Stadscampings (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: S@ndra
, Datum:
30.04.2023 19:32
De afgelopen jaren af en toe eens op campings ín of aan de rand van een stadje of flink dorp gestaan. Is goed bevallen om even de stad in te kunnen lopen.
Als ik op deze site zoek en een filter wil instellen kan ik niet kiezen voor 'stadscamping'. Heeft iemand enig idee hoe ik wel zou kunnen zoeken op deze specifieke soort campings? Mag ook via een ander kanaal.
Zou het mogelijk zijn zoiets toe te voegen aan het reeds bestaande filter hier?
Geplaatst door: Noren-63
, Datum:
30.04.2023 21:01
Is de optie "municipal" (zo'n camping is veelal op loopafstand van dorp of stad) op deze site te ruim voor jouw wensen?
Als je googled op "stadscampings frankrijk" komen er diverse sites naar voren.
Succes!
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
30.04.2023 22:59
De naam Municipal zegt alleen maar dat de camping (of soms alleen maar de grond waarop die staat) eigendom van de gemeente is, helemaal niets over de afstand tot dorp of centrum.
Het handigst kun je gewoon op de kaart van deze site zoeken in de regio waar je heen wilt. Als je inzoomt krijg je snel genoeg in beeld welke campings voor jou dichtbij genoeg liggen.
Geplaatst door: ® S@ndra
, Datum:
02.05.2023 11:56
Met municipal-campings vind ik nog niet precies wat ik zoek. Ik vind er dan ook die echt in het buitengebied liggen, of die bij kleine gehuchtjes liggen. En ik vind de campings niet die wel in de stad/dorp liggen, maar die niet municipal zijn. Maar we zoeken verder!
Geplaatst door: Rob
, Datum:
02.05.2023 12:13
Gaat het om generiek stadscampings, of heb je voor dit jaar een specifieke stad of steden op het oog ?
In het laatste geval kunnen we misschien helpen.
Ben je voor dit jaar alvast gered.
Geplaatst door: ® Jan van I
, Datum:
02.05.2023 15:07
, Datum:
02.05.2023 15:29
, Datum:
02.05.2023 15:38
Ik zou graag een lijst of overzicht ervan hebben zodat we dat soort campings op doorreis kunnen aandoen.
Een nachtje of twee en dan weer door.
Geplaatst door: Ina2
, Datum:
02.05.2023 15:46
Sandra@ misschien is het handiger wanneer je aangeeft waar de reis uiteindelijk naar toe gaat....... Het heeft weinig zin dat iedereen een camping op loopafstand van een stad/dorp gaat adviseren wanneer je daar helemaal niet in de buurt komt zelfs.....
Geplaatst door: Gerd@
, Datum:
02.05.2023 16:03
, Datum:
02.05.2023 16:44
, Datum:
02.05.2023 18:05
Ina. Ik zoek ook niet allemaal losse camping. Maar ergens een overzicht van allemaal.
Ik weet nog helemaal niet waar ik heen ga, maar zoek zo'n overzicht voor als we onderweg zijn.
, Datum:
02.05.2023 18:46
Jan van I, dat is inderdaad zoiets als ik bedoel.
De beste veertien is een goed begin. Mochten er wat mij betreft nog veel meer zijn. Hoeven ook niet allemaal de beste te zijn. Middelmatig mag ook 😉
Geplaatst door: Antonia
, Datum:
02.05.2023 19:19
, Datum:
04.05.2023 14:40
Thionville kennen we uit eigen ervaring. Voor eventuele meelezers: is echt een leuke stad om even iets te gaan eten. En voor mensen die langer dan één nachtje willen blijven is het bezoeken van de Maginotlinie echt een aanrader, meer specifiek de Ouvrage Hackenberg.
Auxerre en Avignon komen ook op de lijst, bedankt!
Beaune stond al op mijn lijstje, maar toch bedankt voor de moeite!
Thionville kennen we uit eigen ervaring. Voor eventuele meelezers: is echt een leuke stad om even iets te gaan eten. En voor mensen die langer dan één nachtje willen blijven is het bezoeken van de Maginotlinie echt een aanrader, meer specifiek de Ouvrage Hackenberg
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
04.05.2023 19:44
Toch nog wat aanvullingen uit eigen ervaring.
