Vouwwagen-‘kenners’: hulp gevraagd!
Geplaatst door: ® Elske
, Datum:
06.02.2024 18:43
Wij hebben een nieuwe vouwwagen gekocht! Superblij mee uiteraard!
Er zitten opties bij waar we niet uit komen…
*Optie 1: kleinere kar, zonder keukentje, hoger overblijvend laadgewicht.
*Optie 2: grotere kar, met keukentje, lager overblijvend laadgewicht.
Optie 2 is uiteraard duurder. Waar we over twijfelen: is het kooktoestel sowieso niet te klein om een beetje normaal mee te koken? Ervaringen? Wanneer we voor optie 1 kiezen moeten we sowieso een kooktoestel aanschaffen (naar eigen wens) en waarschijnlijk ook een kastje oid (qua prijs zal dat niet in de buurt komen van de duurdere optie 2). Bij optie 1 dus qua ruimtebeperking dubbelop: kleinere kar én een los kooktoestel meenemen in diezelfde kar.
Het zit ‘m dus in het koken met zo’n keuken van een vouwwagen…
Wie heeft ervaringen en/of tips?
Geplaatst door: Manus
, Datum:
06.02.2024 18:53
Geplaatst door: erik
, Datum:
06.02.2024 19:24
Wij hebben een aantal jaren een Camp-let gehad. Tweepitter los op het keukenblok en een aantal malen IN de vouwwagen gekookt. Bleek in real life niets voor ons, binnen koken. Cadac Safari Chef gekocht, een 1-pitter. Buiten creatief koken, wat wij oplosten met aardappels koken, af laten koelen om er koude / lauwwarme aardappelsalade van te maken, groente warm maken / koken, pan van het vuur en vlees bakken/braden. Complete maaltijd op 1 pitje. Nu al jaren een caravan en een 2-pitter die we buiten in eerste instantie op tafel neerzette en weghaalde als we gingen eten. Tegenwoordig kastje met opbergruimte, met daar bovenop de 2-pitter. Complete maaltijd op 2 pitjes.
Geplaatst door: Angelique
, Datum:
06.02.2024 20:21
Wij hebben veel plezier van onze bermkeuken. Deze staat meestal buiten onder de luifel. Een 3pits gastel waar we er max 2 van gebruiken. Fijn vinden we ook dat de keuken al ingepakt is thuis. Geen aparte kratten met keukenspul. Mochten we voor een nieuwere vouwwagen gaan dan zou ik een vaste keuken willen. Wel eentje waarmee je buiten kookt
Geplaatst door: S@ndra
, Datum:
06.02.2024 20:26
Wij hebben een Combi Camp een zijn heel blij met de keuken. Onderweg alles bij de hand. Even broodje smeren? Alles zit in de laden, van mes tot pindakaas. Het kraantje werkt, dus even handenwassen kan ook. Water koken voor thee ook wel eens gedaan. Ben echt heel blij met de keuken, zou niet zonder willen.
Geplaatst door: Johan91
, Datum:
06.02.2024 20:30
Als de portemonnee het toelaat zou ik gelijk voor een complete vouwwagen gaan. Je koopt immers zo’n vouwwagen voor de komende jaren. Je kan thuis alles al inpakken.
Evt voor erbij kan je altijd nog een Cadac kopen om te grillen. Maar alles op 1 pit is wel gedoe.. maar ieder wat wils.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
06.02.2024 20:38
Ik zou zeggen lekker een vouwwagen nemen inclusief keukentje (optie 2), ideaal toch? Ook fijn om spullen in op te bergen. Je kunt eventueel zo’n skottelbraai er extra bij kopen…
Geplaatst door: Jelijn
, Datum:
06.02.2024 21:17
Welke vouwwagen heb je gekocht?!
Er is nogal wat verschil in maat keukens bij de verschillende vouwwagen dus kan niet zeggen of je iets aan jouw optie van keuken hebt.
Wij hadden een trigano 3 pits keuken en later een combicamp. Bij beiden erg tevreden dat er een keuken bij zat en ook goed op te koken. Meestal kook je toch geen hele uitgebreide maaltijden en inderdaad een skottel of bbq erbij scheelt ook veel.
Geplaatst door: ® Elske
, Datum:
06.02.2024 21:31
We hebben een combi-camp flexi comfort gekocht, met keuken dus als optie!
