Onzichtbare Franse tolweg blijkt boetefuik voor Nederlanders: ‘Niks gezien’
Geplaatst door: Bert
, Datum:
03.06.2023 22:20
Geplaatst door: ® irenem
, Datum:
04.06.2023 07:36
Langs de hele route staan waarschuwingsborden. Om de zoveel km. Dus wordt je wel degelijk geattendeerd dat er iets is met de Peage !
Je moet jezelf aanmelden bij https://paiement.aliae.com/en/ !
Geplaatst door: freekvo
, Datum:
04.06.2023 08:10
Wij hebben dit stuk zelf gereden op de terugweg uit Spanje.
Zoals gezegd: langs de hele weg staan grote borden met uitleg hoe of wat in het Frans en Engels. De letters zijn zo groot dat zelfs een blind paard die zou moeten kunnen lezen. De borden worden regelmatig herhaald.
Als je die niet ziet, heb je stront in je ogen.
De tolkosten zijn overigens € 6,40.
Geplaatst door: ® S@ndra
, Datum:
04.06.2023 09:33
Omdat niet iedereen direct uit zijn hoofd weet waar de A79 ligt misschien handig om even de begin- en eindpunten van deze weg te noemen in dit draadje. .
Geplaatst door: Labrador
, Datum:
04.06.2023 11:09
Klik op de link boven in en je weet het
Geplaatst door: ® S@ndra
, Datum:
04.06.2023 11:25
Met de link krijg ik een heel erg ingezoomd kaartje. Heb ik nog steeds geen idee of dat in Normandië of Provence ligt.
Ik ga naar Normandië maar toch even verder gegoogeld om te kijken of het in de buurt lag.
Het zou gewoon slim zijn om in het openingsbericht de plaatsen te noemen en de streek of zo. Dan kunnen mensen voor wie het niet van belang is de informatie overslaan.
Elke klik kost energie bij een datacentrum, dat besef je niet als je weer eens een link aanklikt, maar door, door goede info al die volgende klikken overbodig te maken kunnen we met elkaar veel energie besparen.
(Zelfde geldt overigens voor mensen die info vragen over een camping. Zet een link in het openingsbericht zodat anderen die zouden willen helpen niet zelf Google hoeven aan te slingeren.)
Geplaatst door: freekvo
, Datum:
05.06.2023 08:10
Helemaal ongelijk heeft S@ndra niet. De A79 loopt in midden Frankrijk en verbindt de A6 (Autoroute du Soleil) met de A75 bij Clermont-Ferrand. Het eerste deel vanaf het noorden is nog niet klaar en is hier en daar nog tweebaans.
Geen echt doorgaande route dus.......
Geplaatst door: Hannah
, Datum:
05.06.2023 09:09
Wij komen dit jaar niet op de A79 gelukkig, want het lijkt me een lastig gedoe. Je moet je aanmelden op de link die irenem geeft? Wij hebben geen internet in de auto onderweg. En voor mensen die het Frans niet zo goed machtig zijn is dit een lastige lap tekst.
Ik kan me voorstellen dat dat mis gaat.
, Datum:
05.06.2023 12:38
, Datum:
05.06.2023 12:48
"Wie in Frankrijk op de A79 tussen Montmarault en Digoin rijdt, komt daar dan juist géén tolpoort of slagboom meer tegen. "
Mensen zijn eenmaal gewend dat een tolweg poortjes heeft en ineens rijd je op een weg waar welliswaar borden staan,maar je snapt niet hoe je moet betalen. Veel fransen begrijpen het ook niet. Net als 200000 mensen die al een boete hebben gehad.
Met tolbadge hoef je je geen zorgen te make, want dan gaat het automatisch.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
05.06.2023 18:44
Geen idee of de Fransen hier veel boetes krijgen, maar boetefuik voor Nederlanders lijkt me overdreven. Die weg loopt van oost naar west, terwijl de meeste Nederlanders in Frankrijk van noord naar zuid gaan (of andersom, zo je wilt).
Geplaatst door: ® slimpie
, Datum:
05.06.2023 20:24
Het betreft de eerste formele uitvoering op de A79. Andere wegen zullen weldra volgen. Het gaat personeel en kosten schelen, alsmede wachttijden voor de poortjes voor reizigers.
Ik vind het geen slecht idee en het is effectiever dan vignetten.
Geplaatst door: Angelique
, Datum:
05.06.2023 21:28
Ik heb er laatst gereden (van de Dordogne naar de Bourgogne) en het was heel makkelijk qua betalen. Je gaat naar de site en als je je kenteken invoert, kun je zonder een account aan te maken zo betalen. Dat hoeft ook niet gelijk, moet wel binnen een x aantal uur, dat weet ik zo even niet meer precies. Op de snelweg staat het duidelijk ook aangegeven dat het om een tolweg gehad. Jaren geleden was ik in Portugal en daar werkte het toen ook al zo. Ik vind het eigenlijk wel makkelijk.
Geplaatst door: Jan52
, Datum:
06.06.2023 11:19
In Portugal werkt het iets anders. Daar staat voorbij de grote grensovergangen een bord met de mededeling, ook in het Engels, dat je een stukje verderop een account kunt aanmaken voor de Electronic Toll.
Je kunt dat trouwens ook op andere manieren doen.
Er wordt daar een foto gemaakt van het kenteken, je creditcard gegevens invoeren, je krijgt een bonnetje met bewijs en klaar is Kees.
In Portugal zijn ook 2 systemen, de electronische tolwegen en de “ normale” tolwegen.
Geplaatst door: ® Annette
, Datum:
06.06.2023 15:05
, Datum:
06.06.2023 16:52
In Portugal werkt het iets anders. Daar staat voorbij de grote grensovergangen een bord met de mededeling, ook in het Engels, dat je een stukje verderop een account kunt aanmaken voor de Electronic Toll.
Je kunt dat trouwens ook op andere manieren doen.
Er wordt daar een foto gemaakt van het kenteken, je creditcard gegevens invoeren, je krijgt een bonnetje met bewijs en klaar is Kees.
In Portugal zijn ook 2 systemen, de electronische tolwegen en de “ normale” tolwegen.
, Datum:
06.06.2023 17:04
Even voor de goede orde, ik heb mijn post maar 1x ingestuurd.
Hoe het kan dat het 2x geplaatst is met ook nog een pittig tijdsverschil is mij een raadsel.
Geplaatst door: sylvia61
, Datum:
07.06.2023 09:54
"onzichtbare tolwegen" mijn camper is hoger dan 3 m. Ik kan geen tolbadge hiervoor kopen. Ik word eerlijk gezegd een beetje angstig. Achteraf kun je betalen via een franse site. Helaas lukt dat mij en mijn man niet. Noem ons maar digigeten...... Ik heb al stress voordat ik met vakantie ga...
Geplaatst door: ® Annette
, Datum:
07.06.2023 11:17
Op de link die ik stuurde staat wel weer een link naar de betaalpagina. Dat moet toch lukken lijkt me.
Gewoon proberen en anders maar langs de weg betalen. Niet te dramatisch denken want dan wordt het geen ontspannen vakantie meer.
Geplaatst door: sylvia61
, Datum:
07.06.2023 11:25
voor u makkelijk gezegd. Ik heb vooraf graag mijn zaakjes op orde.......en ik heb die site bekeken. Als je niet handig bent met internet......pfffff