Auxerre is zeker aan te raden! Het is echt een eenvoudige stadscamping, maar toen wij er vorig jaar zomer waren heerlijk rustig (in juli). Wij hadden 4 plaatsen beschikbaar en de afstanden tussen de verschillende campers, caravans etc. was over de hele camping flink. Wel zeer oud sanitair, maar dat is vaker op dit soort campings. Op loopafstand van het prachtige municipalzwembad (heerlijk gezwommen daar, zeer schoon en erg goed) en ook prima te lopen naar het centrum langs de rivier. Een topplek! De stad Auxerre vonden wij ook heel aangenaam. Groot genoeg voor meerdere bezoeken, maar wel de menselijke maat nog. Camping ligt wel vreemd naast stadion. Toen wij er waren was er niks in het stadion.
Andere aanraders een beetje in dezelfde hoek:
- Besancon (Camping de Besancon in Chalezeule). Voldoet niet aan de vraag om zo de stad in te lopen, maar je kunt er wel heel prettig op de fiets heen langs de rivier. Erg leuke en gezellige stad.
- Epinal. Hier wel een camping waar je via een park naar het centrum loopt. En brood halen 10 min lopen. Naar het centrum 15-20 minuten. Leuk centrum, maar niet super spectaculair. Wel gezellig.
- Dijon. Ook hier midden in het leven. Ook te lopen naar de stad. Hele mooie en gezellige stad!
- Nevers. Deze camping ligt ook midden in de stad.
- Chablis. Zeer mooie camping bij dorp, maar wel alle voorzieningen (in dorp). En leuk om hier een e-bike wine tour te doen (is bedrijfje dat dit aanbiedt, zeker aan te raden). Zeer vriendelijke beheerdster. Als je geluk hebt kun je aanschuiven bij de (wekelijkse?) grratis wijnproeverij bij haar kantoortje, waar niet zuinig gedaan werd.
- Vezelay (camping municipal et auberge de la jeunesse, er zijn meerdere campings in de omgeving maar dit is de enige op loopafstand). Prachtige route via wijngaarden of sneller over de straat naar dit plaatsje. Toeristisch vanwege de beroemde abdij, maar ook heel gezellig met meerdere winkeltjes, restaurantjes etc. Camping zeer eenvoudig maar erg symathiek (niet in de laatste plaats door het leuke stel dat de camping uitbaat).
- Chinon en Amboise in de buurt van Tours (beide zijn behoorlijke dorpen of kun je ook aanduiden als stadje)
- Beaugency in de buurt van Orleans (dorp).
- Saumur (stad)
Andere tip: vrijwel alle municipalcampings liggen op loopafstand of korte afstand van het dorp, stadje. Mede omdat een doel van deze campings is/ was dat deze ook bedoeld zijn om de middenstand te versterken.
, Datum:
05.05.2023 07:55
@Hans030
Dank je voor nog meer aanvullingen ik ga ze in mijn mapje erbij zetten!
Tot nu toe alle tips erbij gezet behalve Metz. Die komt op deze site een slecht uit de bus...
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
05.05.2023 18:55
Grappig, wij hadden eerst ook Metz bedacht maar toen dat niet gedaan vanwege de recencies. Toen als alternatief een andere route en in Dosches bij Troyes gaan staan. Hier kun je met de fiets naar Troyes, voor het grootste deel over fietspaden. Maar zeker niet op loopafstand van iets, want in the middle of nowhere. Wij hebben die truc met de fiets naar een grotere stad vorig jaar echt ontdekt. Naast eerder genoemde steden deden we dat ook in de Ardennen vanaf Camping Port Diseur in Montherme om langs de Maas via een heel mooi fietspad naar Charleville Mezieres te fietsen. Sowieso een leuke camping en gebied als je op korte afstand van Nederland al of nog wil overnachten.
Geplaatst door: PetraHM
, Datum:
06.05.2023 14:15
Langeac, camping les Gorges de l’Allier
Een plek waar wij in de loop der jaren al meerdere keren zijn geweest. Langgerekte camping aan de Allier, plekken zijn niet afgebakend. Vooraan sta je wat meer open en zonnig. Achteraan is het meer beschut. Aan het einde een leuk zwemstrandje met stroomversnelling.
In het dorp is 2x per week markt en er zijn voldoende winkels en horecagelegenheden. Ook de omgeving is mooi. Kanoën op de Allier, fietsen en mountainbiken, wandelen. Zelfs rotsklimmen en via ferrata is mogelijk.
Geplaatst door: Ina2
, Datum:
06.05.2023 16:25