Heel fijn al deze meningen en het meedenken!! We neigen nu meer naar mét keuken! Maar horen graag nog meer natuurlijk! 😄
Geplaatst door: ® Noren-63
, Datum:
06.02.2024 22:14
Van 35 jaar tentkamperen (diverse de Waards), vorig jaar overgestapt naar Holtkamper Nano zonder keuken.
"Kookkast" van BoCamp gekocht, plastic kistjes met kookspullen uit de bagageruimte en in de afsluitbare onderruimte van de BoCamp, 2-pitter erop en een losse derde voor "nood". Veel afzetruimte (voor wát dan ook).
Geplaatst door: ® slimpie
, Datum:
06.02.2024 23:10
Uit ervaring zeg ik, het hangt heel erg af van de gezinssituatie en de omstandigheden waarin je kampeert. Wij hadden met kleine kinderen een Jamet Louisiana met bermkeuken en dat was toen ideaal. Dat was ook nog voor de echte opkomst van de skottelbraai en de latere vele andere mogelijkheden. Ik had wel wieltjes (klein model bolderkar) onder de bermkeuken gemaakt (en extra elektra ingebouwd), zodat deze makkelijk overal naar toe gereden kon worden. Hij was met alle spullen echt te zwaar om elke keer tillend te verplaatsen. Ook een voordeel hiervan was dat het geheel wat verder omhoog kwam. Koken deden we voornamelijk buiten (via de te openen zijkant) en heel af en toe ook binnen (beperkt) als het echt slecht weer was.
Toen de kinderen groter werden en ook de elektrische apparatuur, handige lichtgewicht opbouwkastjes en en losse kookstellen en skottels meer en meer bereikbaar werden zijn wij toch al snel overgeschakeld naar een losse set op een kooktafel en gebruikten wij de bermkeuken alleen nog maar voor opslag in de tent. Ons voornemen was om bij een nieuwe vouwwagen geen bermkeuken meer te nemen maar een kleine dakkoffer er bovenop zodat daar eventuele extra spullen in konden worden meegenomen.
Toen kwamen we in de omstandigheden dat we heel voordelig onze eerste caravan konden aanschaffen. Ook in de caravan hebben we hooguit 2 keer heel beperkt gekookt en doen we eigenlijk alles buiten of (elektrisch) in de voortent bij slecht weer. Bevalt ook weer prima.
Het koken met een losse toestellen bevalt ons eigenlijk het beste (momenteel 1 inductiepit, een elektrische grilplaat en een gasstel van 2 pitten op een kooktafel).
Geplaatst door: ® Annette
, Datum:
07.02.2024 10:06
Wij hebben sinds 2006 een Combi Camp Country en vinden de vaste keuken ideaal. De eerste 10/12 jaar met onze 4 kinderen en toen een skottelbraai erbij. Ook best veel in de open voortent gekookt.
Ik zou zeker voor de keuken gaan want ideaal voor je pannen, afwasbak, bestek e.d. en wat etenswaren. Ook een voordeel is dat het koelkastje er al in zit.
Succes en alvast veel plezier met jullie Combi Camp.
Geplaatst door: adriaan
, Datum:
07.02.2024 15:55
Hoi, Ik heb al jaren een Holtkamper Astro......nieuw gekocht zonder keuken. Ik had alle kookspullen nog van de tent periode. Na een paar jaar de keuken gekocht, had ik achteraf gelijk bij aanschaf moeten doen.....zooooo ideaal!!! Er is bergruimte voor al je kook spullen, koelkast, gasfornuis......hierdoor veel meer ruimte in de auto. De vouwwagen zie ik als een aanhanger op wielen, dus hoe groot moet die aanhanger zijn voor al die kampeerspullen??? De tent en extra spullen liggen erin en dus ook de keuken met alle spullen daarvoor. Ik zou voor de keuken optie gaan. Succes
Geplaatst door: Marcel
, Datum:
07.02.2024 16:33
Elske.
Je vraag welke optie je kunt pakken terwijl je de vouwwagen al hebt gekocht ?
(je schrijven, Optie 2 is uiteraard duurder) Wie zo is dit duurder als je hem al gekocht hebt.
Ik snap je vraag niet ?
Geplaatst door: Lisette K.
