Spanje na jaaaaaaaaaaaaaren Frankrijk (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: mar3tent
, Datum:
21.09.2015 21:03
Geplaatst door: mar3
, Datum:
21.09.2015 21:09
Camping Riembau in Platja d'Aro.
Volgens mij ook niet zo duur. Qua recensies zou ik er niet heen hoeven, maar goede vrienden hebben er afgelopen jaar een goede vakantie gehad. Heb ze wel gehoord over zwembad, strand, omgeving (allemaal ok) en niks over aso volk of gruwelijke herrie.
http://goo.gl/qu6eo7
.
Geplaatst door: PetrraHM 
, Datum:
21.09.2015 21:12
@marcovg: wij hebben juist ervaring in de Spaanse Pyreneeën. Dit jaar hebben we een combi gemaakt met Andorra, omdat zoon graag naar het bikepark Soldeu wilde. Wij stonden in Canillo, camping Santa Creu. Buiten de (lelijke) drukte van Andorra stad. Zowel Andorra als de camping zijn ons prima bevallen. Prijs van de camping ligt op "frans" niveau (28-29 euro voor 4 volwassenen), terwijl het sanitair van Spaanse kwaliteit was. Daarna zijn we in Puyarruego geweest, tussen het Nationaal park Ordesa en de Sierra de Guara, camping Valle de Añisclo. Was een wat grotere camping dan we gewend zijn, de omgeving is schitterend. Helaas hadden we hier niet erg stabiel weer: heet met onweer in de middag/avond. Daarom zijn we eerder weg gegaan. In deze buurt hebben we ook al een keer gekampeerd in Salinas de Sin, camping San Marcial, een SVRcamping, maar wel met een Spaanse eigenaar. Ook in de Sierra de Guara zijn we geweest, in Alquezar, camping Rio Vero.
Volgend jaar wordt het ws weer Spaanse Pyreneeën: wildwatervaren op de río Noguera Pallaresa en parapente bij de río Esera
Geplaatst door: ® Evy 
, Datum:
21.09.2015 22:50
Dank je wel! We zijn weer wat wijzer geworden. Ik ga alles zeker eens rustig bekijken en vergelijken. Gelukkig hebben we nog even de tijd om de knoop door te hakken!
Geplaatst door: eltie
, Datum:
21.09.2015 23:23
Ik tip camping Can Banal in Montagut. In de uitlopers van de Pyreneeën, op een uur rijden van Rosas en het strand. Het is een zeer primitieve natuurcamping zonder zwembad maar wel met prachtig natuurzwemwater in de buurt. De eigenaar is Nederlands en er komen dus ook voornamelijk Nederlandse gasten waardoor er ook leeftijdgenootjes zijn. De camping heeft een gezellig terras waar je een paar keer in de week kunt eten en er worden regelmatig activiteiten voor de kinderen georganiseerd. Barcelona is te doen in een dag en de echt hoge bergen liggen op een uur rijden.
http://goo.gl/R2sIs8
.
, Datum:
22.09.2015 13:03
@Eltie: Hoe is de omgeving v Montagut? Stadjes, bezienswaardigheden, nabijheid van supermarkt, ... ? Voor ons is een camping mét zwembad echt een must, maar in Montagut is er blijkbaar nog een andere camping met zwembad, dus mss is deze ook een optie?
Geplaatst door: Karin
, Datum:
22.09.2015 14:27
Bedenk wel , als je met de hond gaat, dat Spanje niet zo'n hond vriendelijk land is als Frankrijk . Op veel stranden zijn honden niet toegestaan. Camping Riembau zou ik zeker niet doen, 75% van de gasten komen er al jaren en claimen allerlei privileges .
Geplaatst door: ® daphne 
, Datum:
22.09.2015 16:13
Oh echt Karin? Onze ervaring is juist dat Spanje zeer hondvriendelijk is. Op openbare stranden zijn honden inderdaad verboden maar op campings zijn hondendouches, poepzakjes en afvalbakken en op het strand (bij de camping) zijn honden (op een apart deel) vaak toegestaan. Onze Labrador vindt alleen het strand niet leuk ;) Is te heet aan de pootjes........ Maar of we nu op een terras zitten of in winkelstraten lopen, men is altijd even vriendelijk voor honden.
