Warm slapen in een tent. (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® digi-oma
, Datum:
27.10.2006 17:48
Tot dit voorjaar sliepen onze kleinkinderen - wanneer ze bij ons logeerden - op stretchers; nadeel: achterover klappen hoofddeel en kraken.
Bij Karwei hebben we dit voorjaar voor pakweg 19 euro per stuk veldbedden gekocht... aluminium kruisstuk er onder en(groen) canvas liggedeelte.
Volgens de kleinkinderen slapen ze VEEL lekkerder. Ze zitten opgerold in een soort hoes; wegen bijna niets; snel op te zetten (5 minuten), 80 cm. breed en bijna 2 meter lang; opgerold ongeveer 80 x 25 cm. rol. Hier vind je wel een plekje voor in de auto. Klappen niet in door losse aluminium dwarslat. Kunnen gemakkelijk gewicht van volwassene dragen. Voordeel... je ligt een stukje boven de grond en je kunt er eventueel nog schoenen of een tas onderzetten. Bij campingzaken ook gezien, maar daar zijn ze duurder.
Eventeel zou je een oude deken onderin kunnen leggen als matras en tegen optrekkende koude. Succes
Geplaatst door: Kees
, Datum:
29.10.2006 10:00
Ik heb een onderstel onder mijn tent, het doek vervangen door wandplaten, dak erop kachel erin en een heerlijk bed met ringverwarming eronder. Ze schijnen dit alleen een caravan te noemen! Lekker warm hoor!
Geplaatst door: petra
, Datum:
29.10.2006 11:55
Gooi die luchtbedden eruit! Selfinflatable matten nemen. Je hebt ze tegenwoordig al in behoorlijke diktes (ik heb er zelf een van 7,5 cm). Als het echt onder het vriespunt komt: een fleece lakenzak. Dit hoeft niet duur te zijn: gewoon een lap van de markt in elkaar stikken en klaar!
Als dat allemaal niet helpt: kleinere (binnen)tent nemen.
Geplaatst door: daantje
, Datum:
29.10.2006 17:39
ja inderdaad met een kleinere binnentent heb je het veel minder koud. We hebben een kleine polyester tent voor de laatste nacht en daarin hebben we het 's nachts veel warmer dan in onze grote katoenen tent.
Geplaatst door: ® Tara
, Datum:
29.10.2006 22:56
isolerende therm-a-rest slaapmatjes, mummy-donsslaapzak (eventueel voorverwarmen met kruik), thermisch ondergoed, fleece muts en dan met zo veel mogelijk personen in 1 slaapcabine.
Geplaatst door: jetje
, Datum:
30.10.2006 16:12
onze kinderen slapen al jaren op de zelf op blaas bare matjes, laatst was er een vriendje mee logeren op de camping, deze had een luchtbed Na 3 nachten stond het water gewoon onder zijn bed je kunt wel bednken dat dit zeer koud aanvoelt tot vochtig. Bij de zelf opblaasbare matjes heb je hier geen last van en word het dus niet koud omdat er ggen lichaamsvocht optrekt. koop wel goede deze liggen namelijk ook goed je moet misschien wel even wennen maar als je alle voordelen ervan bekijkt dan wil je zeker nooit meer een luchtbed.
Geplaatst door: jantine
, Datum:
31.10.2006 13:39
Jaren geleden een test gelezen (ik dacht in de Op Pad, outdoortijdschrift van de ANWB) waarin bleek dat luchtbedden warmte onttrekken aan de persoon die erop ligt en best isolerend waren de self-inflating matjes. Daarnaast een goede slaapzak, die tot -6 of zoiets gaat, (geen dekbed! en de slaapzak dichtritsen), liefst een mummiemodel en je krijgt het echt niet koud! Bij ons werkt het echt!In de Op Pad staan regelmatig testen over slaapzakken en de isolerende werking ervan. Zij hebben vast een site met testuitslagen.
Geplaatst door: renee
, Datum:
31.10.2006 13:49
Wij hebben ook self inflating matten, daar omheen van de firma Karsten hoezen gekocht die je zowel voor een luchtbed als voor inflatables kunt kopen. die hoezen hebben een fleece bovenkant en een schuimrubber matje er in wat op je luchtbed/matje komt te liggen. Heerlijk zacht/confortabel en super isolerend. Neemt wel iets meer ruimte in (laag extra tenslotte). Volgens mij staan ze ook bij karsten op de website.
Geplaatst door: winter-wandelaar
, Datum:
31.10.2006 15:16
Het is al gezegd in de diverse rejaksies.
De beste optie is een goede donsslaapzak, bij voorkeur een mummie model eventueel met aangenaaide capuchon voot het geval echt koud wordt in combinatie met een self-inflating matrasje.
Een fleece-muts kan het verschil uitmaken tussen warm en net niet warm genoeg. Veel warmte verlies je namenlijk via je hoofd.
In de bergsport wordt er wel comfortabel geslapen bij min 20. Het is allemaal een kwestie van de juiste uitrusting.
Wat je in ieder geval direkt moet vergeten dat is het aloude luchtbed wat garant staat voor ijskoude nachten.
Geplaatst door: geertje
, Datum:
01.11.2006 15:42
Geweldig !!!Wat een super tips en wat veel! Ik print ze uit voor volgend jaar. Bedankt allemaal!