Mijn favoriete bestemming in Frankrijk is...
Geplaatst door: ® Elise
, Datum:
22.03.2024 18:21
In het topic: Waar zijn... las ik veel reacties dat veel forummers leuke topics missen. Dus ik dacht: laat ik een algemeen topic starten waar ieder zijn kennis en enthousiasme kwijt kan.. (Hoop ik dan haha 😉)
Ik vind het altijd leuk om reviews en tips te lezen.. Hoe meer, hoe leuker! Voorpret vind ik heerlijk! Dus ik ben wel benieuwd: Wat is jullie favoriete bestemming/gebied in Frankrijk en waarom? Tips, campings, wandelroutes, bezienswaardigheden, mooie dorpen en stadjes.. Ik ben benieuwd! Kun je niet kiezen? Beschrijf dan gewoon meerdere gebieden! Wij hopen voor de 4e keer naar Frankrijk te gaan, we hebben dus nog lang niet alles gezien!
Wie doet mee? 🏕?
Geplaatst door: conny
, Datum:
22.03.2024 19:17
De eerste keer kamperen in Frankrijk was in 1974 (primitieve campings, slecht sanitair / slechte bewegwijzering ....)en sindsdien hebben we heel veel streken/campings, plaatsen/dorpjes bezocht. Een favoriet noemen is echt onmogelijk.
Westkust t/m Bretagne, Cevennen( verlaten plekjes), Camarque, Verdon, Vaucluse /Mont Ventoux(de kleine dorpjes), Corsica (ruig, ongerept), Cote d Ázur/Monaco en alles wat ertussen ligt. Elke streek is totaal anders en er is voor iedereen keus genoeg.
Stiekem ben ik wel een beetje jaloers op je; er wacht je nog zoveel moois; ga de kleine weggetjes op en laat je verrassen; geniet !
Dat hopen wij ook nog lang te doen.
.
Geplaatst door: ina2
, Datum:
22.03.2024 19:37
Mijn favoriete bestemming is in de loop der jaren wel veranderd. Zeker 45 jaar rijden wij met caravan door Frankrijk met uitstapjes naar Italie en Noorwegen. Tijdens ons werkende leven wilden wij het liefst luieren en zeker zijn van een lekkere temperatuur. Kinderen mee en wanneer zij het naar hun zin hadden.....Later zonder kinderen wat meer getrokken en buiten het hoogseizoen. Inmiddels ook een beetje door de klimaatverandering, willen we niet meer zo zuidelijk (te warm) Dus de Atlantische kust, Bretagne heeft nu onze voorkeur. Blijven zelden langer dan 1 week op 1 camping en trekken dus nog steeds rond. We bereiden ons redelijk voor, zoeken een aantal campings uit om uit te kiezen en laten het weer ook vaak bepalen hoe zuidelijk we gaan....Onze voorkeur gaat meer uit naar natuur dan cultuur. En...natuurlijk schrijf ik een mening over de door ons bezochte campings.
Geplaatst door: Jan52
, Datum:
22.03.2024 20:35
De laatste jaren camping la Petite Brenne in Luzeret. Erg mooi en groot afwisselend terrein. Aardige eigenaars en eigenlijk is alles wat je nodig hebt aanwezig inclusief aardige gasten.
Geplaatst door: Mamamia
, Datum:
22.03.2024 20:46
Eigenlijk pas de laatste jaren naar Frankrijk. Vroeger met mijn ouders wel maar toen de kinderen kleiner waren gingen we met onze boot varen in Friesland.
We zijn naar de Alpen (meer van Geneve) Dordogne en Verdon geweest. De Alpen en Verdon vond ik erg mooi. Vanuit de Verdon een dagje Middelandse zee was ook schitterend.
Dordogne vond ik persoonlijk iets minder. Voor onze dochters is het Frankrijk verkennen vanaf de rug van een paard het ultieme vakantiegevoel.
Geplaatst door: ® Noren-63
, Datum:
22.03.2024 22:48
Wat een leuk "draadje"!
Zo'n 35 jaar geleden begonnen met tentkamperen vanaf Ribeauvillé in etappes naar het meer van Annecy; alles mee in de Fiat Panda;). De Elzas gaan we dit late voorjaar voor het eerst sindsdien weer bezoeken. Ook in Die aan de Drôme in de jaren (19)80 vaak gestaan, zo'n 10 jaar geleden een dagje bezocht; veel veranderd!