En Evy, je vraagt hoe je anderen de overgang hebben ervaren. Ik kan niet voor anderen spreken, maar alleen voor mezelf. Ik durf het bijna niet te zeggen, want we zitten op een Frankrijk forum, maar sinds we jaren geleden eindelijk de stap hebben genomen om over onze vooroordelen heen te stappen zijn we gevallen voor Spanje en later ook Kroatië en is Frankrijk alleen nog een doorreisland geworden of verblijf voor een korte vakantie, maar niet voor de "grote" vakantie.
Geplaatst door: Martine
, Datum:
22.09.2015 17:59
Ik ben het helemaal met Daphne eens. Ook wij gingen drie jaar geleden voor het eerst naar Spanje. Je begrijpt het al, sindsdien niet meer de "grote vakantie" in Frankrijk of Italië doorgebracht. Het bevalt ons zo goed, dat we dit jaar zelfs de caravan in de stalling in Spanje hebben achtergelaten. Om een eerdere opmerking dat er meer "aso" volk naar Spanje gaat moest ik wel glimlachen. Er zijn inderdaad een paar campings die dat volk aantrekken, maar we kijken toch tegenwoordig allemaal eerst even op Zoover om de meningen over een camping te lezen? En dat soort "aso" campings zijn er in Frankrijk (en Nederland) net zo goed. Ook de opmerking dat je in augustus kleinere plekjes krijgt vond ik wel grappig. Zag al gelijk een Spanjaard voor me die op 31 juli heggen en bomen op zijn camping begint uit te graven en te verplaatsen zodat de plekken kleiner worden ;-) Echt, plekken op een camping zijn in augustus net zo groot als dat ze in bijvoorbeeld april zijn.
Helaas kan ik je verder geen tip geven voor een camping, maar ik wil je alvast heel veel plezier wensen mocht je voor Spanje kiezen. Geniet van de aardige mensen, de tapas en de mooie natuur!
, Datum:
22.09.2015 20:09
Fijn, zoveel positieve reacties! En dat op een Frankrijk-forum ;-)
Geplaatst door: Hans030 
, Datum:
22.09.2015 20:48
Ik vind dat altijd wat flauw die algemene vergelijkingen van hele landen (je weet wel: over 1 kam scheren). Elk land heeft voor- en nadelen. Wat vooral leuk is: verschillende landen bezoeken, bekijken wat je bevalt en wat niet en dan weer 'ns een ander land bezoeken. Doen wij ook en dat bevalt uitstekend. Na jaren Frankrijk de afgelopen jaren Italie, Spanje, Portugal, Noorwegen, Duitsland, Griekenland en de VS bezocht. We hebben nu naast Frankrijk ineens nog 2 favoriete landen in Europa: Portugal en Italie. En naar de VS zou ik zo nog een keer heen gaan (maar kost erg veel geld). Voor ons blijft Frankrijk nog steeds nummer 1 vanwege de afstand, de verschillen tussen de landschappen, de leuke dorpjes, het savoir vivre-gevoel etc. Portugal komt ook erg dicht bij Frankrijk, maar is te ver voor nummer 1. En Italie vinden we ook fantastisch, maar is veel dichter bevolkt dan Frankrijk en dat merk je. Maar we weten inmiddels dus dat andere landen ook erg veel te bieden hebben.
Geplaatst door: eltie
, Datum:
24.09.2015 09:44
@Evy: Camping Montagut is voor de meeste mensen ook prima denk ik. (Niet voor mij, ik sta het liefst zo dat ik geen mensen zie of hoor) Ik zou wel een plek aan de rand vragen, met uitzicht. Voordeel van deze camping is dat het tegenover een prachtige zwemplek is! Boodschappen doe je in Olot dat is op 20 minuten rijden. Ik lees op zoover dat er in Montagut ook winkeltjes zijn maar dat kan ik me, naast een bakker, eigenlijk niet herinneren. Binnen een straal van een uur rijden zijn meer dan genoeg stadjes en dorpjes, natuur en strand om te bekijken. En los van Montagut: Spanjaarden zijn (over het algemeen natuurlijk) erg aardig en lief voor hun kinderen dat vind ik altijd erg prettig om te zien en mee te maken. En als je naar Montagut gaat, ga dan wel even koffiedrinken op Can Banal om te kijken wat je er van vindt, Ik wil zo weer terug!
