal ook niet, gewoon iedereen hetzelfde en dat in ruime mate. Bijkomend voordeel is dat een echt franse maaltijd krijgt en geen toeristenmenu.
Geplaatst door: sjeng 
, Datum:
01.03.2006 19:14
Vorige week in een dorpsrestaurantje voor € 10 4-gangen menu gegeten met wijn en koffie. Geen geld!
Geplaatst door: Dirk
, Datum:
01.03.2006 19:20
SLECHT , ZEER SLECHT......
Geplaatst door: ® Jan T
, Datum:
01.03.2006 19:20
Sjeng,
Was dat in jouw eigen Limburg?
, Datum:
01.03.2006 19:48
Die wegrestaurants langs de weg kunnen heel goed, middelmatig of heel slecht zijn, is me de afgelopen dertig jaar gebleken! Ook als er veel (vracht)wagens geparkeerd staan, betekent dat niet altijd dat er kwaliteit geleverd wordt, helaas. En of de vraagsteller, Maarten dus, een liefhebber van tripes en andouillettes is - waar de routiers vaak zo gek op zijn (dat vult nl. lekker)? Dat heeft dus iets met ingewanden te maken, daar moet je dus van houden. Het aardige van die Restaumarché's is trouwens, dat er voornamelijk 'autochtone' zakenmensen en echtparen komen eten, die vooral uit zijn op een goede, stabiele kwaliteit en keuzemenu's. Op onze driemaal jaarlijkse noord-zuid-route (overigens zo min mogelijk over autoroutes) hebben we in de loop van de tijd tientallen goede en gezellige prive-restaurants leren kennen - helaas waren er ook heel wat, waar de kwaliteit sterk te wensen overliet. Good luck, Maarten!
Geplaatst door: MACDONALDS
, Datum:
01.03.2006 19:48
, Datum:
01.03.2006 22:08
Als je tenminste houdt van die week-aanvoelende korstloze broodlijkjes h die daar voor broodjes doorgaan...en als je, met vakantie in frankrijk, totaal niet geinteresseerd bent in een kennismaking met Frans eten. Helaas zijn veel kinderen aan dit prefab-food met veel zoetige sauzen gewend, en vinden veel ouders het een makkelijke 'zoet'houder...
Geplaatst door: ® Jan 
, Datum:
01.03.2006 22:24
Korstloze broodlijkjes?? Hoe kom je erop, Berny?
Tripes en andouillettes zijn ook niet mijn lievelingsgerechten maar wat denk je van het oer-Nederlandse balkenbrij.
Dit zegt wikipedia ervan:
Balkenbrij is een Nederlands gerecht dat vooral in het najaar en in de winter wordt gegeten. Van oorsprong komt het uit het oostelijke deel van Nederland. Het bevat veel vlees en boekweitmeel.
Etymologie
Het woord balkenbrij is waarschijnlijk afgeleid van brij van gebalchte. Gebalchte zijn de resten, zoals darmen en pens, van een geslacht dier.
Gelukkig van "een geslacht dier"!!