In tussenliggende jaren in de Ardeche en Dordogne gekampeerd; niet onze favorieten. Wat ons wel erg trekt is Cluny (mooie gemeentecamping&zwembad) en Meursault (de camping daar is meer een verhuur-camping geworden) in de Bourgondië als tussenstop voor een dag of 5 op weg naar Trièves of verder zuidelijk de Luberon. De Trièves is meer ruige natuur, de Luberon meer cultuur (kortgezegd!).
Geplaatst door: T@mara
, Datum:
23.03.2024 08:27
Ardèche met stip op 1 en Bretagne!
Geplaatst door: Helmy
, Datum:
23.03.2024 10:39
Voor Frankrijk zijn er veel bestemmingen waar wij van houden en hebben bezocht in de laatste 55 jaar.....NOOIT drukke , NOOIT écht toeristische delen en NOOIT in hoogseizoen de laatste 45 jaar !!! Gaan meestal juni én september , hebben een eenvoudige caravan die ons nog steeds uitstekend bevalt.
In de tijd dat de kinderen nog meegingen stonden we meestal aan water zodat ze dammen konden bouwen en iets later konden surfen. Maar nooit op een camping met toeters en bellen ( waren er toen ook nog niet zo)
De Vogezen en de Alpen waar we veel bergtochten hebben gemaakt , máár absoluut ook Normandië en Bretagne .
Het culturele en de natuur verbinden , daar houden we van.
Maar...Noorwegen staat toch écht op 1 voor ons !!!! Wat een natuur, wat een rust. We wisselen dus af.
Ook GB helemaal doorkruist, is absoluut ook een heerlijk vakantieland.
Als het zo tussen de 18 en max 25 graden is ...vinden wij het prima.
Wat heerlijk dat wij de vrijheid hebben te kunnen gaan en staan waar we zelf willen ! Geniet van elke keus !!
Geplaatst door: mir1
, Datum:
23.03.2024 13:37
We gaan al zo'n 25 jaar naar Frankrijk. Afgewisseld met Italië. Elke streek waar we geweest zijn, heeft zo z'n charmes. Van de Elzas tot Bretagne. En van de Drome tot de Gard en de Lot. Vorig jaar voor het eerst naar de Gers geweest ( voorseizoen). Prachtig. Dit jaar voor het eerst naar de Allier en de Charente Limousin, maar ook weer even terug naar de Gers. Dit jaar gaan we eind augustus, met een week na Hemelvaart naar le Marche
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
23.03.2024 16:05
Ik kom al 50 jaar in Frankrijk. Begonnen als kind met ouders en broer in bungalowtent, vouwwagen en caravan. Nooit gereserveerd destijds. Altijd op basis van een lijstje uit campingboeken er heen. Wat een verschil met toen. Nu moet iederen van tevoren alles weten. Vragen of plaats 27 leuker is dan 28 konden toen niet en waren ook onvoorstelbaar. Later op mezelf een aantal jaren niet in Frankrijk geweest, want je wil dan wat anders dan je ouders deden natuurlijk.... Mooie vakanties in Griekenland gehad. Toen ook zeker ontdekt dat er ook andere landen zijn dan Frankrijk (met m'n ouders gingen we alleen maar naar Frankrijk). Maar toch komen we elke keer weer in Frankrijk terug. Slaan soms een jaartje over, of de zomervakantie elders en dan toch een weekje in het voorjaar... Want het blijft trekken. Fijn dat je er al relatief snel kunt zijn. Ook het noorden (zoals de kust in Normandie bij Dieppe) heeft z'n charme. Welke gebied het meest trekt? Ik zou het echt niet weten. Er zijn zoveel plekjes die mooi zijn. Ik kan wel een soort van top 10 gebieden geven waar we het erg leuk hadden en waar nog zo maar een keer terug kunnen gaan: Dordogne, Charente Maritime, Bretagne, Normandie, Bourgondie, Vaucluse, Haute Loire, Elzas, Lozere en Loire-gebied tussen Angers en Orleans.
