piramidetent grondzeil (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: dauphin 
, Datum:
18.03.2014 14:17
Beste Forum leden,
Wij hebben onlangs een piramidetent aangeschaft (2de hands). Deze heeft een vast kuipzeil onder de slaap gedeeltes, maar geen vastzeil onder het leefgedeelte van de tent.
Nu wil ik hiervoor een zeil gaan aanschaffen, maar ik heb hier advies in nodig:
- Wat kan ik het beste hiervoor pakken?
Tenttapijt, grondzeil, airzeil
- Moet ik het grondzeil\tent tapijt ook onder het slaap gedeelte leggen?
Alvast bedankt voor jullie hulp
Gr,
Danny
Geplaatst door: jan v z
, Datum:
18.03.2014 14:41
Wat een optie is, is van dat blauwe dekzeil te nemen en dat onder de hele tent te leggen.
Vervolgens het bij de stokken op te trekken en eventueel bij te knippen, en aan de stokken vast te tapen.
Op dat moment heb je een kuip onder je tent.
Wanneer het gaat regenen doe je dit ook met de voorkant(ingang) en heb je een totale waterkering in de tent.
Dit deden wij zo,n 25jaar terug ook met onze bungalow tent en hielden we alles droog wanneer het begon te hozen.
Geplaatst door: bolke
, Datum:
18.03.2014 15:18
gewoon dat blauwe zeil. En dan onder je hele tent.
wij hebben het destijds op maat geknipt en er van die zeilringen in geslagen toen konden we het met van die elastiekjes vastmaken zodat het omhoog bleef staan.
Geplaatst door: danny 
, Datum:
18.03.2014 15:25
Bedankt voor jullie tips.
Geplaatst door: marian
, Datum:
18.03.2014 17:08
wij gebruikten het grijze dikke zeil en legden dat onder de hele tent, maar wel binnen de zijmuren .
wij zetten altijd een haring er half achter, waardoor wel een soort kuip ontstond met opstaande randjes
Geplaatst door: ® Carolien 
, Datum:
18.03.2014 21:06
Waarom wil je een zeil onder je tent leggen? Is dat om je tent tegen slijtage en/of vuil te beschermen of gaat het er om dat je in je voortent gedeelte geen wateroverlast hebt? In het laatste geval is dat blauwe of grijze "bouwplastic zeil"niet afdoende. Bij heftige regen gaat dit doorlekken.Je kunt dan beter een "echt"grondzeil, speciaal voor tenten kopen.
Geplaatst door: danny 
, Datum:
19.03.2014 12:28
Als ik geen zeil in de tent leg dan heb ik gras in de tent. er zit geen grondzeil in. Alleen onder het slaap gedeelte.
Tevens wil ik ook tijdens een regenbuit droge voetje houden.
Geplaatst door: bolke
, Datum:
19.03.2014 12:55
@Carolien, als je het blauwe of oranje afdekzeil bedoelt wat je bij de bouwmarkt koopt, dat gaat echt niet lekken hoor, wij gebruiken dat ook om dingen in de tuin mee af te dekken gedurende de winter en dat blijft kurkdroog.
Ik denk dat je dan een keer een stuk zeil met een productiefout hebt gehad.
Geplaatst door: Carolien@1
, Datum:
19.03.2014 12:58
Afhankelijk van het materiaal van je vaste grondzeil kun je wel of niet een extra grondzeil onder de hele tent leggen.
Zie de link voor de diverse materialen.http://www.koepeltenten.nl/grondzeilen/
Wij hebben een tent met een vaste kuip van bisonyl en hoewel het daarbij niet noodzakelijk is om een grondzeil te gebruiken doen wij dat wel zodat we niet zoveel schoon hoeven maken.Een echte aanrader vinden wij dit tentdoek/gronddoek: http://www.wintergronddoekhandel.nl/tentzeil-tentdoek-130-gr
Superlicht en makkelijk mee te nemen. Als je echter droge voeten wilt hebben dan zou ik iets van PVC ofzo meenemen en daarop een gaatjesmat. Neemt wel veel ruimte in!
Geplaatst door: Carolien@1
, Datum:
19.03.2014 13:26
@bolke, dat zeil bedoel ik inderdaad! Bij ons lekte het door.Misschien is daar ook verschil in kwaliteit in?
Geplaatst door: Angie
, Datum:
19.03.2014 13:28
Ook wij hebben een piramidetent met vast kuipzeil onder het slaapgedeelte.
Bij ons ligt er in de hele tent, dus ook onder het slaapgedeelte, dun plastic en daarover in het voorgedeelte tenttapijt met gaatjes.
Wij gaan altijd op de bonnefooi en blijven altijd maar een dag of 2/3 op een camping voor we verder trekken. Het plastic gaat dan ook weer mee naar de volgende camping en wordt iedere keer opnieuw gebruikt.
Als bij 1 overnachting de weersvooruitzichten zo zijn dat er droog weer is voorspeld, dan gaat het plastic er niet in maar alleen het tenttapijt.
Geplaatst door: mar3tent
, Datum:
19.03.2014 13:50
waarom koop je eigenlijk een tent zonder vast kuipzeil om er dan vervolgens zeil in te leggen?
Meen ik serieus, er is vast een goede reden om zo'n tent te kopen. Ik zou altijd voor vaste kuip gaan.. en geld is vast geen reden omdat allerlei tenten voor allerlei prijzen op marktplaats zijn te vinden.
Overigens ga ik dan uit van een familietent ofzo met kinderen en spullen etc. Vroeger had ik klein tunneltent (op de knieën erin) met mijn man. Ook alleen alleen bij slaapgedeelte vast kuip en ervoor gras. Maar al onze spullen stonden buiten of in de auto (tas met kleding zeg maar en de boodschappen). Elke 3 dagen gingen we weer verder. Maar als ik ergens 1-2 weken of langer zou blijven staan....(en nu kinderen bij heb)..dan zeg ik "doe maar kuip" (vast of inritsbaar of wat dan ook..)
Dus mocht het een grote tent zijn waarin je voor het slaapgedeelte ook kan staan/zitten: een tenttapijtje over je zeil is wel heel fijn. Soort vloerbedekking onder je voeten. Vuiligheid zakt door de gaatjes naar het zeil, dus oogt altijd redelijk schoon.