Spanje na jaaaaaaaaaaaaaren Frankrijk (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® Evy 
, Datum:
20.09.2015 19:50
Van kinds af aan breng ik de zomervakanties door op campings in Frankrijk. Heel veel verschillende regio's en streken bezocht. Schitterende vakanties gehad maar na onze vakantie v dit jaar had ik echt het gevoel: Volgend jaar wil ik eens iets anders, dus geen Frankrijk voor ons wsl volgende zomer, maar Spanje! We willen graag eens naar de kust, omdat de kdn (9 en 11j) al jaren zeuren om eens een vakantie aan zee door te brengen. Bij het zoeken naar een camping aan de Spaanse Costa Brava moest ik toch wel slikken. Enerzijds omdat de prijzen per dag toch wel zo'n 25 euro hoger liggen dan dat we de afgelopen jaren betaalden en anderzijds omdat het bijna allemaal massacampings zijn, terwijl wij houden van kleinere, gezellige campings. Ondertussen wat zoekwerk verricht en er blijkt dan toch een gulden middenweg te bestaan ;-)
Voorlopig hebben we ons oog laten vallen op camping Neus in l'Escala, omdat deze camping toch op wandelafstand ligt vh strand en toch nog vrij kleinschalig is (naar Spaanse normen) en omwille vd ligging in een natuurpark. De vakantiedrukte nabij, maar toch een rustig plekje om te verblijven dus. Mochten er dus mensen ervaringen hebben met deze camping, dan hoor ik ze graag. Ik heb deze vraag ook op het Spanje forum gesteld, voorlopig zonder succes ...
Maar ik ben vooral benieuwd hoe anderen de "overgang" van het vertrouwde Frankrijk naar Spanje ervaren hebben. Meevaller of "Nooit meer"?
Geplaatst door: scg
, Datum:
20.09.2015 20:36
Wij hebben dit jaar voor het eerst gekampeerd in Spanje (camping Las Dunas, vlakbij jullie camping).
Het is ons heel goed bevallen. Voordelen Spanje: mooi stabiel weer, mooie omgeving, leuke plaatsjes (L'Escala, L'Estartit) genoeg te doen. Dagje Barcelona is goed te doen. De baai van Rosas heeft prachtige stranden en de zee is er echt heerlijk.
Wij vonden de spaanse mensen heel gastvrij en vriendelijk. We hadden het gevoel dat ze zich proberen aan te passen aan de toeristen, terwijl ik in Frankrijk wel vaak het idee heb dat de toerist zich maar moet aanpassen. Hiermee bedoel ik o.a. nederlandstalige menukaarten in restaurants, bedienend personeel die hun best doen om wat nederlandse woordjes te spreken, nederlandse produkten in supermarkten. Wij zijn echt geen mensen die hun "eigen aardappels" meenemen, als je begrijpt wat ik bedoel, maar dit gaf toch een bepaald gevoel van gastvrijheid. Een gevoel wat ik in Frankrijk wel eens mis.
Ook de prijzen in restaurants, terrasjes, winkels e.d.vallen reuze mee. Sommige producten zoals benzine en sigaretten zijn een stuk goedkoper dan in NL en Frankrijk.
Het nadeel van Spanje (het enige nadeel eigenlijk) is de lange reis. Wij wonen in Friesland en de reis van 1550 km. is ons niet meegevallen. Dit is de reden dat we
twijfelen of we volgens jaar weer zullen gaan.
, Datum:
20.09.2015 20:44
Fijn om te horen! De reis is voor ons niet zo'n onoverkomelijk probleem. Het zou voor ons "slechts" 1300km zijn en we hebben een weekje de tijd voor de heen - en terugreis, dus dat moet wel lukken.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids 
, Datum:
20.09.2015 20:45
In Spanje vooral opletten niet in augustus te kamperen. Dan puilen de campings uit en sta je op de kleine plekken op de campings met de scheerlijnen door elkaar. Daarbij is het dan extra hinderlijk dat Spanjaarden nogal luidruchtig leven.
Aan de Middellandse Zee een keer opzettelijk een camping zonder disco uitgezocht. Had me de moeite kunnen besparen: de naburige camping had wel een disco waarvan we mee konden genieten...
Maar voor het overige is Spanje ook beslist de moeite!
