Onzichtbare Franse tolweg blijkt boetefuik voor Nederlanders: ‘Niks gezien’
Geplaatst door: MaraM
, Datum:
07.06.2023 16:46
Aha, weer een voordeel met de tolbadge 👌🏽
Geplaatst door: Herman
, Datum:
07.06.2023 18:37
Zoals al eerder gezegd, je kunt ook betalen aan de snelweg. Op de laatste parkeerplaats staat dan een betaalautomaat. Dit wordt duidelijk aangegeven op de weg.
Dus, eigenlijk hetzelfde als op de snelweg, betalen aan het eind. Alleen niet op de snelweg, maar op de parkeerplaats.
Geplaatst door: Rob
, Datum:
08.06.2023 11:13
Zoals Herman zei: je kan op de laatste parkeerplaats betalen.
Inderdaad, niet iedereen is zo digitaal begiftigd; voor sommigen zijn tolbadges, franstalige instructies en accountjes aanmaken voor iedere mogelijke wegbeheerder wel wat veel gevraagd. Waarna je voor ieder traject een email krijgt met betaalgegevens.
Ikzelf ben meer van de "boter bij de vis" methode: verlaten van de snelweg betekent ook betaald hebben. De creditcard is voor mij dan ook een prima systeem.
Als je op Hermans manier betaalt, heb je de tijdwinst van het doorrijden bij het poortje, maar het gigantische tijdverlies van eraf bij de parkeerplaats, het zoeken naar een plekje, en daarna wachten bij de betaalautomaat.
Daarna is maar de vraag of in de toekomst de laatste parkeerplaats als betaalpunt wel stand houdt: er kunnen immers na die laatste parkeerplaats nog vele afslagen (met elk hun eigen tarief) volgen.
Geplaatst door: ® Annette
, Datum:
08.06.2023 13:07
Rob, wat doe je dan eigenlijk met je creditcard op de flux libre/free flow tolwegen?
Geplaatst door: Bert
, Datum:
08.06.2023 14:07
Of je stelt je navigatie in op : Tolwegen vermijden.
Dan heb je helemaal nergens last van als je kaarten up to date zijn.
Geplaatst door: Rob
, Datum:
08.06.2023 20:11
Annette, als het dit jaar blijft bij een paar wegen, dan is het binnen 72 uur betalen via de betaalpagina van de betreffende wegbeheerder nog wel te doen. Ook met een cc.
Ik weet echter ook wel dat dit nieuwe systeem best gaat werken, want de meesten gebruiken een tolbadge. Dan kan ik wel suf blijven doen met mijn cc, maar ik zal toch een keer over moeten gaan. Als andere landen dit systeem ook gaan gebruiken, is een tolbadge in europees verband ook de beste oplossing.
Jammer dat er niet is gedacht aan een enkel poortje voor diegenen die aan het eind toch met bijvoorbeeld een cc wil betalen. Kan immers ook gewoon met kentekenherkenning.
, Datum:
08.06.2023 20:45
Oké Rob, dus toch digitaal. Ik begreep het al niet 😊
Geplaatst door: Lia
, Datum:
08.06.2023 21:20
Ben ik de enige die nog met contant geld de tolweg betaald😏
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
09.06.2023 00:23
Dat denk ik wel, grijp als journalist graag de kans om een prehistorisch wezen te interviewen. Stuur me svp een pb, dan maken we een afspraak:-)
Geplaatst door: Ivo
, Datum:
09.06.2023 10:33
Ook wij betalen contant. We hennen er wel een keer iets leuks mee meegemaakt. Mijn man stopt er een briefje van 50 in, de automaat spuugt dit weer uit, en ipv het aan ons terug te geven komt het tussen een doorzichtige perspex plaat en de tolpaal terecht. Wij in ons beste Frans via de contact knop uitgelegd, ze snapten er niks van. Wat ik ook wel begreep. Zo goed is dat beetje Frans niet. Een zeer vriendelijke man komt ons helpen, en we wijzen hem het probleem aaan. Uiteindelijk is het opgelost met een bezemsteel. Nu zijn we weer in Frankrijk, rijden geen tolwegen,, wat prachtig is. Maar voor we komende winter naar Spanje gaan komt er een tolkastje. Alleen nog ff uitzoeken hoe.
