Definitie 'echte kampeerder' (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Monique
, Datum:
24.08.2005 16:41
Nadenkend over een van de huidige topics, bedacht ik mij, dat zo door het jaar heen nog wel eens gesproken wordt over wat nou een 'echte kampeerder' is (en dus ook: wat niet). Vaak ging dat over het kampeermiddel, waarbij het vaak zo was: hoe meer katoen op of aan het kampeermiddel, hoe echter de kampeerder, en dan maakt het volgens sommigen ook nog uit of het een eigen of gehuurd kampeermiddel is. Ik ben voor mezelf of eens op een rijtje gaan zetten, wat iemand in MIJN ogen tot een echte kampeerder maakt, en dat heeft dus volgens mij helemaal niets te maken met het kampeermiddel maar wel alles met gedrag. Dit zijn voor mij de kenmerken van een 'echte kampeerder':
- loopt niet over andermans plek
- laat geen rommel achter, m.n. niet in het toiletgebouw
- houdt qua geluid rekening met de andere kampeerders (gaat bijv. de radio aan, dan slechts met koptelefoon)
Kortom: als je een stacaravan huurt, maar je houdt je aan dit soort ongeschreven regels, dan ben je voor mij een heel wat 'echtere kampeerder' dan iemand die helemaal back-to-basics in een klein tentje zonder stoelen enzo verblijft, maar vervolgens wel een van bovenstaande 'voorwaarden' overtreedt!
Geplaatst door: Koen
, Datum:
24.08.2005 16:47
Ik snap al dat gezeur niet..
Zit ik lekker voor mijn tent, muziekje op de achtergrond, wijntje erbij, kaasje erbij met mijn partner en een boek... Moet ik van andere kampeerders een koptelefoon opzetten..en mijn partner ook...Zie je het voor je? "he wat zeg je schat..wacht even dan zet ik mijn koptelefoon af"
Ga dan in een appartement zitten..of een hotelkamer..heb je geen last van anderen...
Geplaatst door: frank
, Datum:
24.08.2005 18:17
Helemaal mee eens koen niets aan toe te voegen
Geplaatst door: Gerry
, Datum:
24.08.2005 18:26
Wij huren al jaren een sta caravan. Het bevalt ons prima. Vaak zitten we gewoon tussen de mensen met eigen tent of caravan. Ook kunnen wij ons hier goed bij aanpassen. Elk jaar houden we er weer leuke kennissen aan over. Om nou te zeggen dat ik een echte kampeerder ben. Echt niet. Dat zijn toch wel de bikkels die elke keer weer de moeite doen om hun tent goed op te zetten en de caravan vlak te plaatsen. De afwas in een teiltje mee naar de wasruimte en met z'n allen naar de zelfde doucheruimtes. Het bevalt mij prima in m'n stacaravan en ik zou ook echt nooit geen echte kampeerder worden dat blijven toch de mensen (in mijn ogen) met hun eigen verblijfje bij zich.
Geplaatst door: F L I P
, Datum:
24.08.2005 18:55
De allerechtste kampeerder staat helemaal niet op een camping, maar midden in de wildernis, ver van de dichtstbijzijnde andere kampeerder vandaan.
Geplaatst door: Marja
, Datum:
24.08.2005 20:39
Mensen die vakantie houden op een camping,zijn aan het kamperen,dus kampeerders. De een met wat meer luxe dan de ander, maar in feite doen we allemaat hetzelfde. Boodschapje, koken, buiten eten, zwemmen, een uitstapje, zo laat mogelijk buiten zitten voor je stulpje en naar elkaar kijken en oordelen over het feit of we wel of niet echte kampeerders zijn.In het voorseizoen huren wij vaak een stacaravan van Vacansoleil, zo luxe en zo groot mogelijk voor een schappelijk prijsje. Het liefst nemen we de laptop, dvd's, frituurpan en gourmetstel mee. In het hoogseizoen trekken we er met ons vieren op uit met klein tentje, luchtbedden, slaapzakken, campingtafeltje, vouwstoeltjes en 1 pits gasstelletje. We gaan het mooie weer tegemoet, waar dat dan ook moge zijn.
Nu de vraag; Zijn wij echte kampeerders of niet???
Geplaatst door: marieke
, Datum:
24.08.2005 21:27
Waar ik bewondering voor heb zijn de mensen die lopen met rugtas op hun rug, aan het eind van de dag hun kleine tentje opzetten, en dan gaan koken in d'r kleine pannetje. Laatst kwam ik een echtpaar tegen in de Ardennen die liepen naar NoordSpanje. Petje af!
Geplaatst door: pimpampoentje
, Datum:
24.08.2005 21:42
Marieke, ik snap wat jij bedoelt. Die mensen die bepakt en bezakt met de fiets erop uit trekken. Ik wou dat ik dat kon. Ik denk dat we allemaal op onze manier kampeerders zijn maar de echte... zijn toch diegene zoals FLIP schrijft denk ik.