Geplaatst door: frank
, Datum:
23.03.2024 17:50
Toen we nog jong waren dacht ik altijd dat er niets beters kon bestaan als de Ardeche. Tegenwoordig trekken we toch meestal richting Picardie, Normandie en Bretagne vanwege de temperaturen, de kust, het eten en met name in Bretagne de ruige natuur. Maar afgelopen jaar door toeval 2 weken aan de Maas in de Lorraine gezeten ook dat was fijn; wat een rust, mooie natuur en prachtige steden.
Geplaatst door: Domaine
, Datum:
23.03.2024 20:46
Omgeving Vias plage / Valras Plage.
Bagnols sur ceze niet zo zeer maar de fijne camping Genêts d'Or
Omgeving Castelane.
Omgeving Millau.
Geplaatst door: Lia
, Datum:
23.03.2024 21:14
Onze favoriete plek in Frankrijk is met stip op nummer 1:Aude
En dan vooral omgeving olonzac/ valras plage.
En heerlijk wandelen langs canal du midi
Leuke markjes...heerlijk!.
Geplaatst door: ® S@ndra
, Datum:
24.03.2024 07:25
Als kind ging ik met mijn ouders voor het eerst naar Frankrijk en dat is dit jaar precies vijftig jaar geleden. Later met mijn vriend (en nu man) ook altijd naar Frankrijk. Met ouders ging ik met de caravan. Wij zelf gingen met tent en nu met vouwwagen. We gingen wel eens een jaartje niet maar ook wel eens twee keer in één jaar. Ben er dus al zeker 45 keer geweest. De Drome is mijn favoriete streek maar ook Bourgogne, Correze/Dordogne, Bretagne en Loiredal zijn streken waar we vaker zijn geweest. En onderweg strijken we vaak neer in Lorainne voor enkele dagen.
Met zijn enorme hoeveelheid campings was Frankrijk bij uitstek het land om op goed geluk heen te gaan en wel te zien waar je uitkwam. Helaas worden eenvoudige campings steeds vaker camperplaatsen, en wordt er door heel veel mensen zo veel gereserveerd dat dat steeds moeilijker wordt. Waardoor wij, en anderen, ons gedwongen voelen om ook te reserveren, waardoor het 'probleem' steeds groter wordt. Echt jammer. Na ons pensioen hopelijk weer aan de zwerf als we niet meer gebonden zijn aan het hoogseizoen.
Dit jaar gaan we naar Denemarken maar ik mis Frankrijk nu al. 😉
Geplaatst door: JanMat
, Datum:
24.03.2024 10:59
Ook wij gaan al lange tijd (ruim 40 jaar) naar Frankrijk. De eerste jaren waren meer dan geweldig. Met regelmaat werd er gestopt om te genieten van de omgeving en foto's van het gebodene te maken. De vakantie bestond uit het ontdekken van dit geweldige land. Nu is het na al die jaren anders geworden. We gaan terug naar plekken waar we al eens geweest zijn. De verrassing is weg en dat missen we. Een nieuw vakantieland hebben we nog niet gevonden. We komen zeker nog in Frankrijk maar zijn op zoek naar wat anders.
Geplaatst door: conny
, Datum:
24.03.2024 11:10
JanMat: "de verrassing is weg en dat missen we" is precies hoe wij ons ook voelen na 45 jaar kamperen in alle hoeken van Frankrijk.
Corsica heeft ons nog wel verrast en de laatste jaren ook Engeland/Schotland en Noord Spanje/Portugal.
Maar dan praat je wel over meer kilometers....
Geplaatst door: ina2
, Datum:
24.03.2024 11:16
Jan Mat@ Dat gevoel kennen wij ook. Je hebt in die jaren de highlights al gezien. Middellandse Zee kust, Gorges du Tarn, Drome, Dordogne, Ardeche, de kastelen van aan Loire, Vaucluse en nog veel meer. Wij gaan nu ieder jaar een kortere periode naar Portugal. Algarve en nu net terug uit Lissabon. Allemaal prachtig maar , je valt nergens meer van je stoel.......Het enige verschil is...de mensen...Portugezen zijn echt vriendelijke mensen en het aanbod van de restaurants (betaalbaarder). Denk dat Frankrijk zoveel te bieden heeft, denk aan de bergen, de zee, de rotskusten, de wijngebieden, en nog veel meer, zo gevarieerd dat het bijna niet te overtreffen is. Maar.... voor kamperen is in Frankrijk toch echt het beste land. Wij hebben een paar jaar geleden het fietsen ontdekt..... Kiezen dus nu niet meer voor de bergen maar gebieden waar je heerlijk kunt fietsen.....Dat geeft best een nieuwe kijk op Frankrijk.
