Alleenstaande ouder vakantie (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® Tom
, Datum:
05.02.2018 15:30
Hallo allen
Voor het eerst ben ik op zoek naar een vakantie alleen met de kinderen. Nu kom ik op vele sites die georganiseerde vakanties aanbieden die behoorlijke aan de prijs zijn. En om nu alleen tussen alle gezinnen te zitten lijkt mij nogal confronterend. Eigenlijk zou ik gewoon op 1 camping willen komen waar ook andere alleenstaande ouders zijn, met minieme animatie. Liefst op 1 dag reizen van nederland. Of is dat 1 utopie? Kinderen zijn 2 jongens van 6 en 10. Ik kan vanaf 21 juli +- 2 weken
Geplaatst door: ® tineke (webmaster)
, Datum:
05.02.2018 15:56
Geplaatst door: ® Anne
, Datum:
05.02.2018 16:27
Geplaatst door: bart
, Datum:
06.02.2018 10:44
Geplaatst door: mar3tent
, Datum:
06.02.2018 15:23
Wanneer je zelf op een camping komt waar bv ook Estivant staat (hierboven genoemd) wil dat niet zeggen dat je er dan ook contact met ze krijgt. Afgelopen jaar stonden ze op een camping waar ik ook was; was een vrij afgescheiden gedeelte en de tenten stonden allemaal naar elkaar gericht, de kinderen speelden allemaal makkelijk met elkaar maar als je daar dan 100 meter verderop staat met je eigen tent is contact gewoon weer lastig, er wordt nl ook vanalles georganiseerd met elkaar (dus ja wel soort van animatie). Geen idee of t toen toeval was, maar als ik er voorbij liep zag ik alleen moeders ;-). Dus mocht je graag contact willen met andere alleengaande ouders is zón georganiseerd iets wellicht toch een idee. Een kennis is met haar kinderen naar Belgische Ardennen geweest, dat heeft ze erg leuk gevonden. Haar kinderen ook, was vooral een actieve vakantie dus qua animatie moet je dan denken aan meer sportieve dingen.
Op camping de zandstuve in Harderberg (geloof ongeveer die omgeving) heb ik keer gezien dat ze een apart veld hadden voor alleengaande ouders. Verder nooit op een camping gezien. Leek mij idd superhandig! Maar wellicht hebben meer kampeerders die ooit eerder gezien elders.
Geplaatst door: ® tineke (webmaster)
, Datum:
06.02.2018 16:12
Geplaatst door: enidan
, Datum:
16.02.2018 22:36
De afgelopen jaren met OuderAlleen.nl gekampeerd. Erg gezellig. Geen animatie vanuit de organisatie. Zij huren plekken op de camping af en jij huurt van ouder alleen. Duurder? Nee dat niet. Voor €12.50 ben je een jaar lid van de website/organisatie. En er worden naast vakanties ook andere dingen georganiseerd vanuit OA. Ook een paar campings in het buitenland.
Je trekt met andere ouders op of je gaat je eigen gang. Aan jou de keuze. S'avonds is er vaak nog even gezellig samen borrelen. Met elkaar eten ook prima. Eet je met je gezin ook prima. Laagdrempelig en niets moet. Er zijn organisaties die ook oppas verzorgen etc. dat heb je bij OA niet. Maar je hebt er wel elkaar.
Afgelopen zomer heb ik voor het eerst weer zonder OA gekampeerd. Met mijn 2 kinderen naar Zuid Frankrijk. Gewoon tussen de gezinnen gestaan. Ik heb er geen problemen mee gehad.
De moeite van het bekijken waard denk ik.
Succes Tom !
Geplaatst door: Dafne
, Datum:
24.08.2018 18:50
Geplaatst door: Lomb
, Datum:
03.01.2019 12:33
Ik wil even reageren omdat ik in de vorige discussies nogal wat vragen en aannames zag van mensen die zich afvroegen waarom alleenstaande ouders speciale campings willen.
Er stond ergens dat je onwaarschijnlijk weinig kamperende alleenstaande ouders tegenkomt in Frankrijk en dat is ook mijn ervaring; Sinds mijn scheiding ben ik meestal de enige en wat opvalt is het gebrek aan contact met de andere kampeerders. Het blijft meestal bij een kort gesprekje maar in de afgelopen 10 zomers ben ik zelden op de koffie geweest bij buren. En voor mensen die denken dat dat aan mij zou liggen, wat natuurlijk kan, dat is niet het geval. Ik ben erg open en ben altijd de eerste die hallo zegt en een praatje begint. Mét partner was dit totaal anders en werd altijd snel gevraagd of je er bij komt zitten; in je eentje bijna nooit.