, Datum:
24.09.2015 12:35
@Eltie: Het zijn idd de commentaren ivm de houding tov de kdn, die me bij camping Montagut, een beetje tegenhouden om deze camping te kiezen. Cap Banal zou wsl wel een camping zijn die ik en mijn man zouden kiezen, helaas ;-) hebben we ook nog 2 kdn die er anders over denken. Afgelopen zomer op een camping in de Alpen gestaan, op het einde wereld, heel erg rustig, met prachtig uitzicht, maar voor de kids, net iets té rustig omwille vd ligging en te weinig contact met andere kdn. Vandaar dat we komende zomer de andere toer op willen, zonder op een camping met 2000 plaatsen terecht te komen! Maar ikzelf zou me perfect een vakantie kunnen voorstellen op Cap Banal ;-)
Aangezien de overwegend positieve commentaren hier, zal het 99% zeker Spanje worden komende zomer!
Geplaatst door: Frank 
, Datum:
24.09.2015 12:58
Evy,
Twee jaar geleden zijn wij een ruime week op camping Neus geweest. Over het algemeen zijn wij kampeerders die rustige, kleine campings zonder animatie opzoeken. Aangezien wij graag eens naar deze omgeving toe wilden hebben wij, op aanraden van anderen, voor Camping Neus gekozen. Neus is wat mij betreft een camping met twee gezichten. Dit komt ook omdat de camping uit twee delen bestaat. Er is een deel waar je kan reserveren en er is een "natuurzone". Op het reserveer deel heerst een compleet andere sfeer dan op het natuurdeel. Op de natuurzone heest in de avond een gezellige rust zoals je dat op natuurcampings verwacht terwijl het op het reserveer deel tot laat onrustig is. Ook gezellig als je daar van houdt natuurlijk. Ieder kan dat voor zich uitmaken.
Nadeel voor sommigen van de natuurzone is dat er, los van stroom, geen faciliteiten zijn. Het toilet gebouw is zeker vanaf de achterste plaatsen best een paar minuten lopen en in de avond is er nauwelijks tot geen verlichting. Wij vonden het er heerlijk.
Iemand zei eerder dat vanaf camping Neus het strand wat verder lopen is. Dat klopt, zeker met kinderen ben je toch wel een kwartiertje aan de wandel. En dan kom je op een redelijk druk maar verder niet onaardig strand. In de omgeving zijn echter legio stranden te vinden waar het niet druk is. Over het algemeen is de rit naar deze strandjes ook de moeite waard. Reistijd varieert van een dikke 20 minuten tot zover je wilt. En het mooie is, je kan er vaak parkeren voor enkele Euro's per dag. Meer dan 3 Euro voor een dag hebben wij nooit betaald. Het kan ook gratis maar dan moet je best ver lopen, klimmen of een combinatie van beide.
Wij hebben op Neus een prima tijd gehad. Redelijk betaalbaar een prachtige omgeving. Er zijn vast ook nog andere kleinere campings in de regio te vinden maar als je niet te veel luxe geen probleem vindt is Neus denk ik een serieuze optie.
http://goo.gl/ajgO0P
.
Geplaatst door: j
, Datum:
24.09.2015 13:26
Als ik me goed herinner is Can Banal niet geschikt voor mensen met eigen caravan. We hebben eens naar deze camping gekeken na positieve berichten van vrienden.
, Datum:
24.09.2015 13:30
@Frank: Dankjewel! Dit bevestigt zo'n beetje het beeld dat we vd camping hadden. Mss dat we het dan toch maar eens moeten wagen. ik denk dat het natuurgedeelte voor ons geen optie is met ons 5m lange caravan + voortent, maar zolang er maar geen lawaai is tot 2uur 's nachts, is een beetje levendigheid in de avond voor ons geen probleem. Wij zijn geen luxe campings gewend, zoals ik al zei vinden we een net sanitair en een aangename sfeer in combinatie met een ruime plek, belangrijker dan de aanwezigheid van tennisvelden etc. Kan je mij mss iets meer vertellen over de plaatsen met aansluiting v water die meteen recht vd ingang liggen? Zijn die ruim en heb je daar erg veel last vh af-en aanrijden vd auto's enz?
Geplaatst door: Frank 
, Datum:
24.09.2015 14:39
Hmm, hoe komt die link naar camping-spanje in mijn eerdere reactie?