Geplaatst door: Bert23
, Datum:
07.05.2024 21:46
Wanneer men de A79 neemt en een tolbadge heeft. Hoor je dan ook een piep net zoals bij de peage zodat je weet dat je betaald hebt?
, Datum:
08.05.2024 09:28
Geplaatst door: Herman
, Datum:
08.05.2024 10:10
Ik weet niet of het inmiddels veranderd is, maar even een waarschuwing voor het rijden volgens een navigatie. Ik had mijn navigatie afgelopen jaar ingesteld op het vermijden van tolwegen, maar mijn navigatie ( TomTom) herkende de A79 niet als tolweg, en stuurde mij er gewoon over heen. Gelukkig had ik het in de gaten, en heb op een parkeerplaats betaald, maar anders had ik wel een boete thuis gekregen. Dus nogmaals, pas op met het rijden op de navigatie.
Geplaatst door: Labrador
, Datum:
08.05.2024 14:40
Ondertussen zijn de A13 en A 14 , Parijs Normandie ook vd systeem voorzien
Ga er maar van uit dat ivm de doorstroming er de komende jaren steeds meer aangepast worden
Zou je ooit nog naar Portugal willen , ook bijna alle wegen
Maar daar gaan ze ook weer op dv snelwegen de tol afschaffen
Onder andere op de algrve snelweg A 22
Geplaatst door: Toon
, Datum:
09.05.2024 12:13
Deze weg vorig jaar gereden, toen hij net klaar was. Onze tolbadge werkte prima. Voor hen die geen badge hebben, er staan vele waarschuwingsborden. Bij een afrit kan je dan via een betaalautomaat betalen.
Geplaatst door: ® slimpie
, Datum:
09.05.2024 12:29
Niet helemaal correct Labrador. Eens, die wegen worden voorzien van dat systeem, maar de A13 is alleen een kort stukje vanaf Parijs vanaf juni dit jaar actief. De rest van de A13 en de A14 worden pas in 2025 actief. Nog geen paniek dus...
Geplaatst door: Labrador
, Datum:
09.05.2024 20:18
Geen paniek ,gewoon een mededeling
https://www.autoroutes.sanef.com/fr/flux-libre/voyage-paris-normandie-a13
In 2024 zal tolheffing met vrij verkeer werkelijkheid worden op de as Parijs-Normandië (A13-A14). Dit zal dan het einde zijn van de opeenvolgende stops bij tolpoorten en het begin van een nieuwe ervaring van reizen op de snelweg.
Free-flow tolheffing: wat verandert er voor u?
Voor u die op de snelwegen A13 en A14 tussen Parijs en Normandië reist, is tolheffing in de eerste plaats het geleidelijk verschijnen van grote portalen die boven de rijstroken zijn geïnstalleerd. Het zal dan het wegnemen van de tolbarrières zijn en daarmee de beperking van herhaalde stops op uw route. Het zal eindelijk de rust en het comfort zijn van een soepelere reis, zonder vertragingen bij de tol tijdens de spits, in het weekend of op belangrijke vertrekdagen. Wat het betalen van de tol betreft, daar zult u na uw reis over nadenken dankzij onze nieuwe betaaloplossingen
Geplaatst door: Marijke
, Datum:
10.05.2024 09:37
at een rare aanname eigenlijk: Franse tolweg blijkt boetefuik voor Nederlanders.
Klinkt alsof deze maatregel enkel en alleen voor Nederlandse vakantiegangers is gedaan.
Terwijl het gedaan is om het verkeer glad te laten verlopen ipv in de file voor een tolpoort.