Sinds ik nu twee keer met andere alleenstaande ouders ben gaan kamperen hoor ik van iedereen dezelfde verhalen; nauwelijks contact en de moeders ervaren dat nog meer dan de alleenstaande vaders. Het zal vast meestal niet bewust gebeuren maar het is gewoon zo. Vrouwen ervaren alleenstaande moeders als concurrentie en loslopende mannen alleen is gewoon iets bedreigends.
Voor de kinderen is op vakantie met andere kinderen van alleenstaande ouders ook erg leuk; misschien ook omdat de ouders zich prettiger voelen.
Geplaatst door: ® Nienke1985
, Datum:
03.01.2019 13:13
Weliswaar niet in Frankrijk maar wel een erg leuke camping. Camping t zand in Alphen heeft ook een eenouder veld.
Geplaatst door: ® irenem
, Datum:
03.01.2019 16:25
@Lomb.. hier moet ik toch even op reageren;
Vrouwen ervaren alleenstaande moeders als concurrentie en loslopende mannen alleen is gewoon iets bedreigends.
Tjonge zeg!
Ik kan begrijpen dat er alleenstaande ouders zijn die graag contact willen, koffie drinken, been biertje op zijn tijd en misschien samen BBQ... noem maar op!
Wanneer dat zo uitkomt prima!
Maar..... misschien kamperen er ook mensen die daar helemaal niet op zitten te wachten. Dus juist de "sociale contacten" tijdens de vakantie zo veel mogelijk ontlopen en lekker hun eigen ding willen doen.
Dus zullen we iedereen in zijn waarde laten die kampeert?
Irene
Geplaatst door: mar3tent
, Datum:
03.01.2019 19:07
@irenem: natuurlijk geldt dit niet voor alle kamperende twee-oudergezinnen. Maar wat als een-oudergezinnen nu heel erg vaak meemaken dat ze nooit gevraagd worden voor een koffie of een borrel??? Hebben ze dan ALTIJD de pech net tussen die mensen te staan die dat niet willen?
Ik heb ook een collega gehad die alleen op vakantie ging met haar kinderen. Ze zag er behoorlijk goed uit (geen idee of dat nou echt uitmaakt??). Ook gewoon een gezellige vrouw. En nee ze kreeg nooit contact met andere vakantiegangers, als dit koppels waren. Wel best vaak boze blikken van echtgenotes.... Alleen met andere ouders die ook alleen waren had ze wel eens contact. Gevalletje pech dus? ;-) .
De meeste scheidingen zijn toch na vakanties en na de feestdagen. Dus al die relaties die "deze vakantie laatste kans" krijgen zitten helemaal niet te wachten op leuke alleenstaande mannen/vrouwen ;-)
Dat laatste is flauwekul, misschien met kern van waarheid weet ik veel. Maar wat ik wel weet is dat het hartstikke lastig contact maken is in je uppie!
Geplaatst door: ® Anne
, Datum:
03.01.2019 21:21
Mijn zus heeft afgelopen zomer voor het eerst alleen met 12 jarig dochter gekampeerd in Zuid Frankrijk. Vond het super knap van haar. Mijn nichtje had aansluiting met jeugd. Mijn zus zat s,avonds alleen bij de tent of terras. Bijna geen contact met andere volwassenen. Wat ze wel merkte en erg vervelend vond is dat ze erg nagekeken werd als ze richting het sanitairblok liep. Ondanks dat, heeft ze weer geboekt. Nu op een andere camping in Zuid Frankrijk en iets dichter bij het sanitair.
Geplaatst door: Ien1
, Datum:
04.01.2019 11:05
Als ik zin heb en het komt zo uit om een praatje te maken doe ik dat, ik kijk echt niet of iemand alleen op vakantie is. Koffie of wijntjes drinken doe ik nooit met anderen, vind het wel prima onder mijn luifeltje, ik reis niet alleen maar denk niet dat ik het dan anders zou doen. Het komt op mij allemaal zo krampachtig over. Verwacht niet te veel dan komt het vast goed en anders idd voor een alleenstaande ouder reis kiezen.
Geplaatst door: henny
, Datum:
04.01.2019 13:30
Ook wij zijn niet van bij elkaar zitten.Elkaar natuurlijk begroeten bij bv de afwas of vuil weggooien en als daar een praatje uit voortkomt is dat best.