@Evy, Met een caravan is de natuurzone inderdaad minder geschikt. Alhoewel het eerste deel denk ik nog wel mogelijk is. Wij stonden destijds helemaal achter aan en hadden soms moeite om daar met de auto te komen i.v.m. het zand. Ik zie op de plattegrond dat de natuurzone nu ook genummerde plekken heeft. Dat was nog niet zo toen wij er waren.
Rumoer in de avond concentreert zich met name rond het zwembad/speeltuintje waar in de avond de oudere (en soms ook jongere) jeugd zicht verzameld en vermaakt. Over het algemeen was er tot zeker een uur of 23:00 -24:00 wel enige activiteit daar. Aangezien het een toch wat grotere camping betreft is er gedurende dag wel de nodige drukte van auto's die aan komen rijden. Met name bij de ingang geeft dit vanzelfsprekend drukte. Zowel links als rechts van de ingang zijn wat ik mij herinner redelijk rustige plekken (hoe verder weg, des te rustiger natuurlijk). Houdt er wel rekening mee dat de plekken 201 en 202 eigenlijk direct aan de (niet doorgaande) weg liggen. Slechts gescheiden door een golfplaten hek op een laag muurtje. Ook ligt de rechterhelft richting andere campings met disco's. De grote van de plekken is niet heel ruim wat ik nog weet.
Wij zijn destijds op de bonnefooi heen gegaan en kwamen eerst op plek 157 terecht. Alle plekken op dit rijtje zijn sowieso vrij klein. Je heb het gevoel met je buren op één plek te staan. Wij hadden toen een de Waard Albatros mee en daarmee stond de plek aardig gevuld. De tent van de kinderen kon er niet meer bij staan in elk geval. Ook omdat er een boom onhandig op de plek stond. Na één nacht zijn wij na wat over en weer praten met de receptie verhuist naar de natuur zone. Kon eerst niet omdat deze vol zou zijn. Een wereld van verschil. Volgens mij is er wel ergens een filmpje te vinden van de camping op YouTube. Dit geeft misschien ook wel een idee.
Zoals ik al eerder schreef is het een camping met twee gezichten. Op het reserveer deel is het allemaal iets krapper en rumoeriger, het natuurdeel is ruimer en rustiger. Wellicht dat je aan het begin van de natuurzone wel terecht kan met een caravan. Dat zou je eens na moeten vragen bij de camping. Ook de plekken 301 t/m 312 liggen wat rustiger. Ik zou het je wel adviseren afgaande op je wensen en vragen.
, Datum:
24.09.2015 16:43
Ok, frank! Dankjewel voor de uitgebreide info. Volgens de site vd camping kan je je plaats kiezen, in de mate vh mogelijk bij reservatie voor een bepaalde datum, dus dan kunnen we rekening houden met jouw tips, mochten we voor deze camping gaan.
Geplaatst door: sirley
, Datum:
24.09.2015 18:38
hoi evy. jouw verhaal is exact t mijne... dit jaar voor t eerst naar spanje geweest omdat ik na 25 jr frankrijk was uitgekeken ( lanquedoc roussilon) barcelona wilde ik heel graag eens zien en dus iets gezocht wat nog redelijk aan te rijden was. wij kwamen terecht op camping MAS PATOXAS in pals. we waren meteen verliefd op alles. fijne camping, mooie omgeving, aanzienlijk goedkoper dan wij gewend waren. t heerlijke eten en vooral de vriendelijke mensen.
na 1,5 week hadden we besloten volgend jaar weer terug te gaan. we hebben de caravan daar achter gelaten. scheelt een hoop ellende voor de volgende reis.
mijn kids zijn 11 en 7. ze hebben er een hele leuke tijd gehad met heeeeel veel leeftijdsgenootjes. t is een camping waa voornalijk gezinnen staan en geen groepen jongeren.
dit misschien omdat de camping niet direct aan tstrand ligt maar 4 km ervanaf.
ik zou er eens een kijkje nemen. opo de site staat een heel mooi intro filmpoje van de camping.
gr shirley
, Datum:
26.09.2015 11:32
@Shirley: Leuk om te lezen dat de "overstap" bij jullie zo goed is meegevallen! MAS PATOXAS is ons toch nog wat te groot. Afgelopen 3 jaren stonden wij op campings in Frankrijk met max 60 plaatsen, dus je kan je wel voorstellen dat de overgang dan nu naar een camping van 200 à 300 plaatsen al een heel verschil is voor ons :-)