Geplaatst door: Hans
, Datum:
24.08.2005 21:50
Ik weet nog goed dat wij vroeger als gezin eerst altijd in een bungalowtent kampeerden. Over mensen met een vouwwagen of (vooral) caravan had mijn vader een duidelijke mening: "dat is toch geen kamperen meer". 5 jaar later ontstond er toch wat meer behoefte aan comfort. Het werd een vouwwagen, om zo dicht mogelijk bij het "echte" tentkamperen te blijven. De tijd verstreek en mijn ouders zagen toch overal wel hele mooie caravannetjes. Toch ook wel leuk. Jullie raden het al: er kwam een caravan. Mensen veranderen en mensen hebben verschillende wensen. Natuurlijk lijkt een klein tentje het meest op de manier van kamperen zoals het allemaal begonnen is. Maar we leven ook in een tijd van comfort en luxe. Zo zijn wij zelf een paar jaar geleden begonnen met het huren van stacaravans. Het toppunt van luxe in vegelijking met de tent. Toch blijf ik het kamperen vinden. Immers, je zit op een camping en maakt (behalve het sanitair dan) gebruik van dezelfde voorzieningen als anderen. Het "'s ochtends meteen met je voeten in het gras-gevoel" maakt het kampeergevoel bij ons en niet het kampeermiddel.
Geplaatst door: barbarab
, Datum:
24.08.2005 22:00
Tijdens mijn studententijd lid van een kanovereniging geweest. In de zomer gingen wij met een heel stel kano-kamperen. Zeekajak volbepakt met klein tentje, matje, doosje met keukenspullen, toilettas, kleding en een visparaplu als 'luifel' bij de tent en windscherm of regenbescherming onderweg. De vakanties in Friesland en de verbaasde gezichten van medekampeerders als ze zagen wat er allemaal uit zo'n kleine ruimte kwam zal ik nooit meer vergeten....
Tegenwoordig een 6 persoons pyramidetent voor onze familie van 3. Onze luxe? Een goede koelbox, luchtbedden en een 2pits benzinebrander. Oh ja, en een hangmat. Verder hebben wij behoefte aan rust en ruimte en een leuk riviertje. Animatie? Nee hoor, we vermaken ons prima zonder. Ook onze dochter van 6 speelt liever met kinderen van alle nationaliteiten dan dat ze gaat knutselen in een snikhete hut of tent. We zijn al in overleg met een hele kleine camping in Tarn et Garonne voor volgende zomer.... de rosé staat naast mijn laptop en ik droom alvast weer van La Douce France!
Geplaatst door: alca
, Datum:
24.08.2005 23:10
Je hebt kamperen en luxe kamperen. Met alle middelen en hulpstukken die daarbij horen, of juist niet daarbij horen. Het is een keuze, denk ik.
Als men op een camping staat is men per definitie een kampeerder, in welke hoedanigheid dan ook.
Het is echter het gevoel... heel vroeger is het ooit begonnen met een simpel tentje, een 1- of 2 pitsbrandertje, slaapzak en een kaarsje. In de natuur. Vrij en vrijblijvend. We hebben zelf bedacht dat het wat luxer kan en men ontdekt daarin steeds meer mogelijkheden en comfort, er ontstaan campings (plekken waar je voor moet betalen om in de natuur te staan en die tevens(iets of veel meer) comfort geven) . En die je ook nog moet reserveren wil je niet het een en ander moeten ontberen. Tja , het is niet anders. Ontwikkelingen zijn er overal: we hebben ook geen rooksignalen meer nodig: iedereen is blij met telefoon en internet.
Ik zou dus niet een oordeel willen uitspreken over een "kampeerder". Het is gewoon iemand die op een camping zijn vakantie doorbrengt. Primitief of luxe, de nostalgie mag niet de norm zijn, denk ik.
Geplaatst door: Bart
, Datum:
25.08.2005 08:09
(echt) kamperen doe je in een tent.
Geplaatst door: daantje
, Datum:
25.08.2005 20:52
voor mij is een echte kampeerder niet gebonden aan een kampeermiddel, alhoewel ik wel meer neig naar tentkamperen. Echt kamperen is voor mij zonder televisie en radio en koffiezetten dmv opgieten of percolatorpot. ik krijg al kriebels wanneer ik een compleet ingericht "huis" met trekhaak aan zie komen waarbij de man als eerste de schotel gaat uitrichten en de vrouw het senseowaterreservoir gaat vullen.
maar ja gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde en misschien zullen andere mensen ons snackoventje in de tent (voor die heerlijke franse kaasbroodjes/quiches/crêpes e.d.)weer raar vinden.
Het belangrijkste is dat je het naar je zin hebt.
Geplaatst door: ® Jacob
, Datum:
25.08.2005 22:42
De echte kampeerder zorgt ervoor dat hij/zij zonder stress zijn spullen inpakt en geniet op het moment wanneer zijn kampeermiddel(caravan/tent/vouwwagen) voor de komende dag(en) gereed is.
Verder zal de echte kampeerder er alles aan doen om zijn camping-buren niet tot overlast/irritatie te brengen.
Tot slot zal de echte kampeerder deze site NIET afkraken en beleefd blijven voor reactie's van andere forum bezoekers.
Geplaatst door: frans.r.
, Datum:
25.08.2005 22:52
Voor mij is kamperen dat ik niet op de klok hoef te kijken.