Verder zijn wij , als stel, erg op ons zelf.
Ik kan mij wel voorstellen dat als je alleen bent EN je hebt behoefte aan een praatje / samen koffie drinken het erg moeilijk is
Misschien héél dicht tegen de speeltuin aan gaan staan. Je hebt dan in ieder geval constant zicht op je kind en er is daar meer levendigheid dan ergens achteraf in een laantje. Of je jongens komen met andere kinderen bij je op je standplaats spelen, zo krijg je ook meer contact.
Verder een paar goede boeken meenemen, s'avonds spelletjes doen met je kinderen, en maar kijken hoe alles verloopt. je niet van te voren al druk maken. Succes
Geplaatst door: ® Esther B
, Datum:
04.01.2019 15:17
Als je op kleine campings aanschuift bij de table d'hotes heb je ook direct contact met medekampeerders. Ik heb hier regelmatig alleenstaanden of alleengaanden ontmoet die hierdoor zowel bij het eten als overdag bijvoorbeeld bij het zwembad gewoon contact hadden. Buiten deze gelegenheden heb ik eerlijk gezegd ook niet zo'n behoefte aan contact met medekampeerders, single of niet.
Geplaatst door: Menno
, Datum:
08.01.2019 20:04
Ik kampeer al 7 jaar alleen met mijn kinderen ( nu 14 & 12 ) en dat bevalt ons prima.
We staan op alle soorten campings en hebben prima contact met de buren.
Bovenstaande is voor mij dan ook niet herkenbaar.
Geplaatst door: Lomb
, Datum:
08.01.2019 21:32
Ien1: Ik geloof dat je niet helemaal begrijpt wat het is om alleen met kinderen wekenlang op vakantie zijn (hartstikke leuk, daar niet van). Dat steeds meer alleenstaande ouders samen op vakantie gaan is totaal niet krampachtig. Jij gaat toch ook met een andere volwassene (je partner) op vakantie? Is toch ook niet krampachtig?
henny: jullie zijn als stel erg op jezelf, maar nooit alleen dus. Op een gegeven moment ben je na drie weken echt wel klaar met kinderspelletjes spelen en boeken lezen. De meeste mensen zijn sociale dieren en vinden het prettig om met andere volwassenen een gesprek te voeren dat langer duurt dan 5 minuten.
Geplaatst door: ® diana8
, Datum:
09.01.2019 00:31
@lomb altijd een lastig onderwerp dit. Ten eerste kan ik me heel goed voorstellen dat alleenstaande graag met alleenstaande op een camping gaan. Dat is hetzelfde als pubercampings, motorcampings, wandelcampings, 1sterren etc etc.
En als er mensen zijn die zeggen ik voel me aangekeken of zelfs genegeerd, wil ik dit ook aannemen.
Echter heb ik dit nooit zo ervaren. Altijd leuke tot heel leuke contacten gehad op 1 jaar na, toen ieder om me ons heen uitstraalde om vooral met rust gelaten te willen worden, werd ook niet gegroet en dat is uiteraard helemaal prima en hun goed recht.
Regelmatig ben ik met de buurvrouwen hele dagen gaan wandelen en heeft de man 2 gezinnen in de gaten gehouden en stond in de avond ook nog het eten klaar. Of gingen een deel van de kinderen van beide gezinnen wel mee en bleven de andere bij de vader. Kinderen waren toen wel al rond de 15. En andersom ook. Ouders gaan boodschappen doen en kinderen blijven bij mij. En andere jaren blijft het bij een borrel of samen eten of alleen een kopje koffie.
De laatste jaren ga alleen nog met mijn dochter ( 21) en dan krijg je jonge stelletje tot een jaar of 30 aan je etenstafel. Ook erg leuk.
Verleden jaar was ik voor het eerst alleen en dat voelde wel eens ongemakkelijk en dat heb ik ook uitgestraald. Geen contacten gehad. Misschien ligt het wel daar aan. Je moet je happy voelen in de situatie? Anders schrik je andere af? Ik heb me nooit alleenstaand moeder gevoeld, maar voelde me verleden jaar wel incompleet.
Ga nu een weekje met mijn dochter maar daarna weer 3 weken alleen en verheug me daar weer helemaal op.
Geplaatst door: Ien 1
, Datum:
09.01.2019 08:10
Lomb: ik heb niet gezegd dat ik het samen op vakantie gaan met éénouder gezinnen krampachtig vind. Het persee contact zoeken komt op mij wat krampachtig over.