, Datum:
07.02.2024 16:50
Als je de keuken nog erbij kunt kopen zou ik dat doen! Ik heb een combi-camp valley en vind de keuken echt ideaal. Alles bij de hand in die keuken, je hoeft die spullen dus niet ergens anders op te bergen/in te pakken. Zoals S@ndra zegt alles bij de hand ook onderweg. Voor een simpele maaltijd is die 3 pitten echt genoeg en wij nemen meestal ook de gasbarbecue me waar we dan vaak het vlees op bereiden. Fijn is ook dat je niet op (een te laag) tafeltje staat te werken de keuken heeft aan de wagen en goede werkhoogte. Wij hebben de watertank en de gasfles in de disselbak gezet met leidingen onder de wagen die dan heb je meer ruimte voor pannen in de keuken.
Geplaatst door: ® Janeway
, Datum:
07.02.2024 20:24
Wij gebruiken al jaren de keuken als keukenkast voor borden ed, De wasbak als rommelbakje een los elastiek een dop van een tent, kousjes voor de gaslamp enz enz. Op het kook gedeelte liggen houten latjes zodat we daar het koffiezetapparaatje en waterkoker op zetten. Koken doe ik alleen buiten op de skottelbraai. Als ik pasta of rijst kook doe ik dat eerst. Als het aan de kook is zet ik het weg om door te garen en daarna de het gerecht in de skottel, Pizza ed bakken we er ook in.
Dus maw je keuken heb je niet nodig.
Geplaatst door: Elske
, Datum:
08.02.2024 08:56
@marcel
Ik snap je vraag, het zit zo: we hebben de vouwwagen gekocht, dat staat vast, ook de luifel die we willen staat vast. Wbt de keuken konden we tm deze week nog onze keuze doorgeven, wel of niet. En eventuele kleine wijzigingen ook nog. Vandaar!
Geplaatst door: ® Annetteuij
, Datum:
08.02.2024 09:06
Wij hadden jaren een combicamp Country nadat we een holtkamp Feluka hadden (keuken op de dissel). Je zet de vouwwagen op en klaarrrr. Geen gehannes met keukentje opzetten en vervolgens inrichten. Wat ideaal was de plaats van de keuken bij de CC. Meteen in de voortent/onder de luifel. Bij Holtkamp moest je de zware keuken van de dissel afhalen en omrijden naar de andere kant.
Wij gebruikten alleen de luifel waardoor je altijd buiten stond te koken.
Nu hebben we een caravan Trigano Silver. Wat missen we het buiten koken! We lossen het op met een los gasstel buiten, maar denken nog vaak terug aan de heerlijke vaste keuken van CC.
Geplaatst door: Alex
, Datum:
08.02.2024 11:26
Wij hebben inmiddels alweer 7 jaar een 25jaar oude conway vouwwagen, gekocht op Marktplaats voor 250 euro. Ieder jaar mee naar de Dordogne geweest. Hij heeft een bermkeuken en wij zouden niet anders willen. Bij de kringloop wat oud bestek, borden en pannen gekocht, in de kastjes en laatjes gestopt en daar gaat hij gewoon mee de stalling in. De bermkeuken zetten we meestal onder de luifel zodat de tent niet zo vochtig wordt en bij mooi weer blijft de tent zo koeler. Wij zouden altijd voor een vouwwagen met keukenblok gaan.
Geplaatst door: mar3tent
, Datum:
11.02.2024 22:32
superblij met mn combicamp keuken. Je kunt er nl ook onderweg bij. Dus als we op een parkeerplaats zijn is een soepje warm maken zo gedaan, stokbrood uit de auto en kaasje uit die koelbox die er ook bij zit. De rest van de vouwwagen blijft lekker dicht.
In die keuken staan onze pannen, vergiet, maatbeker, kopjes, glazen, bestek, onderzetters, grote flexibele afwasmand, schaal voor salade oid, lucifers, vaatdoekjes de hele mikmak (en we zijn met 5 en ja dat past allemaal) . Anders had ik daar ook weer kratjes voor nodig. En dan moet je die telkens ook weer in en uit pakken als je wat nodig hebt. Die CCC keuken - de oude versie tenminste- had ook nog een plankje boven de kookplaat. Daar staan onze kruiden, olie ed zo bij de hand voor t koken. Het stekkerblok voor opladen van telefoons/tandenborstel ligt er ook op, radiootje, koffiepot.