Geplaatst door: Ellen Dokter 
, Datum:
20.09.2015 21:14
Evy...camping Las Palmeras in St Pere Pescador..is ook kleinschalig met ruime plekken, loop afstand van het strand en erg gemoedelijk voor jonge kinderen, tenminste een aantal jaren terug. Ik ben een groot Frankrijk liefhebber maar wat is de Costa Brava verrassend mooi ...
Geplaatst door: Bart
, Datum:
20.09.2015 22:16
Je kunt uitstekend kamperen in augustus in Spanje hoor!! De campings staan inderdaad vol, maar niet overvol (vol is vol) en naar onze mening altijd beter dan een half lege camping zoals begin juli of eind augustus/ begin september.
Wij moeten eerlijk zeggen dat het verschil met Frankrijk aan de kust of met Spanje aan de kust niet groot is! Het enige is eigenlijk dat het net iets verder rijden is en over het algemeen net iets meer aso volk (als ik dat mag zeggen) op de campings in Spanje komen. Verder vinden wij het erg leuk om keer in Spanje te kamperen dus ik zou het zeker een keer doen. Camping neus lijkt me een geschikte en leuke camping.
Geplaatst door: Yvon
, Datum:
21.09.2015 07:07
Inmiddels 2 x in Spanje geweest waarvan 1 x in hoogseizoen. Costa Brava is ons erg bevallen. De drukte aan de kust vinden wij wel meevallen, het is geen filerijden om s' avonds een plaatsje te bezoeken zoals we wel aan de Languedoc Roussillon hebben ervaren. Erg leuke plaatsjes en mooie kustlijn. En een dagje Barcelona is echt aan te raden. Girona trouwens ook. Leuk is daar dat je een wandeling op de stadsmuren kan maken. Uit eten en boodschappen vinden wij goedkoper als in Frankrijk. Dus mocht de camping iets duurder zijn dan compenseert dit wel weer.
Geplaatst door: ® MelanieM1 
, Datum:
21.09.2015 08:11
Wij hebben afgelopen zomer voor het eerst in Spanje gekampeerd.
Wij verbleven op de prachtig aangelegde camping Las Palmeras in Sant Pere Pescador, 200 m van het prachtige strand.
De camping heeft grote plekken, zowel met schaduw als in de zon gelegen.
Het sanitair wordt de hele dag schoongehouden, een winkeltje waar alles te verkrijgen is, een restaurant, een pinautomaat noem het maar op.
Veel kinderen in allerlei leeftijds groepen die elkaar bij de animatie of op het sportterrein tegenkomen.
veel mooie dorpjes en natuurlijk de grote steden in de buurt.
Ik zou zeggen doen.....
Geplaatst door: jan v z
, Datum:
21.09.2015 08:37
Wij hebben drie jaar op camping Illa Mateua gestaan.
Vanuit daar hebben wij ook de campings in de omgeving bezocht waaronder camping Neus.
Wanneer je hier campings als las Palmeras en Illa Mateua gaat vergelijken met Neus is camping Neus een rommeltje.
Maar ook deze camping staat vol dus wanneer je hier geen moeite mee hebt of dit msss. wel de charme van kamperen vind gewoon doen.
Hoe kun je Neus omschrijven?
Een soort van Franse drie sterren camping die met de franse slag word gerund.
Geplaatst door: Ilona
, Datum:
21.09.2015 11:20
Camping Illa Mateua in L' Escala, inmiddels al 6 keer geweest, voor ons de ideale camping.Leuke baai op loopafstand, mooi zwembad met een prachtig uitzicht, voetbalveld,tennisbaan, supermarkt op loopafstand. Schoon sanitair. Niet te massaal. Met de plaatsen moet je geluk hebben, sommige wat ruimer dan de anderen maar niet te veegelijke met Frankrijk, wel wat dichter op elkaar. l'escala gezellige plaats. Veel te doen in de omgeving. Camping Neus ligt toch wat verder van het strand af, je moet nog een hele wandeling door het bos maken. Afgelopen jaren hebben we Frankrijk met deze camping gecombineerd.