Geplaatst door: frank
, Datum:
24.03.2024 11:18
Interessante opmerking inderdaad, verrassing en nieuw geeft wel een kick ja, maar "ergens thuis komen" is ook lekker wat ons betreft.
Geplaatst door: Neel14
, Datum:
24.03.2024 11:57
Onze favoriete gebied is het zuid oosten van Frankrijk en dan met name de Haute Alpes, Vaucluse, Alpes de Haute-Provence, Isère, Drôme en de Savoie. De bergen vinden we echt fantastisch en ook het weer speelt een rol, er is daar toch meer kans op mooi weer dan bijvoorbeeld boven in Frankrijk. En in de bergen zijn de nachten koel, ook erg fijn. We combineren vaak meerdere van deze bestemmingen, omdat we niet de hele vakantie op één plek blijven. We gaan altijd in het hoogseizoen vanwege werk, en reserveren nooit. Hoogstens bel ik een dag van tevoren een camping op om te vragen of ze plek hebben, maar vaak rijden we er ook gewoon naar toe en zien het wel. Er is altijd wel weer een andere camping in de buurt. Het scheelt wel dat we kleine eenvoudige campings zoeken zonder verdere faciliteiten en we weinig wensen of eisen hebben, behalve betaalbaar (liefst onder de €20 voor 2 personen incl. elektra) en redelijk sanitair. Naar mate we ouder worden, vinden we rust op een camping steeds belangrijker, dus daar letten we ook op. Geen camping aan een drukke weg bijvoorbeeld. En we staan op steeds kleinere campings, dat bevalt ons heel goed.
Wat we wel merken na vele jaren Frankrijk, is dat ook bij ons de verrassing in die gebieden er wel een beetje af is. We zijn al op veel plekken geweest en omdat we het erg leuk vinden ter plekke de omgeving te ontdekken, steden, dorpen en markten te bezoeken, hebben we daar ook al veel rond gereden en gezien. Plekken terug zien waar je goede herinneringen aan hebt en die je mooi vindt is wel leuk, maar nieuwe dingen zien is voor ons ook een deel van de vakantiepret. De ‘bovenste’ helft van Frankrijk trekt ons niet, vanwege het weer en de omgeving (maar misschien is dat laatste wel een vooroordeel, want we zijn er nog nooit geweest). Het vage plan is nu dit jaar eens een andere kant op te gaan, naar het zuidwesten van Frankrijk. Het hangt wel van de weersvoorspelling af, want mooi weer vinden we met kamperen wel belangrijk. Ik ga me in ieder geval de komende tijd maar eens storten op campings zoeken op deze website die ons aanspreken, want ik vind het prettig onderweg wel een lijst te hebben om uit te kiezen of een alternatief te hebben als een camping vol is of als we het niets vinden.
Ik vind deze website erg prettig om te gebruiken om naar campings te zoeken, en het is extra leuk als er ook meningen zijn, al heb ik wel de indruk dat die steeds minder geplaatst worden. Dat is wel jammer.
Misschien zou het ook wel eens leuk zijn om eens naar een ander land te gaan, maar ik weet niet goed waar naar toe dan. Italië trekt me helemaal niet, veel landen (bijvoorbeeld Duitsland, Luxemburg en België) zijn minder zeker van mooi weer en ik heb het idee dat het soort campings waar wij van houden (klein, eenvoudig, rustig) vooral in Frankrijk te vinden is. Komend jaar wordt het in ieder geval gewoon weer naar Frankrijk!
Geplaatst door: Herman
, Datum:
24.03.2024 12:09
Wij zijn al in heel Frankrijk geweest, en vinden heel veel streken mooi, maar onze favoriet is en blijft de Drome. Wij zijn zo'n 50 jaar geleden hier toevallig terecht gekomen. De streek was toen nog niet zo toeristisch als nu, en veel minder druk. Wij vonden hier alles wat Frankrijk te bieden heeft in een relatief klein gebied. Leuke oude dorpjes, streekmarkten, bergen, watervallen, bergstroompjes, lavendelvelden, etcetera etcetera.
Ook nu komen wij er toch regelmatig weer terug. Wij vinden ons hier echt "thuis".