, Datum:
21.09.2015 13:01
Alvast bedankt om even de tijd te nemen om te reageren. Campings Las Palmeras en Illa Mateua zien er prachtig uit en ondertussen weet ik dat Spanje qua camping wel duurder is dan Fr. maar 70 euro per nacht voor ons 4-tjes en de hond vinden wij echt wel veel. De laatste jaren hebben wij in Frankrijk nooit meer dan 40 euro per nacht betaald en toch meestal op heel mooie campings gestaan, naar onze normen dan. Dus om dat bedrag dan ineens bijna te verdubbelen...slik. Wij kiezen in Frankrijk ook nooit voor de campings met mooie groene laantjes , animatie, een supermarkt, ... De afgelopen jaren kampeerden we zelfs op 30min (met de auto!) vd dichtstbijzijnde supermarkt, dus wat de wandelafstand naar het strand betreft, zal dat, naar onze normen, ook wel meevallen, vermoed ik :-) Dit even om te verduidelijken dat jullie tips zeker welkom zijn, maar ook om even te schetsen dat een camping met een fijne ligging, vrij ruime plaatsen, proper sanitair en een zwembad voor de kdn al ok is voor ons. Alle andere extra faciliteiten zijn handig, maar voor ons zeker geen must.
Geplaatst door: ® marcovg 
, Datum:
21.09.2015 14:21
iemand ook in de spanse Pyreneeën geweest ??
, Datum:
21.09.2015 14:24
Op basis van je laatste post ging ik gewoon naar Camping Neus.
Wanneer je in Frankrijk niet meer betaalde dan 40 euro stond je niet op de campings met gouden kranen.
Zoals ik al eerder aangaf ik vond het rommelig maar dat was drie jaar terug.
Maar ik betaalde in Frankrijk ook al 70 euro en dat was 5 jaar terug.
En daar vond ik de campings in jullie prijsklasse ook rommelig.
Geplaatst door: ® daphne 
, Datum:
21.09.2015 16:33
Kijk ook eens naar camping La Gaviota. Wij kwamen er telkens langs toen we op Las Palmeras in St Pere Pescador stonden. Gaviota is nog kleinschaliger en ligt direct aan het strand.
, Datum:
21.09.2015 17:04
@Daphne: Ziet er leuk uit, maar ook zelfde prijsklasse als voorgaande genoemde campings. We vinden de zee fijn om langs te wandelen en de kustplaatsjes vinden we gezellig, maar wij zijn niet het type mensen die de ganse dag op strand doorbrengen, dus het is geen must om het strand in mijn "achtertuin" te hebben ;-) Ik hoop dat er nog veel meer andere dingen te beleven vallen!
@Jan: Idd, gouden kranen zijn geen noodzaak ;-) Wij hebben nog nooit een 4* camping in Frankrijk bezocht, omdat dit gewoon ons ding niet is. Dus waarom zouden we dan ook meer betalen voor allerlei extraatjes die we niet wensen, denk ik dan maar.
, Datum:
21.09.2015 19:12
Camping Maite in l' escala zou ook nog een optie zijn.
Geen zwembad maar wel betaalbaar en op een loop afstand van het strand en boulevard.
Geplaatst door: Yvon
, Datum:
21.09.2015 19:15
Evy, campings aan zee zijn nu eenmaal duurder ls in het binnenland. De campings in Frankrijk aan zee zijn ook duurder als het binnenland. En als je nooit aan zee hebt gekampeerd ben je idd dus duurder uit.
Geplaatst door: Henrikus
, Datum:
21.09.2015 20:08
Wij zijn ook twee keer naar Spanje geweest. Het eerste jaar op camping Emporda vlakbij Estartit. De camping lag iets van het strand en de omgeving vonden we niet zo interessant. Het jaar erop zijn we naar camping Pola geweest vlakbij Tossa de Mar. Dat vonden we echt een mooie camping, met een eigen strand. Het ligt in een baai waar je zo vanaf de camping in zee loopt. Niet al te grote plekken maar wel vers gebakken brood, een winkeltje en ook nog een zwembad. Hier gaan wij vaker heen. De kust is daar fantastisch.
, Datum:
21.09.2015 20:10
@Yvon: We zijn er ons zeker van bewust dat de campings aan de kust stukken duurder zijn dan de meeste campings in het binnenland. Maar we wilden echt graag een keertje aan zee op vakantie. Daarom kiezen we voor een stukje ook Spanje. In Frankrijk zijn de campings wsl even duur aan de kust, maar ook de supermarkten, terrasjes, restaurants, ... kortom alles wordt duurder naarmate je dichter bij de kust komt. En als ik de meningen hier en op zoover mag geloven, is dat in Spanje minder het geval. Maar dat is natuurlijk niet de enige reden, waarom we een keertje naar Spanje willen.
Geplaatst door: mar3tent
, Datum:
21.09.2015 21:01